۳۶۱۵۸۹
۱۳ نظر
۵۰۱۱
۱۳ نظر
۵۰۱۱
پ

چرا تلویزیون ایران از این همه اشتباهات درس نمی گیرد؟

ظاهرا مدیران ارشد سازمان صدا و سیما- یا به تعبیر خودشان رسانه ملی- به این نتیجه رسیده اند که برای پیشگیری از ریزش مداوم مخاطب چاره ای بیندیشند چون آمار و ارقامی که لابد در اختیارشان گذاشته می شود حاکی از آن است که جز کسانی که ناگزیرند و به رسانه های دیگر دسترس ندارند، کسی پای این تریبون هایی که شب و روز در کار توهین و تپذیر و تحریضند، نمی نشیند.

هفته نامه کرگدن - احمد طالبی نژاد: ظاهرا مدیران ارشد سازمان صدا و سیما- یا به تعبیر خودشان رسانه ملی- به این نتیجه رسیده اند که برای پیشگیری از ریزش مداوم مخاطب چاره ای بیندیشند چون آمار و ارقامی که لابد در اختیارشان گذاشته می شود حاکی از آن است که جز کسانی که ناگزیرند و به رسانه های دیگر دسترس ندارند، کسی پای این تریبون هایی که شب و روز در کار توهین و تپذیر و تحریضند، نمی نشیند. و لابد می دانند که در دورافتاده ترین مناطق شهری و روستایی هم انواع وسایل ارتباط جمعی غیردولتی (منظورم دولت ایران است).

علم شده و در کار پرکردن اوقات فراغت هم میهانان ما هستند. حالا دائم به شبکه های فلان و بهمان که سریال های سطحی و غیراخلاقی پخش می کنند بد و بیراه بگوییم و پارازیت ول کنیم روی فرکانس هایشان و هزار تمهید بیهوده و هزینه بر دیگر تا بلکه مردم را از دیدنشان منصرف کنیم. چه سود از این همه تلاش فرساینده و بی نتیجه؟

چرا تلویزیون ایران از این همه اشتباهات درس نمی گیرد؟

به هر حال، آقایان دور هم جمع شده اند و چه کنم چه نکنم، به این نتیجه رسیده اند که چهره های محبوب گریخته از این دم و دستگاه را برگردانند بلکه مردم به مدد حضور آن ها با این رسانه آشتی کنند. مردمی که به دلیل رفتار نامناسب صدا و سیما در برخورد با مسائل سیاسی و اجتماعی، به صداقت و بی طرفی آن بی اعتماد شده اند. به دست و پای کسانی همچون مهران مدیری، رضا رشیدپور و فرزاد حسنی افتاده اند تا بلکه سکوت و سکون حاکم بر برنامه هایشان را در هم بشکنند و به قول خودشان با تهاجم فرهنگی دشمنان مقابله کنند. اما فراموش کرده اند که هر کس دورانی دارد و دوران برخی از این چهره های سابقا محبوب به سر رسیده است.

مثلا مهران مدیری که انصافا خوش فکرترین و خلاق ترین طنزپرداز سه دهه اخیر است، پس از تجربه دوری از نگاه مسئولان تلویزیون که سلیقه های عجیب و غریبی دارند و کار در بازار آزاد یا نسبتا آزاد نمایش خانگی و خلق آثاری همچون «قهوه تلخ» و «شوخی کردم»، دوباره برگشت سر جای اولش و سریال بی خاصیت «در حاشیه» را ساخت که نه مردم را راضی کرد و نه مسئولان را. حالا هم او را به نسخه بدل رامبد جوان تبدیل کرده اند و دارد برنامه ای به نام «دورهمی» را اجرا می کند که به نظرم در شان او نیست چون بهتر و جذاب ترش را رامبد دارد اجرا می کند.

چرا تلویزیون ایران از این همه اشتباهات درس نمی گیرد؟

این که یک هنرمند خلاق، به جای پرداختن به حرفه اصلی اش که ساختن مجموعه های طنز است، بشود شومن یا در خوشبینانه ترین شکلش یک استندآپ کمدی ساز، پیشرفتی در کارنامه- به هر حال- پربار او نیست.

به اصرار دوستی، یک قسمت از این برنامه را دیدم و به حال مدیری تاسف خوردم. این جور برنامه ها را که هر تازه از راه رسیده ای هم می تواند سر هم کند. این همه شومن نازک نارنجی و مطیع و منقاد که بیست و چهار ساعته دارند مزه می ریزند- و به قول خودشان- به مردم حال می دهند. تو دیگر چرا آقای مدیری؟ جایت بسیار فراتر از این جور بازی های کلیشه ای است. نکند خودت هم به این نتیجه رسیده ای که دوران طلایی ات به پایان رسیده و تتمه عمر حرفه ایت را باید به خاطر پول سپری کنی؟

چرا تلویزیون ایران از این همه اشتباهات درس نمی گیرد؟

اگر رامبد جوان چنین می کند، بر او حرجی نیست. او از همان ابتدا با این گرایش وارد عرصه شده و درواقع حرفه اصلی اش شومنی است. همچنین رشیدپور و حسنی که این دو از ابتدا با «تاک شو» شناخته شده اند و مردم هم با این هویت آن ها را می شناسند. این که دائم آن ها را می تارانند و بعد از مدتی دوباره دنبالشان می روند، یک جور بازی است تا بلکه بر میزان محبوبیتشان نزد عامه مردم افزوده شود. بگذریم که در همین گام های نخست، فرزاد حسنی یک گاف گنده داد و حالا دارند رفع و رجوعش می کنند. من البته در جریان آنچه در برنامه او گذشته، نیستم ولی از رسانه های دشمن شنیدم که گویا به یک شخص حقیقی توهین کرده و دارند این جور وانمود می کنند که این یک نمایش بوده است. باشد. به ما چه؟!

ما که مخاطب این رسانه نیستیم. البته در توانایی این دو نفر در زمینه برنامه های تاک شو تردیدی نیست. به ویژه رشیدپور که در برنامه «دید در شب» که از رسانه های مجازی- البته با چراغ سبز مقامات- پخش می شد یا می شود، نشان داده اهل چالش های گفتاری است و بلد است افشاگری کند.

چرا تلویزیون ایران از این همه اشتباهات درس نمی گیرد؟

اما باور کنید با این تمهیدات نمی توان اعتماد از دست رفته را برگرداند. مردم باید در همه برنامه ها، به ویژه اخبار و برنامه های سیاسی، شاهد رویکرد بی طرفانه تلویزیون باشند. مردم باید به سلامت فیلم های سینمایی خارجی که از شبکه های مختلف پخش می شوند، اطمینان داشته باشند. بله، روزگاری بود که به دست آوردن نسخه های اصل این فیلم ها به آسایی ممکن نبود اما حالا که در کمترین زمان ممکن می توان هر فیلمی را با کیفیت بالا در خانه تماشا کرد، لابد کسانی هستند که نسخه اصل را با نسخه به نمایش درآمده در تلویزیون مقایسه کنند و ببینند چه تحریف ها و قلع و قمع های وحشتناکی درشان صورت گرفته. پس به این دم و دستگاه بی اعتماد می شوند.

برای اطلاع از میزان تحریف و جرح و تعدیلی که در فیلم ها صورت می گیرد، کافی است به برخی شبکه ها که نسخه اصل را با دوبله فارسی پخش می کنند، رجوع شود. جا به جای فیلم ها، دوبله فارسی به زبان اصلی تبدیل می شود. این همان جاهایی است که تلویزیون در نمایش عمومی حذفشان کرده. بهتر نیست مقامات از تجربه هایی که پش سر دارند، درس بگیرند و به جای گسترش بی رویه شبکه های مشابه، محتوای برنامه ها را ارتقا ببخشند...؟!
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • علی

      من نمی دونم این آقایون منتقد که برنامه دورهمی رو ندیدن چرا میان نقد می نویسن؟ آخه با دیدن یک قسمت برنامه که نمیشه نقد نوشت. دورهمی خیلی برنامه خوبیه و پیشنهاد من به نویسنده ی این یادداشت اینه که حداقل ده قسمت از این برنامه رو ببینه بعد اگه هنوز نگاهش منفی بود بنویسه. نمی دونم چرا بعضی منتقدان می نویسن اجرای دورهمی در شان مدیری نیست و کلا چرا اینقدر همه چیز رو امتیازبندی می کنن و به ساخت سریال امتیاز بالا میدن و به ساخت برنامه ترکیبی امتیاز پایین. ثانیا با این وضع که هر چیزی بگی به یکی برمیخوره نمیشه سریال ساخت. می خواین مدیری رو به کشتن بدین؟
      اونا که پزشک بودن سر درحاشیه یک، بلایی سرش آوردن که کل ماجرا از دستش در رفت و نفهمید چی کار کرد و در حاشیه دو رو ساخت و کل اعتبار حرفه ایش رو برد زیر سوال. حالا با دورهمی داره جون میگیره اینقدر انرژی منفی به این مدیری بنده خدا ندین بذارین کارشو بکنه. دورهمی خیلی هم خوبه.برو چند قسمتش رو ببین آقای منتقد!

      پاسخ ها

      • احسان

        کاملا موافقم

    • بدون نام

      بنظرم اشتباه دیگر تلویزیون حذف برنامه پر مخاطب رادیو هفت بود

    • bahar

      برنامه های تلویزیون دیگه کوچکترین جذابیتی نداره هر شبکه ای میزنی ی مجری نشسته ی مهمون بازیگر یا خواننده یا ورزشکاری رو آورده باهم گپ میزنن ی عده هم دست میزنن والا ما دیگه زندگی خصوصی همه چهره هارو میدونیم.اینجور برنامه ها چ جذابیتی داره نمیدونم!

    • رضا

      خود آقای میری خواست که به تلوزیون برگرده رشیدپور و حسنی هم همینطور.بعد شما یه قسمت دور همی رو ببین بعد نظر بده.اینه دو تا شومن(رامبد جوان و مهران مدیری)رو به روی مردم حرف می زنن معنیش این نیست که این دو برنامه مثل هم اند.خندوانه جای خودش دور همی جای خودش.سبکشون هیچ ربطی به هم نداره.واقعا منتقدی که این رو نمی دونه چی میشه بهش گفت.منتقدی که با دیدن یه برنامه در مورد کلش نظر میده چی میشه بهش گفت؟بعد گی گفته کارگردانی شانش از اجرا بالاتره؟بعد مدیران تلوزیون به کدوم ساز شما برقصن؟اون موقع که مدیری و رشیدپور و حسنی نبودن توی تلوزیون مدام مدیران رو دراز کرده بودید که چرا تلوزیون از سرمایه هاش استفاده نمی کنه.حالا که اونها اومدن میگید چرا آوردینشون.حالتون خوبه؟قرصاتونو خوردید؟

    • بهار

      من از تلویزیون فقط و فقط دورهمی میبینم.به نظرمن خیلیم خوبه و چندین درجه از خندوانه ی تکراری بهتره و مشکلات ورفتارهای بد اجتماعی رو به صورت طنز بیان میکنه وغیرمستقیم درمردم تاثیر میذاره و نمیاد شعار بده.

    • بهار

      همین شما رسانه ها وایرادتون باعث از بین رفتن اصل در حاشیه شد همین که عادت دارید عیب روی همه چیز بذارید هم خندوانه هم دورهمی عالین مردم دلخوشی ک ندارن تو این بدبختیاشون حداقل دو دقه با این شوخی ها و برنامه بخندن و دلشاد بشن شمام هی ایراد بگیرید از همه عالم وعالم
      و براساس سلایقتون نظر و انتقاد کنید

    • ویدا

      این که با دیدن یک قسمت از برنامه ای که حدود چهل قسمت ازش پخش شده قضاوت می کنین بسیار غیر منصفانس لطفا این بخش رو اصلاح کنین چون خیلی سلیقه ای به نظر میاد درست مثل مسولین صداو سیما

      پاسخ ها

      • بدون نام

        پنجاه و یک قسمت پخش شده

    • بدون نام

      اونی که فقط یه قسمت از یه برنامه رو میبینه غلط میکنه نظر بده همه واسه ما فراستی شدن جمع کنید بابا همین دور همی هم نباشه کی تلویزیون نگاه میکنه اخه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        برترینها چرا هر نقدی رو میذاری تو سایتت اعصاب ملتو می ریزی به هم قربونت برم... طرف یک قسمتش رو دیده ندیده واسه ما نشسته نقد کرده جمعش کنید بینم بابا

    • رکسانا

      با این برنامه های افتضاحی که تلویزیون پخش میکنه دورهمی و خندوانه بهترینن.
      الان جمعیت جوان بیشترینه ولی سریالاشونو واسه میانسالان میسازن یا در مورد افراد متاهل .در صورتی که مجرد ها مشکلات خودشونو دارن.قهرمانان سریالها یا بیوه ان یا متاهل و یا پیرن پس جوونای مجرد چی؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    • شارکم ایلام

      بهترین برنامه دورهمیه .مهران مدیری سلطان طنز ایرانه. لطفا از طرف مردم نظر نده

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج