۳۳۲۲۵۵
۵۰۰۸
۵۰۰۸
پ

گوگل چرا و چگونه یاهو را شکست داد؟

یاهو روزهای آخر زندگی جستجوگرانه خود را می‌گذراند و ما یادمان نمی‌رود که یک دهه قبل چگونه شانه‌به‌شانه گوگل در دنیای جستجو می‌تازید.

خبرآنلاین: یاهو روزهای آخر زندگی جستجوگرانه خود را می‌گذراند و ما یادمان نمی‌رود که یک دهه قبل چگونه شانه‌به‌شانه گوگل در دنیای جستجو می‌تازید.

گوگل چرا و چگونه یاهو را شکست داد؟

امروز مقایسه این دو محلی از اعراب ندارد اما مروری بر تجربیات گذشته این دو که منجر به دوراه متفاوت از هم در مقابل آینده شد، خالی از لطف نیست.

من از سال ۲۰۳۳ برای گوگل کار کرده‌ام (محیط آرون از تک کرانچ و متخصص file system) و از نزدیک دیدم چگونه این دو شانه‌به‌شانه هم تاریخ وب را تحت تأثیر قراردادند.

اما هسته بیزینس این دو باهم متفاوت بود و این باعث شد تا دو رهیافت متفاوت از هم به‌صورت استراتژی برای گوگل و یاهو تعریف شود.

اقتصاد اینترنت دنبال جستجو، ایمیل، نقشه و … بود. یاهو هویت تجاری خود را روی NetApp filers مستقر کرد و به دلیل سریع بودن «فایل سیستم» به‌سرعت رشد کرد و به تقاضای بازار جواب داد.
اما گوگل روی Google File System که متعلق به خودش بود به‌عنوان زیرساخت نرم‌افزاری تکیه کرد و تمام فایل سیستم‌های آینده خود را روی آن بنا کرد. با اتکا به معماری انعطاف‌پذیر مشکلات را حل کرد و طیف وسیعی از نرم‌افزارها و سرویس‌های خود را روی آن بنا کرد. (شامل نقشه، ذخیره‌سازی کلود و اپلیکیشن های تحت وب)

با افزایش تقاضای بازار، شکاف‌های نرم‌افزاری روی یاهو پدیدار شد و افزایش پیچیدگی نرم‌افزاری باعث شد تا پلتفرم NetApp روی کیس های ویژه کم بیاورد.

چالش‌های پیش روی سرویس‌های جداگانه یاهو مانند ایمیل و سرچ و … باعث شد تا زیرساخت‌ها چند بار شخم زده شود و ناکارآیی سرویس‌ها آشکار شود. از سوی دیگر هزینه‌های مشتریان هرروز بیشتر شد و درآمد یاهو به دلیل از دست دادن مشتریان کمتر شد و باگ‌ها بیشتر!

اما گوگل در مقابل مشکلات جدید با اضافه کردن زیرسرویس ها به هسته اصلی خود از پس آن برامد و مثلاً با خرید یوتیوب به‌سرعت آن را بازسازی و به سرویس‌های خود اضافه کرد. بنابراین انعطاف‌پذیری هسته گوگل باعث شد تا سرویس‌های جدید افزوده‌شده و بار مالی زیادی هم برای گوگل و مشتریان نداشته باشد.

هزینه‌های یاهو برای افزودن سرویس‌های جدید به‌اندازه یک پلتفرم جدید محاسبه می‌شد و به همین خاطر یاهو از قافله توسعه عقب ماند.

رهیافت موسوم به start from scratch توسط گوگل دنبال شد و رشد فوری را فدای پایداری درازمدت کرد و پلتفرم گوگل با تمرکز روی سادگی و انعطاف‌پذیری توانست برنده اصلی این مبارزه باشد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج