۳۵۲۸۹۶
۱۴ نظر
۵۰۲۴
۱۴ نظر
۵۰۲۴
پ

نامه عجیب و باورنکردنی بهروز افخمی

نیکی کریمی در یادداشتی که به دنبال درگذشت عباس کیارستمی نوشته به تلویح و اشاره نشان داده که نه تنها خیال می کند خودش از ابتذال و حتی از میان مایه گی فاصله دارد بلکه تصور می کند توانایی دارد که فاصله هر کس را از ابتذال و میان مایه گی با متر خیاطی یا وجب یا در صورتی که فاصله زیاد باشد با فرسنگ اندازه بگیرد.

روزنامه هفت صبح: نیکی کریمی در یادداشتی که به دنبال درگذشت عباس کیارستمی نوشته به تلویح و اشاره نشان داده که نه تنها خیال می کند خودش از ابتذال و حتی از میان مایه گی فاصله دارد بلکه تصور می کند توانایی دارد که فاصله هر کس را از ابتذال و میان مایه گی با متر خیاطی یا وجب یا در صورتی که فاصله زیاد باشد با فرسنگ اندازه بگیرد.

نامه عجیب و باورنکردنی بهروز افخمی

او خطاب به کیارستمی که ظاهرا دیگر قادر به جواب دادن نیست نوشته: «فرسنگ ها از ابتذال و میان مایه گی دور بودی!» و لابد خیال می کند اگر کیارستمی زنده بود خیلی خوشحال می شد و سر ذوق می آمد و می گفت مرسی! حالا بیایید خیال کنیم عباس کیارستمی بعد از مرگ ملتفت شده باشد که این مرگ آن طورها که خیال می کنیم نیست و ببیند نه تنها هوشیاری اش را از دست نداده بلکه هر جا بخواهد باشد فورا حاضر می شود و هر چیز را بخواهد بداند، فورا می فهمد و کم کم دارد از رازهای زندگی و مرگ سر در می آورد. در چنین احوالی البته او به یادداشت نیکی کریمی توجه نخواهد کرد اما بیایید فرض کنیم هم توجه کرده و هم اهمیت داده و حتی تصمیم گرفته جوابی برای نیکی کریمی بنویسد که از دیار باقی فرستاده شود و لابد در خواب به رویت خانم برسد.

این جواب خیالی را بخوانید و در نظر داشته باشید که فرض کرده ایم نویسنده آن را از ناکجایی فرستاده که توش رودربایستی نمی کنند و تعارف ندارند و هیچ کس را به خاطر مقام و موقعیت این جهانی اش تحویل نمی گیرند: نیکی جان! یادداشتت را دیدم و دیدم که هنوز فارسی نوشتن را درست یاد نگرفته ای. چقدر به تو گفتم نوشتن یاد بگیر و چقدر گفتم از روی نثر نویسندگان خوب ایرانی مشق بنویس اما تو همیشه عصبانی شدی و قهر کردی؟

چقدر گفتم نثر پاپاراتزی ها را نخوان و با پاپاراتزی ها نشست و برخاست نکن که این جماعت ممکن است برایت تبلیغ کنند و هیاهو راه بیندازند و حتی منتقدین تو را تهدید به شلاق زدن کنند اما تو را عادت می دهند به اینکه غلط فکر کنی و غلط بنویسی؟ نوشته ای که من از ابتذال و میان مایه گی فرسنگ ها دور بوده ام؟ ابتذال با میان مایه گی خیلی فرق دارد و مترادف نیست. مبتذل یعنی بی ارزش و یعنی چیزی که مفت هم بفروشند گران فروخته اند اما میان مایه گی چنان که از ظاهر لفظ پیداست یعنی متوسط بودن و میان مایه کسی است که نابغه نیست و اغلب نمی تواند ما را غافلگیر یا حیرت زده کند.

از این گذشته میان مایه گی و ابتذال مفاهیم ذهنی هستند و در جغرافیای زمینی جایی را اشغال نمی کنند. میان مایه گی یا ابتذال مکانی ندارد که اگر بخواهیم از آن فاصله بگیریم سوار ماشین بشویم و برویم و بعد کیلومترشمار را نگاه کنیم و ببینیم چند فرسنگ دور شده ایم. نوشته ای من از ابتذال و میان مایگی فرسنگ ها دور بوده ام. چه جوری حساب کرده ای؟ یعنی اگر من مثلا با میان مایگی یک فرسنگ یا نیم فرسنگ یا کمتر فاصله داشتم خیلی بد می شد؟ وقتی می گویم نثر فاسد و نم کشیده پاپاراتزی ها را نخوان که نثر خودت هم فاسد و نم کشیده می شود برای همین چیزهاست. فرسنگ ها فاصله از میان مایه گی معنا ندارد! یکی یا میان مایه است و یا میان مایه نیست و اگر میان مایه باشد قطعا مبتذل نیست اما اگر مثل تو آنقدر به وقت تلف کردن با پاپاراتزی ها ادامه دهد که مبتذل شود، آن وقت دیگر مبتذل است و میان مایه نیست.

تو البته هنوز مبتذل نیستی اما میان مایه ای و اگر دیر بجنبی یکهو می بینی مبتذل شدی و دیگر میان مایه نیستی! یادداشتی که نوشته ای برای خودت نوشته ای و برای بزرگداشت خودت نوشته ای اما چون فارسی نویسی ات نم کشیده نوشته ات یک جاهایی مهمل یا نامفهوم شده که از مبتذل هم بدتر است! آنجا که نوشته ای «نتیجه ناگزیر فراتر رفتن از سطح انتظار عموم فاصله گرفتن از سطح شناخت آنان هم هست»

اصلا خودت فهمیده ای که چی گفته ای؟ چند بار این جمله را بخوان و سعی کن دوباره طوری بنویسی که خودت بفهمی منظورت واقعا چیست؟ خواستی بگویی من از سطح انتظار عموم فرا رفته ام و در نتیجه از شناخت آنها هم دور شده ام یعنی نتوانسته ام مردم را بشناسم؟ یا نه؟ منظورت این است که من از سطح انتظار مردم فرا رفته ام و مردم نتوانسته اند مرا بشناسند؟ این دو معنی با هم خیلی فرق دارد و یکیش متلک به من است و آن یکی متلک به مردم اما هر کدامش مورد نظرت بوده نتوانسته ای درست بنویسی! پس قبل از هر چیز فارسی نوشتن یاد بگیر! باقی بقایت، جانم فدایت!
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • حسین

      جناب آقای اخمی عزیز وبزرگوار سلام
      اگر خانم نیکی کریمی باادبيات ویلن نگارش فارسی کمی بیگانه است بهتر بنود شما استاد بزرگوار بجای درج تحریریه خود درفضایع مجازی بصورت خصوصی ورابطه استاد وشاگردی بااو درمیان می گذاشتی که تصور انتقام گیری را در ذهن خواننده متبادر نسازد ما ازجامعه هنری بخصوص اساتید انتظار داریم برحقیر ببخش

      پاسخ ها

      • بدون نام

        الان افخمی شد استاد؟!!!

    • حسین

      فقط میخواهند که بخاطر حسادت به یکی از باشخصیت ترین هنرمندان یعنی خانم نیکی کریمی، حاشیه بچسبانند.

      منظور خانم کریمی، همین رفتارهای حال حاضر شما و بقیه افراد بیکار و الافی هست که فقط با دری وری هاشون حاشیه می سازند تا معروف شوند.

    • بدون نام

      چند وقتی است جناب آقای افخمی ، نقش همه چیزدان را در فرهنگ سینماییایران بازی می کند و گویا اگر در زمینه ای اظهار نظر نفرمایند مردم را از بحر بی پایان فضل خویش بی نصیب گذاشته اند نخست در مورد نگارش زبان پارسی باید خدمتشان بگویم که حرف « و» به دو کاربرد حرف عطف و حرف ربط استفاده می شود به همین دلیل الزامی ندارد که میان مایگی و ابتذال مترادف باشند ! که شما وقت گرانبهایتان را صرف این موضوع کنید که اینها مترادف نیستند !!! در واقع معنی این جمله این است که هم از میان مایگی دور بودی و هم از ابتذال دور بودی . دوم اینکه میان مایگی غیر از برداشت سطحی شما به معنای دور بودن از چهارچوب های تعریف شده که ممکن است مبتذل یاشد یا نیاشد ! ، است بدین مفهوم که خود را اسیر متوسط بودن نکرده ای ....

    • محمد

      خانم نیکی کریمی هنرمند خوب و محترمی هستند اما به هیچ وجه از ان جایگاه و اعتبار برخوردار نیستند که در مورد عباس کیارستمی یا هنرش اظهار نظری بکنند. در مورد بزرگان فقط بزرگان باید نظر بدهند.

    • لیل

      آقای افخمی چرا اینقدر خودتون رو به درو دیوار می زنید اصل ماجرا را بفرمایید. دوست داشتید جای فرهادی بودید یا کیارستمی؟؟ خوب همین میان مایه گی اجازه نمی ده ...رو خودتون کار کنید. باقی بقایت جانم فدایت

    • بدون نام

      نیکی کریمی به در گفته ولی دیوار که افخمی باشه!خوب شنیده ها!!منظور نیکی این بوده که افراد از میان مایه گی سقوط میکنن به ورطه ابتذال ....... !!! خوب هم گرفته!!

    • user

      آقای افخمی چرا بیانات محیرالعقول خودتون رو از زبان استاد کیارستمی عنوان می کنید ادبیات شما کجا و تحریر آقای کیارستمی کجا لطفا خودتون باشید و نخواید که از جانب دیگران حرف بزنید

    • بدون نام

      کلا رفتار نیکی کریمی جالب بود
      ولی شاید برای خانواده ی سینما خیلی این رفتار عجیب نیست
      ما آشنا نیستیم با این رفتار
      آنها آشناترند

    • بدون نام

      نظر خودتون چیه راجع به کیارستمی جناب افخمی؟؟؟
      بهتره بجای نقد دیگران، خودتون رو شفاف کنید . انشا و املای خودتونو بنویسین لطفا.

    • بدون نام

      این هنرمندان فکر میکن خودشان می فهمند

    • بدون نام

      بعضی وقت ها بعضی ها برای اینکه بزرگتر از اون چیزی که هستن بشن باید ازاعتبار دیگران خرج کنن و خودشون رو یه طوری به بزرگان میچسبونن که دچار این توهم میشوند که ما تافته جدا بافته ایم.باید بگم خانم کریمی و اقای افخمی شما عادیتر از اونی هستید که فکر میکنید,حتی اگه به بزرگان بچسبید بزرگ نمیشید ولی ممکنه کوچکتر از خودتون بشید.

    • کوکنار

      شکی نیست که خانم کریمی در اون یادداشت به جای پرداختن به اصل ماجرا که میتونست یادداشت ساده و بی کنایه ای در رثای اون استاد بزرگ بوده باشه جمعی رو تحقیر کردن حالا منظورشون دقیقا کی بوده معلوم نیست...جدا کردن و جدا بودن هنرمند از سطح شعور مردم مایه مباهات نیست با تعابیر شخصی رابطه مردم با هنرمندان رو تیره نکنید و ژست فرهیختگی رو جای دیگه خرج کنید...سر قبر مردم جای این حرفا نیست جه کیارستمی باشه چه آدم عادی!

    • مینا

      همیشه فکرمیکردم زنها حسودند ولی به تازگی فهمیدم
      مردها حسودترند. آقای افخمی چقدر بی ادب هستند.
      این چه ادبیاتیه ؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج