۳۴۰۷۷۴
۱ نظر
۵۰۱۲
۱ نظر
۵۰۱۲
پ

کره زمین وسط تهران چه می‌کند؟ +عکس

سمت راست ورودی موزه هنرهای معاصر تهران، مجسمه‌ای کروی با رنگ طلایی‌اش خودنمایی می‌کند اثری که نمادی از کره زمین و محل زندگی همه موجودات است.

ایسنا: سمت راست ورودی موزه هنرهای معاصر تهران، مجسمه‌ای کروی با رنگ طلایی‌اش خودنمایی می‌کند؛ اثری که نمادی از کره زمین و محل زندگی همه موجودات است.

موزه هنرهای معاصر تهران گنجینه‌ی بزرگی از آثار هنرمندان شاخص هنرهای تجسمی را در اختیار دارد که بخشی از این گنجینه در باغ مجسمه موزه و در فضای باز محوطه بیرونی نصب شده‌اند. این آثار چون در یک مکان ثابت و در معرض دید رهگذران قرار دارند، نسبت به دیگر آثار گنجینه‌ی موزه شرایط متفاوت‌تری دارند.

کره زمین وسط تهران چه می‌کند؟ +عکس

اثر برنزی و کروی‌شکل آرنالدو پومودورو - مجسمه‌ساز ایتالیایی - که سمت راست در ورودی نصب شده، یکی از این آثار است. این مجسمه کروی که نمادی از کره‌ زمین است، از سال ۱۹۷۷ جزو آثار در اختیار موزه‌ی هنرهای معاصر تهران به‌شمار می‌رود و در محوطه‌ی بیرونی موزه نصب شده است.

جنس این مجسمه، برنز و پتینه‌ی طلا است و ۱۵۶ سانتی‌متر ارتفاع دارد. معمولا اشکال هندسی بخصوص شکل‌های کروی را به یک‌دست و صاف بودن سطح‌شان می‌شناسند، اما پومودورو با ایجاد شکاف و بریدگی در سطح مجسمه‌هایش، آن‌ها را متمایز و سعی می‌کند، آنچه را که در ذهن دارد، با ایجاد خلاقیت در شکل‌دهی به این مجسمه‌ها، به مخاطبانش منتقل کند.

نصب شدن این مجسمه در فضای باز با تمام محاسنی که دارد، اثر هنری را در معرض آلودگی‌های پایتخت شلوغ ایران قرار داده و بر همین اساس، فعالیت‌های موزه برای ترمیم، نگهداری مناسب و غبارروبی از آن باید به‌صورت برنامه‌ریزی‌شده ادامه داشته باشد.

کره زمین وسط تهران چه می‌کند؟ +عکس

این مجسمه دی‌ماه ۱۳۹۳ با همکاری موزه هنرهای معاصر، سفارت ایتالیا در ایران، بنیاد فیض‌نیا و بنیاد پومودورو غبارروبی شد. مرمت و غبارروبی این مجسمه که نمادی از اهمیت به محیط زیست و پاک نگه داشتن زمین بود، جزو برنامه‌های موزه هنرهای معاصر برای ارتباط با هنر دنیا محسوب می‌شد.

سفیر ایتالیا در مراسم غبارروبی آن، گفت: این اثر هنری بدون داشتن زوایا، حالت شکنندگی دارد. پومودورو از آغاز حرکت هنری‌اش در اوایل دهه‌ی ۶۰ میلادی، تفکر عمیقی درباره‌ی هنر، انسان و زیبایی‌شناختی داشت. هنر او از دیدگاه زیبایی‌شناختی از هنر میخی الهام می‌گیرد و توانایی‌های او، وام‌گرفته از دوره‌ی رنسانس در ایتالیا است.

پومودورو اکنون یک پیرمرد ۹۰ ساله است، مجسمه‌سازی که او را به‌خاطر ساخت آثار کروی و ستونی می‌شناسند. او سال ۱۹۲۶ در ایتالیا متولد شد. ساختار به‌هم پیوسته در عین حال، شکافته‌شده جزو ویژگی‌های آثار پومودورو است. مجسمه‌های او با شکل‌های هندسی دچار نوعی شکستگی و خوردگی در نمای خود هستند که شکلی متفاوت و جذاب به آن‌ها می‌دهد.

کره زمین وسط تهران چه می‌کند؟ +عکس

علاقه این هنرمند ایتالیایی به نور باعث شده است که مجسمه‌های هندسی‌اش بیشتر برای نصب در فضاهای باز و عمومی ساخته شوند.

آثار این هنرمند در بسیاری از موزه‌ها و مکان‌های عمومی کشورهای مختلف نصب شده و نشان‌دهنده‌ی تفکر و هنر دستان او هستند. برخی از آثار این هنرمند در موزه‌ی واتیکان، ترینیتی کالج، دوبلین، مقر سازمان ملل در نیویورک، مدرسه‌ی علوم دینی مسیحیت در ایندیاناپولیس، موزه‌ی دیانگ در ساندر سانفرانسیسکو و دانشگاه کالیفرنیا در برکلی نگهداری می‌شوند.

اکنون بنیادی به نام این هنرمند و با نظارت او در میلان فعالیت می‌کند که هدفش حفظ و نگهداری آثار او در سراسر جهان است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • افشین

      سلام
      امیدواریم این اثر هنری به وسیله اشخاص گمنام مانند دیگر آثار هنری شهر ناپدید و غیب نشه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج