۳۱۷۰۲۵
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

سهم ایتالیا در مذاکرات ایران و ۱+۵

رییس جمهوری گفت: در مذاكرات ایران و ۱+۵ اگرچه ایتالیا عضو نبود اما با انتخاب خانم فدریكا موگرینی این كشور سهم و نقش خود را در موفقیت مذاكرات ایفا كرد.

خبرگزاری ایرنا: حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز سه شنبه در نشست خبری مشترك كه با حضور نخست وزیر ایتالیا برگزار شد با تاكید بر این كه ایتالیا جایگاه خاصی میان مردم ایران دارد، افزود: شركت ها و صنعت این كشور همواره درایران با حسن استقبال روبرو بوده اند.
وی ایتالیا را دوست قدیمی و ارزشمند ایران توصیف و خاطرنشان كرد: در دوران سخت و حتی هنگام تحریم مواضع این كشور نسبت به دیگر كشورها متفاوت بوده است.

رییس جمهوری تصریح كرد: در مذاكرات 1+5 گرچه ایتالیا عضو این گروه نبود اما با انتخاب خانم موگرینی این كشور سهم و نقش خود را در موفقیت این مذاكرات ایفا كرد.

روحانی ادامه داد: پس از اجرای برجام و پایان یافتن تحریم ها نخستین سفر من به اروپا به ایتالیا بود و امروز در كمتر از سه ماه نخست وزیر این كشور از ایران دیدن می كند كه هم سفر من به رم و هم سفر نخست وزیر ایتالیا به تهران هر دو پیام روشنی برای اراده دو دولت در زمینه روابط و توسعه روابط در زمینه اقتصادی، علمی و فرهنگی بین دو كشور دارد.

وی تصریح كرد: تفاهم ها و اسناد خوبی در گذشته بین دو كشور در بخش صنعت، حمل و نقل، گردشگری، علم و فناوری و همچنین در سایر زمینه های اقتصادی منعقد شد و امروز برای اجرایی كردن آنها باید قدم های موثری برداریم.

رییس جمهوری خاطرنشان كرد: در ایتالیا حدود 30 سند و در تهران 7 سند به امضا رسید و اجرای آنها می تواند مسیر جدیدی برای روابط اقتصادی دو كشور بویژه سرمایه گذاری و ورود فناوری از ایتالیا را به تهران فراهم كند.

روحانی همچنین گفت: در زمینه روابط بانكی بین دو كشور و همچنین بیمه ضمانت صادرات «ساچه» قدم های خوبی تاكنون برداشته شده و ارتباطات برقرار شده است اما در این زمینه نیاز به حركت سریع تری برای حل و فصل برخی از جزئیات داریم.

وی ادامه داد: گرچه تحریم بانكی برداشته شده و فعالیت بانك ها آغاز شده است اما در عین حال بحش روانی كه از دوران تخریم به جای مانده هنوز احتیاج به تلاش برای زدودن آنها داریم.

رییس جمهوری تاكید كرد: خوشحالیم كه در دوران پساتحریم، ایتالیا در میان كشورهای اتحادیه اروپا به عنوان یكی از كشورهای پیشران برای توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران قدم گذشته است.

وی ادامه داد: ایتالیا قبل از تحریم به عنوان بزرگ ترین شریك تجاری ایران در اتحادیه اروپا بود و ما امروز هم می خواهیم این كشور نقش سابق خود را ایفا كند.

رییس جمهوری تصریح كرد: ایران و ایتالیا در سال های گذشته در زمینه علمی ، دانشگاهی و فناوری روابط خوبی داشتند، امروز در این كشور عده ای از دانشجویان، اساتید، پزشكان و محققان ایرانی فعال هستند و ما می خواهیم روابط علمی و فناوری و همچنین در زمینه فرهنگی و هنری را توسعه دهیم.

روحانی به جاذبه های فراوان تاریخی در ایتالیا و ایران و روابط مردم دو كشور اشاره كرد و گفت: ایران با ایتالیا كه در زمینه گردشگری، كاوش آثار باستانی دارای تجربه های بسیار ارزشمندی است بدنبال افزایش همكاری ها است.

وی به گفت و گوهای خود با نخست وزیر ایتالیا در زمینه در زمینه اسلام هراسی اشاره كرد و افزود: ضرورت دارد دنیا بداند ادیان آسمانی از جمله اسلام هیچ رابطه ای با ترور و تروریسم ندارد وهمه ادیان آسمانی پیام آور صلح، محبت، دوستی وهمزیستی مسالمت آمیز میان انسان ها هستند.

رییس جمهوری خاطرنشان كرد: در این زمینه مخصوصا برای قرابت و نزدیكی بین مسیحیت و اسلام و تنفر هر دو دین از ترور، افراط و خشونت مقرر شد همكاری های دو كشور شروع شود و ادامه پیدا كند.
روحانی از دیگر محورهای گفت و گوی خود با نخست وزیر ایتالیا را معضلات كشورهای منطقه از جمله افغانستان، یمن، عراق، سوریه، لبنان و لیبی و رایزنی ها و هماهنگی های بیشتر بین ایران و ایتالیا برای كمك به حل معضلات منطقه عنوان كرد.

وی گفت: در ادامه گفت گو ها علاوه بر اراده دو طرف برای مبارزه با تروریسم، مسایل انسانی و مشكلاتی كه امروز در زمینه مسایل نوع دوستانه بویژه در یمن و سوریه وجود دارد و كمك های انسانی كه به مردم این دو كشور باید انجام شود بخصوص درمورد آوارگان و آنهایی كه پناهگاه و خانه خود را از دست داده اند و كسانی كه مجروح هستند و نیاز به دارو دارند مورد تاكید دو طرف قرار گرفت.

وی اضافه كرد:‌ تردیدی ندارم كه سفر نخست وزیر ایتالیا به تهران و هیات همراه آغاز مهمی برای حركت و توسعه در روابط دو كشور در زمینه های مختلف اقتصادی، علمی، فناوری، گردشگری و همچنین رایزنی در زمینه مسایل منطقه ای و جهانی خواهد بود.

وی بار دیگر به نخست وزیر و هیات همراه وی برای سفر به تهران خوشامد گفت.

به گزارش ایرنا، نخست وزیر ایتالیا بامداد امروز برای دیدار با مقامات جمهوری اسلامی ایران وارد تهران شد و پس از آن در مجموعه تاریخی - فرهنگی سعدآباد مورد استقبال رسمی روحانی قرار گرفت.

رییس جمهوری اسلامی ایران و نخست وزیر ایتالیا پس از مراسم استقبال رسمی در مذاكرات هیات های عالی رتبه دو كشور شركت كردند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج