اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۳۵۹۴۶۸
۱۲۲ نظر
۵۵۳۱
۱۲۲ نظر
۵۵۳۱
پ

زنان نیمه لخت در خیابان های تهران

تصور کنید ۳۰ سال پیش و در دهه شصت خانمی را در خیابان می‌دیدید که یک مانتو به تن دارد که هیچ دکمه‌ای ندارد و شلوار لی پوشیده و در کمال تعجب تکه‌هایی از آن شلوار هم نباشد یعنی قیچی شده باشد نه از فقر که از عمد.

خبرگزاری تسنیم: سال‌ها پیش مرحوم حسین قندی یکی از اساتید روزنامه‌نگاری می‌گفت: روزی در روزنامه کیهان به این نتیجه رسیدیم که لوگوی کیهان که به نستعلیق نوشته شده خیلی شکم دارد و باید از آن وضعیت دربیاید اما اقتضای کار حرفه‌ای ایجاب می‌کرد که به‌یک‌باره لوگو را تغییر ندهیم و این کار را در فاصله چند ماه و آرام آرام انجام دادیم و هیچ یک از مخاطبان هم متوجه این تغییر نشد چرا که این تغییر یک‌دفعه‌ای و به‌یک‌باره انجام نشده بود.

این جمله استاد فقید این روزها عجیب تداعی کننده شرایط حجاب در کشور است. تصور کنید ۳۰ سال پیش و در دهه شصت خانمی را در خیابان می‌دیدید که یک مانتو به تن دارد که هیچ دکمه‌ای ندارد و شلوار لی پوشیده و در کمال تعجب تکه‌هایی از آن شلوار هم نباشد یعنی قیچی شده باشد نه از فقر که از عمد و البته شالی هم به سر داشته باشد که اگر نباشد بهتر است، شکی نیست که که مردم آن زمان سریع به پلیس زنگ می‌زدند که زنی مجنون در کوچه پس‌کوچه‌های این شهر در حال قدم زدن است، بیم آن می‌رود که به کسی آسیب برسد.

... و طولی نمی‌کشید که یک آمبولانس آژیرکشان می‌آمد و دخترک به‌ظاهر مجنون را زیر نظر پلیس با خود می‌برد. این جملات را حتماً آنها که دهه شصت را تجربه کرده‌اند، باور می‌کنند. حتی ۲۰ سال پیش هم اگر با این سر و وضع کسی در خیابان انقلاب ظاهر می‌شد در خوشبینانه‌ترین حالت ممکن بود عده‌ای فکر کنند که حتماً دوربین مخفی است و شاید سرک می‌کشیدند که دوربین مخفی را هم پیدا کنند و حتماً عده‌ای از خانم‌ها زیر لب غرولند کنان بر سرعت قدم‌هایشان می‌افزودند تا از این تصاویر فاصله بگیرند و در عجب بودند که اتفاقی افتاده و یا مثلاً این خانم حتماً ... است.

... اما ۱۰ سال پیش. حتماً این تصاویر با چشمانی خیره و البته آمیخته به نکوهش تا آنجا که تصویر محو شود ادامه داشت. شاید کمی آن‌طرف‌تر رگ‌های گردن یکی از اهالی محل هم باد کرده بود و داد می‌زد "آقا، این کوچه چند تا شهید داده اسم این کوچه، کوچه شهداست شما را به خدا حرمت نگه دارید." ... و اما امروز برخی بی‌اعتنا از کنار این تصاویر رد می‌شوند، برخی کمی آن‌طرف‌تر در حال عکس گرفتن از این صحنه هستند کسی چه می‌داند شاید می‌خواهند به‌عنوان مد جدید از آن الگوبرداری کنند. پسرک جوانی هم لبخند به لب، چند عکس می‌گیرد و طولی نمی‌کشد که به‌سرعت برق و باد این تصاویر در شبکه‌ای اجتماعی دست به دست می‌چرخد.

کمی این‌طرف‌تر اما مردی جاافتاده می‌خواهد جلو برود تذکر بدهد اما می‌ترسد که یکی از شهروندان به او معترض شود و بگوید "آقا، به تو چه ارتباطی دارد؟" و کسی چه می‌داند شاید قمه‌ای زیر آستینی مخفی باشد تا گلوی وی را بشکافد و فردا تیتر روزنامه‌ها بشود که آمر به معروف بر اثر اصابت ضربات قمه جان خود را از دست داد.

چه شده؟ این همه تغییر در ۳۰ سال حکایت از چه دارد؟ کدام برنامه‌ریز به خود جسارت داده که برای حجاب دختران و زنان این مملکت این‌طور طراحی کند که در یک فاصله زمانی، آنها را این‌گونه به خیابان‌ها بفرستد؟ مردم ما چه تغییری کرده‌اند که این همه تغییر رفتار را از خود نشان می‌دهند. کدام روان‌شناس، جامعه‌شناس و یا آسیب‌شناسی این همه تغییر را به‌راحتی تفسیر می‌کند و از کنار آن می‌گذرد؟

حتم داریم که این مانکن‌های نیمه‌عریان که بی‌محابا در سطح شهر قدم می‌زنند، ثمره تئوری آنانی است که بدون حساسیت‌زایی و در کمال خونسردی گام به گام نظریه خود را پیاده کردند تا در سایه غفلت دولت‌ها و سربه‌هوایی وزارت‌خانه‌های مختلف این مرز و بوم و شوراهای مختلفی که حتماً اعضای آن هم حقوق‌های ناچیزی می‌گیرند، حساسیت‌زدایی کنند. امروز کار به جایی برسد که دختران گول‌خورده این‌طور لخت و عور در انظار عمومی ظاهر شود تا هر کدام انگشت اتهام را به‌روی یکدیگر نشانه رویم و تازه به پلیس خرده بگیریم که "آقا، چرا برخورد نمی‌کنید؟" که البته پلیس هم در این ماجرا آن‌قدر بی‌تقصیر نیست لااقل به‌اندازه دیگران هم نباشد سهمی در این نابسامانی دارد.

... و شاید دوباره دست روی دست بگذاریم و از کنار این تصاویر مضحک بگذریم.

حسن ضابطی ــ روان‌شناس
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • يك مشهدي

      خدا عاقبت همه مون و ختم بخير كنه، متأسفانه ابتذال و بي بندو باري زياد شده و كساني كه با ظاهري بسيار نامطلوب در جامعه. رفت و آمد ميكنند ، بدونن كه بايد جوابگوي خيلي چيزها باشند ، چه اين دنيا چه در آخرت.

    • محمد

      فقط سکوت میکنم

    • بدون نام

      اگر در دهه 60 مردم با پیام رسان تلگرام و شبکه های مجازی مواجه میشدند حتما حس میکردند معجزه ای چیزی اتفاق افتاده. تغییرات به مرور زمان بوجود میاد این چیزیه که مردم خیلی خوب درک میکنند و چیز تازه و عجیبی نیست که یه نخبه فقط بتونه بگه.!!!

    • مهسا

      برخی ازاین مانکن ها یه موجودی به نام شوهر هم همراهشونه مابه اینانمیگیم مرد بلکه میگیم شوهرمانکن

      پاسخ ها

      • صابر

        از تعداد منفي ها كاملا مشخصه !

      • amir

        الان منفی دادین ینی شمام مانکنین؟؟چقد زیادین!

      • user

        امیرخان شما این طور فکر کن هر کسی نظر و دیدگاه خودش رو داره

      • علی شفقی

        متاسفانه شوهرها بی غیرت شدند، وقتی زن و شوهر تو خونه سرشون تو گوشی دارند با یکی دیگه چت میکنن، چه توقعی هست

    • بدون نام

      اقای مدیر میدونم نظرم راچاپ نمیکنید............. اگر خانواده های این افراد بی حجاب شهید بدهد انوقت میفهمند خانواده شهدا ازاین وضع چه میکشند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شهدا روی چشم ما جادارند .ولی خواهشا همه چیز رو به اون عزیزا ربط ندید.

      • بدون نام

        یعنی الان شهدا فقط از بی حجابی و پوشش ناراضی اند؟ اینهمه فساد و اختلاص و فقر و هزار بدبختیه دیگه که گریبان گیر ملت ما شده مهم نیست؟ کیا این بلاها رو سر مردم اوردن ؟ اونا که لباساشون نامناسبه ؟ شما یهلباس نا مناسب رو سرتو برگردونی نمیبینی ولی فقر و بدبختی و ... رو هیچ جوره نمیشه ندید و نمیدونم شما که انقد دو اتیشه اید چرا با اونا کاری ندارید؟

    • محمود

      انتخاب پوشش آزاده
      مسائل مهمتری هم در مملکت هست که دربارش مقاله بنویسید!

      پاسخ ها

      • سلی

        دمت گرم حرف من میزنی

      • بدون نام

        واقعاااااا.آفرین

      • 11111

        اخه مسايل مهمتر به نفعشون نيستش!! اون وقت بايد فيش حقوقياشون رو بفرستن بيرون !

      • بدون نام

        ایول....

      • user

        ببخشید اشتباه منفی دادم

      • بدون نام

        احسنت . خلاصه و کامل و گویا

    • بدون نام

      دم شما گرم جنتب دکتر ،حرف حق جواب نداره

    • بدون نام

      واقعا برای غیرت وتعصب مردان ایرانی متاسفم

      پاسخ ها

      • صابر

        غيرت اينه كه من خانواده ام رو از نظر مالي تامين كنم ...

      • user

        غیرت اینه که لقمه حروم نبرم برای زن و بچه ام روش زندگیمم خودم تایین می کنم

      • بدون نام

        بی غیرت اونیه که مال مردم رو با پررویی میدزده و یه ابم روش . بی غیرت اونیه که با دزدیای میلیارد دلاریش باعث بدبختیه یه ملت شده . بی غیرت اونیه که با نداشتن یه قرون پول بعد ده سال با دزدیاش تو اروپا قصر میسازه . منم بی غیرتم که این همه دزدی رو میبینم و نمیتونم کاری کنم

    • بدون نام

      عزیزان مردان باید چشم حجاب داشته باشند

    • بدون نام

      متاسفم برای روانشناسی که اینقدر سطحی موضوع به این‌ مهمی را تحلیل می کند

    • حسین

      مطلب جالبی بود اما سوال اساسی این جاست چرا دهه 60دختران درمسجد کشمش وپسته برای رزمندگان بسته بندی می کردند حالا اندام خودرا برای نامحرم بسته بندی می کنند چه کسانی مسبب اینگونه مسایل هست فکر نمی کنید بجای مقصر دانستن بیگانگان خود مقصریم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    • بدون نام

      روانشناس

    • منم

      سلام آیامیدانیدکشورهای اروپایی درگذشته فقیرانشان لباسهای عریان یانیمه عریان (بسته به شدت فقر)به تن میکردندواشرافیانشان لباسهای کاملاپوشیده وحتی بلندمیپوشیدنددریک برحه اززمان اروپاییان که به ایران سفرمیکردند دیدندکه فارسهانه تنهازنان بلکه مردان هم لباسهایی همچون اشرافیان اروپایی (بلندوپوشیده)به تن دارنددراین حالت متوجه شدندایران کشورثروتمندیست چراکه مبلغ هنگفتی راخرج پوشش خودمیکنند.متاسفانه اکنون برخی ازمردم بی حجابی رانشانه ی ثروتمندبودن میدانند....

    • بدون نام

      شما که روان‌شناشی خودت باید بهتر بدونی که

      وقتی غیرت از خانه رفت اینجور زن و دختر میاد بیرون ربطی هم به وزارت خانه ها و دولت نداره

      ربط به غیرت و ناموس‌پرستی داره

    • مصطفی

      باید قبول کنیم در این زمینه راهو اشتباه رفتیم....وقتی بازیگران سینما که الگوی اکثر زنان ما هستن توی مراسم مختلف لباسای عجیب میپوشن دیگه از بقیه چه انتظاری میره....عوامل مختلف باعث این وضعیت شده و کاریشم دیگه نمیشه کرد

    • بینام

      اخه یعنی این‌ زن و دخترها بدحجاب شوهری بابای ندارن که تودهنشون بزنه اون باباها و شوهرها و داداشها بی غیرت خاله رنک هستن خودشون از زن ...........بدترن تا ی مرد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کاش برای دردای دیگه جامعه ای که داری تووش نفس میکشی هم رگ غیرتت همینطور ورررررررم میکرد با غیرت!!

      • بدون نام

        . واقعا به قول دوستمون واسه مسائل دیگه ی کشور هم همینطور واکنش نشون می دید !!!!چقدر بد و زننده صحبت می کنید.

      • amir

        درده دیگه تو جامعه همش از بی پولیه ...

      • user

        ..... یعنی چی از زن بدترند هرچی بدی دنیاست در فکر و ذهن شما مرداست از یه فکر کثیف یه همچین نظر کثیفی رو باید انتظار داشت

      • بدون نام

        از زن بدتر؟ شما جلوی پدر و مادرت هم اینجوری حرف میزنی؟ یعنی چه میگی از زن بدتر ؟ بی بند و باری فقط به حجاب نیست .بعضیا با حرف زدن نامناسب خیلی کار زشت تری از بی حجابی میکنن . ای کاش یه کم ...

    • مرغ حق

      بیحجابی فقط وفقط مرهون فقر است وبس. اگر اوضاع کاری و اقتصادی مردم حل شود ومردان سرکار روند وزنان به خانه بخت نه مرد برگشته از سرکار رمقی و زمانی برای رژه رفتن وچشم چرانی پیدا میکند ونه زنی از خانه داری وبچه داری اضافه میاورد که بخواهد در خیابانها دلبری و دنبال شوهر باشد .اگر پسرها در خیابانها ولو هستند تنها برای اطفا نیازهای عاطفی وجنسیشان است که بدلیل فقر ونداری ونداشتن کار موفق به ازدواج نشده و در خیابانها کمی نیازشان را برطرف میکنن حتی در حد نگاه کردن. واگر دخترها در خیابانها هر روز به شکل فجیعتری عرض اندام وظاهر میکنند تنها برای جلب توجه ونهایتا مورد انتخاب واقع شدن وبه خانه بخت رفتن است .پس نتیجه اینکه اگر وضع کار مردم درست شود وبیکاری ریشه کن شود بیحجابی و نمایش تن ها هم پایام مییابد مردان خسته از سرکار برگشته ودر کانون خانواده ارام میگیرند وزنان نیز مشغول همسرداری و بچه داری میگردن .نه اواره کوچه وخیابان با هفت قلم ارایش وبزک بوزک دربدر دنبال شوهر وجلوه نمایی

    • فروشگاه

      دهه حال ارداه وقدرت وبزرگی جای خود رابه لباس وروابط آزاده خواهی تسلی داده است.....غنا وغنیمت دراراده اثر گذاراست....

    • بدون نام

      بیا برو عمو
      کدوم دانشگاه درس خوندی ؟

    • بدون نام

      یکی از دلایلش آب رفتن غیرت مردان ایرانی می باشد .پدر،برادر،شوهر و.....بی خیال همه چیز شدن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اره راست میگی . چون غیرت فقط به کنترل لباس نیست . قدیما که غیرت بود پدر و برادر شرمنده خرج زندگیه مادر و خواهر نبودن . الان که این وضع خراب مملکت خیلیا رو شرمنده زن و بچشون کرده دیگه غیرت چیز خنده داریه .به خدا خسته شدم انقد ادم ابرودار نیازمند دیدم . یکی برا روزی پنجاه هزار تومن سگ دو میزنه اونوقت اینا میلیارد دلاری میزنن به جیب و هیچی. موندم تو کار دنیا

    • مازیار

      هر چقدر حساسیت بیشتر باشه مردم بی حجاب تر میشن بی خیالش شین بهتره

    • بدون نام

      ولی ایکاش همه چیزهای ما مثل 30 سال پیش بود یادم میاد یکی از بستگان ما مریض بود ماشینم کم بود شوهر این خانم ماشین اداره تو خونه اش بود گفت نه مال بیت المال و نبرد چی شده که امروز مدیر یک اداره ماشین خارجی میخره برای رفت امد و راحتی خانواده ما برای اینکه این مملکت دست اجنوی نیفت که به ناموسم بی احترامی کنه شهید دادیم شهیدی که شاید بهترین پست کلیدی داشت رها کرد رفت چی شد که الان به خاطر پست مقام دارن با هم میجنگن همه اصول زندگی ما تعقیر کرده حالا اگه کمی تفکر کنی اقای روان شناس میفهمی که هیچ مرد مسلمان ایرانی دلش نمیخواد ناموس اش نیمه لخت بگردد ولی ........

    • میثم

      قصد توهین به این نظریه پرداز و روانشناس رو ندارم اما نمیتونه تشخیص بده که مردم ازادانه و به انتخاب خودشون این لباسها رو میپوشند, واگر ...

    • بدون نام

      بعضی پوشش هاواقعازننده هستن.هستندخانمایی ک بامانتوها وپوشش زیباوپوشیده ک واقعامتانتشون رونشون میده.

    • علیرضا

      واقعا آفرین به این قلم. آفرین به این نگرش. مقاله ی خوبی بود

    • علیرضا

      شاید از نظر مردم داعش بدترین انسان های کره زمین باشن. لااقل طرز فکر مردم این زمونه تو این چند سال این بوده. نه فقط مردم اینجا بلکه سایر مردم جهان. اما به فرض یه داعشی بتونه سر صد نفرو رو ببره یا زنده زنده تو آتیش بسوزوندتشون. بهرحال عذابی که برای قربانی بوجود میاد چند ثانیس تا چند دقیقه. اما بیایم یه فرض (حقیقت)جدید در نظر بگیریم.اینکه خانومی با یه حجاب خیلی بد موجب به گناه افتادن صدها جوون بشه که شاید اون جوون تو عمرش گناهی مرتکب نشده باشه. به این فکر کنیم خانومی موجب بشه جوونی دائما مرتکب گناه بشه. با این کارش نه فقط خودش بلکه صدها نفر دیگه رو هم تا مدتها تو آتیش جهنم میسوزونه. خداییش با این اوصاف آیا باز هم فکر میکنیم از داعش وضعیت بهتری داریم؟

      پاسخ ها

      • فهيمه

        بدبخت اون جواني كه به خاطر بدحجابي يه خانم بره دنبال هر كار ناشايستي
        يعني بعضي از آقايون اينقدر ضعيف و بي جنبه ان!!!!!

      • بدون نام

        خدا تو قرآن به مردان هم میگه که عفی باشید. و نگاه نکنید. حجاب قط برای خانوما نیست

      • user

        ترا خدا ضیف بودن خودتون رو ننذلزین گردن خانم ها اون جوونی که با دیدن یه خانم بد حجاب کارش به گناه کشیده میشه ببینید چه فکر کثیفی داشته که به گناه افتاده

    • بدون نام

      من فقط یک سوال دارم,لطفا نظرمو منتشر کنید:نیمه لخت؟عریان؟لخت و عور؟فکر کنم ایشون راجع به لوس آنجلس مطلب نوشته.

      پاسخ ها

      • فهيمه

        موافقم كاملا
        خخخخخخخخخخخخخخ

      • user

        خدایی منم میخواستم همینو بگم این نیمه عریان ها کجا هستند که ما ندیدیم یعنی با یه تیغ زدن روی زانو شلوارشون شدن نیمه عریان ؟

    • بدون نام

      تو این گرما توقع دارید مردم گونی بپوشند...

    • بدون نام

      (بنده نظرم؛ بطور خلاصه وکامل وجامع بگم) البته خطابم به تمامی مسوولان ومدیران )
      اگه میخاهید جامعه سالم وبدون دغدغه داشته باشیدبایدکنترل دقیق وکامل روی مسأله بدحجابی. وبی بندوباری داشته باشید..........

      پاسخ ها

      • سیما

        اشتباه گفتین دوست عزیز.برای داشتن جامعه سالم باید .
        کنترل کامل روی مسائل اقتصادی و معیشتی مردم داشت

      • بدون نام

        شمام مثیکه خیلی وضعت توپه که مشکلاتت با کنترل بدحجابی حل میشه . اخوی دست مارو هم یه جا بند کن

    • بدون نام

      باسلام وآرزوی سرافرازی برای تمای مسولان ومدیران این کشور اسلامی :بنظرم با این مسئله (بدحجابی وبی تفاوتی )که دامنگیرمملکت مون شده بوده قاطعانه برخورد شودواز هیچ چیزی واز هیچ کسی نهراسيد بجز خداوند متعال .........

      پاسخ ها

      • بدون نام

        سرافرازی برای تمام مسوولین؟ حتا اونا که دزدی میکنن و اختلاس؟ خودتو لو دادی . مدیری . خخخ

    • بدون نام

      هیچی نمیتونم بگم فقط محمود ... با این نظرش

    • بدون نام

      پوشش هرکسی به خودش مربوطه یه مقوله ی شخصیه .........

    • بدون نام

      ...... معمولا کسانی که کمبود دارن ومیخوان جلب توجه کنن حاضرن خودشونو به هر شکلی دربیارن ..وگرنه حتی درطول تاریخ نمیتونیم یک زن بااصالت پیداکنیم که حاضر به چنین پوششی باشه

    • بدون نام

      قطعاً خیلی از خانم ها نمی خواهند از این لباسها استفاده بکنند ولی مجبور هستند چون وقتی لباس مناسب در مغازه ها پیدا نمیشه از این لباسها استفاده می کنند.پس مسئولین عزیر باید مشکل رو از ریشه حل بکنند.وقتی اینچنین لباسها تو مغازه ها نباشه استفاده از انها قطعاً کم خواهد شد.

      پاسخ ها

      • user

        این که گفتی جوک بودن ؟

    • غ ن از شاهررود

      اگر در جا معه از همه چیز هایه رو ز معره بگذ ریم از ان غیرت انسانی بودنمان نبا ید بگذریم تمام این بی حجا بیا ها این روزها مقصر اصلی خانواده است که پدر ومادر در ان شریک هستند وقتی در کوچه وخیابان با افتخار از بیحجابی دختر شان استقبال می کنند .......... ووقتی کسی بر غیرتش نمگیرد وبایستی فقط از غصه بمیرد جواب این بی حرمتها را که به عنوان شیعه ای علی ا ز ان دم میزنیم راچه کسانی در قیا مت وروزی که همه ازیک دیگر فرار می کنند می دهند پس شرم باد بر کسانی که می بینند و بی تفاوت از کنار این مسله بزرگ دینی میگذرند ولسلام

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اگه مردی به یکی از این زنایی که اینجوری بدحجاب میگردن نصیحت کن ببین چی بهت میگن

    • بدون نام

      من موافق بدحجابی نیستم.ولی به خداواسه مردم عادی شده من خودم مجردهستم ولی دنبال اینگونه مسائل نمیرم چون اینقددغه دغه مردم زیاده شده به خصوص جوانادیگه حوصله خودشونو ندارن چه برسه به اینکه بیفتن دنبال خانم بدحجاب نمیشه انتظارهم داشت همه یه جورباشن چون خانواده ومحیط بیشترین تاثیررادراین زمینه دارد.

    • سلی

      دکتر اگه واقعا دلسوز مردمی برو مشکلات بدتر ازاین تو جامعه حل کن و راه حل بده نه بشو کاسه داغ تر اش ........

    • بدون نام

      آقای ضابطی با سلام و خسته نباشید یه سوال: به شما واقعا ........؟؟؟؟ در روانشناسی شما نگفتن مردها چشماشون رو درویش کنن؟ یا فقط باید زن ها خودشون رو تو غار نگه دارن تا آقایون یه جوریشون نشه؟؟؟ آخیییی

    • بدون نام

      متنفرم از این نگاه بعضی از مردم که اگر خانمی به انتخاب خود پوششی رو انتخاب می کنه باید از بی غیرتی یا با غیرتیه شوهر یا پدرش دونست .مگر ما زنها بردگان شما مردان هستیم.
      ما انتخاب خودمون رو داریم و خودمون تصمیم میگیریم.

      خسته شدیم از این همه گتاه ها ی مرد سالانه ی جامعه !!

      پاسخ ها

      • user

        قربون دهنت گل گفتی ادامه نمیدم چون سانسور میشه

    • امیر بیدگلی

      باید از خودمان و خامواده خودمان شروع کنیم

    • امیر

      شما میدونین به خاطر فقر چند نفر به فساد کشیده شدن؟ چرا از اقتصاد و بی پولی مردم چیزی نمینویسید؟ دغدغه جامعه ما بی پولیه

    • بدون نام

      یکی گفت مردا غیرت ندارن اون‌یکی جوابش و داد برو به دردهای دیگه جامعه برس

      درد جامعه غیرت در همه اموره، غیرت از شوهر و پدر و برادر هست در اصل مردانگی اما یک خانم خودش هم باید حافظ و پاسدار شرافت خودش باشه پس غیرت واسه همه است

      پاسخ ها

      • مینا

        در یک کلام میگم هر کسی دیدگاه و عقیده خودشو داره

    • جعفر نبیلی

      برادر اگر امروز شاهد مانکن های نیمه در خیابان هستیم تنها بخاطر کم گذاشتن من و تو است
      ...

    • محمد مطهری

      متاسفانه همین حرفها و مقاله ها و استفاده از کلمات سخیف مثل نیمه عریان شما باعث بروز همین خانمها شد.بهتره خودمون رو اصلاح کنیم

    • user

      جای تعجبه که یک روانشناس در این عصر همچین مقاله نوشته زنان را جزو اموال حساب کرده نه انسان نباید کسی ب نباید خانم ها نوع پوششرا تعیین کند خانم ها اگر انسان ومربی حساب میشوند نباید کنترل لباس داشته باشند
      ............

      پاسخ ها

      • بدون نام

        وقتی سهمیه ای روانشناس میشن باید درباره همین چیزا نظر بدن دیگه

    • رضا

      چرا تبعیض بین مرد و زن وجود داره، مگه روی لباس مردها کنترلی وجود داره؟ هر زن خودش مواظب امنیتش هست.

    • زهرا

      واقعا تا کجا این همه بد بودن. ..

    • مهدی

      سلام،
      بخدا خیلی حساسیت به خرج میدید.
      من ۲۳ سالمه ولی اونجوریم که شما گفتین نیست،خیلس عادی شده.
      لطفا از این دید هم به مسئله نگاه کنید،هوا خیلی گرم شده،طرف نمیتونخ گونی تن کنه بیاد بیرون.
      کلا به نظرم خیلی موضوع های مهمتری واسه بحث کردن هست.ما عادتمونه خودمونو درگیر حاشیه میکنیم،....

    • Kitty

      از بیست سال پیش تا کنون در تمامی زمینه ها تغییر ایجاد شده است نوع پوشش هم می تواند تاثیر گرفته از تغییرات در خیلی زمینه های دیگر باشد. از جمله تکنولوژی! ضمن اینکه اینگونه تغییرات در تمامی جوامع دنیا اتفاق افتاده است و مختص ایران نیست! اصلا مگر میشود سبکی خاص برای سالیان تغییر نکند! که اگر تغییر نکند جای تعجب است! همچنین اگر هم بیان شما از تئوری گام به گام برخی افراد جهت گول زدن دختران را درست فرض کنیم، چرا شما نمیتوانید از موضع دیگری برای جلوگیری از گول خوردگی دختران اقدام کنید؟! چرا آموزش و پرورش باید آنطور باشد که دختری که بعد از اینهمه سال درس خواندن و آموزش دیدن وارد جامعه میشود باز هم باید گول بخورد؟! چرا تلاشی در جهت پرورش انسان و آموزش انسانیت نمی شود؟ چرا منشا گول خوردگی را نمیخواهید اصلاح نمیکنید؟ چرا نمیخواهید افراد هوشیار تربیت کنید؟! ....

    • بدون نام

      ...با این کارشناستون - کارشناستون بره غاز بچرونه لطفا

    • بدون نام

      دردجامعه مابی حجابی نیست فقرهست.حالامرتب بگیم حجاب ایااین فقرروازبین میبره.

    • امیرعلی

      بعضی ها از آقایون خیانت به همسرشون نکنن .....بقول عزیزان حجاب چشمشونو نگه دارن تا همه چی درست بشه

    • بدون نام

      آقا جان لباس برای گونه انسان هاست چکار به این موجودای متفرقه دارین شما بذارین راحت باشن

      پاسخ ها

      • مینا

        دقیقا حق باشماست خانم ها فرشته هایی هستن که اشتباهی قاطی شما ها شدن و نیازی به پوشش های انسانی هم ندارن شما برید فکر خودتون باشید و غیرت و مردانگیتون مبادا چیزی ازش کم بشه

    • بدون نام

      آقا جان لباس برای گونه انسان هاست چکار به این موجودای متفرقه دارین شما بذارین راحت باشن

      احتمالا نوامیس افرادی از قبیل پسر کفش پاشنه بلند پوش یا ابرو کمون گیسو طلایی اند اینا

    • بدون نام

      میگن غیرت یعنی خانواده ات را از نظر مالی تامین کنی ؟؟؟

      یعنی پولدار بی غیرت نداریم دیگه.. !!!

    • بدون نام

      در عجبم که بعضی چیزها رو بدون اینکه راجع بهشون فکر کنیم فقط ساز مخالفت میزنیم.همش فکر میکنیم اگه کسی میگه حجاب داشته باش یعنی فضوله یعنی دوست نداره شما خودت تصمیم بگیری برای زندگی خودت یعنی همه ی مشکلات حل شده فقط داره به تو گیر میده که آخرین مشکل هم حل بشه.وقتی میگه فلان کار رو نکن اگه خودت انجامش ندی میگی راست میگه ولی خودت مرتکب اون خطا بشی میگی نه مشکل از قانون هست و کار من خلاف نیست.اگه بهت میگن حجاب داشته باش بخاطر اینه که حرمتت حفظ بشه عفتت لکه دار نشه این که میگه با جنس مخالف نباش بخاطر اینه که تو رابطه آسیبی که تو میبینی برای شوهرت هویداست ولی اون هرکاری کرده باشه اگه نخواد بگه تو هم متوجه نمیشی.نمیخوام فک کنین من یه آدم خشک و مذهبی هستم .ما همون ملتی هستیم که رضا خان میخواست کشف حجاب کنه نذاشتیم الانم حجاب داریم میخوایم نداشته باشیم.قبول دارم نباید اجبار باشه و الانم میبینید که اجبار نیست(با این طرز لباس پوشیدنا بی حجابی بهتره).اگه این همه فساد وجود داره یه دلیلش رسانست که موج اولش از ماهواره شروع شده که کسایی که مخالفش بودن رو کوبیدن درست همونایی که ماهواره داشتن (اشاره به اول نوشته) درسته الان دمده شده همین ماهواره ولی اثری رو که باید میذاشت رو گذاشت.اگه همین شرایط مشکلی نداره پس دیگه اینقد نگیم چقدر فساد زیاد شده یا جمله های از این دست.شخصی هم که میگه مشکل مالی باعث این قضایاست کاملا در اشتباهه که این اوضاع تو بالا شهر چه بسا بیشتر صدق میکنه.درد اینه که تو رو بخاطر چیزی غیر از خودت بخوان.توجه کن که داری مثل یه کالا میشی که پسرا به راحتی عوض میکننت عزیزم.مواظب خودت و پاکیت باش.کتاب دانش خانواده و جمعیت رو حتما مطالعه کن.

    • بدون نام

      کدوم زن اروپایی یا آمریکایی تو خیابون لباس تن‌نما میپوشه؟ شما برید تو سایت هایی که دوربین پخش زنده شهرها در اون هست مثل earthcam.com و نگاه به لباس پوشیدن اونا توی کوچه بازار کنین اونوقت ببینید چه جهان سوم بازی در آوردن زنهای ما ادای ظاهر اونا رو حتی
      نتونستن در بیارن چه برسه به ...

    • مهدی

      فکر میکنید هموطن ها و شهروند های کشورمون که بهشون بد حجاب و بعضا به اشتباه میگوییم بی حجاب ؛ لباس و پوشش خودشون را از کجا می آورند؟
      مطمئنا آمریکا تنشون نکرده...
      از همین لباس فروشی های کشور خودمون تهییه میکنند
      مطمئنا هم لباس فروشی ها آمریکایی نیستند....
      پس لباس فروشی ها از کجا لباس ها رو میارند؟
      یا بهتره اینطور بگم آیا ایران زمین با پیشینه غنی فرهنگی تولیداتی تحت عنوان پوشش ملی که ارزش ها ،باور هایمان و به طور کلی فرهنگ ما را تداعی کند دارد؟
      آیا ایران پدیده ای به نام مدیریت فرهنگی به طور بالقوه دارد؟
      من از این پدیده که ناشی از عدم مدیریت فرهنگی بالقوه است(و فقط یک مورد از آن است)،طرفداری نمیکنم.چراکه هرکسی حق انتخاب دارد و انتخابشان صحیح نیست
      اما کم توجهی مسئولان به این موضوع مهم که نه تنها پوشش بلکه تمامی جنبه های زندگی فردی و اجتماعی ،اقتصادی ، سیاسی،اجتماعی،فرهنگی و حتی علمی را تحت شعاع قرار داده، شعله های این مشکل را شعله ور تر کرده...
      وقتی هر کسی با فرهنگ صحیح بزرگ شود نه پدیده فیش های حقوقی داریم و نه اختلاص های نجومی،نه تهاجمات فرهنگی

    • بدون نام

      همش خود نمایی واقعا که کار دیگری بلد نیستن هنر دیگرشون چیه این جور زنها و دخترها ؟ متاسفم واسه ملتی که مادران فرداش پیر عروس هزار داماد باشن

    • بدون نام

      سلام آیامیدانیدکشورهای اروپایی درگذشته فقیرانشان لباسهای عریان یانیمه عریان (بسته به شدت فقر)به تن میکردندواشرافیانشان لباسهای کاملاپوشیده وحتی بلندمیپوشیدند امروزه با به تاپ و شلوارك تو خيابون قدم ميزنند و حتي به دانشگاه ميرند و در مورد لباس ديگران فضولي نميكنند؟در برحه اززمان اروپاییان که به ایران سفرمیکردند متوجه شدندایران کشورثروتمندیست چراکه مبلغ هنگفتی راخرج پوشش خودمیکنند. ايراني ها هنوز هم خرج لباس ميكنند اما الان طرح لباس مهمتر از مقدار پارچه هست
      با تغييراتي در كامنت جناب منم

    • بدون نام

      بسیار عالی بود .به قول استاد گرامی اقای راعفی پور، ان سوی مرزها ابر مردهایی در حوزه روانشناسی وجامعه شناسی سالها روی بحث عفاف وحجاب تلاش کرده اند که جامعه ایرانی از حجاب فاصله بگیره .

    • مریم

      یکم به ظاهر آقایان هم گیر بدید بد نیست . خیلی ها دیگه راحت با شلوارک تا فروشگاه سرخیابونشون میرن و برمیگردن.

    • بدون نام

      دوستان,زندگی و پوشش هر کسی به خودش مربوطه.کسی نمیتونه بهش بگه فلان کارو بکن,فلان لباسو نپوش و یا هر امر و نهی دیگه ای!
      هرکسی که میگه باید جلوی این نوع پوشش و حجاب ایستاد باید اول بره از خانواده و اطرافیان خودش شروع کنه و به اصطلاح اصلاح کنه بعدش بیاد اینجا شعار بده که فلان باید بشه بهمان باید نشه!

    • کلارا

      نمی دونم چی بگم

    • بدون نام

      سیل عرق زیر این روسری...

    • بدون نام

      تغییر در طول زمان امری عادی محسوب میشه و ربطی به ایران یا جاهای دیگه هم نداره هر جامعه ای که مردمش فعالیت و پویایی داشته باشن خواه ناخواه دچار تغییراتی میشن حالا ممکنه حجاب باشه ممکنه صنعت خودرو سازی باشه یا چیزای دیگه و این لزوما به معنای این نیست که کسی از بیرون روی ما برنامه ریزی کرده . مثلا لباس مردم انگلیس هم در طول دو قرن اخیر تغییر آشکاری داشته حالا ما باید بگیم کسی واسه انگلیسیا برنامه ریزی کرده ؟؟؟ اینجاست که ما مجبور میشیم امثال این نویسنده عزیز رو به داشتن توهم توطئه متهم کنیم.

    • بدون نام

      رسانه هوچی گر و دروغ پرداز، تسنیم

    • اسی

      سلام
      درج 100 نظر در باره این موضوع دور از توجه به گرایشات افراد نشان دهنده این است که اولا بحث پوشش مقوله قابل توجهی است از پوشش تیم های ملی و کاروان المپیک تا مانکن های خیابانی و زنان نیمه برهنه و مردهای دگر پوش ، کیپ کام پوشان و یا بازار مد سلبریتی ها در مجامع مختلف.

      به هر ترتیب چیزی که داره اتفاق می افته اصلا روند خوبی نیست، اینکه کشوری با این ظرفیت ها کلان مسائل فرهنگی خورد باشه بعد گذشت این همه سال هنوز نفهمیدیم چه کسی در ذهن ما خوابیده و از ما چه می خواهد ؟
      در کتاب فرهنگ برهنگی و برهنگی فرهنگی غلامعلی حداد عادل می نویسد :
      تفاوت عمده ی فرهنگ جدید غربی و فرهنگ اسلامی ، در تعریف «انسان » منعکی می شود . اگر انسان بر حسب فرهنگ غربی ، موجودی است که معنویت ، فرع و روبنای زندگی مادی اوست ، در فرهنگ اسلامی موجودی است که معنویت ، کمال مطلوب و غایب و نهایت زندگی اوست . نکته ی مهم این است که در اسلام ، معنویت و روحانیت به هیچ روی در مقابل مادیت و جسمانیت قرار نگرفته است . دین برای آن نیامده است تا ما را از جسم یک سره غافل سازد و از دنیا جدا کند ، بلکه برا ی آن است که به ما «اندازه » ، بیاموزد تا بتوانیم با حفظ اعتدال ، از افراط و تفریط مصون بمانیم و مثلاً چنان نباشیم که خود را فقط تن بینگاریم و جز به بهره وری از جسم به هیچ چیز نیندیشیم .


      با تشکر از توجه شما

    • سامی

      کسی تاچشم هیز ناپاک نداشته باشه به این چیزا توجه نمیکنه

    • بدون نام

      اتفاقا شما زن هستین نمیدونید این چیزا رو / کسی تا ایمان پولادین نداشته باشه نمیتونه جلو خیره شدن و وسوسه های بعدی خودش رو بگیره پس لطفا دیگه نگین مردا خودشون رو جمع کنن مثل اینه به آدم گرسنه یه غذای بسیار اشتها آور بگیریم جلو دماغش بعد بگیم چرا دهنت آب افتاد آدم کثیف غذا می‌خوای ؟؟ خب گشنه است !!! همه که سیر نیستند

      همه که متاهل نیستند تازه اگر باشند هم دارای زندگی خوشبخت و راضی نیستند .

      پاسخ ها

      • مینا

        خب پس بمیرید از گرسنگی

    • میثم

      بحث حیا و حجاب در مورد مرد و چه زن توی جامعه ما خیلی پیچیدس خیلیییییییییی، همه مسائل (خانواده،جامعه، خود طرف و ....) بهم مرتبط شدن

    • ابراهیم شفاهی

      یکی از بهترین راه های مبارزه با بی حجابی، ترویج بی سر و صدای و ارام فرهنگ دینی در جامعه است. تا وقتی باورهای دینی در جامعه نهادینه نشده، این معضلات وجود خواهد داشت.

    • بدون نام

      مقوله حجاب چیزی نیست که یک شبه حل یا گروهی به روشی آنی بتوانند بر طرفش کنند تا زمانی ما نتوانیم احکام دین را برای مردم درونی کنیم وضع همین است

    • بدون نام

      دوستي که فرموديد حجاب يک امر شخصيه کاملا در اشتباهيد.خدا حجاب را براي رفت و آمد در اجتماع و محيط جمعي قرار داد.امر شخصي فقط به محيط شخصي و خصوصي و فردي اطلاق ميشه.مثل اين ميمونه که شخصي تو کشتي با مسافران زياد شروع به سوراخ کردن کشتي بکنه و بگه جاي خودمه و اين يک امر شخصيه.در حاليکه همه ي مسافران رو به کشتن ميده!

    • گربه

      1پوشش هر کی به خودش ربط داره مردها چشم پاک باشن،مثل اینه که یه نفر با یه اسپره هوا رو الوده کنه بعد بگه به خودم ربط داره بقیه نفس نکشن.
      2هم بد حجابها هم کسانی که اختلاص میکنند وجامعه رو به فقر کشیدند فردای قیامت با شهدا روبرو می شوند، چه جوابی دارن برای این سوال که چرا خون مارا پایمال کردین، مابرای سرافرازی وعفت شما از جان، مقام،وخانواده گذشتیم

    • امین

      باید بر سر در همه شهرهای کشورمون این جمله شهید بهشتی راز بنویسیم شاید کمی به خودمون بیایم در مورد کسایی که بی حجابی را نشانه با فرهنگی و تمدن جدید میدونن* .ایشون می فرمائید * اگر برهنگی و ولنگاری تمدن است پس حیوانات متمدن ترین موجودات جهانند

    • بدون نام

      نظر من بیچاره هم بخوانید یک کلام حجاب و بی حجابی فقط وفقط دست شخصیت خود طرف است

    • بدون نام

      طولانی بود نخوندم

    • مهدی

      با سلام لطفا شهداوخانواده شهداداخل این مسائل نکنیدمن خودم هم ازخانواده شهیدوهم جانباز هستم .....

    • abbaskaebi

      فرهنگ سازی عزیزم فرهنگ سازی

    • بدون نام

      حرف راست جواب نداره یا همون حقیقت تلخه ای کاش کسی بود به این موضوع رسیدگی میکرد

    • بدون نام

      حجاب فقط چادر ولا غیر،جز این هر چی باشه یعنی بی حجابی یعنی .... پوستشو بگیر تا کی برات تر وتازه میمونه!؟پس عزیز من اگه ججاب نداشته باشی میشی مثل پاز گندیده که به درد هیچکی نمیخوری،

    • م محمدی اراک

      وفتی مسولین وزارت ارشاد فقط یالثارات را محکوم میکنند ومیگن میهمانان جشنواره حافظ تصاویر ورفتارشان خیلی غیرعادی وبد نبوده وجالب همزمان عکس های برخی از میهمانان جشنواره رابخاط وضع اسفناک حجابشون شطرنجی وکدر نشان میدهند آیا میخواهیم وضع حجاب بهتر ازاین باشه بله یا لثارات اشتباهش محرز ولی باعرض معذرت دیده شدن زیپ شلوار اون خانم حشنواره اشتباه نیست .باتشییع پیکر واستخوان پرکشان خونین بار درروزشهادت امام ششم ماخودمان را مسخره کردیم یا آن مسافران سی سال قبل را.فقط آن عزیزان را آوددیم باشون عکس بگیریم وبرعکس را هشان برویم

    • بدون نام

      بی حجابی فقط از فقر بی فرهنگی است دختران امروزی فکر میکن اگر بد حجاب ونیمه عریان یا سر برهنه بیرون بین یا تو پارتی ها لخت عریان باشد این یک نوع تمدن است یا به قول خودشون با کلاسن اما به این جور ادم ها باید بگید دیر امدی چون حیوانها از شما ها متمدن ترن

    • يه بنده

      من هيچ حرفي ندارم جز : لا اكراه في الدين!!! اگر مخالفيد مي تونيد بحث كنيد

    • بدون نام

      اونایی که میگن مشکلات مهم تری داریم شاید یادشون رفته که همه مشکلات اسمشان ناهنجاری یه و بی حجابی یک ناهنجار تهوع آور و زشته.مردها اگر همسر و خواهرشوهر رو با ارزش بدونن نمیگذلرند اینطور تو خیابون ول بگردند و چراگاه چشمهای هرزه بشن.بدبخت اونایی که لباس آدمهای نخستین رو نشانه تمدن می دونن.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج