۳۴۷۱۱
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

درد چشم من و نمايشگر

آيا استفاده مداوم از نمايشگرها باعث بروز خستگی بینایی، آب سیاه، افزايش نمره عينك يا خشکی چشم مي‌شود؟

درد چشم من و نمايشگر

هفت صبح: آيا استفاده مداوم از نمايشگرها باعث بروز خستگی بینایی، آب سیاه، افزايش نمره عينك يا خشکی چشم مي‌شود؟

اين روزها كمتر خانه‌اي را مي‌توان پيدا كرد كه كامپيوتر به آن راه نيافته باشد؛ حتي بسياري از مردم گونه قابل حمل اين مظهر دنياي نوين را همه جا با خود به همراه مي‌برند. به ‌اين ترتيب زمان قرار گرفتن در مقابل مانیتور و چشم دوختن به آن نيز در مقايسه با دهه قبل افزایش یافته و حتي کودکان هم ساعات زيادی را به بهانه بازی یا چت مقابل نمایشگر می‌گذرانند و گاه تکالیف‌شان را هم با استفاده از رايانه انجام می‌دهند.

درد چشم من و نمايشگر

متهم ضعیفی چشم

قرار گرفتن در مقابل یک صفحه نمایشگر یکی از متهمان ضعیفی چشم است و اين سوال را مطرح مي‌كند که ‌آيا در معرض نور نمایشگر تلویزیون، تلفن همراه، کنسول‌های بازی يا کامپیوتر بودن می‌تواند باعث چشم درد بشود؟ پزشكان در پاسخ به ‌اين سوال، تنها علامت نشان‌دهنده آغاز آسيب به چشم را خستگی بینایی مي‌دانند. در واقع خستگی چشم يك هشدار بی‌خطر است و ۵۰ تا ۹۰ درصد افرادي که زمان زيادي را در مقابل نمايشگر می‌گذرانند، به خستگی چشمی ‌دچار می‌شوند.

البته احتمال ابتلا به این عارضه در صورتي كه فرد بدون هیچگونه استراحتی طي مدت زیادی در مقابل صفحه نمایش قرار داشته باشد بیشتر هم می‌شود اما چگونه می‌توانيم خستگی بینایی را تشخیص بدهيم؟ نشانه‌هاي اين عارضه شامل قرمزي، خارش و حساس شدن چشم‌هاست. علاوه بر اين و در موارد شديدتر ممكن است اشک از چشم‌ها جاري شود و در کره چشم احساس درد کنيد. در برخي موارد هم سردردهايی كه منشاء مغزی دارند یا انواع کمر درد همراه با این علائم بروز مي‌كنند.


افزایش آب سیاه چطور!

برخي از محققان معتقدند احتمال دارد كار با نمایشگرها منجر به افزایش آب سیاه شود. افزایش فشار چشم دليل بروز بيماري آب سیاه است كه در رده بیماری‌هاي اعصاب بینایی قرار مي‌گيرد و با کاهش میدان دید بروز مي‌كند.

اين معضل چشمي ‌با از بین رفتن فیبرهای بینایی نيز همراه است. البته ‌اين موضوع به طور كامل ثابت نشده اما احتمال دارد که کار با نمايشگرها احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش دهد زيرا طبق آمار، بروز آب سیاه در افرادي که با کامپیوتر کار می‌کنند، بیشتر است. با تمام اين حرف و حديث‌ها حتي اگر كار با نمایشگرها باعث ایجاد مشکلات بینایی هم نشود، می‌تواند وجود برخی مشکلات پنهان چشمي ‌مانند مشکلات شکست نور را براي فرد مشخص کند و از اين بابت قابل توجه است.


ديگران چه مي‌گويند؟

برخي از پزشكان معتقدند بالا رفتن نمره چشم یک روند طبیعی است و قرار گرفتن در معرض نمايشگرها باعث بالاتر رفتن نمره چشم يا ضعیف شدن آن نمی‌شود. اين گروه از چشم پزشكان مي‌گويند حالا كه برخي از افراد مجبورند هفت یا هشت ساعت پشت کامپیوتر بنشینند بايد به عواملي مانند نور اطراف چشم، اکونومی‌صندلی، فاصله فرد به کامپیوتر، فاصله چشم تا کامپیوتر، نور دستگاه کامپیوتر و نور محیط و سلامت چشم توجه كنند زيرا در زمينه قدرت بينايي موثرند و نبود هر كدام از آنها باعث عوارض چشمي ‌خواهد شد.

با وجود اين استفاده مداوم و طولانی از کامپیوتر با بروز خشکی چشم همراه خواهد شد كه باعث فشار بر چشم و قرمز شدن آن می‌شود. چشم پزشكان پيشنهاد مي‌كنند كه افراد در شرايط استفاده مداوم از نمايشگرها مرتب پلک بزنند و در موارد شدت خشكي چشم از داروهای چشمي ‌بهره بگيرند. همچنين بايد تغییراتی در نوع تغذیه خود به وجود آورند و مصرف اسیدهای چرب امگا ۳ مانند ماهی‌های چرب، تخم مرغ، تخم کتان و گردو را افزایش دهند.

کمبود رطوبت در هواي اتاق نيز باعث خشکی چشم می‌شود. پزشكان پيشنهاد مي‌كنند در ماه‌های سرد سال که میزان رطوبت هوا کم می‌شود یک دستگاه بخور در اتاق کار خود روشن کنید. چند دقیقه بستن چشم‌ها هنگام كار با کامپیوتر هم علائم خشکی چشم را بهبود می‌بخشد.


اين چند توصیه را جدي بگيريد

قبل از هر چيزي با يك چشم پزشک درباره استفاده از عینک‌های مخصوص کامپیوتر، مشکلات تقارب و شکست نور، قدرت بینایی و فاصله مناسب بین خودتان و نمایشگر صحبت کنید.

وقتي در مقابل نمایشگر قرار مي‌گیرید آرنج‌ها باید در حالت افقی تکیه داده شوند و صندلی و میز هم در ارتفاع مناسبی باشند. چشم‌هاي شما باید از بالا به مانیتور اشراف داشته باشند.

انعکاس نور پنجره يا لامپ روی صفحه نمایشگر، سلامت چشم‌هاي شما را تهديد مي‌كند.

با نگاه کردن منظم به نقاط مختلف اتاق به چشم‌های خود استراحت بدهید. همچنين بايد از جای‌تان بلند شوید و كمي‌ راه بروید.

شقیقه‌ها، پوست سر و گردن خود را به طور منظم ماساژ بدهید.

بهتر است از کامپیوترهای LCD استفاده كنيد و نور محیط هم کمتر از نور عادی باشد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج