۳۰۶۷۱۷
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

نگاهی اجمالی به ساختار مجلس دهم

علی شکوری‌راد، دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران در روزنامه وقایع اتفاقیه نوشت: با بررسی حوزه‌های انتخابیه‌ای که انتخابات در آن به مرحله دوم رفته، به نظر می‌رسد اصلاح‌طلبان می‌توانند برای کسب حدود ۴۳ کرسی مجلس دهم رقابت کنند.

علی شکوری‌راد، دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران در روزنامه وقایع اتفاقیه نوشت: با بررسی حوزه‌های انتخابیه‌ای که انتخابات در آن به مرحله دوم رفته، به نظر می‌رسد اصلاح‌طلبان می‌توانند برای کسب حدود ۴۳ کرسی مجلس دهم رقابت کنند.

طبیعتا برنامه‌ریزی اصلاح‌طلبان متمرکز بر این است تا در حوزه‌های منتخب که فرصت رقابت دارند، فعال‌تر حضور داشته باشند و البته درباره کرسی‌های دیگر هم اصلاح‌طلبان می‌توانند نقش‌آفرینی کنند. با اینکه لزوما کاندیدای مطرحی آنجا ندارند؛ بنابراین انرژی‌ای که اصلاح‌طلبان برای انتخابات صرف خواهند کرد، بر این حوزه‌های انتخابیه متمرکز می‌شود که امکان رقابت اصلاح‌طلبان وجود دارد و به نظر می‌رسد تأثیر نتایج انتخابات تهران، کمک خواهد کرد اصلاح‌طلبان نتایجی بهتر از مرحله اول در این حوزه‌های انتخابیه بگیرند.

واقعیت این است که مردم در انتخاب‌هایشان نشان می‌دهند به یک رشد و بلوغ بیش از گذشته رسیده‌اند. مردم در مرحله اول این انتخابات، نشان دادند این رشد قابل اعتنا است و انتظار می‌رود این روند در مرحله دوم نیز امتداد پیدا کند ولی به شکل تجربی می‌توان میزان مشارکت را برآورد کرد.

بااین‌حال به نظر می‌رسد شانس اصلاح‌طلبان همچنان در بیشتر حوزه‌های انتخابیه بالاست و این شانس را با کار بیشتر می‌شود ارتقا و افزایش داد. اگرچه سه جریان با سه دیدگاه معتدل در مجلس آینده حضور خواهند داشت که یک جریان اصلاح‌طلبان و حامی دولت و دیگری جریان اصول‌گرا با حضور حداقل تندروها و دیگری یک جریان مستقل است که باید دراین‌میان دید چه اهدافی را دنبال می‌کنند.

البته در بین اصول‌گراها آنهایی که موافق برجام بوده و حامی دولت هستند از فراکسیون اصول‌گرا متمایل خواهند بود و به فراکسیون اصلاح‌طلبان و حامیان دولت خواهند پیوست؛ بنابراین به نظر می‌رسد فراکسیون اکثریت در مجلس آینده مجموعه فراکسیون اصلاح‌طلب و حامیان دولت و اصول‌گرایان معتدل خواهد بود که اینها همکاری نزدیکی با هم خواهند داشت و جهت‌گیری مجلس آینده براساس تصمیم‌های این جریان شکل خواهد گرفت.

همچنین نگاهی اجمالی به ساختار مجلس دهم نشان می‌دهد احتمال تشکیل فراکسیون ائتلاف امید یا با هر نام دیگری که وجود دارد که این نام‌گذاری فرع بر اصل قضیه است و باید بر حرکتی که انتخابات شکل داده، تأکید شود و برای حفظ و ادامه هدفی که مردم دنبال می‌کنند، تلاشی همگانی شود؛ ‌بنابراین باید صبر کنیم ببینیم انتخابات در مرحله دوم چگونه پیش می‌رود و بعد درباره فراکسیون‌بندی‌ها در مجلس اظهارنظر کرد.

بااین‌حال هنوز زود است درباره تمایل سیاسی مجلس به هر دو جریان سیاسی، قضاوت قطعی شود و باید صبر کرد، به‌‌‌ویژه درزمینه اشخاص مستقل که هنوز گرایش‌های خود را شناسایی یا اعلام نکرده‌اند. به‌هرحال؛ مجلس آینده از نظر ما یک مجلس مناسب برای ملت و دولت خواهد بود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج