۳۶۲۵۰۵
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

تمجید افروغ از مدیریت اقتصادی دوران جنگ

عماد افروغ، نماینده مجلس هفتم و استاد سابق دانشگاه، با اشاره به اینکه از زمان پهلوی تمرکزگرایی در اداره کشور باب شد و اقتصاد نفتی هم رواج پیدا کرد، افزود: «اگر شما توسعه سیاسی هم بخواهید، توسعه سیاسی ظرف نامتمرکز می‌خواهد.

پایگاه خبری جماران: عماد افروغ، نماینده مجلس هفتم و استاد سابق دانشگاه، با اشاره به اینکه از زمان پهلوی تمرکزگرایی در اداره کشور باب شد و اقتصاد نفتی هم رواج پیدا کرد، افزود: «اگر شما توسعه سیاسی هم بخواهید، توسعه سیاسی ظرف نامتمرکز می‌خواهد.

با ظرف تمرکزگرایی در اداره کشور و اقتصاد نفتی نمی‌شود مظروف انقلاب اسلامی را محقق کرد. اگر انقلاب اسلامی مردمی است و با مشارکت مردمی گره خورده، با این ظرف که تهران تصمیم بگیرد و برنامه‌ریزی و جذب نوآوری، اطلاعات و خدمات کند، جور درنمی‌آید. نمونه بارز تمرکززدایی را من جنگ می‌دانم. جنگ اگر می‌خواست تمرکزگرایانه اداره شود، ما توفیقی به دست نمی‌آوردیم. جنگ تمرکززدایانه اداره و مدیریت شد».

عماد افروغ در نقد سفرهای استانی که احمدی‌نژاد به اسم تمرکززدایی باب کرد هم گفته است: «ما همان‌موقع هم گفتیم اینها میتینگ است. اصلا معنی ندارد. اینها بیشتر جاروجنجال سیاسی است. دولت می‌تواند در تهران باشد و تمرکززدایی کند. یعنی همان‌جا بنشینی و سیستم و ساختار را طوری تعبیه کنی که یک سلسله‌مراتب معقول‌تری محقق شود. یعنی آمایش سرزمین اتفاق بیفتد و قدرت تصمیم‌گیری استان‌ها و به‌تبع آن قدرت شهرستان‌ها و روستاها بیشتر شود».

او با بیان اینکه در اولین نشستی که مقام معظم رهبری در مورد موضوعات راهبردی داشتند، آخر کار وقتی گرفتم و مطالبی را گفتم با این مضمون که به ما بگویید نظام اقتصادی ما چه نظامی است؟ افزود: «ما در مباحث نظری حرف‌های خوب می‌زنیم؛ ولی در عمل معلوم نیست اقتصاد ما سرمایه‌داری است، یعنی اصالت با سرمایه است، با کار است یا...؟ شاید به سیاست‌های دوران جنگ نیز نقد داشته باشیم، اما به صورت کلی، گفتمانی و جریانی و به صورت مقایسه‌ای بهتر از دوره‌های بعدی بود».

سیاسی‌کاری مجلس هشتم در ماجرای یارانه‌ها

عماد افروغ با انتقاد از طرح پرداخت مستقیم یارانه‌ها از یک راز هم پرده برداشته است؛ رازی که آن روزها کم‌کم فاش شد و آن اینکه اصولگرایان مجلس هشتم همگی مخالف پرداخت مستقیم یارانه‌ها بودند، اما به دلایل سیاسی و حمایت از احمدی‌نژاد سکوت کردند. چند روز قبل هم محمدرضا باهنر بدون اشاره به علت مخالفت‌نکردن خود با این طرح در ‌آن زمان، از مخالفت سرسخت خود با نحوه پرداخت یارانه‌ها به صورت مستقیم خبر داده و در حمایت از حذف درآمدهای بالا از دریافت یارانه گفته بود که دولت شجاعت این کار را ندارد و او حاضر است مسئولیتش را برعهده بگیرد.

عماد افروغ هم در این‌باره گفته است: «ما به‌خاطر فضای سیاست‌زده، در این کشور عملی که ریسک‌بردار باشد نداریم. این یک واقعیت تلخ است. یعنی هر تصمیمی تحت‌الشعاع انتخابات است. الی ماشاءالله برای این قضیه مثال دارم؛ مثلا روز اولی که یارانه‌ها می‌خواست مطرح شود، بنده داخل و خارج از مجلس از مخالفان این شیوه پرداخت بودم. به آقای مصباحی‌مقدم که آن زمان رئیس کمیسیون بود، گفتم که یارانه باید به اهلش تعلق بگیرد و تا جایی که می‌شود نقدی نباشد. گفتند که این دولت زیاد به این چیزها توجهی نمی‌کند.

بعد که دولت بعدی شکل گرفت، از ما دعوت شد و به وزارت کار رفتیم و گفتیم که این نحوه توزیع یارانه درست نیست. شما از یک طرف می‌گویید دولت ندارد، واقعا هم ندارد؛ در تحریم است، اما هیچ تغییری در این یارانه‌ها ایجاد نمی‌کنید. چرا؟ جرئت داشته باشید. بعد از سال‌ها می‌شنویم که ٢٠٠‌هزار نفر دارند حذف می‌شوند. این چه سیستم اقتصادی‌ای است؟»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج