۳۵۱۷۴۷
۱ نظر
۵۰۰۷
۱ نظر
۵۰۰۷
پ

تصاویر سفر عباس کیارستمی به کرمان

عباس کیارستمی، حدود ده سال پیش، سفری به کرمان داشت. حمید عسکری فیلمساز آثار کوتاه در کرمان، که آشنایی و دوستی شخصی با عباس کیارستمی داشت، خاطرات و تصاویری از این سفر در اختیار ما قرار داده است.

وب‌سایت کافه سینما: عباس کیارستمی، حدود ده سال پیش، سفری به کرمان داشت. حمید عسکری فیلمساز آثار کوتاه در کرمان، که آشنایی و دوستی شخصی با عباس کیارستمی داشت، خاطرات و تصاویری از این سفر در اختیار ما قرار داده است:

تصاویر سفر عباس کیارستمی به کرمان

-«آشنایی و دوستی و شاگردی مستقیم بنده از سال هشتاد و سه با آقای کیارستمی شروع شد. سال‌ها بود که کارهای ایشان را می‌شناختم و مثل بسیاری از علاقمندان سینما، شیفته آن‌ها بودم.

در حاشیه همایش «هنر و جهانی شدن» در محل موزه هنرهای معاصر در تهران بود که ایشان را تنها دیدم و با استرس جلو رفتم و سلام کردم. آقای کیارستمی با روی باز پاسخم را دادند و وقتی دستپاچگی مرا دیدند از من خواستند که همان شب با ایشان تماس بگیرم.

آن تماس آغاز ارتباط مستمر من با این فیلمساز جهانی بود. همان شب و در همان اولین تماس از ایشان دعوت کردم تا به کرمان بیایند که با توجه به شلوغی برنامه‌های‌شان مرتب به درخواست خود ایشان عقب می‌افتاد تا این که در اسفندماه سال هشتاد و چهار سرانجام این وعده عملی شد.

استاد کیارستمی عزیز، برای دو روز ما را مفتخر فرموده و تشریف آوردند کرمان. حضور صمیمی و معمولی عالیجناب کیارستمی با آن جایگاه بین‌المللی در منزل ما برای خودش حادثه‌ای بود که به خواب بیشتر شبیه است تا واقعیت. شیرین‌ترین لحظاتش همان خوردن نان و ماست محلی و دیدن یک فیلم مستند و گپ‌های کاملا خودمانی بود. به درخواست من و علاقه شخصی‌ام به اثر تازه استاد، مستند ۳۲ دقیقه‌ای «راه‌ها» که برای اولین بار در جشنواره فجر همان سال به نمایش درآمده بود را آورده بود و با هم دیدیم و به اصرار ایشان چند مستندی که ساخته بودم را دیدند.

تصاویر سفر عباس کیارستمی به کرمان

ایشان که عاشق لهجه و گویش کرمانی بودند، ترجیح می‌دادند که بیشتر شنونده باشند تا گوینده. بعدش هم خیلی صمیمی و دوستانه و فروتنانه، با من و اعضای خانواده‌ام عکس گرفتند. دوربین‌مان قدیمی بود اما خاطراتی از آن روز رویایی برایم به یادگار گذاشته است. جالب این که عکس‌های مربوط به مادرم را شخص عالیجناب کیارستمی گرفته‌اند.

کیارستمی بزرگ که همان روزها عازم سفر خارج بود، به طور جدی علاقه‌مند شده بود که فیلمی در کرمان، با حال و هوای بومی این جا کار کنند و چه صد حیف که فرصت‌اش پیش نیامد و حضور دوباره ایشان از ما دریغ شد.

تصاویر سفر عباس کیارستمی به کرمان

بعد از آن بود که به طور مستمر با ایشان تلفنی صحبت می‌کردم و گهگاه با مادرم هم صحبت می‌کرد و از او می‌خواست که برایش دعا کند.

علی گنج کریمی که مدیرکل کنونی هلال احمر استان کرمان است و در آن زمان معاون تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بود در یادداشتی با عنوان «مثل یک عاشق» خاطره دیدار با ایشان در جشنواره کن و یادآوری خاطره سفر استاد به کرمان را نقل کرده است. گنج کریمی در این یادداشت نوشته است:

«خرداد نود و یک شمسی با دوست خوبم محسن آقای حموله در جشنواره فیلم کن، فیلم «مثل یک عاشق»اش را دیدیم. با کلی تشریفات در حلقه خبرنگاران و دست اندرکاران جشنواره و گارد حفاظت فستیوال، جلسه نقد و بررسی فیلم‌اش گذشت. همان شب متواضعانه و تنها قدم می‌زد. به رسم ادب هم‌میهنی و تجلیل هنرمند جلو رفتیم. خیلی خوشحال شد که همکاران کانونی‌اش را در کن می‌بیند. قدرشناسانه از مکاتبه و مساعدت اداری جناب حموله به عنوان مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون با بیمه در ایران تشکر کرد و همان جا بود که حافظه شگرفش را با یادآوری حضور و اقامتش در کرمان و منزل حمید عسکری، فیلمساز کرمانی و سلام رساندن به والده‌ی مهربانش به رخ کشید. این مرد بالای هفتاد سال با سلامت مثال‌زدنی می‌زیست و مردنش در باورم نمی‌نشیند...»

هرگز دیگر دیدار دوباره‌اش نصیبم نشد اما خاطره‌انگیزترین و بزرگترین رویای زندگی من به این صورت جان گرفته بود. حادثه‌ای که هرگز و هرگز از یادمان نخواهد رفت. یاد و نام‌شان همواره گرامی و بهشت کمترین پاداش ایشان است.

این مجموعه تصاویر خاطره‌انگیز مربوط به همان دیدار در سال ۱۳۸۴ است. در شهر کرمان، منزل شخصی خانواده حمید عسکری

تصاویر سفر عباس کیارستمی به کرمان

تصاویر سفر عباس کیارستمی به کرمان

تصاویر سفر عباس کیارستمی به کرمان

تصاویر سفر عباس کیارستمی به کرمان

تصاویر سفر عباس کیارستمی به کرمان

تصاویر سفر عباس کیارستمی به کرمان

تصاویر سفر عباس کیارستمی به کرمان

تصاویر سفر عباس کیارستمی به کرمان
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • علی

      متاسفم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج