۳۴۳۰۴۳
۱ نظر
۵۰۰۱
۱ نظر
۵۰۰۱
پ

پدیده‌ای در انتخابات ۹۶ شکل نخواهد گرفت

یک استاد دانشگاه گفت: «اگر آقای روحانی با دست و پای بسته هم می تواند اصولگرایان را در انتخاباات سال ۹۶ شکست دهد لزوما به معنای موفقیت های مشعشع و درخشان ایشان به خصوص در عرصه اقتصادی، سیاسی و اجتماعی نیست، بلکه به واسطه ضعیف بودن حریف است.»

فرارو: یک استاد دانشگاه گفت: «اگر آقای روحانی با دست و پای بسته هم می تواند اصولگرایان را در انتخاباات سال ۹۶ شکست دهد لزوما به معنای موفقیت های مشعشع و درخشان ایشان به خصوص در عرصه اقتصادی، سیاسی و اجتماعی نیست، بلکه به واسطه ضعیف بودن حریف است.»

اگرچه هنوز تا انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ زمان زیادی باقی مانده اما از هم اکنون گمانه زنی هایی درباره نامزدهای انتخاباتی در محافل سیاسی و رسانه ای به گوش می رسد. به نظر می رسد اصلاح طلبان در سال آینده همچون سال ۹۲ از روحانی حمایت خواهند کرد. اما رویکرد اصولگرایان در انتخابات سال آینده خیلی مشخص نیست. آیا اصولگرایان نامزدی که پتانسیل و توان رقابت با روحانی را داشته باشد در اختیار دارند؟

روحانی بی رقیب است اما ...

دکتر صادق زیباکلام استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت: «در صورت تصمیم آقای روحانی برای کاندیداتوری در سال ۹۶ و حمایت رهبری اصلاحات از ایشان باید گفت هیچ یک از چهره ها و شخصیت های اصولگرا همچون لاریجانی، قالیباف، جلیلی، ولایتی و رضایی نمی توانند رقیب خیلی جدی برای آقای روحانی باشند.»

احمدی نژاد و سردار سلیمانی تنها رقبای روحانی

وی ادامه داد: «لکن بنده در اردوگاه اصولگرایان دو چهره سراغ دارم که اگر وارد عرصه انتخابات شوند می توانند آقای روحانی را به چالش بکشند که البته معنای این حرف این نیست که می توانند پیروز انتخابات شوند اما رقابت جدی خواهد شد. این دو چهره محمود احمدی نژاد و سردار قاسم سلیمانی هستند؛ منتهی درباره هر دو نفر حرف و سخن بسیار است که آیا می توانند به عنوان نامزد اصولگرایان وارد انتخابات شوند یا خیر.»

آزمون دشوار اصولگرایان درباره احمدی نژاد

این استاد دانشگاه اظهار کرد: «درباره احمدی نژاد سوال دشوار این است که آیا اصولگرایان بعد از تجربه نسبتا تلخ و ناموفقی که در آن هشت سال با ایشان داشتند حاضرند ایشان را به عنوان نامزد خود بپذیرند یا خیر که پاسخ اصولگرایان به این سوال متفاوت است.»

وی ادامه داد: «بخشی از اصولگرایان که معتدل و میانه رو هستند و اکنون به آقای روحانی و اصلاح طلبان نزدیک شده اند با بازگشت احمدی نژاد موافق نیستند. اما بخشی دیگر از اصولگرایان و به طور خاص جبهه پایداری از بازگشت احمدی نژاد استقبال می کنند و اساسا به جز ایشان به هیچ نامزد دیگری فکر نمی کنند.»

وی افزود: «آنچه باعث تصمیم گیری نهایی از میان این دو موضع خواهد شد تصمیم اصولگرایانی است که هنوز له یا علیه احمدی نژاد موضع گیری نکردند و در حال بررسی شرایط هستند. به نظر من موضوعی که آمدن احمدی نژاد را تقویت خواهد کرد پاسخ به این سوال است که آیا اصولگرایان می خواهند به قوه مجربه بازگردند یا خیر؟ پاسخ من به این سوال مثبت است و معتقدم اصولگرایان قطعا تمایل دارند به قوه مجریه بازگردند.»

این استاد دانشگاه با بیان اینکه اصولگرایان در خلوت خود می دانند که جز احمدی نژاد و سردار سلیمانی گزینه دیگری ندارند که توان رقابت با آقای روحانی را داشته باشد گفت: «بنابراین آنچه باعث می شود من آمدن احمدی نژاد را خیلی جدی بگیرم تمایل اصولگرایان به بازگشت به قدرت است.»

سردار سیاست مدار می شود؟

این فعال سیاسی اصلاح طلب اظهار کرد: «اما درباره سردار قاسم سلیمانی می توان گفت تفاوت مهمی که میان ایشان و احمدی نژاد وجود دارد این است که هر چقدر احمدی نژاد عزم، اراده و فعالیت های انتخاباتی خود را صریح، علنی و عملی آغاز کرده سردار سلیمانی هیچ کاری انجام نداده که بدانیم اگر اصولگرایان از ایشان خواستند وارد انتخابات شود این کار را خواهد کرد یا خیر و لذا کاندیداتوری ایشان صرفا در حد حدس و گمان است.»

زیباکلام در پاسخ به این سوال که آیا سردار سلیمانی رجل سیاسی محسوب می شود؟، گفت: «بله من معتقدم بخش هایی از سردار سلیمانی سیاسی است. درست است که ایشان چهره ای نظامی دارند اما به دلیل نقشی که در عراق، سوریه و مبارزه با داعش داشتند خیلی ها به ایشان در ورای اصولگرایی و نظامی گری نگاه می کنند.»

وی ادامه داد: «نگاه خیلی ها به ایشان به عنوان یک چهره ملی است و از این بابت گزینه مطلوبی برای اصولگرایان می باشد. لذا اگر سردار سلیمانی در نهایت نامزد اصولگرایان شود آنگاه آن شکافی که میان اصولگرایان درباره احمدی نژاد وجود دارد پُر خواهد شد.»

اگر سردار سلیمانی بیاید چه می شود؟

وی افزود: «البته این نکته را باید در نظر داشت که همانقدر که سردار سلیمانی در داخل کشور یک چهره ملی و محبوب است به همان میزان در صحنه بین الملل و به خصوص در دیدگاه اروپا و آمریکا چهره محبوبی نیست. لذا در صورت ریاست جمهوری ایشان تمام آنچه که در نتیجه مذاکرات هسته ای، برجام، تنش زدایی، رابطه مثبت با اتحادیه اروپا و ورود سرمایه گذاری خارجی به کشور شکل گرفته بود دود خواهد شد و به آسمان خواهد رفت.»

این استاد دانشگاه تصریح کرد: «لذا مسئله این است که چه چیزی برای اصولگرایان اهمیت دارد. اصولگرایان درباره سردار سلیمانی باید تصمیم بسیار دشواری بگیرند. باید بگویند بازگشت به قدرت برای آنها چقدر اهمیت دارد؟ آیا آنقدر اهمیت دارد که تمام دستاوردهای سیاست خارجی روحانی را زیر پا بگذارند؟»

رفراندومی که شکل خواهد گرفت

وی افزود: «به نظر من اگر سردار سلیمانی نامزد انتخابات سال آینده شود و در طرف مقابل هم آقای روحانی حضور داشته باشد آنگاه انتخابات ۹۶ چه بخواهیم چه نخواهیم حالت رفراندوم پیدا خواهد کرد. اینکه آیا مردم به سیاست های تنش زدایی روحانی رای می دهند یا به صدور انقلاب و استکبارستیزی؟»

چرا اصولگرایان توان رقابت با روحانی را ندارند؟

زیباکلام در پاسخ به این سوال که آیا اینکه اصولگرایان نامزدی برای رقابت با روحانی ندارند ناشی از محبوبیت و عملکرد مثبت روحانی است یا ناشی از ضعف و عدم محبوبیت نامزدهای اصولگرا؟، گفت: «به این سوال نمی توان پاسخ قطعی داد اما بیشتر به عدم محبوبیت اصولگرایان باز می گردد. یعنی اگر آقای روحانی با دست و پای بسته هم می تواند اصولگرایان را در انتخاباات سال ۹۶ شکست دهد لزوما به معنای موفقیت های مشعشع و درخشان ایشان به خصوص در عرصه اقتصادی، سیاسی و اجتماعی نیست، بلکه به واسطه ضعیف بودن حریف است.»

دلیل عدم محبوبیت اصولگرایان

زیباکلام در پاسخ به این سوال که چرا نامزدهای اصولگرا در نزد مردم محبوب نیستند؟، گفت: «چون مسئله شخصی و فردی نیست. از نظر مردم عملکرد اصولگرایان در مجموع عملکرد کارآمد و مثبتی نبوده است. بالاخره چه بخواهیم چه نخواهیم عملکرد هشت سال آقای احمدی نژاد به اصولگرایان گره خورده است و آنها تمام قد از آقای احمدی نژاد حمایت می کردند.»

وی ادامه داد: «البته شاید این سوال پیش آید که اگر کارنامه اصولگرایان باعث عدم محبوبیت آنها می شود چطور آقای احمدی نژاد توان رقابت با آقای روحانی را دارد؟ پاسخ این است که کاریزما و محبوبیت آقای احمدی نژاد میان اقشار و لایه های کمتر تحصیل کرده جامعه است که حمایت آنها از احمدی نژاد خیلی به کارنامه ایشان ارتباطی ندارد. آنها احمدی نژاد را مستقل از اینکه ایشان چقدر موفق بوده دوست دارند.»

پدیده ای در انتخابات ۹۶ شکل نخواهد گرفت

زیباکلام در پاسخ به این سوال که احتمال اینکه در سال ۹۶ همچون سال ۷۶ برای اصلاح طلبان و سال ۸۴ برای اصولگرایان فرد گمنامی از اردوگاه اصولگرایان وارد عرصه انتخابات شده و پیروز شود چقدر است؟، گفت: «احتمال چنین اتفاقی صفر است نه به واسطه اینکه چنین چهره و شخصیتی اصلا وجود ندارد چراکه ممکن است چنین چهره ای پیدا شود. منتهی تفاوت مهمی که میان انتخابات ۷۶ و ۸۴ با انتخابات ۹۶ وجود دارد این است که بخش مهمی از علت پیروزی خاتمی در سال ۷۶ و احمدی نژاد در ۸۴ به سرخوردگی مردم از دوره قبل باز می گشت.»

وی ادامه داد: «یعنی اگر خاتمی در سال ۷۶ پیروز شد بخش مهمی از علت آن به دلیل سرخوردگی و نارضایتی مردم از دوره ریاست جمهوری آقای هاشمی بود و اگر احمدی نژاد در سال ۸۴ پیروز شد بخش مهمی از علت آن ناشی از احساس سرخوردگی مردم از دولت آقای خاتمی بود. در حالی که اکنون این سرخوردگی نسبت به دولت آقای روحانی وجود ندارد یا اگر وجود دارد حداکثر ۲۰ درصد است.»

وی افزود: «لذا در مجموع احساس سرخوردگی عمیق و گسترده ای همچون سالهای ۷۶ و ۸۴ در سال ۹۶ وجود ندارد چراکه آقای روحانی بالاخره موفقیت های زیادی هم داشته است.»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      96محمود.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج