۳۱۷۰۵۴
۵۲۱۹
۵۲۱۹
پ

این اسباب‌ بازی‌ های بامزه‌ اما خطرناک!

شايد شما هم ازجمله والدينی باشيد که می‌خواهيد بدانيد چه معيارهايی برای خريد يك اسباب‌بازی مناسب برای كودك‌تان وجود دارد. در این مطلب به شما می‌گوییم برای خرید یک اسباب‌بازی ایمن به چه نکاتی باید توجه کنید.

مجله سیب سبز: اسباب‌بازی مهم‌ترین عنصر دنیای کودکان است تا آنجا که دنیای خود را با آن می‌سازند. کودکان با اسباب‌بازی زندگی می‌کنند، از آنها می‌آموزند و حتی با اسباب‌بازی‌های‌شان دوست می‌شوند.

بچه‌ها مي‌توانند ساعت‌ها با اسباب‌بازي‌ سرگرم شوند. آنها با اين وسايل مي‌توانند موضوعاتي را تجربه كنند كه در واقعيت شايد سال‌ها طول بكشد تا به آن تجربه‌ها برسند. همین‌ها کافی است تا اهمیت اسباب‌بازی برای کودکان را درک کنید.

بسياري از والدين اسباب‌بازي‌ را وسیله‌ای لوكس و تجملي به حساب مي‌آورند، اما ارزش پولی يك اسباب‌بازی لزوما با ارزش حقيقی آن برای تربيت و آموزش كودك، يكی نيست. اسباب‌بازی به همان اندازه که می‌تواند مفید و موثر باشد، ممکن است مضر و مخرب هم باشد.

این اسباب‌ بازی‌ های بامزه‌ اما خطرناک!

این شما هستید که یکی از این دو تاثیر را برای فرزندتان انتخاب می‌کنید. شايد شما هم ازجمله والدينی باشيد که می‌خواهيد بدانيد چه معيارهايی برای خريد يك اسباب‌بازی مناسب برای كودك‌تان وجود دارد يا به‌عبارت ديگر، وسيله‌ای كه كودك‌تان بيشتر اوقاتش را با آن پر می‌كند تا چه حد برای او مفيد خواهد بود. در این مطلب به شما می‌گوییم برای خرید یک اسباب‌بازی ایمن به چه نکاتی باید توجه کنید.

نكاتي براي خريد اسباب‌بازي

يكي از اهداف كميسيون ايمني محصول مصرف‌كننده (CPSC) محافظت از مصرف‌كنندگان و خانواده‌ها از خطرات اسباب‌بازي‌هاست. اين كميسيون قوانين و راهنمايي‌هايي را ايجاد مي‌كند تا اطمينان حاصل كند محصولات مطمئن هستند. اسباب‌بازي‌ها به دلايل متفاوتي مانند داشتن وجود سرب، خطرات آتش‌سوزي، خفگي و مسائل ديگر كه ايجاد خطر مي‌كنند، ممكن است ايمن نباشند.

ايمني اسباب‌بازي يكي از مسائل نگران‌كننده براي همه پدر و مادرهاست. اغلب پدر و مادرها درباره خطراتي كه برخي وسايل دارند مانند برق‌گرفتگي يا خفگي اطلاعات دارند اما درباره آنچه نمي‌بينيد چطور؟ مي‌پرسيد چه چيزهايي؟ خب مثلا سربي كه در برخي رنگ‌هاي نقاشي وجود دارد يا مواد شيميايي كه در برخي وسايل پلاستيكي مي‌توانيد پيدا كنيد. بد نيست مروري بر راهنماي زير بيندازيد تا اطلاعات بیشتری کسب کنید:

۱. برچسب را بخوانيد

برچسب‌هاي اخطار اطلاعات مهمي در‌مورد چگونگي استفاده از اسباب‌بازي و اينكه اين اسباب‌بازي براي چه سني مناسب است، در‌اختيار شما قرار مي‌دهند. براي مثال اگر روي بسته‌بندي نوشته شده «به‌دليل وجود قطعات كوچك براي كودكان زير ۳۶‌ماه مناسب نيست» بايد به هشدار عمل كنيد. اسباب‌بازی‌هایی كه از جنس پارچه هستند، باید دارای برچسب «غیرقابل اشتعال» flame resistant باشند. اسباب‌بازی‌های پشمی و پارچه‌ای باید قابل شست‌وشو باشند و تمام اسباب‌بازی‌ها باید با مواد رنگی بدون سرب، رنگ شده باشند. لوازم كاردستی و نقاشی كودكان (مثل مداد شمعی)، باید عنوان «غیرسمی» (non toxic) را جایی روی برچسب یا جلدشان داشته باشند. به كودك خود بیاموزید چگونه از اسباب‌بازي به شكل صحيح استفاده كند.

۲. از خفگی پیشگیری کنید

اطمينان حاصل كنيد تمام لوازم و قسمت‌هاي اسباب‌بازي بزرگ‌تر از آن است كه كودك شما بتواند آن را به دهان ببرد و ببلعد. خفگي هنگام بازی با اسباب‌بازی از رایج‌ترین خطرات برای كودكان در جهان محسوب می‌شود، بنابراین باید از خریداری اسباب‌بازی‌های كوچك یا چند تكه خودداری كرد، زيرا ممكن است كودك هنگام بازی با آنها، ناخواسته تكه‌ای را در دهان فرو كند و این كار باعث خفگی او شود.

۳. اسباب‌بازي با صداهاي بلند نخرید

این کار ممكن است باعث ايجاد مشكل در گوش كودك شما شود. كودكان نسبت به بزرگسالان، حساسیت بیشتری به صداها دارند و متاسفانه بسیاری از اسباب‌بازی‌های موجود در بازار، مانند بعضی اسباب‌بازی‌های الكترونیكی و موسیقی و ماشین‌ها، صداهای بسیار بلندی دارند كه ممكن است صدمه‌ای به شنوایی كودكان در آینده وارد كنند.

۴. اسباب‌بازی‌های خوش‌ساخت بخرید

اطمينان حاصل كنيد كه تمام قطعات، درزها و شكاف‌ها نرم هستند و قسمت تيز و برنده ندارند. همچنين اسباب‌بازي بايد قابل شست‌و‌شو باشد. هر روبان يا رشته‌اي كه ممكن است باعث خفگي شود از اسباب‌بازي جدا كنيد. حواس‌تان به اسباب‌بازي‌هايي كه گلوله‌هاي كوچك دارد، باشد چون ممكن است باعث خفگي شود.

۵. اسباب‌بازي بايد بدون سرب باشد

والدين بايد درباره مدادرنگي‌هايي كه حاوي سرب هستند، محتاط باشند. قوانين جديد كميسيون ايمني محصول مصرف‌كننده بر محدود كردن مقدار سرب مجاز در محصولات تاكيد دارد. براساس قانون جديد وضع شده براي سازندگان اسباب بازي، اسباب‌بازي‌ها بايد ايمني كافي داشته و به هيچ‌عنوان سرب نداشته باشند. مراقب فروشگا‌ه‌هايي كه اسباب‌بازي دست‌دوم مي‌فروشند، باشيد.

احتمالا لازم است اسباب‌بازي‌هاي قديمي خانه را دور بريزيد به‌خصوص آنهايي كه رنگ شده‌اند. علائم مسموميت با سرب شامل تهوع، استفراغ، بي‌حالي، ‌رشد نكردن، وزن راكد و از دست دادن اشتها باشد. مهم‌ترين مسئله اين است كه شما به اسباب‌بازي مشكوك شويد و اگر خواستيد كودك‌تان را نزد پزشك اطفال ببريد بايد اسباب‌بازي مورد‌نظر را هم همراه داشته باشيد.

۶. به مواد موجود در اسباب‌بازی توجه کنید

اسباب‌بازي‌هاي پلاستيكي محكم بخريد. اسباب‌بازي‌هايي كه با پلاستيك نازك تهيه مي‌شوند به‌راحتي مي‌شكنند. بسياري از نگراني‌های والدين و مسئولان در‌مورد اسباب‌بازي‌ها و بطري‌هاي نوزاد، بيسفنول A است كه تركيب شيميايي مورداستفاده در توليد بسياري از اقلام پلاستيكي است.

بحث بر سر اين است كه آيا اين ماده اثراتي بر رشد كودكان دارد يا خير؟ سازمان FDA ادعا مي‌كند اين ماده شيميايي براي كودكان بي‌ضرر است اما باز هم نياز به تحقيقات بيشتر است. يكي ديگر از موادي كه به‌نظر خطرناك مي‌آيد فتالات است. گروهي از مواد شيميايي موجود در انواع محصولات مانند اسباب‌بازي‌هاي ساخته شده از پلاستيك انعطاف‌پذير به‌نام پلي‌وينيل كلريد است.

این اسباب‌ بازی‌ های بامزه‌ اما خطرناک!

۷. ضد‌اشتعال‌ها و آفت‌كش‌ها

ضد‌اشتعال‌ها در حال حاضر توسط آژانس حفاظت از محيط‌زيست ايالات متحده تحت بررسي قرار دارد اما اين آژانس گزارش مي‌دهد اين مواد مي‌توانند براي انسان سمي باشند. بسياري از ضداشتعال‌ها را مي‌توان از محصولات كودكان مانند اسباب‌بازي‌هاي پر شده حذف كرد. آفت‌كش‌ها هم مي‌توانند به‌طور بالقوه براي كودكان سمي باشند. آنها به سرعت تجزيه مي‌شوند اما مي‌توانند روي اسباب‌بازي‌ها يا درختاني كه در حياط اسپري مي‌شوند، باقي بمانند. موسسه بهداشت محيط جايگزين‌هاي ديگري را پيشنهاد مي‌دهد ازجمله صابون‌هاي حشره‌كش كه مي‌تواند حياط خانه‌تان را تميزتر نگه دارد.

۸. اسباب‌بازي‌هاي حاوي مواد سمي نخرید

برای این کار لازم است مطمئن شويد روي برچسب اسباب‌بازی‌ها عبارت «غيرسمي» نوشته باشد.

۹. اسباب بازی های پرتاب شونده

از خريد اسباب‌بازي‌هايي كه شيء به هوا پرتاب مي‌كنند، اجتناب كنيد، اين قبيل اسباب‌بازي‌ها به‌راحتي مي‌توانند جراحت‌هاي چشم را ايجاد كنند.

۱۰.مجموعه های حاوی مواد شیمیایی

از مجموعه‌هاي حاوي مواد شيميايي براي كودكان زير ۱۲سال استفاده نكنيد. این مواد شیمیایی ممكن است ايجاد احتراق كنند و حاوي مواد شيميايي خطرناك باشند. مطمئن شويد كودك‌تان مي‌داند چطور به‌صورت ايمن از اين وسايل استفاده كند.

۱۱. تاییدیه UL

اسباب‌بازي‌هاي برقي بايد تاييد ULرا داشته باشند برچسب را چك كنيد تا مطمئن شويد.

۱۲. آویز تخت

اسباب‌بازي‌هايي كه از تخت آويزان هستند بايد سيم‌ها و رشته‌هايي كوتاه داشته باشند، این کار برای این است که ايجاد خفگي نكنند. اين‌گونه اسباب‌بازي‌ها به محض اينكه كودك قادر به ايستادن بود بايد برداشته شود. هنگام خرید اسباب‌بازی مخصوص تختخواب كودكان باید به این موضوع توجه كنیم كه چیزهایی را خریداری كنیم كه طناب، زنجیر، بند چرمی و... نداشته باشد، زيرا ممكن است باعث خفگی كودك در تختخواب شوند. همچنین باید آنها را در جای مرتفعی قرار داد كه وقتی كودك در تختخواب سرپا ایستاده است، به آنها دسترسی پیدا نكند.

ایمنی کودک در اولویت است

امروزه استاندارد اسباب‌بازی‌ها توجه تمام كشورها را به‌خود مشغول كرده است. اين استانداردها دائما به‌روز می‌شوند و آزمايش‌ها و تست‌های زيادی روی آنها انجام می‌شود، بنابراين بسيار مهم است كه به‌خاطر داشته باشيد ايمني در اولويت قرار دارد، چون هر سال هزاران كودك با همين اسباب‌بازي‌هايي كه وسيله سرگرمي هستند، مجروح مي‌شوند.

چگونه از جراحت جلوگيري كنيم؟

اغلب جراحات با اسباب‌بازي بريدگي‌هاي جزئي، خراش‌ها و كبودي است. با اين حال اسباب‌بازي مي‌تواند منجر به صدمه جدي يا حتي مرگ شود. اين اتفاق زماني مي‌افتد كه اسباب‌بازي‌هاي خطرناك به‌صورت غلط مورد استفاده قرار مي‌گيرند. اسباب‌بازي‌هاي خطرناك بسیاری وجود دارند كه كودك هرگز نبايد با آنها بازی كند. در‌واقع بر‌عهده شماست كه به هر شكل ممكن فرزندتان را از بازی كردن با این‌گونه وسایل منع کنید.

مواد محترقه، اجسام نوك تیز، روروك و... از‌جمله موارد خطرناکی هستند که باید به آنها توجه داشته باشید. اسباب‌بازی‌های الكتریكی نیز ممكن است باعث شوك یا آسیب‌دیدگی كودك شوند. اسباب‌بازی‌های پرنده و دارای تیر نیز در صورتی كه توجه كافی به نحوه استفاده‌شان نشود، می‌توانند آسیب‌دیدگی‌های چشم را به‌همراه داشته باشند.

این اسباب‌ بازی‌ های بامزه‌ اما خطرناک!

به توصیه‌ها توجه کنید

توصيه‌هاي سني روي اسباب‌بازي‌ها مي‌تواند مفيد باشد زيرا آنها راهنمايي‌هاي زير را دارند:

- ايمني اسباب‌بازي (براي مثال اگر احتمال خفگي داشته باشد)

- توانايي كودك براي بازي با وسيله

- توانايي كودك در درك آن ‌كه چگونه از اسباب‌بازي استفاده كند

- نياز‌ها و علائق كودك در سطوح مختلف رشد او

- اطلاعات مهمي كه در‌مورد اسباب‌بازي بايد بدانيد

آمارها غم‌انگیز است

در دهه۹۰، ۵۷‌كودك بر اثر بلعيدن اسباب‌بازي از دنيا رفتند، به‌همين دليل كميسيون ايمني محصول مصرف‌كننده (CPSC) مقررات سنگيني براي ايمني اندازه اسباب‌بازي‌ها به‌منظور بازي بچه‌ها به‌خصوص بچه‌هاي زير ۳‌سال در‌نظر گرفته است. با اين حال بسياري از اسباب‌بازي‌ها را مي‌توان در بازار پيدا كرد كه برچسب احتياط در‌مورد بلعيده شدن اسباب‌بازي را ندارند. در اين ميان توپ‌هاي كوچك ۶۹مورد مرگ بر اثر خفگي را در دهه۹۰ رقم زده است، بنابراين اين توپ‌ها براي كودكان زير ۳سال نبايد كوچك‌تر از ۴/۵ سانتي‌متر باشد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج