۳۳۹۲۰۹
۵۰۲۰
۵۰۲۰
پ

کشف اجداد ۷۰۰ هزار ساله هابیت‌ها

دانشمندان اجداد ۷۰۰ هزار ساله‌ی انسان کوچک قامت بدوی به نام هابیت را کشف کرده‌اند.

مجله دیجی کالا - زهرا غلامی: دانشمندان اجداد ۷۰۰ هزار ساله‌ی انسان کوچک قامت بدوی به نام هابیت را کشف کرده‌اند. فسیل‌های این هابیت نشان می‌دهد که انسان‌های بدوی با قد و قامت نرمال به جزیره‌ی فلورس در اندونزی پا گذاشتند، اما بعدا اندازه‌ی آنها به سرعت کوچک شد.

کشف اجداد 700 هزار ساله هابیت‌ها

این فسیل‌ها به یک بزرگ‌سال و دو کودک تعلق دارند و همه‌ی آنها به اندازه‌ی نوادگان‌شان کوچک هستند. هابیت 12 سال پیش در سال 2004 درون غاری در فلورس کشف شدند و سر و صدای زیادی به پا کرد. قد آنها فقط یک متر و نام علمی آنها «انسان فلورنسی» (Homo floresiensis) است. در ابتدا تصور می‌شد که عمر هابیت به 12 هزار سال پیش برمی‌گردد.

بررسی‌های بعدی نشان داد که در واقع آنها مدتی قبل‌تر یعنی بین ۵۰ تا ۶۰ هزار سال پیش زندگی می‌کردند. حالا هم بعضی از دانشمندان تحقیق جدید‌ی انجام داده‌اند که اطلاعات بیشتری را درباره‌ی تبار هابیت‌ها آشکار می‌کند. این تیم فسیل‌های بسیار قدیمی‌تری را ارایه کرده‌اند که به ۷۰۰ هزار سال قبل بازمی‌گردند. این فسیل‌ها در منطقه‌ای به نام «ماتا منگه» حفاری شدند.

بقایای این هابیت‌ها شامل تکه‌ای از استخوان فک پایینی و چند دندان می‌شود. آنها به طور خارق‌العاده‌ای به هابیت‌هایی که در سال 2004 پیدا شدند، شباهت دارند. این فسیل‌ها به اجداد فلورسی‌ها تعلق دارند.

کشف اجداد 700 هزار ساله هابیت‌ها

کشف اجداد 700 هزار ساله هابیت‌ها

علاوه بر این، در همان منطقه ابزارهایی سنگی هم پیدا شده که بسیار قدیمی‌تر هستند. این نشان می‌دهد که حدود یک میلیون سال پیش، موجودات باستانی شبیه به انسان در فلورس زندگی می‌کردند. یک نظریه می‌گوید این افراد گونه‌ی دیگری از انسان‌ها با قد و قامت نرمال بودند که ما حالا آنها را با نام «انسان راست‌قامت» می‌شناسیم. این انسان‌های باستانی در جزیره‌ی جاوا زندگی می‌کردند. جزیره‌ی جاوا در غرب فلورس و در فاصله‌ی ۵۰۰ کیلومتری از آن واقع شده است.

طبق گفته‌ی دکتر «یوسوکه کایفو» از موزه‌ی ملی علم و طبیعت توکیو، کشف این فسیل‌های 700 هزار ساله نشان می‌دهد که شاید انسان راست‌قامت ظرف مدت 300 هزار سال کوتاه شده باشد. از نگاه تکاملی، این بازه‌ی زمانی بسیار کوتاه‌مدت است.

دکتر «گرت ون دن برگ»، سرپرست این تیم تحقیقاتی می‌گوید: «اندازه‌ی این یافته‌ها نشان می‌دهد که انسان فلورنسی حداقل ۷۰۰ هزار سال پیش قدش کوتاه شده بود و این واقعا شگفت‌انگیز است.» او می‌گوید کل تیم از اندازه‌ی کوچک استخوان فک بزرگ‌سال شگفت‌زده شده بود. دکتر ون دن برگ ادامه می‌دهد: «ما انتظار داشتیم چیزی بزرگ‌تر پیدا کنیم، چیزی نزدیک به اندازه‌ی انسان راست‌قامت، اما این‌طور که به نظر می‌رسد آنها به اندازه‌ی انسان فلورنسی کوچک بودند.»

نظریه‌ی دانشمندان درباره‌ی کوتاه شدن انسان‌های راست‌قامت این است که آنها برای سازگار شدن با منابع طبیعی ناچیز و محدود به مرور زمان کوتاه شدند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج