جاباما
۳۶۲۱۰۰
۲ نظر
۵۱۸۸
۲ نظر
۵۱۸۸
پ

ستاد مبارزه با چرندیات (۴۱)

در این سری مطالب سعی داریم به بررسی دروغ ها و شایعات مشهوری که در هر از چند گاهی در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به راه می افتند بپردازیم و با مستندات آن ها را برای شما تحلیل کنیم تا شاید قدم کوچکی در مسیر آگاه سازی مخاطبان عزیز باشد.

برترین ها: «ستاد مبارزه با چرندیات» عنوانِ یک جریان بود که با صفحه ای در فیسبوک شروع به کار کرد و بسیار قوی و حساب شده به جنگ دروغ های اینترنتی و شایعاتی که به عنوان واقعیت به خورد مردم داده می‌شد، رفت.

در این سری مطالب سعی داریم به کمک داده های این صفحه و سایت های مرتبط، به بررسی دروغ ها و شایعات مشهوری که در هر از چند گاهی در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به راه می افتند بپردازیم و با مستندات آن ها را برای شما تحلیل کنیم تا شاید قدم کوچکی در مسیر آگاه سازی مخاطبان عزیز باشد و باعث شود مِن بعد هر چیزی را که در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی دیدیم، سریع باور نکنیم. جدا از این گونه موارد، سعی در معرفی تکنیک های مبارزه با شایعات و مغالطه ها را در این سری مطالب داریم. با ما همراه باشید.

******

سوژه اول؛ ویدیوی کارگاه تولید برنج پلاستیکی در ایران

هیچ موردی از وجود برنج پلاستیکی در کشور گزارش نشده و تنها چند گزارش از چین و جنوب شرق آسیا وجود دارد

متن شایعه

"تولید برنج هندی قد کشیده فقط درعرض نیم ساعت!
اون هم بااستفاده ازالیاف پلاستیکی و نشاسته سیب ‌زمینی
اگر سلامتی کسی واستون مهمه کلیپ رو واسش ارسال کنید



پاسخ شایعه

هیچ گزارش معتبری از توزیع برنج پلاستیکی در بازار ایران وجود ندارد و مسؤولان وزارت بازرگانی و سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان این خبر را مکررا تکذیب کرده اند . دستگاهی که در ویدیوی ضمیمه شایعه مشاهده میشود گرانول ساز نام دارد که نوعی پلیمر صنعتی را به قطعات کوچک خام تبدیل میکند و در بررسی نزدیک ممکن نیست با برنج اشتباه گرفته شود.
ستاد مبارزه با چرندیات (41)

در تولید برنج دانه بلند مصنوعی در ایران ، برنج‌های خردشده یا نرمه پس از ورود به دستگاه خمیر شده و سپس این خمیر قالب‌بندی یا رنده شده و درنهایت با تایید سازمان های نظارتی وارد بازار می شود.

روش های متقلبانه تولید برنج حاوی پلاستیک و سیب زمینی و توزیع آن در چین و کشورهای جنوب شرقی آسیا مشاهده شده است! برنج های پلاستیکی بعد از پخت به سفتی سنگ و به سادگی قابل تشخیص هستند!

هموطنان عزیز با فرض مواجهه با چنین مواردی می توانند با سامانه فوریت های بهداشتی محیط و کار به شماره ۱۴۹۰ تماس بگیرند.


سوژه دوم؛ کشف گنج در شهرستان نورآباد

کشف گنج در نورآباد تکذیب شد و تصاویر سکه ها مربوط به روسیه است!

متن شایعه

" پیداشدن ۶۰میلیاردگنج توسط بچه های شهرستان مصیری نور اباد به علت درگیری سرسهم به دست اطلاعات افتاد "
ستاد مبارزه با چرندیات (41)

پاسخ شایعه

کشف گنج در نورآباد فارس صحت ندارد و توسط مسئولان منطقه تکذیب شد . تصاویر سکه های منتسب به شایعه، متعلق به ایران نیست و دقت مختصری در طرح و نوشته سکه ها، برای درک بی ارتباطی آنها با تاریخ کشورمان کافی بود.
ستاد مبارزه با چرندیات (41)

این تصاویر سالها پیش در سایت های روسی با موضوع کشف گنج و سکه های تاریخی در منطقه "Ola" در سیبری روسیه منتشر گردیدند.

این مجموعه شامل سکه های ۲۰ و ۵۰ کوپکی و ۱ روبلی متعلق به اوایل قرن بیستم شوروی سابق است و ارزش تاریخی یا مادی ویژه ای هم ندارد.


سوژه سوم؛ کشف مومیایی مادر کوروش، در تپه هگمتانه همدان

کشف مومیایی در هگمتانه تکذیب شد و تصویر شایعه مربوط به مومیایی جعلی مراغه است که از مانکن لباس تهیه شده بود!

متن شایعه

" خبر فوری
صبح روز یکشنبه تیرماه ۹۵ در تپه هگمتانه در استان همدان. طبق نسخه قدیمی بر روی پوست میش نقشه طونلی در وسط تپه باستانی هگمتانه را که با ساروج پلمپ شده بوده را باز کردند و در حفاری که سه روز بطول انجامید جسد مومیایی شده از دوران مادها کشف شده که احتمالا از نوادگان پادشاه دیاکو می باشد نام این مومیایی موبانا می باشد که اهتمال میرود ملکه ماندانا مادر کوروش کبیر باشد. کما اینکه همدان یا هگمتانه ۵۵۰ سال پایتخت مادها و در دوران هخامنشی و اشکانی و ساسانی پایتخت تابستانه بوده است امپراطوری مادها قبل از امپراطوری هخامنشی بوده است که چندی قبل نیز یکی از شاهزادگان ماد در پارک سنگ شیر استان همدان کشف شد رسانه ای نشدن این خبر موجب نگرانی است چرا که ممکن است مانند موارد قبلی از کشور خارج شود بنابراین بهتر است با نشر این مطلب اجازه هرگونه سوء استفاده گرفته شود
"
ستاد مبارزه با چرندیات (41)

پاسخ شایعه

کشف مومیایی در هگمتانه صحت ندارد و مدیرکل میراث فرهنگی استان همدان آن را تکذیب کرد . وی منبع موثق اطلاع رسانی در این موارد را روابط عمومی این سازمان اعلام کرد و تصریح نمود هنوز مجوز حفاری در فصل جاری در تپه هگمتانه صادر نشده است.

تصویر پیوستی شایعه مربوط به کشف مقداری عتیقه و یک مومیایی تقلبی ساخته شده با مانکن لباس است که در خردادماه ۹۱ و در شهر مراغه کشف شد!

مومیایی جسد در تاریخ ایران سابقه نداشته و مواردی چون مردان نمکی و ... هم در اثر عوامل طبیعی و محیطی حفظ شده اند.

در بررسی های انجام شده، شخصیتی به نام "موبانا" یا علت انتساب این نام به مادر کوروش یافت نشد!


سوژه چهارم؛ واردات ایدز با طعم موز!

خبر موزهای آلوده به خون، یک شایعه بین المللی است و مواد قرمز درون موزها یک نوع قارچ است!

متن شایعه

"موزهای آلوده به "ویروس ایدز"/ صادرات ایدز از آمریکا با طعم موز!
در چند کشور آمریکای جنوبی به خصوص مکزیک موزهای آلوده به ویروس ایدز کشف شد.
به گزارش خبرنگار کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ کشف بیش از ۱ میلیون موز که از راه تزریق آلوده به ویروس ایدز شده بودند خبری بود که جهان را شوکه کرد.
در بخش های خاصی از آمریکا جنوبی، ایالات متحده آمریکا، برزیل، مکزیک و آرژانتین وجود بیش از 2 میلیون موز آلوده تایید شد اما مراکز کنترل بیماری این اطلاعات را تکذیب کردند زیرا با اثبات آن به کشورهای وارد کننده موز ازجمله گواتمالا ضرر زیادی می رسد.
گفتنی است؛ به گفته محققان ویروس ایدز از طریق مواد خوراکی و آشامیدنی منتقل نمی شود اما ممکن است با مصرف این مواد غذایی به سلامتی انسان آسیب وارد شود.
منبع:healthyfoodteam
انتهای پیام/"
ستاد مبارزه با چرندیات (41)

پاسخ شایعه

موز آلوده به ایدز به هیچ نقطه جهان وارد نشده و انتشار این شایعه توسط کاربران انگلیسی زبان ، بدلیل مواجهه آنها با پدیده ای طبیعی، اما نامتعارف بوده است. رنگ متفاوت موز در این تصاویر مربوط به نوعی آفت است که هنگام رشد در موز به رنگ قرمز در می آید و سمی می باشد. این قارچ قبلا کودک ۸ ساله ای را راهی بیمارستان کرده است.

ویروس "HIV" در محیط خارجی، نهایتا چند دقیقه زنده می ماند و از طریق خوراکی ها هم سرایت نمی کند ، چراکه بزاق دهان و اسید معده آن را غیرفعال می کند!

این سبک آلوده کردن ۲ میلیون موز نه تنها بسیار سخت و پرهزینه است، بلکه در زمان کوتاه ممکن نیست! صرف نظر از عدم امکان وجود این بانک عظیم از خون آلوده به ایدز، کمتر کسی موز قرمز شده را می خورد، پس این نقشه بی نتیجه نیز هست.
ستاد مبارزه با چرندیات (41)

حتی با نمایان شدن آثار سرنگ و تخریب موز، امکان انتشار یکنواخت خون، با سبک ادعا شده در فضای داخلی موز وجود ندارد!

سایت فارسی منتشر کننده شایعه، مواردی را که سایت منبع خارجی هم جزو احتمالات ذکر کرده، در ترجمه خود قطعی فرض نموده است! جا داشت رسانه های حرفه ای، بجای بازنشر زنجیره ای مطلب، با بررسی این مطلب روشن و واضح، از تشویش اذهان مخاطبان و جامعه پیشگیری کنند!
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      سپاس از اطلاع رسانیتان

    • بدون نام

      عالی بود.... متاسفانه بازهم هستند کسانیکه این چرندیات را باور کنند....

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج