۳۴۵۲۳۵
۱ نظر
۵۰۰۶
۱ نظر
۵۰۰۶
پ

اجرای طرح LEZ از ابتدای آبان ماه

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست از اجرایی شدن طرح LEZ از ابتدای آبان ماه سال ۹۵ خبر داد.

خبرگزاری ایسنا: معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست از اجرایی شدن طرح LEZ از ابتدای آبان ماه سال ۹۵ خبر داد.

سعید متصدی در نشست خبری امروز شنبه با موضوع "بررسی مصوبه برش یکساله کاهش آلودگی هوای کلان‌شهرها" گفت: مصوبه اخیر دولت در زمینه آلودگی هوا در تاریخ ۱۹ خرداد ۹۵ مطرح شد که طی آن موضوع برش یکساله کاهش آلودگی هوای کلان شهرها به ویژه تهران در دولت مصوب و چهارشنبه هفته گذشته ابلاغ شد.

وی با بیان اینکه در سال ۹۳ راهکارهای کاهش آلودگی هوای کلان شهرها مطرح شد، اظهار کرد: از سال ۹۳ تا ۹۴ موارد مربوط به حسن اجرای این مصوبه مد نظر قرار گرفت و گزارش آن توسط سازمان حفاظت محیط زیست به دولت ارائه شد. دولت نیز بر اساس این گزارش تصمیم گرفت برش کوتاه مدت برنامه راهکارهای کاهش آلودگی هوا را داشته باشد. این مصوبه با حضور کلیه دستگاه‌ها مطرح شد و در نهایت این برنامه شکل گرفت. هدف این مصوبه کاهش آلودگی در کلان شهرها است.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه از ابتدای امسال تا اواسط خردادماه روزها را سالم و پاک طی کردیم، افزود: در این بازه زمانی هیچ روز آلوده نداشتیم که این موضوع در نوع خود بی سابقه است؛ اما از نیمه دوم خردادماه شاهد طوفان‌های گرد و غبار بودیم که منشأ برون مرزی از کشورهای عراق، سوریه و اردن داشت.

متصدی با بیان اینکه کانون‌های داخلی گرد و غبار تا حدودی کنترل شده است، گفت: این کانون‌ها تا حد بسیاری شناسایی شده و در برخی فعالیت‌های اجرایی مقابله با گرد و غبار شروع شده است و از ابتدای سال ۹۵ از لحاظ آلودگی‌های انسان ساز هیچ روز آلوده‌ای نداشته‌ایم.

وی با اشاره به اینکه قطعنامه کنترل و کاهش گرد و غبار در منطقه با ابتکار ایران در سازمان ملل مطرح شد، افزود: در هر استان برنامه مشخص و جامع گرد و غبار را داریم که در استان‌های غربی و جنوب غربی کشور این فعالیت‌ها صورت گرفته است و در خوزستان کانون‌های گرد و غبار مشخص شده است. به طور کلی سعی کردیم کانون‌های گرد و غبار داخل کشور را شناسایی کنیم و راه‌های مقابله با این کانون‌ها را تا حد امکان اجرایی کنیم. مالچ پاشی ۴۰۰۰ هکتار از کانون‌های گرد و غبار در خوزستان از جمله این اقدامات است. همچنین در حال تولید نهال به منظور تثبیت گرد و غبار در این کانون‌ها هستیم.

معاون سازمان محیط زیست با تاکید بر اینکه مسائل محیط زیست و آلودگی هوا رو به کاهش است گفت: آلودگی‌های ناشی از فعالیت‌های انسانی و بحث بخارات بنزین و بنزن هوا روند کاهشی را طی می‌کند.

متصدی با اشاره به مصوبه‌های برنامه یکساله راهکارهای کاهش آلودگی هوا اظهار کرد: پیشتر حمایت مالی دستگاه‌های مختلف به منظور جایگزینی خودروهای فرسوده مطرح شده بود. طبق این مصوبه ۲۲ هزار میلیارد ریال برای جایگزینی خودروهای فرسوده تسهیلات ارائه می‌شود و قرار است با حمایت بانک‌های ملی، ملت، صادرات، توسعه و تعاون تسهیلاتی در این زمینه ارائه شود تا ناوگان حمل و نقل عمومی کشور بازسازی و نوسازی شود.

وی افزود: همچنین خودروسازان داخلی و وزارت صنایع موظف شده‌اند خودروها را با تخفیفاتی به بهره برداران ارائه دهند. بنابراین بحث تخفیفات ترجیحی برای سود بازرگانی خودروهای فرسوده مطرح شده است. در این مصوبه سعی شده علاوه بر فعالیت‌های اجرایی که در کوتاه مدت مورد توجه قرار می‌گیرد بحث اعتبارات از اهمیت بالایی برخوردار باشد که طی این مصوبه احکام مختلفی در زمینه منابع متحرک و ثابت ارائه شده است.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست از اجرایی شدن LEZ از ابتدای آبان ماه سال جاری خبر داد و گفت: مقدمات و لوازم این طرح از سوی وزارت کشور در حال آماده شدن است و باید در تاریخ ۹۵.۸.۱ شاهد اجرایی شدن آن باشیم.

متصدی با اشاره به اینکه ایجاد محدودیت برای تردد خودروهای فرسوده با اعمال جرایم نیز در این برش یکساله مورد توجه قرار گرفته است اظهار کرد: ایجاد جرایم رانندگی برای تردد خودروهای فرسوده با عنوان تخلفات رانندگی در این برنامه در نظر گرفته شده است. بنابراین خودروهای فرسوده از این پس جریمه خواهند شد. این طرح دو هفته بعد از ابلاغ رسمی این مصوبه اجرایی می‌شود.

دستگاه‌های دولتی و نیمه دولتی از خرید موتورسیکلت‌های کاربراتوری منع شدند

وی در ادامه با اشاره به بحث معاینه فنی افزود: موارد اولیه و پایلوت این طرح در حال انجام است و امیدواریم در روزهای آینده شاهد اجرایی شدن معاینه فنی نیز باشیم. مصوبه کاهش آلودگی کلان شهرها به بحث موتورسیکلت‌ها نیز ورود کرده است که طبق آن از ابتدای مهرماه سال ۹۵ تولید و شماره گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری ممنوع می‌شود. این موضوع تصمیم کمیته کاهش آلودگی هوا است که با مصوبه دولت به شکل الزام ‌آور در آمده است. طبق این مصوبه دستگاه‌های دولتی و نیمه دولتی از خرید موتورسیکلت‌های کاربراتوری منع شدند. حتی استفاده از این موتورسیکلت‌ها به غیر از اورژانس و آتش نشانی برای سایر دستگاه‌های دولتی ممنوع می‌شود.

حذف سهمیه سوخت کامیون‌های فرسوده

متصدی با اشاره به بحث مربوط به سوخت اظهار کرد: حذف سهمیه سوخت کامیون‌های فرسوده یکی از موضوعات مطرح شده در این برنامه است که باید وزارت نفت نسبت به عملیاتی کردن آن اقدام کند.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست در مورد جایگزینی خودروهای فرسوده اظهار کرد: اگر شخصی سواری ون یا وانتی را وارد کشور کند و این خودرو کمتر از شش لیتر مصرف سوخت داشته باشد باید یک خودرو از رده خارج کند. اگر مصرف سوخت این خودرو وارداتی بین شش تا ۱۰ لیتر باشد باید چهار دستگاه و اگر بیش از ۱۰ لیتر مصرف داشته باشد باید شش دستگاه را از رده خارج کند. این بحث برای تولید کنندگان داخلی نیز مورد تاکید قرار گرفته به طوریکه خودرو داخلی که هفت لیتر و کمتر از ۱۰ لیتر مصرف سوخت داشته باشد خودروساز باید یک دستگاه و اگر ۱۰ لیتر و بیش از ۱۰ لیتر مصرف سوخت باشد دو دستگاه از رده خارج کند. این برنامه تا پایان شهریور ۹۶ اعتبار دارد.

وی با تاکید بر ضرورت توسعه حمل و نقل مترو اظهار کرد: وزارت کشور و سازمان مدیریت باید ظرف سه ماه فاینانس کردن واگن‌های مترو را مدیریت کنند تا شاهد بهبود خدمات رسانی مترو باشیم.

متصدی با اشاره به اینکه در مورد تاکسی‌های غیر فعال شهرها نیز باید تعیین تکلیف صورت گیرد، گفت: برخی افراد برای خودرو خود پلاک تاکسی گرفته‌اند ولی در قالب تاکسی از آن استفاده نمی‌کنند که وزارت کشور و ناجا موظف شدند ظرف دو ماه آنها را شناسایی و تعیین تکلیف کنند. همچنین تعویض مینی بوس با تاکسی نیز در این مصوبه مطرح شده است.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: خاموش کردن خودرو هایی که درجا کار می‌کنند نیز در مصوبه مورد تاکید قرار گرفته و پلیس راهور ناجا باید نسبت به این موضوع اقدام کند که بیشتر شامل مینی‌بوس‌ها، کامیون‌ها و اتوبوس‌ها می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بحث توزیع گازوئیل کم گوگرد زیر ۵۰ ttm جزو موارد مطرح شده در این مصوبه یکساله است اظهار کرد: طبق نقشه آمایشی در ورودی شهرها و کلان شهرها این سوخت توزیع می‌شود که از ابتدای آذرماه سال جاری اجرایی خواهد شد. بحث مدیریت سوخت دیزل در کل کشور نیز از موارد مطرح شده بود تا بتوانیم ارتقای استاندارد خودروهای دیزلی را هم داشته باشیم.

مهلت وزارت نفت برای اجرای طرح شتاب تا پایان سال ۹۵

متصدی افزود: وزارت نفت تا پایان سال ۹۵ مهلت دارد تا طرح شهاب را اجرایی و بخارات بنزین که منشأ عمده بنزن هوای کشور هستند را مدیریت کند. همچنین کلیه دستگاه‌های دولتی موظفند نسبت به معاینه فنی موتورخانه‌های خود اقدام کنند تا به تایید سازمان ملی استاندارد برسد.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد وزارت نفت باید تعرفه گاز و قطع گاز واحدهای متخلف را ابلاغ کند تا اگر شش ماه پس از ابلاغ این دستورالعمل به دستگاه‌ها نسبت به معاینه فنی اقدام نکنند، گازشان قطع شود.

وی با اشاره به اینکه از زمستان سال گذشته بحث تعطیلی مدارس در روزهای آلوده مطرح بود، اظهار کرد: سازمان حفاظت محیط زیست مسئولیت یافته با همکاری دستگاه‌های دیگر مثل وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم در مورد تعطیلات مدارس و دانشگاه‌ها و به طور کلی ساماندهی بحث مربوط به تعطیلی‌ها و کاهش ساعت کاری زمان بندی کند.

متصدی با اشاره به اینکه سازمان حفاظت محیط زیست باید زمان مشخصی را برای تعمیرات واحدهای صنعتی مشخص کند، گفت: همکاری در زمینه تضمین استانداردها برای استفاده از دستگاه‌های دیزلی ژنراتوری که در زمینه ساخت و ساز استفاده می‌شود نیز در دستور کار قرار دارد. گاه ماشین آلاتی توسط دستگاه‌هایی مثل وزارت راه و شهرسازی استفاده می‌شود که فاقد هر گونه ارزیابی هستند.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست، اظهار کرد: سازمان حفاظت محیط زیست باید طی دو ماه با همکاری معاونت حقوقی ریاست جمهوری، دادگستری و پلیس لایحه برخورد با فعالیت‌های مجرمانه منجر به آلودگی محیط زیست به ویژه آلودگی هوا را تضمین کند تا برای تصویب به مجلس ارائه شود.

متصدی با تاکید بر اینکه مسئولیت‌ها و زمانبندی‌ها در این مصوبه یکساله کاهش آلودگی هوای کلان شهرها مشخص است افزود: منابع مالی مربوط به انجام هر یک از این طرح‌ها تعیین شده است.

بی مهری مجلس نهم و عدم تصویب لایحه ارزیابی زیست محیطی

متصدی همچنین به اصلاحیه آئین نامه ارزیابی اثرات زیست محیطی در دولت اشاره کرد و گفت: متاسفانه علی رغم همه تلاش‌های دولت لایحه ارزیابی زیست محیطی در مجلس نهم تصویب نشد و محیط زیست کشور در این زمینه با بی مهری مجلس رو به رو شد. این مجلس حتی کلیات طرح را نیز رد کرد با وجود اینکه دو سال و نیم بر روی آن کار شده بود و در کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی رأی آورده بود در صحن علنی مجلس رد شد. امیدواریم بتوانیم این لایحه را مجددا در مسیر تصویب قرار دهیم. با رد شدن این لایحه ارزیابی زیست محیطی در مجلس با مشکلاتی مواجه شده بود که اصلاحیه آئین نامه اثرات زیست محیطی این مشکلات را حل کرد.

وی در ادامه افزود: به جهت رشد اقتصادی کشور و کاهش میزان زمانبری تصویب پروژه‌ها بررسی و تعیین تکلیف ۲۰ پروژه را به استان‌ها واگذار کردیم، ولی امیدواریم لایحه ارزیابی زیست محیطی در مجلس دهم به تصویب برسد تا همه مشکلات مربوط به این حوزه حل و فصل شود. طبق اصلاحیه‌ای که در آئین نامه ارزیابی اثرات زیست محیطی صورت گرفت، سازمان مدیریت و برنامه ریزی باید از اجرایی شدن پروژه‌هایی که فرآیند ارزیابی را طی نکرده‌اند، خودداری کند.

معاون سازمان محیط زیست تصریح کرد: این موضوع کمک می‌کند تا پروژه‌هایی که تصویب نشده شروع به کار نکند که پروژه سبزکوه، سد شفارود و سد خرسان از جمله پروژه‌هایی است که بدون مجوز شروع به کار کردند که حدود ۱۵۷ پروژه در کشور بدون ملاحظات زیست محیطی اقدامات اجرایی خود را شروع کردند که باعث آسیب به محیط زیست و توسعه کشور شده است. این بخش هم اصلاح شد و به طور موقت می‌توانیم مشکل ارزیابی را حل و فصل کنیم ولی امیدواریم لایحه ارزیابی زیست محیطی در مجلس دهم تصویب شود.

غلظت گرد و غبار را پایش و اعلام می‌کنیم

متصدی با اشاره به بحث گرد و غبار کشور اظهار کرد: در گذشته از گرد و غبار به عنوان یک مسئله غیر قابل حل یاد می‌شد ولی از نگاه ما این موضوع قابل حل است و سعی کرده‌ایم صورت مسئله گرد و غبار را درک و راه‌های مقابله با آن را اجرایی کنیم. امروز کانون‌های گرد و غبار کشور شناسایی شده و حتی برخی فعالیت‌ها را نیز شروع کرده‌ایم. همچنین به سبب استقرار سیستم‌های پایش گرد و غبار در غرب و جنوب غرب کشور می‌توانیم غلظت گرد و غبار را پایش و اعلام کنیم. بنابراین قدرت پایشی کشور طی یکی دو سال اخیر تکمیل شده است.

متصدی با اشاره به اینکه سازمان حفاظت محیط زیست وقوع پدیده گرد و غبار و آلودگی ناشی از آن را به شکل مستند اراده می‌دهد،افزود: گرد و غبار هفته قبل را نیز مستندسازی کرده و به سازمان ملل ارائه خواهیم داد. یکی از مشکلات ما که باعث ایجاد کانون گرد و غبار داخلی می‌شد خشک کردن تالاب‌ها به منظور استخراج نفت بود که امروز دیگر این اتفاق نمی‌افتد و کسی تالاب را برای استخراج نفت خشک نمی‌کند. در سال ۹۳ یکی از دریچه‌های استخراج نفت در تالاب هورالعظیم را شکستیم برای همین امسال تا به امروز گرد و غبار ناشی از هورالعظیم نداشتیم.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه کشورهای مختلف دنیا نیز با بحث گرد و غبار مواجه هستند اظهار کرد: فعالیت بین المللی خود را به منظور مقابله با گرد و غبار از طریق همکاری با شرکت جایکای ژاپن، سازمان‌های مرتبط با سازمان ملل مثل UNEP و UNDP شروع کرده‌ایم. همچنین قطعنامه گرد و غبار در سازمان ملل با حضور جدی ایران مطرح شد، بنابراین از همکاری و مشارکت‌جویی از سایر دستگاه‌ها و سازمان‌ها به منظور مقابله با گرد و غبار فروگذار نمی‌کنیم.

متصدی همچنین با اشاره به اینکه استاندارد خودروها در کشور ما و سایر کشورها دو درجه تفاوت دارند، اظهار کرد: استاندارد خودرو در ایران یورو۴ است ولی در اروپا یورو۶ است بنابراین کشور ما دو درجه پایین تر است. همچنین در کشور ما به جای اینکه معاینه فنی دو ساله باشد طبق مصوبه مجلس نهم پنج ساله است و در دنیایی که خودرو پنج ساله به سمت فرسودگی می‌رود در کشور ما به عنوان سال اول معاینه فنی مطرح است.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست در پایان افزود: در مصوبه کاهش آلودگی سال ۹۳ بحث معاینه فنی یکپارچه یا سیمفا مطرح شد و تلاش شد تا عملیاتی شود بدین منظور باید مراکز معاینه فنی مجهز به تجهیزاتی شوند که دخالت دست انسان در آنها کم باشد. همچنین باید مجهز به دوربین‌های پلاک خوان شوند. اعداد مجاز معاینه فنی نیز دچار اشکال و بسیار بالا بود و همه خودروها می‌توانستند معاینه فنی را پاس کنند که این اعداد اصلاح شد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • علی

      من نمیدونم اسمی کوتاه به جز LEZ نبود که استفاده کردن ؟!!! خدا به داد مسلمونا امروزی برسه .... کاش قبل انتخاب اسم یه سرچی میکردن معنیش رو ...... واقعا متاسفم برای این اتاق فکرهامون

      برترین ها اینقدره سانسور نکن تو رو جدت ....حرف حق رو باید همیشه زد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج