۳۴۳۹۳
۳ نظر
۵۰۲۷
۳ نظر
۵۰۲۷
پ

خانه ملک‌ثابت در حال فروپاشی

نابودی میراث فرهنگی ایران ادامه دارد +عکس

خانه تاریخی ملک ثابت از خانه‌های تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی است که به دلیل معماری بی نظیر و متعلق به دوران صفویه ارزش تاریخ یافته اما این خانه در چند قدمی اداره کل میراث فرهنگی یزد در آستانه فروپاشی است.

خبرگزاری مهر: خانه تاریخی ملک ثابت از خانه‌های تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی است که به دلیل معماری بی نظیر و متعلق به دوران صفویه ارزش تاریخ یافته اما این خانه در چند قدمی اداره کل میراث فرهنگی یزد در آستانه فروپاشی است.

خانه تاریخی ملک ثابت که به شماره ۲۴۴۲۹ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، یادگاری از دوران صفویه به شمار می رود و به دلیل معماری بی نظیر و هنرمندانه مورد توجه قرار گرفت و در این فهرست به ثبت رسید.

نابودی میراث فرهنگی ایران ادامه دارد +عکس

این خانه تاریخی که درست روبروی مسجد حظیره واقع شده و از حیاط این خانه، مناره های مسجد حظیره قابل مشاهده است، در چند قدمی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد قرار گرفته است.

این همجواری اما تاثیری در رسیدگی به این بنا نداشته و خانه تاریخی ملک ثابت به رغم ارزش و قدمتی که دارد، در حال فروپاشی کامل است.

نابودی میراث فرهنگی ایران ادامه دارد +عکس

قسمت های بسیاری از این بنای ارزشمند، به تلی از خاک تبدیل شده و برخی از دیوارهای آن فرو رویخته است.

خانه تاریخی ملک ثابت این روزها به جای اینکه محلی برای تفریح گردشگران و توریستها باشد، به محلی امن برای معتادان و اراذل و اوباش تبدیل شده و وجود سرنگ های بسیار و ... حاکی از این واقعیت تلخ دارد.

نابودی میراث فرهنگی ایران ادامه دارد +عکس

گرچه میراث فرهنگی یزد معتقد است بسیاری از خانه های قدیمی یزد ارزش تاریخی ندارند اما به طور قطع خانه ای که در فهرست آثار ملی ثبت شده، تاریخی است و نباید پس از ثبت اینگونه به حال خود رها شود.

نابودی میراث فرهنگی ایران ادامه دارد +عکس

از میان ده ها و شاید صدها خانه تاریخی که در استان یزد قرار دارد، به جز چند مورد محدود، تقریبا همه خانه های تاریخی به سرنوشت خانه ملک ثابت دچار هستند و در برخی مناطق این خانه ها به محل نگهداری احشام تبدیل شده اند که نمونه های آن در عقدا، مهریز، یزد و ... قابل مشاهده است.

نابودی میراث فرهنگی ایران ادامه دارد +عکس

بر بام خانه تاریخی ملک ثابت که بایستید، با تعداد قابل توجهی از خانه های قدیمی یا تاریخی مواجه می شوید که اغلب آنها وضعیت نامساعدی دارند که در گزارشهای بعدی به آنها نیز پرداخته خواهد شد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      خوب بابا جون چرا نمیرسن به این جاها
      همش میگید در حال تخریب و ویرانی

    • محمد

      میراث فرهنگی یزد متاسفانه برخورد دو گانه ای با میراث فرهنگی یزد دارد به گونه ای که بناهای ثبت شده را حفاظت نمی کند ولی با باز سازی بنا های ثبت نشده و قابل تعمیر و تغییر به شدت مخالفت می کند و مالک نیز با انواع راه های مختلف کار خود را پیش می برد و در این میان هم بنا های قدیمی به مرور زمان خراب می شود و هم بناهای قابل بازسازی توسط مالکین . اگر در شهر یزد بگردین بنا های اینچنینی زیاد می بینین مثل حمام گازرگاه ، عمارت ناظم ، آب انبار گازرگاه و .....

    • روزبه

      و این داستان ادامه دارد..

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج