۳۰۴۸۹۰
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

اوغلو: با ایران صلح را به منطقه می‌آوریم

نخست وزیر ترکیه گفت: اگر با ایران شانه به شانه حرکت کنیم می‌توانیم صلح را به منطقه بیاوریم.

خبرگزاری ایسنا: نخست وزیر ترکیه گفت: اگر با ایران شانه به شانه حرکت کنیم می‌توانیم صلح را به منطقه بیاوریم.

احمد داود اوغلو در نشست مشترک تجار و بازرگانان ایران و ترکیه اظهار کرد: ما و ایران اگر شانه به شانه حرکت کنیم می‌توانیم صلح را به منطقه بیاوریم. امیدوارم در منطقه‌ای که تمدنی قوی دارد صلح و دوستی باشد و همه باید برای برقراری آن به هم کمک کنیم.

وی ادامه داد: در سفر به ایران دیدارهای خوبی داشته‌ایم. تاریخ و محتوای این دیدار نشانگر ورود روابط دو کشور به یک دوره جدید است. چون یک نوامبر در ترکیه و هفته گذشته در ایران انتخابات موفقی برگزار شد و هر دو دولت حمایت پارلمان‌هایشان را پشت سر دارد.

نخست وزیر ترکیه در ادامه بیان کرد: ایران از دستبندهایی که به دستش بسته شده بود یعنی تحریم‌ها آزاد شده است و الان که در دوران پساتحریم هستیم باید بدانیم روابط ما دوران طلایی خود را خواهد داشت. بنابراین باید فعالیت‌های اقتصادی بیشتری با یکدیگر انجام دهیم.

وی ادامه داد:‌ اراده سیاسی باعث شد که من به اینجا بیایم. باید بدانیم اگر می‌خواهیم دوره رابطه جدیدی را شروع کنیم سه سرفصل را مدنظر قرار دهیم. اول اینکه اقتصاد دو کشور مکمل یکدیگر باشد و ساختارها با هم اشتراک داشته باشند.

داود اوغلو اضافه کرد: دومین مساله وجود اراده سیاسی است. سیاست ما این است که روابط‌مان رو به رشد باشد و از این مساله خوشحالیم که آقای روحانی و جهانگیری نیز اراده سیاسی بالایی دارند. نکته سوم زیرساخت‌ها به حساب می‌آید که با اراده خودمان و اقتصاد واقع‌گرایانه باید آن را به هم پیوند بزنیم و بخش خصوصی بتواند این نکته را عملی کند.

وی با بیان اینکه رابطه ایران و ترکیه با وجود تمام ابعادی که دارد باید وارد ابعاد جدیدی شود افزود: در جلساتی که امروز داشتیم به این نتیجه رسیدیم که ذهنیت پراگماتیک خواهیم داشت. ایران و ترکیه دو کشور دوست و همسایه هستند و اگر با هم باشند می‌توانند به عنوان قوی‌ترین کشورهای منطقه مطرح شوند البته باید زمینه‌های اشتراک را فراهم کنیم.

وی در ادامه تاکید کرد: هر دو کشور باید به برد- برد فکر کنیم و پتانسیل خود را بالا ببریم که بتوانیم با اقتصاد جهانی رقابت داشته باشیم. جغرافیا و ساختار ایران و ترکیه مثل یک پازل می توانند همدیگر را پوشش دهند و شرایط جغرافیایی به گونه ای است که همدیگر را به خوبی می‌شناسیم.

نخست وزیر ترکیه با اشاره به تصمیماتی که در جلسات با مقامات ایرانی گرفته شده تصریح کرد: نباید به عنوان یک ایرانی به ترکیه و یا به عنوان یک ترک به ایران نگاه کنیم بلکه باید از یک منظر به قضایا نگاه کنیم. ایران بازار جوان و اقتصاد دینامیکی دارد که بعد از تحریم‌ها تقاضا در آن بالا رفته و در بازار ایران باید به آن پاسخ داده شود. اگر ترکیه امروز ۴ درصد رشد دارد و بعد از چین و هند سرعت رشدش بسیار بالاست به دلیل دینامیک موجود در بازارش است.

داود اوغلو به امضای قرارداد تجارت ترجیحی در سال گذشته اشاره و خاطرنشان کرد: برای موفقیت نباید در تجارت ترجیحی مشکلی داشته باشیم. باید مشکلات بروکراتیک را از بین ببریم. قدم دوم نیز داشتن اقتصاد آزاد و تسهیل ارتباط گمرکی است. نباید این‌طور فکر کنیم که فقط محصول ترکیه به ایران بیاید یا برعکس بلکه باید سرمایه گذاری مشترک انجام شود و یک بازار مشترکی شکل گیرد.

وی ادامه داد:‌ ریال ایران و لیر ترکیه باید به عنوان پول ملی استفاده شود و با فعال شدن سیستم بانکی باید چنین چیزی را فراهم کنیم ضمن اینکه تعداد بیشتری از بانک‌های دو کشور باید در هر دو کشور فعالیت کنند.

نخست وزیر ترکیه در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: ما همیشه به پتانسیل ایران باور داشتیم و اینکه تحریم‌ها بر ایران تاثیر ندارد. در دوران پسا تحریم نیز می‌دانیم ایران تاثیر بزرگی روی بازارهای جهانی خواهد داشت. ما در ترکیه ضرب المثلی داریم که می گوید دوست در روزهای سخت مشخص می‌شود به همین دلیل ما به دوستی خیلی ارزش می‌دهیم و در هیچ موردی دوستان‌مان را تنها نمی‌گذاریم.

وی با اشاره به دوران تحریم ایران یادآور شد: می‌دانیم چه روزهای سختی بوده و شما چه فشارهای بین المللی را تحمل کردید اما اگر هنوز در ایران کار می‌کنید به این دلیل است که به ایران اعتماد و پتانسیل این کشور را باور دارید.

داود اوغلو همچنین بیان کرد: ما باید بورس تهران و ترکیه را با هم هماهنگ کنیم. اگر ایران می خواهد با اقتصاد دنیا هماهنگ شود باید بورس خود را گسترش دهد. ما سعی می کنیم برای ایران در ترکیه مرکز فعالیت بازرگانی ایجاد کنیم و بورس های فعالیت های بازرگانی را گسترش دهیم که تجار ایرانی راحت تر فعالیت کنند.

نخست وزیر ترکیه در ادامه خاطرنشان کرد: در بخش انرژی ایران منابع انرژی فراوانی دارد و ترکیه هم بیشترین توسعه رو به رشد برای انرژی را دارد به همین دلیل در این حوزه می‌توانیم همدیگر را کامل کنیم. در گذشته هنگام خرید محدودیت‌هایی وجود داشت که الان دیگر نیست و هر چقدر بخواهیم می‌توانیم خرید کنیم. البته باید علاوه بر ایجاد راه ترانزیت انرژی در پروژه‌های انرژی تجدیدپذیر نیز سرمایه گذاری صورت دهیم.

وی با اشاره به صحبت‌های جهانگیری درباره امنیت ترکیه تاکید کرد: متاسفانه برخی رسانه‌ها سعی می کنند بگویند ترکیه امنیت ندارد ولی همان طور که یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر گردشگر از ترکیه به ایران سفر کرده اند باز هم این امکان وجود دارد و امنیتی که در گذشته بوده الان هم هست. ما همچنان مثل گذشته علاقه داریم ایرانی‌ها را در ترکیه ببینیم و از طرفی باید ترک‌ها را تشویق کنیم که به ایران بیایند.

داود اوغلو افزود: من در سفر قبلی خودم با دیدن شهرهای ایران مثل یزد، قم و اصفهان که مثل شما به آن نصف جهان می گویم فرهنگ‌های مشترک و پتانسیل بالایی دیدم. به سرمایه گذاران ترک پیشنهاد می کنم در شهرهای ایران مثل تبریز، شیراز و اصفهان برای رونق گردشگری سرمایه گذاری کنند. در این صورت امکان سرمایه گذاری بین دو کشور متنوع می‌شود. در چنین پیچ تاریخی مهمی توصیه می کنم بازرگانان ایرانی و ترک از نزدیک یکدیگر را بشناسند.

وی در ادامه اظهار کرد: ترک‌ها نشان داده‌اند مانعی برای سرمایه گذاری نمی‌شناسند و بیشترین فعالیت را در دوران تحریم در ایران داشته‌اند. بازرگانان ایرانی نیز از گذشته همیشه پتانسیل و اندیشه بالایی داشته‌اند و حرف اول را زده‌اند که از این به بعد نیز باید آن را نشان دهند. اگر چنین شود ۳۰ میلیارد که هیچ حتی مبادلات ما از مرز ۵۰ میلیارد هم می تواند فراتر رود. مبادلات تجاری ایران و ترکیه در سال ۲۰۱۲ ، ۲۲ میلیارد دلار بوده اما بعد از آن سیر خوبی نداشتیم که می توانیم با فعالیت‌های صورت گرفته آن را از ۹ میلیارد کنونی به ۳۰ میلیارد دلار برسانیم.

نخست وزیر ترکیه با اشاره به سفر آینده روحانی به ترکیه گفت: همان‌طور که اینجا گفتیم در سفر آقای روحانی به ترکیه هم تکرار می‌کنیم که اراده سیاسی بالایی برای همکاری خواهیم داشت. ما به شما و به بخش خصوصی اعتماد داریم و هر زمانی که به مشکلی برخورد کنیم در پی حل آن برخواهیم آمد.

داود اوغلو در پایان گفت: اگر مشکلی به وجود بیاید آقای جهانگیری در ایران مثل من با ترک‌ها رفتار می‌کند و موانع را برمی‌دارد و من هم مثل ایشان در ترکیه با بازرگانان ایرانی رفتار می‌کنم و موانع را از سر راه برمی‌دارم البته امیدوارم در این راه هیچکدام از بازرگانان به مشکلی برخورد نکنند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج