۳۴۰۷۸۶
۱۸ نظر
۵۰۰۱
۱۸ نظر
۵۰۰۱
پ

سال طلایی کارمندان در راه است

تجربه نشان داده همیشه در سال منتهی به انتخابات ریاست جمهوری، نان کارمندان و معلمان و بازنشستگان در روغن است مثل سال ۱۳۸۸.

روزنامه هفت صبح - مصطفی مسجدی آرانی: تجربه نشان داده همیشه در سال منتهی به انتخابات ریاست جمهوری، نان کارمندان و معلمان و بازنشستگان در روغن است مثل سال ۱۳۸۸.

روزهای خوب کارمندان دولت در راه است. مثل خیلی چیزهای دیگر می شود این را از تاریخ فهمید. وقتی به دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد نگاه می کنیم و می بینیم ۱۳۸۸، یعنی سال ریاست جمهوری برای دوره دوم ریاست جمهوری احمدی نژاد، تنها سالی بوده که افزایش حقوق کارمندان در آن، بیش از میزان تورم بوده است.

این ویژگی فقط مخصوص احمدی نژاد نخواهدبود و به همین دلیل حدس می زنیم که سال آینده، کارمندان روزهای خوبی را پشت سر بگذارند. دولت روحانی البته روزهای خوب برای کارمندان را از مدتی پیش شروع کرده است. در شرایطی که قفل رکود باعث شده کارگران، تجار و صاحبان مشاغل آزاد، ناراضیان عمده از روحانی و دولتش باشند، او به ۸.۵ میلیون کارمند و خانواده های آن ها چسبیده و با بهبود وضعیت معیشتی معلمان و پرستاران، باعث شده که این دو قشر معمولا ناراضی، کمترین نارضایتی را در این سه سال از خود بروز دهند.

پنجشنبه گذشته و در مطلب آماری- تحلیلی که پیرامون نسل دهه ۷۰ و ۸۰ نوشتیم گفته ایم که آن ها، ۱۰ میلیون نفر از سبد ۶۰ میلیون نفری رای در خرداد سال آینده را در اختیار خواهندداشت. باز هم در آن مطلب گفتیم که حسن روحانی، صرفا اگر بگذارد این گروه در زمین بازی خود یعنی فضای مجازی به راحتی بازی کنند و مزاحمی مثل فیلترینگ نداشته باشند می توانند روی کمک آن ها برای خرداد ۱۳۹۶ حساب باز کند. حالا و در شرایطی که در ۳ سالگی انتخاب حسن روحانی هستیم و با توجه به ایام ماه مبارک رمضان احتمال دارد که تا این روزهای خرداد ۱۳۹۶، رییس جمهور دوره دوازدهم نیز انتخاب شده باشد؛ نگاهی داریم به یک گروه ۱۰ میلیونی دیگر که نقش تعیین کننده ای در انتخابات ایران خواهندداشت.

خبرگزاری مهر در گزارشی که بهمن ماه ۱۳۹۳ منتشر کرده آماری از کارمندان دولت ارایه می کند. این خبرگزاری می نویسد که ایران سه میلیون و ۹۸۵ هزار و ۴۸۸ کارمند دارد که دو میلیون و ۳۴ هزار نفر از آن ها مستقیما در وزارتخانه ها و ادارات دولتی فعالیت می کنند. هم چنین کشور ما، ۴ میلیون و ۴۹۱ هزار بازنشسته دارد که یک چهارم از آن ها، عضو صندوق های بازنشستگی کشوری هستند.

در این گزارش آمده که در مجموع، دولت به ۸.۵ میلیون کارمند دستگاه اجرایی و بازنشسته حقوق پرداخت می کند. طبق سرشماری سال ۱۳۹۰، متوسط تعداد افراد در خانوار کشور، ۳.۵ نفر است و از این رو می توان گفت که نزدیک به ۳۰ میلیون نفر از جمعیت کشور در خانواده هایی زندگی می کنند که دست کم یکی از نان آورهای آن کارمند دولت است.

کارمندان در سبد هزینه های دولت سهم عجیب و غریبی دارد. گزارش مرکز پژوهش های مجلس با عنوان «بررسی لایحه بودجه سال ۱۳۹۵کل کشور، تحلیلی بر اعتبارات جبران خدمت کارکنان و رفاه اجتماعی» آورده که «برآوردها نشان می دهد از سرجمع اعتبارات هزینه ای (جاری) در لایحه بودجه سال ۱۳۹۵ اعتباری معادل ۸۷۲ هزار میلیارد ریال (یعنی، ۴۴.۲ درصد اعتبارات هزینه ای) صرف پرداخت هزینه های پرسنلی وزارتخانه ها، موسسات و سازمان های دولتی و نهادهای نظامی و انتظامی و اعتباری معادل ۳۸۵ هزار میلیارد ریال (یعنی، ۱۹ درصد اعتبارات هزینه ای) نیز برای پرداخت حقوق و مستمری بازنشستگان و مستمری بازنشستگان و مستمری بگیران صندوق بازنشستگی کشور، سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح و بنیاد شهید و امور ایثارگران هزینه خواهدشد.

بدین ترتیب، از کل خرجی که دولت در یک سال انجام می دهد، ۲۵ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان معادل ۶۳.۲ درصد آن مربوط به حقوق کارمندان فعلی و بازنشستگان و مستمری بگیران است.

حالا به سراغ یک آمار جالب تر برویم و وضعیت افزایش حقوق کارمندان در ۱۰ سال گذشته را مورد بررسی قرار دهیم. خبرگزاری آنا در یک گزارش، دولی از میزان افزایش حقوق کارمندان را ارایه کرده است. به رغم اینکه طبق یک قاعده می بایست میزان افزایش حقوق کارمندان بیش از تورم باشد، اما این کار در تمامی سال هایی که دولت نهم و دهم روی کار بوده اتفاق نیفتاده است به غیر از یک سال. آن سال، سال ۱۳۸۸ بوده که در آن با وجود تورم ۱۰.۸ درصدی افزایش حقوق کارمندان، ۱۸.۳ درصد بود.

این در حالی است که یک سال بعد، با وجود تورم ۱۲.۴ درصدی، افزایش حقوق کارمندان ۶ درصد تعیین شده است. (جالب است بدانید که در سال انتخابات ۱۳۹۲ هم میزان افزایش حقوق کارمندان دولت، ۲۵ درصد بوده رقم بی سابقه ای به حساب می آید. البته در آن سال، نرخ تورم هم کم سابقه بوده و به مرز ۳۵ درصد رسیده است.)

در نهایت باید این سه داده آماری را کنار هم بگذاریم و بگوییم که دولت، همواره ابزار مهمی به نام حقوق و دستمزد، آن هم برای یک بدنه هشت و نیم میلیون نفری یا به تعبیر دقیق تر ۳۰ میلیون نفر از جامعه دردست دارد و می تواند با ابزار افزایش حقوق، کمک بزرگی به اقتصاد خانوار کارمندان و البته پرکردن سبد رای خود کند همان طور که چنین اتفاقی در میانه دولت او و دوم محمود احمدی نژاد هم رخ داده است.

حالا این سوال پیش می آید که آیا دولت حسن روحانی هم چنین کاری انجام نداده است؟ وزیر آموزش و پرورش در ابتدای امسال، با حضور در یک برنامه تلویزیونی، ضمن بیان اینکه ۹۸ درصد از اعتبارات آموزش و پرورش، خرج هزینه های پرسنلی می شود گفته در حال حاضر ۹۷۰ هزار نفر معلم داریم که به گفته وزیر آموزش و پرورش، میانگین دریافتی آن ها در دولت یازدهم، ۶۷ درصد رشد را نشان می دهد.

به گفته فانی، این گام با افزایش حقوق کارکنان دولت، رتبه بندی و اعمال حق مرزی صورت گرفته است آن هم در حالی که در سال ۱۳۹۴، ۱۳۵۰ میلیارد تومان و در سال ۱۳۹۵، سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به این کار اختصاص یبابد. مشابه همین کار در سال های ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ درخصوص نیروهای پرستاری کشور هم اتفاق افتاده و گزارش ها حاکی از این است که تنها در سال ۱۳۹۳، ۳۰ تا ۴۰ درصد به طور میانگین به حقوق نزدیک به ۱۵۰ هزار پرستار در کشور افزوده شده است.

با این حال، حقوق و دستمزد می تواند پاشنه آشیل هایی را هم برای حسن روحانی داشته باشد. مثلا درحالی که گفته می شود افزایش حقوق برای معلمان شاغل مناسب بوده، چنین اتفاقی در خورد فرهنگیان بازنشسته اتفاق نیفتاده است و وضعیت در مورد نیروهای مسلح هم که حدود ۶۰۰ هزار نیرو دارند به خوب یکارمندان دولت نیست.

علاوه بر این و فارغ از مقوله کارمندی، کشور ما ۱۴ میلیون کارگر هم دارد که در آخرین سال فعالیت دولت با دو بحران جدی دست و پنجه نرم می کنند. از یک سو، رکود باعث شده که امینت شغلی کارگران از بین برود و از سوی دیگر، عدم افزایش حقوق کارگران، به میزانی که نماینده آن ها در شورای مزد درخواست داشته، می تواند نارضایتی هایی برای این افراد به وجود بیاورد.

در نظر داشته باشیم که در سال های ۱۳۸۰ و ۱۳۸۸ که انتخابات های دور دوم ریاست جمهوری خاتمی و احمدی نژاد برگزار شده، میزان افزایش حقوق کارگران به ترتیب ۲۴ و ۱۷ درصد بوده و دولت روحانی نمی تواند با افزاش ۱۴ درصد، خیلی دل این گروه را به دست آورد. با این وجود، وضعیت برای دولت روحانی، آن قدرها هم که گفته می شود بد نیست. او در حال حاضر نزدیک به ۲۰ میلیون رای بالقوه (کارمندان و دهه هفتادی ها) را در سبد خود دارد و می تواند با دو سیاست افزایش مناسب حقوق در سال آینده و حفظ وضعیت موجود در فضای مجازی، به راحتی آرایی مشابه روسای جمهوری سابق در دور دومشان کسب کند. مگر اینکه کارگران، بار دیگر متحد شوند و کاری کارستان کنند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • محمودی

      معلمین بیچاره که سال گذشته با همه سر و صدا ها چیز قابل توجهی به حقوقش افزوده نشد.

    • بدون نام

      سلام
      گفتین که در این سه ساله ریاست روحانی معلمان اعتراضی نداشتن؛این حرف اشتباهیست.بهتره بگین کمتر اجازه ی رسانه ای شدن پیدا کرد.
      حداقل بیشترین اعتراض های استانی توسط فرهنگیان در سال 93انجام شد و بطور گسترده،که سرکوب شد

    • عبداله نجفی

      بازنشستگان فرهنگی بد ترین وضعیت را دارن .هیچ کدام از دولت ها کاری برای این گروه نکردند

    • سیاووش

      واقعا برای این روزنامه و تحلیلگرش متاسفم،من هفده سال کارمند بیمارستانم،با این شغل پر اضطراب و ناراحت کننده،هیچ سالی افزایش حقوق باعث نشد نان ما در روغن باشد،،همون سال "88 هم که افزایش زیاد داشت ،بعد در طول سال به بهانه های مختلف کسر شد،اگرکارمند شغل دوم نداشته باشد نمی تواند خانه و مسکن تهیه کند،قابل توجه این روزنامه بی تحقیق صحیح

    • ناشناس

      حقوق فرهنگیان افزایش چشمگیری داشته اما خدا به داد فرهنگیان بازنشیته با این همه دخل وخرج برسد که برای افزایش دوازده درصدی اشلی درست کردن که عملا چیزی به حقوف بازنشستگان اضافه نمی شود اشل برای کارمند صدها میلیونی تان درست کنید ای خاسرین دنیا وآخرت چون اعتقاد داریم ما که کاره ای نیستیم که در این دنیا به حساب کارتان برسیم ولی بدونید که آخرتی هست که جوابگو اعمالتان باشبد خدا از سر تقصیراتتان نگذرد که در روز روشن این همه تبعبض فساد ودروغ را مرتکب می شوید

    • حامد شیخ

      واقعا این تحلیلگر در بین مردم زندگی میکند؟
      اصلا توانایی تحلیل دارد!!!!
      بنده بعنوان نیروی رسمی پیراپزشک ۴ سال است مشغول بکار در بیمارستان هستم...هنوز درگیر نامه نگاری برای افزایش ناچیز حقوق هستیم که اصلا دولت اعتنایی به نامه ها ندارد!
      دولت میگوید برای بازنشسته هایی که حقوق پایین تر میگیرند افزایش بیشتر حقوق داریم.میگویند میخواهیم فاصله دریافتی ها کم شود باز هم قبول!حالا ببینید چگونه؟؟،
      حقوق حداقلی ۷۵۰ تومان است ۲۰ درصد اضافه میشود. ممنونیم!
      حقوق یک و نیم میلیونی ۱۲ درصد اضافه میشود.بازم تشکر!
      حالا ۲۰ درصد اولی میشود ۱۵۰ تومان و ۱۲ درصد دومی میشود ۱۸۰ تومان!
      چقدر خوب دریافتی ها به هم نزدیک شد!
      یکی به این تحلیلگر عزیز بگه چرا بلد نیستی الکی تحلیل میکنی آخه برادر من!

    • بدون نام

      این دولت عملکرد خوبی برای کارمنئان نداشته و رای نخواهد آورد

    • بدون نام

      دولت هرچه میگوید دروغ است تاحالا به حقوق کارمندان اموزش وپرورش در پست انبار درای اضافه نشدهاست افزایش 12 درصدی که برای حقوق زده بودند امروز با بخشنامه 1/2که تبدیل به یک درصد شده مقدار قابل ملاحظه از ان هم کم شد

    • بدون نام

      چه تحلیل مسخره‌ای

    • بدون نام

      دروغ شاخدار دولت

    • علی

      بخدا در
      مورد بازنشستگان فرهنگی ظلم میکنند بی انصافی میکنند. بترسید از تبعیض وبی عدالتی

    • بدون نام

      به خاطر خدا دست از این مزخرف گوییها بردارید یه گوشه چشمی به مشکلات مردم داشته باشید مخصوصا جوانامون که بیکاری وجیب خالی پدر شونو درآوردا هرچند .......

    • واقع بین

      این چه مطلبی است که نوشته اید برای کارمندان بیچاره هیچوقت هیچ موقعی طلایی نبوده چه آنموقعی که احمدی نژاد نفت را۱۲۰ دلار می فروخت و چه دولت روحانی که بهانه فروش پایین نفت را هم دارد من بعنوان یک نفر حقوق بگیر توی چند سال گذشته هیچوقت دریافتی ام بیشتر نشده اگه کمی حقوق اضافه شده از اونطرف اضافه کار کم بوده و دریافتی همان دریافتی سالهای قبل بوده کمتر شده ولی بیشتر نشده

    • بازنشسته

      بخدا به داد بازنشستگان برسین برسین برسین برسین برسین

    • اسد

      عحب تحلیل ... کجا حقوق فرهنگیان رضایت بخش بوده به خدا به زور تا آخر برج خودمون می رسانیم این تحلیل منه لطفا با وجدان باشید و بگذارید ملت بیننن زمان آقای احمدی نژاد یهویی ارزش پول ملی منهای سه برابر شد یعنی 300 درصد ح الاباسالی 20در صدبر فرض مثال فزایش حقوق چند سال طول می کشد تا اون 300 درصد جبران شوداگه 300 تقسیم بر 20 درصد کنیم 5 سالش می شود 100درصد پس نتیجه پانزده سال طول می کشد تا ما به حقوق سال 90 برسیم حالا این تورمهای سالهای نود به بعد هم ب ماند آقای تحلیل گر حساب کتابش باشما پس خیلی ازکارمندان دولت مخصوصا فرهنگیان در فقر مطلق به سر می برن و......پس وجدان تو قاضی آن وان تورم 300 درصدی که متاسفانه همه فراموش کردن اونو هم تحلیل کن ممنون

    • یک عاقل

      با این دروغ پراکنی ها کسی به حسن اقا رای نمی دهد

      پاسخ ها

      • سعیدی

        مخصوصا معلمان

    • محمدی

      معلمان از روحانی به خاطر انتخاب فانی بسیار گله مندند . اگر روحانی در این یک سال وزیر آموزش و پرورش را عوض کند و فرد قویتر و لایقتری بگذارد، رای معلمان را خواهد داشت .

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج