۳۴۳۴۴۲
۵۰۰۹
۵۰۰۹
پ

واردات و ترخیص شورلت همچنان ممنوع

واردات خودروهای خارجی به‌ویژه آمریکایی در این اواخر دردسرساز شده بود. در همین راستا برخی از مصوبه‌های اخیر دولت درباره واردات خودرو برداشت‌های مختلفی کردند و آن را به‌منزله اجازه برای واردات خودروهای آمریکایی دانستند.

خبرگزاری فارس: واردات خودروهای خارجی به‌ویژه آمریکایی در این اواخر دردسرساز شده بود. در همین راستا برخی از مصوبه‌های اخیر دولت درباره واردات خودرو برداشت‌های مختلفی کردند و آن را به‌منزله اجازه برای واردات خودروهای آمریکایی دانستند.

فرهاد احتشام‌زاد، رئیس انجمن واردکنندگان خودرو درباره جزییات مصوبه جدید دولت گفت: ثبت سفارش، واردات و ترخیص شورلت‌ همچنان ممنوع است و مصوبه جدید راهی برای آزاد شدن واردات خودروهای آمریکایی ایجاد نمی‌کند.

به گفته احتشام‌زاد، مصوبه جدید وزارت صنعت در مورد واردات خودرو هیچ ارتباطی با واردات و ترخیص خودروهای آمریکایی ندارد و ثبت سفارش و واردات شورلت همچنان ممنوع است. او در این‌باره افزود: برای واردات خودرو کنترل‌های لازم در دو مقطع زمانی صورت می‌گرفت که یکی از آنها ابتدای‌ سال میلادی است که مستندات واردکنندگان خودرو توسط پلیس مورد بررسی قرار می‌گرفت و مقطع زمانی دیگر نیز به فرصت‌های زمانی مقرر برای رعایت استانداردهای جدید تعیین‌شده از سوی سازمان محیط‌زیست و استاندارد مربوط می‌شد.

برای این‌که یک تقویم یکسان بین سازمان‌های ذینفع مانند استاندارد، محیط‌زیست و پلیس ایجاد شود، پیشنهاد کردیم که ابتدای دی‌ماه هر‌سال به‌عنوان این مبدأ زمانی مشخص شود و به این‌ترتیب آغاز هر ‌سال میلادی به‌عنوان مبنا تعیین شود که این پیشنهاد مورد قبول وزارت صنعت قرار گرفت. به گفته رئیس انجمن واردکنندگان خودرو، در ابتدای امسال ١٢٣ خودرو امکان ثبت سفارش برای واردات کشور را دارا بودند که بعد از شروع‌ سال ٩٥، تعدادی از آنها به دلیل اتمام دوره کنترل و نیاز به ارایه اسناد جدید از سایت حذف شدند و حدود ٨٠ مورد در سایت باقی ماند.

حال آن‌که تعدادی از خودروهای حذف شده درواقع در ‌سال جدید نیز تغییری در مشخصات خود نداشته‌اند و فقط باید یک فرآیند اداری دوباره برای‌ آنها صورت می‌گرفت. او در این‌باره می‌افزاید: به همین دلیل مقرر شد، در صورتی که خودروهای مورد نظر برای ثبت سفارش هیچ تغییری نداشته باشند، ثبت سفارش آنها تا دی‌ماه فعال باشد و اگر در مورد خودرویی تغییراتی ایجاد شود، واردکننده اسناد جدید را به سازمان‌های مربوطه ارایه دهد.

البته این مصوبه هیچ ارتباطی با ثبت سفارش و واردات خودروهای آمریکایی ندارد. واردات خودروهای آمریکایی به واسطه مدارک استانداردی یا محیط‌زیستی ممنوع نشده بلکه به واسطه سیاست‌های کلان کشور ممنوع شده است و به همین دلیل تعیین تقویم یکسان برای کنترل خودروهای وارداتی نمی‌تواند زمینه واردات خودروهای شورلت را فراهم کند. وی تأکید کرد: ‌خودروهای شورلت که قبلا به گمرک وارد شده بودند نیز مرجوع شدند.

مصوبه جدید برای رفع انحصار در واردات خودرو

از سوی دیگر میثم رضایی، رئیس انجمن صنفی کارفرمایی واردکنندگان خودرو در این‌باره گفت: یکی از مسائلی که مورد اعتراض واردکنندگان غیررسمی خودرو بود، حذف ناگهانی ثبت سفارش برخی خودروها از روی سایت ثبت سفارش بود، به‌طوری که ممکن بود پس از انجام ثبت سفارش توسط واردکنندگان رسمی، خودروها از روی سایت حذف شوند که برای حل این مشکل از وزارت صنعت خواستیم انحصار موجود در ثبت سفارش برداشته شود تا باقی افرادی که نمایندگی رسمی ندارند نیز بتوانند ثبت سفارش انجام دهند.

به گفته این مقام مسئول، با مصوبه جدید وزارت صنعت، انحصار در ثبت سفارش واردات خودرو برداشته شد. او با بیان این‌که مصوبه جدید دولت، اصلاحیه‌ای بر مصوبه آخر سازمان حمایت بوده، گفت: طبق مصوبه وزارت صنعت، ثبت سفارش واردات خودرو در دو مرحله انجام خواهد شد که ابتدا ثبت سفارش اولیه صورت می‌گیرد و پس از آن، در زمان حمل خودرو شماره شاسی به وزارت صنعت اعلام می‌شود و در صورت تأیید وزارت صنعت، اجازه ثبت سفارش مرحله دوم داده می‌شود و کد هشت‌رقمی برای واردکنندگان صادر می‌شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج