۳۶۲۱۲۵
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

اعلام نتایج پرونده کیارستمی تا هفته آینده

سخنگوی وزارت بهداشت ضمن اعلام علت فوت چهار بیمار دیالیزی در اهواز، درباره اعلام نتایج بررسی پرونده پزشکی عباس کیارستمی نیز توضیحاتی ارائه کرد.

ایسنا: سخنگوی وزارت بهداشت ضمن اعلام علت فوت چهار بیمار دیالیزی در اهواز، درباره اعلام نتایج بررسی پرونده پزشکی عباس کیارستمی نیز توضیحاتی ارائه کرد.

دکتر ایرج حریرچی در نشست خبری وزارت بهداشت درباره علت قطعی فوت چهار بیمار دیالیزی در اهواز گفت: معمولا بیمارانی که دیالیز می‌شوند یک بیماری زمینه‌ای نیز دارند، حال باید توجه کرد که یک ویروس یا عامل بیماری در افرادی که دارای نقص سیستم ایمنی باشند نسبت به افراد سالم به صورت شدیدتری ظهور می‌کند و حتی ممکن است منجر به مرگ شود. یعنی بیماری‌زایی عوامل بیماری‌زا ناشی از کنش و واکنش عامل بیماری‌زا و سیستم ایمنی بدن است.

وی با بیان اینکه این بیماران در یک بیمارستان دیالیز شدند و در آنجا تعداد زیادی از بیماران دیالیز می‌شدند، گفت: بیماران دیگری هم که بیماری زمینه‌ای داشته باشند در آن بیمارستان حضور داشتند. بنابراین اگر عامل این موضوع عاملی سیستماتیک و مسموم کننده بوده باشد همه افراد باید علائم خاصی را نشان می‌دادند و نمی‌شود که فقط چهار نفر این عامل را بگیرند. درست است که شاید روی چند نفر علائم به صورت شدیدتر ظاهر می‌شده اما سایر افراد هم به علائمی دچار می‌شدند.

وی با بیان اینکه درمجموع بیماران دیالیزی این بیمارستان هشت نفر تحت تاثیر قرار گرفته‌اند و سایر بیماران هیچ علامتی نداشتند، ادامه داد: بر این اساس وزارت بهداشت گروهی را در سطح مدیرکل و کارشناسانی چون دکتر نبوی، دکتر سروش و دکتر میردهقان را به آنجا اعزام کرد که این گروه تا ساعت چهار صبح جلسه داشتند و موضوع را مورد بررسی قرار دادند.

حریرچی درباره نتایج بررسی‌ها اظهار کرد: طبق بررسی‌ها نه از نظر سیستماتیک و نه از نظر غذای بیماران مشکلی وجود نداشته، بلکه یک عامل دهانی روده‌ای در آنجا موجود بوده که یا ناشی از غذای مشترک و یا ناشی از عامل دیگری بوده است که فقط برای این افراد تاثیر گذاشته است. در عین حال ما عوامل دیگر را هم بررسی کردیم و از همه سیستم‌ها کشت گرفتیم؛ البته باید توجه کرد که در ۶۰ درصد موارد مسمومیت‌های خوراکی عامل اولیه پیدا نمی‌شود.

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه این چهار نفر بیماری زمینه‌ای داشتند گفت: دو نفرشان مبتلا به نارسایی قلبی، یک نفر مبتلا به سیروز کبدی و یک نفر هم مبتلا به سرطان بوده است. در عین حال چهار بیمار دیگر وضعیت‌شان پایدار است و در بیمارستان هم علاوه بر اقدامات شناسایی، اقدامات پیشگیرانه نیز انجام شده است.

حریرچی با تاکید بر اینکه بخش دیالیز مورد نظر نیز جدید بوده است و در قالب طرح تحول ایجاد شده و دستگاه‌های آن هم جدید هستند،افزود: از طرفی باید توجه کرد که از نظر خدمتگذاران نظام سلامت هیچ تفاوتی میان قومیت و منطقه وجود ندارد و خوزستان جزو اولویت های ماست و به دلیل نقش مهمی که در جنگ و دفاع مقدس ایفا کرده، برایمان مقدس و خاطره آور است و هیچ تفاوتی میان عرب، فارس، بختیاری و غیره وجود ندارد.

وی در پاسخ به سوالی درباره احتمال خطای انسانی در مورد این چهار بیمار دیالیزی گفت: ما از همه کشت گرفته‌ایم و با پرسنل هم مصاحبه کرده‌ایم و مشخص است که مسمومیت خوراکی بوده است. باید توجه کرد که مسمومیت‌های روده‌ای و دهانی می‌توانند در عرض چند ساعت منجر به عفونت کلیه در افرادی که دارای بیماری زمینه‌ای هستند، شود.

حریرچی درباره اظهار نظر انجمن حمایت از بیماران کلیوی مبنی بر "افزایش فوت بیماران دیالیزی در اهواز" گفت: باید توجه کرد که اظهار نظرها جهت هم افزایی باشند. اینکه یک انجمن حمایت از بیماران کلیوی که یک تشکیلات کارشناسی نیست، اعلام کند که علت عفونت روده‌ای برای ما قابل قبول نیست، درست نیست. ما در حال حاضر در خوزستان ۱۶۰۰ نفر بیمار داریم که تحت دیالیز هستند و به صورت هفتگی تقریبا سه بار دیالیز می‌شوند. البته در بیماران دیالیزی درصدی از مرگ و میر وجود دارد. اما در این مورد در خوزستان اتفاق غیر عادی رخ نداده و ما اقدامات‌مان را و حمایت‌هایمان را انجام می‌دهیم.

حریرچی در پاسخ به اینکه آیا پزشکی قانونی نباید علت قطعی را اعلام کند، گفت: ما نظر کمیسیونی را که درباره این موضوع تشکیل شده بود، اعلام کردیم و پزشکی قانونی هم می‌توانند نظرشان را در این باره اعلام کنند.

اعلام نتایج پرونده کیارستمی نهایتا تا هفته آتی

سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی درباره روند بررسی پرونده عباس کیارستمی و زمان اعلام نتایج قطعی آن گفت: طبق توافقی که بعد از نامه وزیر بهداشت به رئیس سازمان نظام پزشکی انجام شد، بنا شده در زمانیکه بررسی‌ها نهایی شد و کمیسیون پزشکی نظرش را اعلام کرد، نتیجه را اعلام کنند که نتایج در این مورد در همین هفته و یا هفته بعد اعلام می‌شود.

افول نسبی اعتماد مردم نسبت به گروه‌های مرجع در جامعه

حریرچی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره هجمه‌های اخیری که نسبت به جامعه پزشکی عنوان می‌شود، گفت: اعتماد مردم به جامعه پزشکی و تفاهم میان مردم و پزشکان جزو سرمایه‌های اصلی و بی‌بدیل نظام سلامت است و این سرمایه هم به نفع مردم، هم به نفع جامعه پزشکی و هم به نفع نظام سلامت است.

وی با بیان اینکه ۲۵ تا ۷۵ درصد افرادی که در اروپا به مطب پزشکان مراجعه می‌کنند، بدون انجام هیچ اقدام درمانی بهبود می‌یابند، افزود: یعنی همین که پزشک یک سری روش‌های حمایتی را به بیمار می‌گوید، او بهبود می‌یابد و این موضوع ناشی از اعتماد متقابل است. بنابراین اگر فرد به پزشک اعتماد داشته باشد، حرف پزشک هم در او اثر می‌گذارد از طرفی عدم اعتماد متقابل میان بیمار و پزشک به ضرر کل نظام سلامت، مردم و جامعه پزشکی است و باید این اعتماد را افزایش دهیم.

مدعی نیستیم که مرجعیت جامعه پزشکی مانند ۳۰ سال قبل است

حریرچی تاکید کرد: در ایران در چند دهه اخیر جامعه پزشکی نظرسنجی‌هایی که در زمینه مرجعیت‌های اجتماعی و اعتماد مردم انجام شده جزو گروه‌های دوم یا سوم بوده است؛ البته قبول دارم که اکثر گروه‌های مرجع در یک الی دو دهه اخیر با افول نسبی این اعتماد مواجه بودند و ادعا نمی‌کنم که مرجعیت جامعه پزشکی مانند ۳۰ سال قبل است.

وی با بیان اینکه اولویت اصلی پزشکی تعهد اجتماعی و وفاداری به منافع اجتماعی است، گفت: از طرفی وجود سه سیستم فی‌فور سرویس و رابطه مالی و پرداخت پول در برابر خدمت یکی دیگر از علل این موضوع است که همه علاقه‌مندیم این رابطه مالی با تقویت بیمه‌ها حذف شود.

وی، وقت گذاشتن پزشک و توضیح دادن روند درمان و بیماری برای بیماران را یکی دیگر از عوامل اعتماد به جامعه پزشکی عنوان کرد و گفت: زمانی که پزشک وقتی را برای توضیح دادن به بیمار قرار می‌دهد، کمترین شکایت وجود دارد که البته ممکن است تراکم بیماران اجازه چنین کاری را ندهد. در عین حال ما فکر می‌کنیم خردمندان جامعه باید این چالش‌ها را به نفع مصالح و منافع عمومی مردم به حداقل برسانند.

وی در پاسخ به اینکه چرا برخورد صریحی با پزشکان متخلف صورت نمی‌گیرد گفت: در دنیا برای این موضوع بسته‌های مختلفی وجود دارد؛ اولین چیزی که در خطای درمانی به نظر می‌رسد، برخورد قاطع قانونی و افشای مسئله است. در عین حال باید توجه کرد که یکی از روش‌های مقابله با خطای پزشکی، خوداظهار محرمانه است؛ به صورتی که با سیستم قانونی شرایطی را ایجاد کنیم که فرد خودش اعلام کند که این خطا را انجام داده است.

و اما بازنگری در قانون نظام پزشکی

قائم مقام وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بازنگری کدام بخش از قوانین نظام پزشکی مد نظر وزارت بهداشت است، گفت: در این زمینه درباره نحوه نظارت و اعمال مدیریت نقطه نظراتی وجود دارد، اما بیشتر بر روی نظارت تاکید داریم.

دوشغله بودن پزشکان آری یا خیر؟

حریرچی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره قوانین وزارت بهداشت در زمینه دو شغله بودن پزشکان گفت: در این زمینه هم الزامات و هم مطلوباتی وجود دارد، ما ادعا می‌کنیم که در دوره اخیر وزارت بهداشت و بعد از طرح تحول سلامت بالاترین افزایش را در میزان تمام وقت کردن افراد داشته‌ایم که این موضوع دو شغله بودن‌شان را از بین می‌برد. بطوری‌که هم متخصصین جوان تمام وقت باشند که این موضوع را از زیر یک درصد به ۱۰۰ درصد رساندیم و درصد تمام وقتی سایر افراد فعال در بخش دولتی را هم بالا بردیم؛ به طوریکه اکنون در اکثر دانشگاه‌ها به طور متوسط میزان تمام وقتی بالای ۵۰ تا ۶۰ درصد است. در عین حال درباره پزشکان عمومی و پزشکان خانواده نیز این کار را انجام دادیم، اما هنوز به رقم مطلوبی که با اصلاح تعرفه همراه باشد، نرسیده‌ایم و امیدواریم بتوانیم که طبق سیاست‌های کلی نظام سلامت، جزو فنی در بخش دولتی و خصوصی را یکسان کنیم تا مشکلات مربوط به دو شغله بودن حل شود که البته این اقدام زمان‌بر است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج