۳۴۴۴۲۲
۵۰۴۴
۵۰۴۴
پ

آتش‌ سوزی مراتع به تهران رسید

روز گذشته سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران از اطفای حریق در مراتع واقع در ضلع شمالی اتوبان بابایی خبر داد.

روزنامه آرمان: روز گذشته سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران از اطفای حریق در مراتع واقع در ضلع شمالی اتوبان بابایی خبر داد، در حالی که محل حادثه زمینی متعلق به یکی از سازمان‌ها بود که داخل آن مملو از علوفه بود و حریق به شکل نقطه‌ای در چند نقطه از این زمین رخ داده بود. پس از حضور عوامل آتش‌نشانی در محل مشاهده شد که حریق در این مراتع رخ داده و مساحت آن نیز حدود دو هکتار بوده است.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران از اطفای حریق در مراتع واقع در ضلع شمالی اتوبان بابایی خبر داد و بیان کرد: این حریق ربطی به پارک جنگلی واقع در این محدوده نداشته است. سید جلال ملکی در این باره گفت: حوالی ساعت ۱۱ و ۳۰ دقیقه روز گذشته حادثه حریق در مراتع واقع در ضلع شمالی اتوبان بابایی نرسیده به خیابان استخر نرسیده به سامانه ۱۲۵ اطلاع داده شد که در پی آن ستاد فرماندهی، آتش‌نشانان دو ایستگاه را به محل حادثه اعزام کرد.

او با اشاره به حضور آتش‌نشانان در محل حادثه تاکید کرد: محل حادثه زمینی متعلق به یکی از سازمان‌ها بود که داخل آن مملو از علوفه بود و حریق به شکل نقطه‌ای در چند نقطه از این زمین رخ داده بود. او با بیان اینکه با توجه به آتش‌گرفتن علوفه دود زیادی به هوا برخاسته بود، خاطرنشان کرد: به همین دلیل برخی از شهروندان که دود را رویت کرده بودند در گزارش خود به آتش‌نشانی از حریق در پارک جنگلی در این محدوده خبر داده بودند، اما پس از حضور عوامل آتش‌نشانی در محل مشاهده شد که حریق در این مراتع رخ داده و مساحت آن نیز حدود دو هکتار بوده است. او تاکید کرد: آتش‌نشانان بلافاصله حریق را مهار کرده و دقایقی بعد با اطفای کامل حریق به عملیات خود خاتمه دادند. به گزارش خبر آنلاین، او بیان کرد: علت این حادثه در دست بررسی است. اما شعله‌های آتش خسارتی به پارک جنگلی وارد نکرده است.

آتش،‌ عامل اصلی نابودی جنگل

جنگل بخشی از سرمایه های طبیعی و ثروت سبز ساکنان زمین است و نقش بسیار مهمی در زندگی موجودات زنده بازی می کند. طی سال های گذشته، بخش های گسترده ای از جنگل های ایران به علت های گوناگون از جمله قطع بی رویه درختان و برداشت چوب از جنگل، بیماری های فراوان و گاه ناشناخته و از همه مهم‌تر آتش‌افروزی‌های آگاهانه یا غیرآگاهانه از بین رفته که همین آتش‌سوزی‌ها از عمده مشکلاتی است که محیط زیست ایران را تخریب می کند، به طوری که نابودی درختان جنگلی حکایت تلخی است که هر هفته در جنگل های ایران از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب تکرار می شود. جنگل های شمال کشور طی دو دهه گذشته سه میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار برآورد می شد، اما هم اکنون سطح آن به یک میلیون و ۹۰۰ هزار هکتار رسیده است.

از نزدیک به هشت تا ۱۰ میلیون هکتار جنگل های بلوط غرب (زاگرس) هم کمتر از سه میلیون هکتار باقی مانده است. مساحت جنگل های ایران نزدیک ۱۲ میلیون هکتار است که سالانه ۵۰ تا ۱۰۰ هزار هکتار از این مقدار از میان می رود؛ به عبارتی طی ۴۰ سال گذشته روند ویرانگری جنگل در ایران نزدیک به ۳۲۰ متر مربع در ثانیه بوده است. صدها هکتار از مناطق جنگلی کشور از پارک لتیان تهران، پناهگاه حیات وحش میانکاله، اراضی شهنشاه خرم آباد و جنگل های ابر، ارسباران، نورآباد ممسنی، پاریز کرمان، گلستان، سنندج، دالاهو و پاسارگاد تا هزاران هکتار از جنگل‌های منطقه استهبان در استان فارس در آتش و دود جان می دهند و مسئولان استانی همچنان از نبود امکانات لازم برای مهار آتش دم می‌زنند.

این فاجعه دردناک در پارک ملی گلستان هم رخ داد. همچنین تازه ترین آمار سازمان جهانی خواربار و کشاورزی سازمان ملل متحد (فائو)، نشان می دهد که ایران سالانه شش صدم درصد از جنگل های خود را بر اثر آتش سوزی از دست می دهد که این میزان معادل شش هزار و ۵۰۰ هکتار از جنگل های کشورمان است. بر پایه آمار فائو، تا پایان سال ۱۹۸۰ میلادی (۱۳۵۹ خورشیدی)، مساحت جنگل های کشور ۱۸ میلیون و ۴۳ هزار هکتار برآورد می شد، اما آمارهای سال ۲۰۱۲ میلادی (۱۳۹۱ خورشیدی) نشان می دهد مساحت تمام جنگل های ایران به ۱۱ میلیون و ۷۵ هزار هکتار کاهش یافته و سهم هر ایرانی از جنگل ها به دو دهم هکتار رسیده است؛ در شرایطی که سرانه استاندارد جنگل در جهان برای هر نفر هشت دهم هکتار است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج