۳۴۳۱۰
۱ نظر
۵۰۰۷
۱ نظر
۵۰۰۷
پ

روایت یک فیلم از توحش ایرانی پس از جنگ!

منتقد روزنامه السفیر نوشت : «یک خانواده محترم» جامعه [ایرانی پس از جنگ] را احاطه شده در بیماری و تحقیرشده نشان داده که شخصیت‌های آن از اینکه جامعه وحشی ایرانی معاصر را با سوء استفاده از قوانین لخت کنند ابایی ندارند.

خبرگزاری فارس: منتقد روزنامه السفیر نوشت : «یک خانواده محترم» جامعه [ایرانی پس از جنگ] را احاطه شده در بیماری و تحقیرشده نشان داده که شخصیت‌های آن از اینکه جامعه وحشی ایرانی معاصر را با سوء استفاده از قوانین لخت کنند ابایی ندارند.

فیلم ضدایرانی «یک خانواده محترم» چند روز پیش در جریان برگزاری ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم ابوظبی در امارات به نمایش درآمد.

پس از نمایش این فیلم ضدایرانی برخی رسانه‌های ضدایرانی از آن استقبال کردند و نقدهایی را درباره آن منتشر کردند که از جمله آنها روزنامه لبنانی السفیر است.

روایت یک فیلم از توحش ایرانی پس از جنگ!

منتقد روزنامه السفیر در ابتدای مطلب خود به آنچه که فیلم «یک خانواده محترم» از آثار جنگ به تصویر کشیده است، اشاره می‌کند و آن چیزی نیست جز نابودی اخلاق، ایمان و ... و سپس می‌نویسد: این نتیجه همه جنگ‌هاست که رفتارهای زشت را در مردم گسترش می‌دهد و جرائم و فساد و سقوط اخلاقی و از همه بیشتر ریا را شاهد هستیم و این آن چیزی است که مسعود بخشی کارگردان «یک خانواده محترم» بیان کرده است.

وی با اشاره به بازی مهرداد صدیقیان در نقش حامد در این فیلم، می‌افزاید: او به خوبی نشان می‌دهد که چگونه می‌تواند در بی‌گناهی درونی متعفن و خطرناک داشت، درونی خطرناک که از تغییرات جامعه ایرانی پس از جنگ طولانی و بی‌هدف با عراق برخاسته است.

منتقد روزنامه السفیر با بیان اینکه حامد از نسل جدید است، می‌نویسد: او در رقابتی برای تامین مستلزمات زندگی دولتی است تا بتواند اسم خوبی در جامعه داشته باشد و عزت نفس خانواده‌اش را به هر شکل و به هر بهایی حتی با انجام خطا، تقلب و دروغ حفظ کند.

وی سپس به سراغ معرفی آرش در این فیلم با بازی بابک حمیدیان می‌رود و با بیان اینکه او شکاری آسان در دستان حامد است، می‌افزاید: آرش از بروکراسی فاسد گیج شده است و عقب‌ماندگی آکادمیک [در ایران] اجازه نمی‌دهد تا او در خدمت دانشجویانی باشد که دوستدار علم هستند، باشد و در نهایت از حیله و خیانت پسر برادر ناتنی‌اش مطلع می‌شود.

روایت یک فیلم از توحش ایرانی پس از جنگ!

منتقد روزنامه السفیر در ادامه با بیان اینکه کارگردان فیلم «یک خانواده محترم» از طریق این فیلم و عبور و مرور در تهران و اداره‌جات آن چون «اصغر فرهادی» سعی کرده تناقض در مظاهر شخصی و درونیات افراد را نشان دهد، تاکید می‌کند: بخشی از مفهوم «محترم» که در نام فیلمش آورده برداشتی استهزاگونه را دنبال می‌کند.

وی افزوده است: بخشی جامعه را احاطه شده از بیماری، شکسته شدن ارزش‌ها، وابستگی و بی‌ارزشی و در نهایت تحقیرشده به تصویر کشیده است و از طریق این صفات ناپسند تاکید می‌کند که تقوای شخصی [در ایران] منتفی است و [وجود ندارد].

این منتقد سینما با این نتیجه‌گیری که بعد از جنگ تفاوت طبقاتی بسیاری رخ داد و برخی مشکلات را ایجاد کرد، نوشت: اما همین مشکلات به حامد اجازه داده است تا از قدرت جوانی و زبان خود و حیله‌گری‌اش استفاده کند و خود را بالا بکشد.

وی می‌افزاید: [حامد] از اینکه جامعه وحشی ایرانی معاصر را از طریق روابط و سوء استفاده از دستورالعمل‌ها و قوانین لخت کرده و به محاکمه بکشاند ابایی ندارد به گونه‌ای که وقتی آرش به دنبال اثبات مدارک معافیت سربازی خودش است از اینکه حامد از عنوان مقدسی چون «نزدیکان شهید جنگ» به صورت متقلبانه استفاده می‌کند، او تعجب می‌کند.

فیلم «یک خانواده محترم» که بنا بر اعلام وزارت ارشاد هرگز مجوز اکران نخواهد گرفت معجونی از توهین به ایران و ایرانی، شهادت و خانواده شهدا، انقلاب، ایران و هر آن چیزی است که در این کشور ارزش قلمداد می‌شود.

سوال اینجاست که چگونه چنین تهیه‌کننده و کارگردان و حتی مسئولان فرهنگی «سیما فیلم» همچنان با ساخت چنین فیلمی که هم‌اکنون در ابوظبی و لندن و دیگر جشنواره‌های خارجی در حال پخش است، در کشور کار می‌کنند و توبیخ نمی‌شوند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مارال

      فیلم روندیدم پس نظری هم ندارم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج