۳۵۱۰۴۱
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

چالش جديد در پرونده بانک زنجانی

در حالي كه دومين آگهي مزايده عمومي بخشي از اموال بابك زنجاني، متهم رديف اول پرونده فساد نفتي، روز سه شنبه ۱۵ تير انتشار يافت و به موجب آن بخشي از اموال و دارايي‌هاي او در معرض فروش قرار گرفت، غلامرضا مهدوي، وكيل شركت ملي نفت ايران در پرونده بابك زنجاني، از تلاش اين شركت در بازگرداندن دارايي‌هاي خارجي اين متهم به شركت متبوعش خبر داد.

روزنامه آرمان - كژال ذوالفقاري: در حالي كه دومين آگهي مزايده عمومي بخشي از اموال بابك زنجاني، متهم رديف اول پرونده فساد نفتي، روز سه شنبه ۱۵ تير انتشار يافت و به موجب آن بخشي از اموال و دارايي‌هاي او در معرض فروش قرار گرفت، غلامرضا مهدوي، وكيل شركت ملي نفت ايران در پرونده بابك زنجاني، از تلاش اين شركت در بازگرداندن دارايي‌هاي خارجي اين متهم به شركت متبوعش خبر داد.

از اسفندماه سال گذشته كه سخنگوي قوه قضائیه حكم اعدام براي سه متهم پرونده موسوم به فساد نفتي را رسانه‌اي كرد تا به امروز، وكلا و شركاي وي درصدد هستند تا موجبات تخفيف حكم وي را از طريق بازگرداندن بدهي‌هاي ميلياردي اين محكوم، فراهم آورند به‌طوري كه رسول كوهپايه‌زاده؛ وكيل مدافع بابك زنجاني در ابتداي امسال اعلام كرد كه موكلش از ابتداي بازداشت تاكنون خواستار جبران خسارات است و بر اين اساس اموال داخلي خود را در اختيار شركت نفت قرار داده كه اين امر به معناي تلاش جهت جبران خسارت بايد تلقي شود.

همچنين در بهمن ۱۳۹۲، حجت‌الاسلام محسني اژه‌اي، سخنگوي قوه قضائیه از توقيف كليه اموال زنجاني در داخل و خارج از ايران خبر داد كه با همكاري خود زنجاني در معرفي اين دارايي‌ها انجام شده است. در چنين شرايطي، مساله عودت اموال و دارايي‌هاي خارجي بابك زنجاني به كشور، گويا به اين سادگي‌ها قابل برگشت نيست و نيازمند اتخاذ تدابيري فراتر از تمايل و اراده مالك آن است. در راستاي صحت‌بخشي به اين ادعا بايد به اظهارات وكيل شركت ملي نفت اشاره كرد كه گفته است: «اين شركت تاكنون توانسته است بخشي از اموال وي كه در دبي شناسايي شده را به شركت نفت عودت بدهد اما آن بخش از اموال كه در تركيه موجود بود به دليل اينكه در اختيار اشخاصي كه به اصطلاح امين وي بودند، مورد خيانت قرار گرفته به‌طوري كه اين افراد يا اموال را تصرف كرده يا آنها را فروخته‌اند. »

و اين امر به معناي پيچيده‌تر شدن فرايند و نحوه پرداخت بدهي اين متهم به شاكيان اوست؛ آن هم در شرايطي كه اعتراض محكومان پرونده به حكم دادگاه بدوي، در ديوان عالي كشور در حال بررسي است و « وكلاي شركت نفت در انتظارند كه قضات ديوان عالي نظر نهايي خود را درباره اين پرونده اعلام كنند. » و اينكه «اين شركت اقدامات قضائی را دنبال مي‌كند تا بتواند بدهي بابك زنجاني را به شركت ملي نفت بازگرداند. » بدهي‌اي كه بنابر گفته بيژن زنگنه، وزير نفت چيزي در حدود دو ميليارد و پانصد ميليون دلار تخمين زده شده و چالشهاي حقوقي بي‌شماري را در كشور پديد آورده است كه بحث بر سر چگونگي تامين بدهي‌هاي كلان اين متهم، بر اين چالش‌ها دامن مي‌زند.

در راستاي پايان بخشيدن به ابهامات اين پرونده فساد مالي، عده‌اي معتقدند كه تنها با فروختن بخشي از دارايي‌هاي زنجاني كه در داخل ايران موجود است، مي‌توان بدهي مزبور به وزارت نفت ايران را تسويه كرد اما اين ادعا همواره از سوي افرادي همچون مصطفي پورمحمدي و عزتا... يوسفيان ملا رد شده است و ايشان اذعان دارند كه دارايي‌هاي داخل كشور زنجاني مبلغ ناچيزي از بدهي‌هايش را شامل مي‌شود و مي‌بايست براي پرداخت كامل بدهي‌ها، دارايي‌هاي وي در خارج از كشور را به داخل منتقل كنيم.

چپاول اموال پس از اطلاع از بازداشت

در اين راستا عزت‌ا... ايوسفيان ملا، عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي كشور، به «آرمان» گفت: « بر اساس برآوردهاي ما در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي، در خوشبينانه‌ترين حالت ميزان اموال زنجاني در داخل حدود ۴هزار ميليارد تومان است كه در واقع حتي نيمي از بدهي بابك زنجاني به وزارت نفت را هم شامل نمي‌شود. » اين نماينده مردم در مجلس افزود: از طرف ديگر برخي از كشورهايي كه زنجاني در آنها حساب داشته يا دارد، حاضر نيستند به راحتي پول‌هاي وي را به ايران بازگردانند و عده‌اي از اين كشورها پس از اطلاع از بازداشت زنجاني، پول‌هاي او را حيف و ميل و چپاول كردند.

وي شكل‌گيري يك عزم راسخ ميان وزارتخانه‌ها و دستگاه‌هاي مسئول به ويژه وزارت امور خارجه و شركت ملي نفت در پيگيري مطالبات ملي را تنها راه عودت اين اموال به ايران خواند و تصريح كرد: مردم با جديت پيگير پرونده بابك زنجاني هستند و تنها خواسته شان، بازگشت اموال به كشور است و اعدام اين فرد در حالي كه بدهي هنگفتي به شركت نفت دارد، دردي را دوا نمي‌كند.

بر اين اساس تنها راه‌حل، پيگيري راهكارهاي حقوقي و قضائی از مجاري قانوني است و به نظر مي‌رسد كه به تبعيت از متوليان شركت ملي نفت ايران بايد در انتظار راي نهايي ديوان عالي كشور درباره بزرگ‌ترين پرونده فساد مالي سال‌هاي اخير در كشور ماند و همچنين در انتظار اقدامات شاكيان پرونده بابك زنجاني در وصول مطالبات و بدهي‌هاي نجومي اين متهم رديف اول.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج