۳۲۶۸۴۶
۲ نظر
۵۱۰۰
۲ نظر
۵۱۰۰
پ

ستاد مبارزه با چرندیات (۳۰)

در این سری مطالب سعی داریم به بررسی دروغ ها و شایعات مشهوری که در هر از چند گاهی در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به راه می افتند بپردازیم و با مستندات آن ها را برای شما تحلیل کنیم تا شاید قدم کوچکی در مسیر آگاه سازی مخاطبان عزیز باشد.

برترین ها: «ستاد مبارزه با چرندیات» عنوانِ یک جریان بود که با صفحه ای در فیسبوک شروع به کار کرد و بسیار قوی و حساب شده به جنگ دروغ های اینترنتی و شایعاتی که به عنوان واقعیت به خورد مردم داده می‌شد، رفت.

در این سری مطالب سعی داریم به کمک داده های این صفحه و سایت های مرتبط، به بررسی دروغ ها و شایعات مشهوری که در هر از چند گاهی در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به راه می افتند بپردازیم و با مستندات آن ها را برای شما تحلیل کنیم تا شاید قدم کوچکی در مسیر آگاه سازی مخاطبان عزیز باشد و باعث شود مِن بعد هر چیزی را که در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی دیدیم، سریع باور نکنیم. جدا از این گونه موارد، سعی در معرفی تکنیک های مبارزه با شایعات و مغالطه ها را در این سری مطالب داریم. با ما همراه باشید.

******
سوژه اول؛ تاثیر ویتامین ب-17 در درمان انواع سرطان

این روزها بسیاری از شبکه‌ها و برنامه‌های اجتماعی میزبان این خبر هستند که «سرطان یک بیماری نیست.»

در ادامه متن هم طبق معمول صحبت از دست‌های پشت پرده و صنایعی است که نمی‌خواهند این حقیقت به گوش دیگران برسدو لذا خود - و طبیعتا خواننده مطلب_ را مسئول اطلاع‌رسانی به دیگران می‌دانند که این بیماری با ویتامین B17 قابل درمان است و ...

ستاد مبارزه با چرندیات (30)

اما واقعیت چیست؟

این ماده در فرم طبیعی‌اش با نام آمیگدالین شناخته می شود، از این ماده laetrile بدست میاد که هنوز به عنوان یک ویتامین شناخته نشده است. (ویتامینهای گروه B شامل تیامین (B۱)، ریبوفلاوین (B۲)، نیاسین (B۳)، اسید پانتوتنیک (B۵)، پیریدوکسین (B۶)، بیوتین (B۷)، فولات (B۹) و کوبالامین (B۱۲) می باشند.)

آمیگدالین با فرمول C۲۰H۲۷NO۱۱ یک گلیکوزید می باشد ۲⃣ که در حالت طبیعی در هسته زرد آلود، بادام و مقدار کمتری در هسته گیلاس سیاه و سیب یافت شده.

در اواخر قرن نوزدهم - حدود ۱۵۰ سال پیش- از این ماده به عنوان درمان طبیعی سرطان استفاده می‌شود. استفاده مستمر از این ماده غذایی ناسالم و سمی بودن این ماده غذایی را به اثبات رساند.

مطالعات نشان داده، این ماده هیچ تاثیری در بهبود سرطان ندارد، و حتی به علت ترکیب با بعضی آنزیم ها در دهان تولید سیناید می کند که بسیار خطرناک و کشنده می باشد.

در دهه ۵۰ میلادی يك تركيب به ظاهر غير سمي براي نگهداري گوشت درست شد و بعدا به عنوان يك داروي ضد صرطان با نام laetrile به بازار عرضه شد.
ماده laetrile در ادبیات پزشکی به شارلاتان معروف می باشد.

در سال 1972 مرکز سرطان مموریال اسلون-کترینگ بعد از انجام آزمایشاتی با قاطعیت ناکارآمدی laetrile را اعلام کرد.

در سال 2011 بررسی انجام شده در بنیاد همیاری کوکران اعلام کرد، هیچ داده بالینی از اثر مفید laetrile و آمیگدالین پشتیبانی نمی کند. عوارض جانبی استفاده از laetrile و آمیگدالین به ویژه پس از استفاده از راه دهان خطر قابل توجهی دارد و باعث مسمویت می شود. ریسک استفاده از laetrile و آمیگدالین به وضوح منفی می باشد.

توجه داشته باشید که laetrile دارای اثراتی مانند سردرد، سرگیجه، تهوع و عوارض جدی مانند فشار خون پایین، آسیب‌های کبدی و عصبی و کما و مرگ است که دقیقا مانند عوارض مسمویت با سیانید می‌باشد. مصرف دهانی laetrile نسبت به مصرف تزریقی آن عوارض بیشتری دارد.

داستان اصلی ایجاد امیدواری به درمان در بیماران و ترغیب به خرید مکمل‌ها از سوی شرکت‌هایی است که بازارهای فروش را در آمریکا و اروپا از دست داده‌اند.
این شرکت‌ها کشورها و مناطقی که سطح دانش و یا نظارت پایین است را به عنوان بازار هدف انتخاب می‌کنند و با ایجاد تبلیغاتی از این دست زمینه را برای فروش محصولات شان فراهم می‌آورند.

اما جنبه بسیار بدتر این پیام‌ها ایجاد امید و کم‌نتیجه کردن درمان است.

خواندن این دسته متن‌ها امیدها و آرزوهای زیادی را در دل بیماران مبتلا به سرطان و خانواده‌های‌شان ایجاد می‌کند و بی‌اثر بودنشان تاثیر به مراتب مخرب‌تر از خود بیماری بر روان‌شان می‌گذارد.

بر ماست که اگر ناخواسته و نادانسته چنین پیامی را نشر داده‌ایم با اطلاع رسانی یا به اشتراک‌گذاری این خبر اشتباه خود را جبران نماییم.

انجمن ملی سرطان آمریکا در گزارشی کامل به بررسی این سودجویی پرداخته است.


سوژه دوم؛ تصاویر کشتار الاغ در یک رستوران در کشور!

هیچیک از تصاویر مربوط به ایران نیست، تصویر اول مربوط به برزیل و تصاویر دوم و سوم متعلق به مصر است.

متن شایعه

"دوستان سلام....
نمیدونم کدوم رستوران و کجای کشور هس اما جهت اطلاع رسانی ارسال شد تا بدونید گوشت رستورانا از الاغه!!!!"

ستاد مبارزه با چرندیات (30)

پاسخ شایعه

هیچ کدام از تصاویر منتشر شده از کشتار و قصابی الاغها در این شایعه، به ایران تعلق ندارند!

تصویر اول از کشتارگاهی در شهر "Caxias" برزیل است که گوشت الاغ را با نام گوشت گوسفند می فروخت و در ژانویه ۲۰۱۶ توسط پلیس تعطیل شد.

ستاد مبارزه با چرندیات (30)
برزیل

دو تصویر دیگر مربوط به یک شرکت تولید پوست در منطقه "فیوم" مصر است که گوشت الاغها را پس از کندن پوستشان به فروش می رساند و در سپتامبر ۲۰۱۵ توسط نیروهای امنیتی منطقه کشف و پلمپ شد.

اخیرا پیامهای متعددی با استفاده از تصاویر تخلفات در کشورهای دیگر اما به نام ایران، منتشر می شوند که بدنبال تهدید آرامش روانی جامعه هستند و لزوم تحقیق روی مطالب، پیش از انتشار را ثابت می کنند.

ستاد مبارزه با چرندیات (30)
مصر


سوژه سوم؛ روز معلم ارتباطی با شهادت آیت‌الله مطهری ندارد

روز معلم هرساله در ایران در تاریخ ۱۲ اردیبهشت برگزار می‌گردد. تاریخچه نامگذاری این روز چیست؟

خوب است بدانیم که این روز به یادبود کشته شدن یک معلم جوان به نام «ابوالحسن خانعلی» معلم ۲۹ ساله‌ و دانشجوی مقطع دکترای فلسفه‌ی دانشگاه تهران در سال ۱۳۴۰، روز معلم نام گذاری شده است.

ستاد مبارزه با چرندیات (30)

تاریخ این حادثه را چنین روایت می‌کند:

"در جلسه روز یکشنبه دهم اردیبهشت ماه سال ۱۳۴۰، «جهانشاه صالح» وزیر فرهنگ، لایحه «اشل حقوقی جدید فرهنگیان» را تقدیم مجلس شورای ملی کرد. انتشار خبر بردن لایحه به مجلس، واکنش معلمان به خصوص دبیران دبیرستان‌ها را برانگیخت، آنها به مبالغ پرداختی و قوانین دستمزد معلمان اعتراض داشتند. تعدادی از معلمان شهر تهران به دعوت «باشگاه مهرگان» که ریاست آن با «محمد درخشش» بود، برای اعتراض به لایحه اشل حقوقی از صبح روز سه‌شنبه ۱۲ اردیبهشت با اعلام اعتصاب، کلیه مدارس تهران را تعطیل کردند و از اوایل صبح دسته دسته به میدان بهارستان رفته و جلوی مجلس جمع شدند. جمعیت هر لحظه افزوده می‌شد. پس از مدتی اولین برخورد صورت گرفت. دقایقی بعد معلمان با پیکر خونین سه معلم روبرو شدند. دو نفر توسط نیروهای لباس شخصی توسط چاقو زخمی شده بودند و یک نفر از ناحیه سر مورد اصابت گلوله قرار گرفته بود. «سرگرد شهرستانی»، رییس وقت کلانتری با اسلحه کمری خود به سر معلمی به ‌نام خانعلی شلیک کرده بود. پیکر خانعلی بر روی دست معلمان با شعار «کشتند یک معلم» به بیمارستان بازرگانان منتقل شد. اقدامات پزشکان موثر واقع نشد و وی جان باخت. موج اعتراضات و انزجار از این حادثه سراسر کشور را فرا گرفت و مدارس تعطیل شد.

در روز ۱۵ اردیبهشت‌ماه، شریف امامی در حالی که برخی نمایندگان مجلس درصدد استیضاح او بودند به حالت قهر مجلس را ترک کرد و بعدازظهر‌‌‌‌ همان روز استعفانامه خود را به دربار فرستاد. شاه با استعفای او موافقت کرد و فردای آن روز «علی امینی» را مامور تشکیل کابینه کرد.

در اجتماع بزرگ معلمان در ۱۸ اردیبهشت ماه، معلمان با صدور قطعنامه‌ای روز ۱۲ اردیبهشت‌ماه را به یادبود اعتصاب موفقیت‌آمیز معلمان و کشته شدن معلم مرحوم خانعلی «روز معلم» اعلام کردند و مقرر شد که در این روز همه ساله کلیه مدارس و مؤسسات فرهنگی در سراسر کشور تعطیل شوند و مراسم خاصی توسط معلمان اجرا شود. این مراسم فقط چندسال به صورت رسمی اجازه برگزاری پیدا کرد."

سالها بعد آیت‌الله مرتضی مطهری در ۱۱ اردیبهشت ۱۳۵۸ ترور شد و به شهادت رسید. در بسیاری از رسانه ها در آن سال روز معلم به یادبود این اتفاق منسوب شد و حتی گاهی بعضی از نشریات و سایتها به اشتباه تاریخ ترور آیت‌الله مطهری را ۱۲ اردیبهشت نوشته و روز معلم را به آن منسوب می‌کنند.


سوژه چهارم؛ زلزله قابل پیش‌بینی نیست

سایت‌ها، وبلاگ‌ها و صفحات زرد فیسبوکی بعد از هر زلزله در ایران با استفاده از دانش کم مردم در باب زلزله به شایعات دامن زده و در مورد مکان و زمان زلزله‌های بعدی پیش‌بینی می‌کنند. عموماً منبع این شایعات اینترنتی وبسایت بررسی زلزله است.

اما واقعیت چیست؟

بدون اغراق ایران در منطقه‌ای زلزله‌خیز واقع شده و تاریخچه‌ی زلزله‌های ایران ، این مسئله را اثبات می‌کند. روزانه ده‌ها زمین‌لرزه در ایران ثبت می‌شود که خیلی از آنها در نزدیک شهرها نیست و برخی نیز با توجه به عمق یا شدت محسوس نیست. لذا اگر شما مدعی شوید فردا زلزله خواهد آمد دروغ نگفته‌اید، اما این پیش‌بینی نیست بلکه اتفاق طبیعی است.

همچنین نقشه‌ی گسل‌های ایران نشان از شرایط خاص دارد.

هیچ انسان یا دستگاهی تاکنون امکان پیش‌بینی زمان، مکان و شدت زلزله را نداشته است. متخصصان جهانی زلزله بارها و بارها توضیح داده‌اند که پیش‌بینی زلزله ممکن نیست. چند نمونه از آن را اینجا و اینجا بخوانید. می‌توانید مصاحبه دکتر عکاشه از متخصصان زلزله ایران و پاسخ سوالات متداول را ا ینجا بخوانید. رئیس شبکه شتاب نگاری زلزله کشور نیز در این مورد توضیحاتی داده‌اند. شایان ذکر است که نقشه گسل‌های ایران مشخص است و اصولاً وقوع زمین لرزه در هر نقطه ایران به معنی پس لرزه در نقطه دیگر ایران نیست. احتمال زلزله در ایران همواره وجود دارد اما نمی‌توان آن را به زلزله دیگری مربوط دانست.

وبسایت بررسی زلزله که به آن استناد می‌شود تنها با ثبت زلزله در هر منطقه و با استفاده از زلزله‌های قبلی «احتمال وقوع پس‌لرزه» را پیش‌بینی می‌کند. احتمال پس‌لرزه با وقوع زمین‌لرزه در جایی دیگر متفاوت است. در بالای همین وبساست نیز همین توضیحات نوشته شده است:

OUR MATHEMATICAL ALGORITHMS CAN NOT PREDICT EXACT TIME, LOCATION OR MAGNITUDE OF AN EARTHQUAKE. THERE IS NO KNOWLEDGE OF SUCH THING TO DO THAT. THE DATA IN THE TABLES BELOW ARE ONLY BASED ON STATISTICS OF OLD AND CURRENT EARTHQUAKES WHICH CAN NOT GIVE AN ACCURATE PREDICTION. THIS IS JUST A STATISTICAL ESTIMATION USING DATA SERIES OF THE PAST AND PRESENT EARTHQUAKES.

ستاد مبارزه با چرندیات (30)

در مصاحبه دکتر عکاشه نظر شما را به موارد زیر جلب می‌کنم:

• متأسفانه ما عادت داریم هر وقت واقعه‌ای اتفاق افتاد، به شدت داغ و حساس می‌شویم و به فکر نجات جان خود می‌افتیم، اما وقتی مدت زمانی از آن گذشت باز آن را فراموش می‌کنیم.
• هر زلزله چیزی نیست جز شکافتن گسل و پارگی زمین. زلزله یک پدیده صد در صد طبیعی است. با این سانحه زمین انرژی خود را خالی می‌کند و تعادل خود را بازمی یابد.
• در هیچ جای دنیا، نه در ژاپن، نه در آمریکا و نه در اروپا هیچ کس هنوز نتوانسته زمان وقوع زلزله را تعیین کند. علم زلزله شناسی هنوز در مراحل اولیه و دوران طفولیت خویش است و نمی‌توان از آن انتظار داشت که یک زلزله را پیش بینی کند.
• زلزله یک امر طبیعی است که می‌توان خطر آن را کاهش داد. زلزله برای کشتار ما نیست، این ما هستیم که با برنامه ریزی غلط، با ساختمان سازی نادرست، باعث مرگ و میر خود می‌شویم.

اما برای آمادگی در برابر زلزله چه باید کرد؟

  1. از طراحی ساختمان محل سکونتان بر اساس آیین نامه زلزله اطمینان حاصل کنید. در این باره می‌توانید با مهندسین طراح و مشاور ساختمان مشورت کنید. در صورت عدم مقاومت کافی با هزینه‌ای نه چندان زیاد، خانه یا محل کارتان را مقاوم سازی کنید. یادمان باشد که جان ما و عزیزانمان چقدر ارزشمند است.

  2. محل‌های امن و راه‌های فرار اضطراری را در خانه و محل کارتان بشناسید. درباره زلزله به صورت جمعی صحبت کنید و همه اعضای خانواده یا کارکنان از اقدام ضروری در شرایط خطر آگاه باشند. به کودکان آموزش کافی بدهید و متناوب تمرین کنید.

  3. امکانات کافی را برای شرایط اضطراری (جعبه کمک‌های اولیه و کپسول آتش نشانی و …) تهیه کنید. کمک‌های اولیه را بیاموزید تا پس از وقوع حادثه بتوانید اولین پزشک و امدادگر باشید.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ایران از برزیل گوشت وارد میکنه...

    • ترانه

      بیچاره ●●
      ~

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج