۲۹۸۹۱۵
۵۲۶۷
۵۲۶۷
پ

مایکل جردن، اسطوره با اخلاق بسکتبال

مايكل جردن در تاريخ ۱۷ فوريه ۱۹۶۳ در بروكلين نيويورك چشم به جهان گشود. او يكي از پنج فرزند پدرش جيمز و مادرش دلوريس بود.

خبرگزاری ایسنا:

نام: مایکل جوردن

زادروز: ۱۷ فوریه ۱۹۶۳ (۵۳ سال) - بروکلین، ایالت نیویورک

ملیت: ایالات متحده آمریکا

قد: ۱٫۹۸ سانتیمتر

وزن: ۹۸ کیلوگرم

تیم‌های قبلی: شیکاگو بولز - واشینگتن ویزارد

جوایز: جایزه باارزش‌ترین بازیکن ان‌بی‌ای

مایکل جردن، اسطوره با اخلاق بسکتبال

۱۷ فوريه سالروز تولد مايكل جردن است. بسكتباليستي كه بسياري او را بزرگ‌ترين بازيكن تاريخ اين ورزش مي‌دانند. ورزشكاري كه در سراسر جهان الگوي تمامي بسكتباليست‌ها محسوب مي‌شود. ستاره‌اي كه دو بار با دنياي بسكتبال حرفه‌اي خداحافظي كرد، اما دوباره بازگشت و درخشيد.

مايكل جردن در تاريخ ۱۷ فوريه ۱۹۶۳ در بروكلين نيويورك چشم به جهان گشود. او يكي از پنج فرزند پدرش جيمز و مادرش دلوريس بود. مايكل چند سال بيشتر نداشت كه خانواده‌اش به ويلمينگتون در ايالت كاروليناي شمالي نقل مكان كردند. پدر او به عنوان ناظر فني در كارخانه جنرال الكتريك كار مي‌كرد و مادرش هم كارمند بانك بود. پدر مايكل به او آموخت كه در زندگي از تلاش و كوشش دست نكشد و به زندگي خياباني آلوده نشود.

آغاز بسكتبال

مايكل از بچگي عاشق ورزش بود، ولي وقتي وارد دبيرستان شد، نتوانست به عضويت تيم بسكتبال مدرسه‌اش در آيد. اين موضوع باعث نشد كه او از كار و تلاش دست بكشد، بلكه بيشتر تمرين كرد و سال بعد موفق شد عضو تيم بسكتبال شود. مايكل پس از پايان دبيرستان، عضو تيم بسكتبال دانشگاه كاروليناي شمالي شد و تحت نظر "دين اسميت" به بازي پرداخت.

مایکل جردن، اسطوره با اخلاق بسکتبال

جردن در اولين سال حضورش در تيم دانشگاه كاروليناي شمالي به عنوان بهترين بازيكن تازه كار كنفرانس غرب برگزيده شد و در همان سال به همراه تيمش به مقام قهرماني كنفرانس غرب دست يافت . تيم دانشگاه كاروليناي شمالي موفق شد با جامپ شات جردن مقابل دانشگاه جورج تاون به برتري برسد و قهرمان رقابت‌هاي انجمن ملي ورزشكاران دانشگاهي شود. جردن در رقابت‌هاي كنفرانس غرب ليگ دانشگاهي عنوان امتيازآورترين بازيكن را به خود اختصاص داد و نشريه اسپورتينگ نيوز براي دو سال متوالي او را به عنوان بهترين بازيكن ليگ دانشگاهي انتخاب كرد. جردن پس از سه سال تيم دانشگاه كاروليناي شمالي را ترك كرد و به شيكاگو بولز در ليگ NBA پيوست.

وي پيش از حضور در شيكاگو بولز به عنوان يكي از اعضاي تيم ملي بسكتبال آمريكا در المپيك ۱۹۸۴ لس آنجلس شركت كرد و طلاي المپيك را به كارنامه افتخارات خود افزود.

سال‌هاي اوليه دوران حرفه‌اي

وقتي جردن به شيكاگو بولز پيوست، اين تيم روي دور باخت بود و در هر بازي خانگي اين تيم فقط حدود شش هزار تماشاگر به ورزشگاه مي‌رفت. جردن به سرعت اوضاع را تغيير داد. سبك خاص بازي او و روحيه جنگندگي اش باعث شد ياد و خاطره جوليوس اروينگ، ستاره دهه ۱۹۷۰ بسكتبال در ذهن هواداران و منتقدان زنده شود. پرش‌هاي بلند جردن و آويزان ماندن او از سبد بسكتبال تماشاگران را به هيجان مي‌آورد. وي در اولين سال حضورش در NBA به عنوان بهترين بازيكن تازه كار برگزيده شد و از آن مهم‌تر اين كه در تيم منتخب ستارگان ليگ هم قرار گرفت.

جردن فصل ۱۹۸۵ ـ ۱۹۸۶ به دليل شكستگي پا نتوانست در ۶۴ مسابقه به ميدان برود، ولي در نخستين بازي پلي‌آف مقابل بوستون سليتك آماده بازي شد و ۴۹ امتياز كسب كرد. او در دومين بازي پلي‌آف هم موفق شد ۶۳ امتياز براي تيمش به ارمغان بياورد كه در تاريخ بازي‌هاي پلي‌آف NBA يك ركورد محسوب مي‌شود. جردن در فصل ۱۹۸۶ ـ ۱۹۸۷ يك موفقيت انفرادي ديگر به دست آورد و با يك ميليون و ۵۰۰ هزار راي در تيم منتخب NBA قرار گرفت.

مایکل جردن، اسطوره با اخلاق بسکتبال

جردن پس از ويلت چمبرلين اولين بازيكني بود كه موفق شد در يك فصل سه هزار امتياز كسب كند. در اين زمان جردن افتخارات انفرادي را يكي پس از ديگري به خود اختصاص مي داد، ولي شيكاگو بولز تا سال ۱۹۸۸ نتوانست از مرحله اول پلي‌آف بالاتر بيايد.

جردن روي بهبود ساير جنبه‌هاي بازي خود تمركز كرد و در سال ۱۹۸۸ به عنوان بهترين مدافع سال انتخاب شد . وي همچنين به عنوان با ارزش‌ترين بازيكن NBA برگزيده شد و اولين بازيكني بود كه هم بيشترين امتياز را كسب كرد و هم بيشترين توپ ربايي را داشت. وي در همين سال به عنوان با ارزش‌ترين بازيكن تيم منتخب ستارگان NBA هم شناخته شد.

با اضافه شدن بازيكنان بزرگي همچون اسكاتي پيپن ، بيل كارترايت، هوريس گرانت و جان پاكسون به شيكاگو بولز ، اين تيم قدرت بيشتري پيدا كرد و در سال ۱۹۹۱ با شكست دادن لس آنجلس ليكرز به عنوان قهرماني NBA دست پيدا كرد. سال بعد اين تيم با شكست دادن پورتلند تريل بليزرز در ديدار نهايي يك بار ديگر قهرمان ليگ حرفه‌اي بسكتبال آمريكا شد. علاوه بر اين جردن در المپيك ۱۹۹۲ بارسلونا عضو «تيم رويايي» آمريكا بود. در آن سال كميته‌ المپيك تصميم گرفته بود كه ممنوعيت حضور بسكتباليست‌هاي حرفه‌اي در رقابت‌هاي المپيك را لغو كند. تيم آمريكا در آن بازي‌ها به راحتي قهرمان شد و جردن دومين طلاي المپيك خود را كسب كرد.

مایکل جردن، اسطوره با اخلاق بسکتبال

بازنشستگي غير منتظره

در سال ۱۹۹۳ ، شيكاگو بولز پس از شكست دادن نيويورك نيكس در چند بازي پلي‌آف سنگين، به ديدار نهايي راه يافت و مقابل فينيكس سانز قرار گرفت. تيم جردن براي سومين سال پياپي قهرمان NBA شد و خود او نيز يك بار ديگر به عنوان با ارزش ترين بازيكن اين ليگ برگزيده شد . تابستان آن سال ، جيمز جردن پدر مايكل به دست دو سارق به قتل رسيد. جردن به دليل اين ضايعه در غم و اندوه فرو رفت. مرگ پدرش در كنار گزارش‌هايي كه در رسانه‌ها درباره شرط بندي او مطرح شده بود، باعث شد كه در اكتبر ۱۹۹۳ بازنشستگي خود را از بسكتبال حرفه‌اي اعلام كند.

جردن در اين مدت سه سال پياپي قهرمان NBA شده بود، سه بار به عنوان با ارزش‌ترين بازيكن فصل و سه بار به عنوان با ارزش ترين بازيكن پلي‌آف برگزيده شده بود، هفت بار پياپي امتياز آورترين بازيكن بود و در تمام سال‌هاي حضورش در ليگ در تيم منتخب ستارگان حضور داشت. وي در ۹ فصل حضورش در شيكاگو بولز تبديل به امتيازآورترين بازيكن تاريخ اين تيم شد.

بازگشت به افتخار

وقتي جردن يك بار ديگر در فصل ۱۹۹۴ ـ ۱۹۹۵ به شيكاگو بولز بازگشت، مردم از خود مي پرسيدند ، «مي‌تواند مثل قبل باشد؟» جردن خيلي خوب بازي مي‌كرد، ولي كند و سنگين بود. شيكاگو بولز در آن سال در بازي پلي‌آف مغلوب اورلاندو مجيك شد. جردن سال بعد مصمم بود كه با قدرت بيشتري بازگردد و ثابت كند كه هنوز مي‌تواند به خوبي قبل بازي كند و در سطح اول بسكتبال آمريكا ظاهر شود. شيكاگو بولز در سال ۱۹۹۵ ـ ۱۹۹۶ با ۷۲ برد و ۱۰ باخت به ركورد بيشترين تعداد برد در يك فصل NBA دست پيدا كرد. جردن نيز در اين فصل با برگشتن به شرايط ايده آل خود براي هشتمين بار به عنوان امتيازآورترين بازيكنان انتخاب شد. وي همچنين تبديل به دهمين بازيكن NBA شد كه در دوران حرفه‌اي‌اش ۲۵ هزار امتياز كسب كرده است.

شيكاگو بولز در اين فصل با غلبه بر تيم سياتل سوپر سونيكس به چهارمين عنوان قهرماني خود در NBA رسيد. افرادي كه شاهد رقابت‌ اين دو تيم در فينال بودند، ‌هيچ گاه درخشش خيره كننده مايكل جردن را از ياد نخواهند برد. اين مسابقه در روز پدر و در سومين سال درگذشت پدر او برگزار شد.

مایکل جردن، اسطوره با اخلاق بسکتبال

تيم جردن در فصل ۱۹۹۶ ـ ۱۹۹۷ شرايط سخت تري داشت، ولي طبق انتظار توانست به مرحله پلي‌آف راه پيدا كند. بيماري و آسيب ديدگي تعدادي از بازيكنان شيكاگو بولز براي اين تيم دردسرساز شده بود. در رقابت‌ نهايي جردن به ويروس معده مبتلا شد، ولي با اين حال بازي كرد و همراه تيمش براي پنجمين بار قهرمان NBA شد . در فصل ۱۹۹۷ ـ ۱۹۹۸ شيكاگو بولز يك بار ديگر به پلي‌آف رسيد و يك بار ديگر با رقباي سرسختي مواجه شد. با اين حال ، همچون سال‌هاي قبل قهرمان شد و جردن هم براي ششمين بار به عنوان با ارزش ترين بازيكن ديدار فينال NBA معرفي شد.

در اين زمان مايكل جردن ثروت زيادي جمع كرده بود . او علاوه بر درآمدي كه از راه بازي بسكتبال داشت، در تبليغات تجاري هم شركت مي‌كرد و درآمد هنگفتي از اين راه داشت. علاوه بر اين جردن مالك يك باشگاه گلف بود و ادكلن‌هايي نيز با نام او به بازار عرضه مي‌شد كه در دو ماه اول حدود يك ميليون و ۵۰۰ هزار عدد به فروش رسيد. در سال ۱۹۹۷ او با باشگاهش يك قرارداد ۳۰ ميليون دلاري امضا كرد كه باعث شد تبديل به پر درآمدترين ورزشكار جهان شود. وي سالانه حدود ۴۰ ميليون دلار هم از ساير راه‌ها درآمد داشت.

بازنشستگي مجدد

جردن در سال ۱۹۹۹ يك بار ديگر اعلام بازنشستگي كرد . بسياري از طرفداران بسكتبال او را بزرگ‌ترين بازيكن تاريخ اين ورزش مي دانند و بازنشستگي او پايان عصر طلايي بسكتبال لقب گرفت.

وي در سال ۲۰۰۰ سهامدار و رييس باشگاه بسكتبال واشنگتن ويزاردز شد تا سومين سياه پوستي باشد كه مالك يك تيم NBA مي‌شود. وي همچنين بخشي از سهام تيم هاكي واشنگتن كپيتالز را خريداري كرد.

مایکل جردن، اسطوره با اخلاق بسکتبال

در سپتامبر ۲۰۰۱ ، پس از ماه‌ها شايعه، جردن اعلام كرد كه قصد دارد به سه سال بازنشستگي خود پايان دهد و در ۳۸ سالگي براي واشنگتن ويزاردز به ميدان برود. وي در يك نشست خبري كه به مناسبت بازگشت او ترتيب داده شده بود، گفت: مي‌دانم كه از لحاظ جسمي مانند ۲۵ سالگي‌ام نيستم، ولي مي‌توانم بسكتبال را در سطح بسيار بالايي بازي كنم. واشنگتن ويزاردز كه فصل قبل تنها ۱۹ بازي را با برتري پشت سر گذاشته بود، با اضافه شدن جردن خون تازه‌اي در رگ هايش تزريق شد. جردن پس از اين كه براي سيزدهمين بار در تيم منتخب ستارگان NBA قرار گرفت، همراه واشنگتن ويزاردز براي حضور در پلي‌آف تلاش كرد، ولي به دليل آسيب ديدگي زانو نتوانست تيمش را در ادامه فصل همراهي كند.

جوانيتا همسر مايكل جردن كه در سال ۱۹۸۹ با او ازدواج كرده بود، در سال ۲۰۰۲ با وجود داشتن سه فرزند از او جدا شد.

مایکل جردن، اسطوره با اخلاق بسکتبال
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج