۳۱۵۰۵۱
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

یک کرسی بهارستان با دو مدعی!

با روشن شدن نتایج انتخابات مجلس دهم، مهم ترین مساله ای که توجه افکار عمومی و رسانه ها را به خود جلب کرده است بحث ریاست مجلس دهم است.

پایگاه تحلیلی - خبری رصد: با روشن شدن نتایج انتخابات مجلس دهم، مهم ترین مساله ای که توجه افکار عمومی و رسانه ها را به خود جلب کرده است بحث ریاست مجلس دهم است.

با آغاز به کار در هر دوره از مجلس شورای اسلامی، رقابتی درونی برای انتخابات هیات رئیسه شکل می‌گیرد تا تیمی که قرار است به مدت یک سال اداره خانه ملت را برعهده بگیرد، مشخص شوند.

ریاست مجلس یکی از مهم‌ترین پست‌ها در کشور محسوب ‌شده که جریان‌های سیاسی برای رسیدن به آن تلاش می‌کنند و قطعا انتخابات هیات رئیسه در سال اول فعالیت هر دور از مجلس بسیار مهم‌تر است زیرا به نوعی بیانگر تحرکات جریانات سیاسی در مجلس برای کسب کرسی‌های بیشتر در هیات رییسه را نشان می‌دهد.

طبق آیین‌نامه داخلی مجلس، انتخابات هیات رییسه در آغاز دوره مجلس برگزار و اعضای هیات رئیسه برای یک سال انتخاب می‌شوند و بعد از گذشت یک سال نمایندگان مجددا اقدام به انتخاب رئیس و اعضای هیات رئیسه به مدت یک سال آینده می‌کنند.

یک کرسی بهارستان با دو مدعی!

زیبا کلام: ریاست عارف؛ اشتباه استراتژیک اصلاح طلبان

«صادق زیباکلام» در گفتگویی نوروزی خود با روزنامه «آرمان» با اشاره به این که در خواب هم نمی دیده انتخابات تهران با چنین نتیجه‌ای به پایان برسد معتقد است اصلاح طلبان با موفقیتی که به دست آورده اند باید در ادامه مسیر از ریاست «علی لاریجانی» در مجلس دهم حمایت کنند. بنا به گفته زیباکلام رای دادن به ریاست عارف در مجلس دهم ادامه همان اشتباهی است که تندروهای اصلاح طلب در مجلس ششم دنبال کردند. این استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در ادامه می گوید:

اعتقاد دارم که نمایندگانی که با لیست شورای ائتلاف اصلاح طلبان رای آورده‌اند باید برای ریاست مجلس دهم به ریاست علی لاریجانی رای دهند.

این که عارف رییس مجلس دهم شود همان اشتباهی است که اصلاح‌طلبان تندرو در مجلس ششم انجام دادند. بی‌مهری و بی‌حرمتی آنها به آقای هاشمی سبب شد که ایشان عطای آن مجلس را به لقایش ببخشد. اگر ایشان وارد مجلس شده بود و بر کرسی ریاست تکیه می‌زد قطعا کارایی مجلس ششم خیلی خیلی بیشتر از کارایی مجلس ششم به ریاست آقای شیخ مهدی کروبی می شد.

مجلسی که لاریجانی در راس آن قرار بگیرد کارایی، نفود و قدرتش خیلی بیشتر از مجلسی است که عارف در راس آن قرار گیرد. اصولگرایان به مجلسی که عارف رییس آن باشد اجازه نمی‌دهند که حتی نیم میلیمتر در جهت دموکراسی و آزادی گام بردارد.

در مجلس دهم عارف می تواند به جای ابوترابی فرد نایب رییس مجلس دهم باشد و کاظم جلالی هم بر کرسی نایب رییسی دوم بنشیند. وانگهی عارف می‌تواند به کمک نمایندگان مستقل و میانه‌رو که جدیدا وارد مجلس شده‌اند یک فراکسیون نیرومند دموکراسی خواه به وجود آورد و بدون ایجاد احساس رقابت و درگیری با علی لاریجانی دموکراسی را در سطح کشور تقویت کند.

در خواب هم نمی‌دیدم که نتایج انتخابات هفتم اسفند اینگونه رقم بخورد. یعنی اگر شما به من می‌گفتید حتی یکی از افراد لیست اصولگرایان به مجلس راه نخواهد یافت و تمام سی نفر منتخب تهران از اصلاح طلبان انتخاب می‌شوند من حاضر بودم سر تمام دار و ندارم با شما شرط بندی کنم که این اتفاق رخ نخواهد داد. البته از پیروزی اصلاح طلبان ناامید نبودم بلکه از رای دادن مردم ناامید بودم.

عارف: با لاریجانی توافقی نکردم

منتخب اول مردم تهران در مجلس دهم شورای اسلامی با بیان اینکه هیچ توافقی بین من و آقای لاریجانی در مورد ریاست مجلس دهم صورت نگرفته است گفت: آقای لاریجانی فقط تلفنی به من تبریک گفت.

محمدرضا عارف در حاشیه دیدار نوروزی خود با اقشار مختلف مردم، در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بین شما و لاریجانی برای پذیرش ریاست و نایب‌رئیسی توافق شده است؟ اظهار کرد: اگر تصمیم با مجلس است، باید رسانه‌ها اجازه دهند تا مجلس تشکیل شود و در فضای کارشناسی و اکثریت فراکسیون‌ها تصمیم‌گیری صورت گیرد و من این موضوع را تکذیب می‌کنم.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش آیا توافقی بین شما و آقای لاریجانی برسر کرسی ریاست مجلس صورت گرفته است؟ افزود: تکذیب می‌کنم. هیچ صحبتی نشده است؛ فقط آقای دکتر لاریجانی با بنده تماس گرفت و پیروزی ما را تبریک گفت و ما فقط همین ارتباط را داشتیم.

رییس بنیاد امید ایرانیان ادامه داد: مسئله امروز ما انتخابات مرحله دوم است تا به خوبی برگزار شود و مردم مانند مرحله اول حضور جدی داشته باشند. پس از تشکیل مجلس بر روی مدیریت آن تصمیم‌گیری خواهد شد، ما معتقدیم همه فراکسیون‌های مجلس باید در مدیریت مجلس سهیم و در مدیریت مجلس مشارکت داشته باشند. در فضای رسانه‌ای بحث‌هایی مطرح می‌شود اما افراد نظرات خودشان را می‌گویند اما تصمیم گیرنده نهایی نمایندگان مجلس دهم هستند و رای ۲۹۰ نماینده درمجلس آتی هیئت رئیسه را مشخص می‌کند.

رئیس بنیاد امید ایرانیان در خصوص رقابت با لاریجانی برای ریاست مجلس دهم تاکید کرد: رقابت به این صورت مطرح نیست اما فراکسیون‌های سیاسی مجلس داوطلبانی خواهند داشت و امیدواریم در فضای دوستانه مسئله انتخاب هیئت رئیسه به نتیجه برسد.

نمایندگان مجلس نهم چه می گویند؟

«کیهان» هم در ستون اخبار خود نقل قولی از «حسین نجابت» نماینده مردم تهران در مجلس ذکر کرده است: از نظر بنده علی لاریجانی شانس بیشتری برای ریاست مجلس دارد و وی انتخاب خواهد شد البته پیش از آن باید منتظر ترکیب کامل مجلس بود زیرا یکسری از نمایندگان به مرحله دوم رفتند و هنوز تکلیف آنها مشخص نشده است و نمی‌شود اظهار نظر قطعی کرد. نجابت در پایان در پاسخ به سؤال دیگری درباره اینکه تاثیرگذارترین فراکسیون مجلس دهم با کدام‌یک از دو تفکر اصلاح طلب و اصولگرایی شکل می‌گیرد؟ گفت: به نظر من دو فراکسیون مهم و تأثیرگذار اصلاح‌طلب و اصولگرا در مجلس تشکیل خواهند شد و هر کدام تأثیرگذاری‌های خود را خواهند داشت.

«محمدرضا تابش» نماینده مردم اردکان با اشاره به گزینه‌های ریاست مجلس دهم گفت: بدون شک انتخاب ریاست مجلس دهم بستگی به ترکیب نهایی پارلمان دارد.

وی افزود: با این حال ما در حال رایزنی در برخی موارد هستیم و نهایتا شخصیت مورد حمایت ما برای ریاست مجلس دهم آقای عارف است.

عضو اصلاح‌طلب مجلس نهم در ادامه با اشاره به تعامل مجلس دهم با دولت یازدهم در سال ۹۵،‌ متذکر شد: هم بخشی از نمایندگان مجلس در مسند کارهای اجرایی بودند و هم برخی از اعضای دولت آقای روحانی در مقطعی مسئولیت‌های نمایندگی داشته‌اند، بنابراین اگر دو طرف به مسئولیت‌های خود توجه کنند به نظر می‌رسد همه چیز با هماهنگی پیش رود.
تابش ادامه داد: دولت نباید انتظار داشته باشد که مجلس دهم سراپا در فرمانش باشد،‌ همین‌طور مجلس هم باید توجه کند که دولت سپر برخی اقدامات بوده و باید به تعبیر مقام معظم رهبری حرکتش ریل‌گذاری شود.

«روح‌الله حسینیان» نماینده مردم تهران نیز در پاسخ به سؤالی درباره اینکه پیش‌بینی شما از ریاست مجلس دهم چیست و اینکه بین آقایان عارف و لاریجانی کدام‌یک رئیس مجلس خواهند بود، گفت: پیش‌بینی می‌کنم علی لاریجانی، رئیس و آقای عارف هم به عنوان نائب رئیس اول مجلس دهم انتخاب شوند.

وی در ادامه در پاسخ به سؤال دیگری درباره اینکه با چه دلایلی لاریجانی را رئیس مجلس دهم می‌داند؟ اظهار داشت: معتقدم لابی علی‌لاریجانی برای ریاست مجلس دهم، بیشتر و قوی‌تر است.

نماینده مردم تهران تصریح کرد: در ضمن لاریجانی روحیه تعاملی بالاتری نسبت به عارف دارد و این بدین منظور است که آقای عارف نسبت به آقای لاریجانی کمتر اهل لابی‌گری است.

حسینیان ابراز عقیده کرد: معتقدم علی‌لاریجانی بالاخره با بده بستان‌های سیاسی به ریاست مجلس دهم خواهد رسید و عارف هم نائب رئیس مجلس مذکور خواهد بود.

حسینیان در ادامه با بیان اینکه اصلاح‌طلبان مجلس دهم قدرت فائقه‌ای ندارند، متذکر شد: مجلس دهم از توازن نیروها برخوردار است و البته اختلافات هم همچنان وجود دارد ولی اگر هر دو جناح بیایند بر سر اصولی از جمله اصل اسلام سیاسی و انقلاب و ارزش‌های امام همچون استکبارستیزی و استقلال کشور اتفاق نظر داشته باشند، دیگر اختلافات بر سر سایر مسائل و سلایق قابل پذیرش است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج