۳۶۱۸۳۰
۱ نظر
۵۰۱۰
۱ نظر
۵۰۱۰
پ

۳ کشور متهم افشای سند محرمانه هسته‌ای

پس از آنکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای اتهام درز اسناد محرمانه توافق‌ هسته‌ای ایران از سوی این نهاد را قاطعانه رد کرد؛ بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی اعلام کرد که اطلاعات هسته‌ای ایران از سوی «سه کشور» درز پیدا کرده است.

روزنامه دنیای اقتصاد: پس از آنکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای اتهام درز اسناد محرمانه توافق‌ هسته‌ای ایران از سوی این نهاد را قاطعانه رد کرد؛ بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی اعلام کرد که اطلاعات هسته‌ای ایران از سوی «سه کشور» درز پیدا کرده است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی تاکید کرد که «مشخصا دولت آمریکا» با توجه به «شرایط انتخاباتی» که دارد، این اقدامات را انجام می‌دهد. او افزود: «کسانی از درز اسناد محرمانه نفع می‌برند که در فضای انتخابات آمریکا به دولت این کشور فشار وارد می‌کنند؛ زیرا دولت اوباما مدعی است برنامه هسته‌ای ایران را متوقف کرده و غنی‌سازی را کاهش داده است؛ اما انتشار این اطلاعات نشان می‌دهد که ایران پس از ۱۰ سال به سرعت به سمت هسته‌ای صنعتی حرکت خواهد کرد.»

همچنین سخنگوی سازمان انرژی اتمی اضافه کرد سیدعباس عراقچی در جریان مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ در چارچوب کمیسیون برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) درباره درز اطلاعات برنامه هسته‌ای ایران به کشورهایی که اقدام به این کار کرده‌اند، تذکر می‌دهد. به گزارش «ایسنا» کمالوندی شنبه شب در بخش خبری ساعت ۲۱ درباره تذکر ایران به کشورهایی (برخی کشورهای عضو گروه ۱+۵) که اقدام به درز اطلاعات برنامه بلندمدت هسته‌ای ایران کرده‌اند، گفت: «این تذکر و اعتراض حتما انجام می‌شود زیرا این اطلاعات اگر به‌طور خام در اختیار قرار گیرد، می‌تواند مشکل‌ساز شود.»

اخیرا آسوشیتدپرس طی گزارشی ادعا کرده‌ بود سندی محرمانه که به رویت این خبرگزاری رسیده نشان می‌دهد که محدودیت‌های کلیدی در برنامه هسته‌ای ایران، اندکی بیش از یک دهه بعد، کاهش خواهند یافت. آسوشیتدپرس همچنین مدعی شده‌بود که این سند، تنها بخش مرتبط با توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ است که هنوز علنی نشده است. پس از انتشار این سند، مقام‌های ایران اعلام کردند که به افشای آن اعتراض خواهند کرد. از جمله سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفته بود، تلقی سازمان انرژی اتمی ایران این است که این سند از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درز کرده است. با این حال آژانس روز جمعه در بیانیه کوتاهی ضمن اعلام وصول اعتراض ایران، تاکید کرد هرگونه اظهارنظری را درخصوص درز بخشی از سند اعلامیه اولیه پروتکل الحاقی ایران توسط آژانس رد می‌کند. اکنون به فاصله یک روز پس از انتشار بیانیه آژانس، کمالوندی تاکید کرده‌است که «ما به افشای بخش‌هایی از سند آژانس اعتراض کردیم و خود آژانس نگرانی هم دارد.»

سخنگوی سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: «باید برای این موضوع که اطلاعات درز کرده، راه‌حلی پیدا کنیم و تذکر هم دادیم.»او با اشاره به اینکه در خبر آسوشیتدپرس توضیحاتی درباره طول برنامه غنی‌سازی ارائه شده و البته در سند محرمانه که آنها ادعا دارند به کنگره نیز تحویل شده‌است، نکاتی وجود دارد، افزود: «تلقی ما این است که سه کشور در افشای این اطلاعات نقش دارند و ما نیز به این موضوع اعتراض کردیم که البته اگر همه این اسناد هم افشا شود، ترسی نداریم اما نباید این‌قدر سریع در اختیار رسانه‌های بین‌المللی قرار بگیرد.»

سخنگوی سازمان انرژی اتمی درباره اینکه چگونه می‌توان در آینده به آژانس اعتماد کرد، افزود: «سند همکاری ایران و آژانس که درباره نحوه کارکرد برنامه اتمی ما است، فوق‌العاده محرمانه است و این اسناد در اختیار شورای‌عالی امنیت ملی است و مراجع ذی‌ربط هم از آن اطلاع دارند و اگر شورای امنیت صلاح بداند آن را در اختیار نمایندگان مجلس نیز قرار می‌دهد.» کمالوندی همچنین درباره جواب قاطع آژانس، مبنی بر اعتراض ایران به درز اطلاعات گفت: «آژانس بیانیه‌ای صادر کرده و اعلام داشته که موافق اتهام‌زنی ایران به این نهاد نیست.»

او درباره برجام و اینکه بان‌کی‌مون، دبیر‌کل سازمان ملل گفته است از نتیجه برجام نه آمریکا راضی است و نه آژانس و این موضوع توسط بی‌بی‌سی مطرح شده، تاکید کرد: «توصیه ما این است که رسانه‌های ما به بی‌بی‌سی اعتماد نکنند. رسانه‌های غربی تلاش می‌کنند بین ایران و روسیه و ایران و آژانس شکاف ایجاد کنند. رسانه‌های خارجی، بخش عمده کارشان برای اهداف سیاسی است و باید مراقب باشیم این نوع گزارش‌ها مستند باشد.»

پس از انتشار گزارش آسوشیتدپرس و در نخستین واکنش به آن، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران سند ادعایی منتشر شده را مایه «افتخار» دانسته و تاکید کرده بود که «ان‌شاءالله وقتی تمام این سند منتشر شد، مشخص می‌شود ما ظرف ۱۵ سال به کجا خواهیم رسید.»کمالوندی نیز در مصاحبه با خبرگزاری صداوسیما گفته بود بخش‌هایی که منتشر شده محرمانه‌بوده و قرار بوده محرمانه باقی بماند بنابراین تلقی ایران این است که این اسناد از آژانس درز کرده است.

علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی هم در همین خصوص گفته بود ما از آژانس خواسته‌ایم که این برنامه محرمانه بماند و دلیلی ندارد که همگان بخواهند از آن مطلع شوند. او افزود: «البته توافق کردیم که این برنامه به شکل محرمانه به اطلاع کمیسیون مشترک مرتبط با برجام هم رسانده شود که باید محرمانه و محفوظ بماند.» از سوی دیگر در واکنش به این گزارش مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تاکید کرده بود که هیچ سند یا توافق محرمانه‌ای در کار نیست.

آمریکا نقض برجام کرده

از سوی دیگر کمالوندی شنبه شب در برنامه خبری، در پاسخ به این سوال که آیا ما نقض برجام کرده‌ایم یا خیر، گفت وظیفه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رصد و پایش موضوع است و تاکنون دو گزارش ارائه داده و گزارش سوم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یک ماه دیگر منتشر می‌شود. او در ادامه درباره نگرانی رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: «آقای صالحی هنگامی که دید مرکل و بان‌کی‌مون به یک موضوع اشاره می‌کنند، نگران شد که نکند توطئه‌ای در کار باشد.»

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه از سوی ما نقض برجام رخ نداده اما طرف مقابل با برخوردهای سیاسی در قبال شرکت‌های بزرگ، نقض برجام کرده‌اند، گفت: «آنها می‌توانستند به جای اینکه به شرکت‌های بزرگ بگویند، جز مساله هسته‌ای، تحریم‌های حقوق بشری و تروریسم نیز وجود دارد، اعلام کنند که تحریم‌های هسته‌ای از بین رفته است و آنها در ظاهر تحریم‌ها را برداشته‌اند اما پشت پرده به شرکت‌های تجاری توصیه‌هایی می‌کنند. ا

ین موضوع خوشبختانه بررسی شده و اروپایی‌ها نیز به این موضوع واقف هستند.» کمالوندی در پایان درباره اینکه چگونه می‌توانیم به سرعت به شرایط قبلی بازگردیم، گفت: «ما هیچ‌گاه نگفته‌ایم به سرعت به شرایط قبلی باز می‌گردیم، بلکه می‌توانیم در مدت یک سال و نیم به ۱۰۰ هزار سو برسیم و طرف مقابل در این زمینه مدعی است که همین ظرفیتی که ایران دارد با بمب اتم یک سال فاصله داشته و ظرفیت قبلی ایران با بمب دو ماه فاصله داشت.»

پایان طراحی مفهومی رآکتور اراک

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در بخش دیگری از سخنانش درباره باز طراحی رآکتور آب سنگین اراک گفت: «طبق برجام باز طراحی باید با مشارکت کشورهای مختلف و با مدیریت ایران انجام می‌شد و از سال سوم عملیات اجرایی آغاز باز طراحی رآکتور آب سنگین انجام خواهد شد و تاکنون طراحی مفهومی تمام شده و وارد مرحله جزئیات طرح شده‌ایم.»

کمالوندی درباره خرید آب سنگین نیز توضیح داد: «آمریکایی‌ها آب سنگین را خریدند و در واقع ما وارد بازار بین‌المللی فروش آب سنگین شده‌ایم و علاوه بر این آب سنگین فروخته شده به آمریکا ۸/ ۹۹درصد خلوص دارد که در طراحی جدید، خلوص آب سنگین به ۹۵/ ۹۹ درصد می‌رسد.»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اعتماد کردن به گرگ همین است .شما چقدر ساده هستین ...

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج