۳۶۳۱۱
۵۸ نظر
۸۹۶۲
۵۸ نظر
۸۹۶۲
پ

۱۰ نشانه بارز از دهه شصتی های اصیل

از یک جایی به بعد نشانه شده بود. اصلا یک‌جور اصطلاح که همه باور داشتند جوان‌های امروز به‌غیر از اینکه خصوصیات خودشان را دارند یک‌سری ویژگی دارند که مخصوص دهه خودشان است.


10 نشانه بارز از دهه شصتی های اصیل

مج له نسل امروز : از یک جایی به بعد نشانه شده بود. اصلا یک‌جور اصطلاح که همه باور داشتند جوان‌های امروز به‌غیر از اینکه خصوصیات خودشان را دارند یک‌سری ویژگی دارند که مخصوص دهه خودشان است. اصلا این گروه به این دلیل معروف شدند که اشتراکات زیادی داشتند. «دهه شصتی» بودن از یک جایی به بعد مد شد.

10 نشانه بارز از دهه شصتی های اصیل

اصلا افتخار بود جزو این دهه باشی و خودت را نسل سوخته خطاب کنی. آنقدر راجع به این دهه گفتند و شنیدیم که باور همه شد این نسل واقعا چیزی فراتر از دیگر نسل‌هاست. البته نه به این معنا که کار مهمتری کرده است، شاید صرفا از این جهت که همه آدم‌های متولد این دهه شبیه به هم بودند. آرزوهای شبیه به هم داشتند و رویاهایشان فرق داشت؛ اصلا همین که بیشتر جمعیت ما را دهه شصتی ها تشکیل می‌دادند باعث شد تا این نسل خاص بیشتر از نسل‌های دیگر به‌چشم بیاید. نسلی که اغلب در جنگ متولد شدند، همگی با هم و در میز و نیمکت‌های سه نفری درس خواندند، موقع دانشگاه رفتن با بدبختی و رقابت وارد آن شدند، مشکل بیکاری داشتند و وقتی تصمیم گرفتند ازدواج کنند به گرانی ارز و سکه خوردند و بقیه ماجرا.

اصلا به تمام معنا نسلی بودند که شاید در هیچ دوره‌ای دیگری مثل آنها متولد نشود. نسلی که وقتی فیلم «بغض» اکران می‌شود برای یک تبلیغ ویژه کنار بیلبوردهایش می‌نویسد فیلمی برای دهه شصتی‌ها! دهه‌ای که زیاد سختی کشیدند و گاه امیدوار بودند و گاه ناامید. حالا این پرونده ویژه تقدیم به همه دهه شصتی‌هایی است که خودشان خوب می‌دانند عضو چه دهه خاصی هستند و زندگی با آنان چقدر خاص رفتار کرده است. اگر شما هم یک دهه شصتی هستید خواندن این گزارش را از دست ندهید و با ما همزادپنداری کنید. مطمئنم بخشی از شخصیت خودتان را در این گزارش مرور خواهید کرد.

رویای داشتن کافه دنج

شما هم می‌خواهید روشنفکر باشید؟ کتا‌ب‌های صادق هدایت و کافکا بخوانید؟ دوست دارید موهای بلند یا فر مجعد داشته باشید و عینک‌هایی با فریم‌های عجیب و غریب بزنید؟رویای شما هم داشتن یک کافه دنج است که ساعت‌ها در آن کتاب بخوانید و رفت و آمد مشتری‌هایتان را ببینید و از زندگی لذت ببرید؟ به سفر با یک کوله ساده و چادرمسافرتی اعتقاد دارید؟ اگر این علایق را دارید مطمئن باشید شما یک دهه شصتی به‌تمام معنا هستید که به‌دنبال ردی از روشنفکری می‌گردید. همین مشترکات و رویاها باعث شده تا متولدین این دهه خود را از یک جنس بدانند و از هم جدا نباشند. این میل مبهم روشنفکر بودن بیش از هر دهه دیگری در متولدین دهه شصت حلول کرده. اگر حرف روانشناسان را قبول ندارید، کافی است نگاهی به کافه‌ها و فرهنگسراها و مکان‌های این‌چنینی بزنید تا متوجه شوید این دهه با چه ذوق و شوقی جریان روشنفکری را دنبال می‌کند که البته در اغلب موارد به نتیجه مورد نظر ختم نمی‌شود و همه چیز در حد ادای روشنفکری باقی می‌ماند.

هدف مهمی به نام پول

دهه شصتی‌ها درس‌خوانده و تحصیلکرده هستند و این ویژگی هرچقدر به متولدین پایین‌تر این دهه (۶۵ تا ۶۹) نزدیک می‌شود درصد بالاتری پیدا می‌کند. دختر و پسر متولد شصت علاقه زیادی به درس خواندن نشان دادند، همین امر هم باعث شد تا دانشگاه رفتنشان به‌سختی صورت بگیرد. سخت بود بتوانی یکی از صندلی‌های دانشگاه را از آن خودت کنی و چهارسال تمام بر کرسی‌اش تکیه دهی. این سخت بودن را البته متولدین ۶۰ تا ۶۵ بیشتر می‌فهمند. وقتی که برای شکستن غول کنکور باید با خیل عظیمی از هم‌سن‌وسالان رقابت می‌کردند و خبری هم از انواع و اقسام دانشگاه‌های پیام‌نور نبود، اما این دهه هر اندازه که به تحصیل علاقه نشان دادند، سراغ شغل‌های دولتی و به‌اصطلاح کارمندی نرفتند و به سمت شغل‌های آزاد کشیده شدند. البته ریشه این بخش از شخصیت دهه شصتی‌ها برمی‌گردد به اینکه این دهه آدم‌های پول‌دوستی هستند. درصد بالایی از دهه شصتی‌ها به‌دنبال پیدا کردن پول بیشتر هستند و بخشی زیادی از رویاهایشان در ثروتمند شدن خلاصه می‌شود؛ در داشتن زندگی بهتر و به‌دست آوردن نزدیکترین راهی که بتواند آنها را به زندگی مجلل نزدیک کند. البته بخشی از این زیاده‌خواهی مربوط به سختی‌هایی است که این دهه در دوره نوجوانی و جوانی با آن دست و پنجه نرم کردند. انبوه هم‌سن‌وسالانی که می‌خواستند وارد محیط‌کار شوند و همین، سد راهی برای پیشرفت آنها می‌شد باعث شد تا از راه‌های دیگری وارد بازارکار و سرمایه شوند. همین ویژگی باعث شده تا دخترهای دهه شصتی(بخصوص متولدین ۶۵ تا ۶۹) را افرادی پول‌پرست خطاب کنند که برای انتخاب همسر آینده خودشان به آپشن پول و ثروت بیشتر از سایر آپشن‌ها اهمیت می‌دهند.

10 نشانه بارز از دهه شصتی های اصیل

غرق شدن در دنیای مجازی

دهه شصتی‌ها تفریحات خودشان را دارند. پایبند به خانواده نیستند و از یک سنی به بعد ترجیح می‌دهند خانواده خود را در سفرها و مهمانی‌ها همراهی نکنند. روحیه تنهاطلبی دارند و اگر دوستان زیادی نداشته باشند ترجیح می‌دهند ساعت‌های خود را در تنهایی بگذرانند. واقعیت این است که دهه شصتی‌ها روز به روز بیشتر در صفحات وب گم می‌شوند و به تنهایی‌های خود اضافه می‌کنند. تقریبا ۱۰سال پیش بود که اولین شبکه اجتماعی مجازی معروف به نام «اورکات» در ایران سر و صدای زیادی به‌پا کرد. از همان زمانی که اورکات وارد حریم آدم‌ها شد، این دهه شصتی‌ها بودند که از آن استقبال کردند. دهه شصتی‌هایی که آن روزها بیست ساله‌هایی بودند که با دهکده جهانی از طریق اینترنت آشنا می‌شدند. اورکات، یاهو ۳۶۰ و حالا فیس‌بوک جزو شبکه‌هایی بودند که لااقل در ایران بیشترین مخاطبانش را دهه شصتی‌ها تشکیل می‌دادند و با آن همراهی می‌کردند.

شهرتی با طعم خوانندگی

بخشی از رویاهای همه ما آدم‌ها در شهرت خلاصه می‌شود؛ شهرتی که باعث شود مردم کوچه و خیابان از تو امضا بگیرند و حتی با دست تو را نشان دهند. شهرت از راه‌های مختلف به‌دست می‌آید اما راهی که این دهه برای معروف شدن انتخاب می‌کند، خوانندگی است. برعکس متولدین دهه ۵۰ که بیشتر راهی سینما شدند و از طریق سوپراستار شدن و بازیگری راه پر پیچ و خم شهرت را طی کردند، دهه شصتی‌ها بیشتر استیج را انتخاب کردند و وارد دنیای هزاررنگ موسیقی شدند. البته قسمتی از رسیدن به این شهرت بی‌منتها به‌دلیل مشقاتی که وجود داشت از طریق خواندن آهنگ‌های غیرمجاز محقق شد. خیل عظیمی از خواننده‌های رپ موسیقی ما که اغلب به‌صورت زیرزمینی فعالیت می‌کنند از بچه‌های همین دهه هستند. روحیه معترضی که در همین دهه نهفته شده باعث شد تا آنها به سمت موسیقی رپ که نوعی موسیقی اعتراضی است روی بیاورند. ما از متولدین این دهه خواننده‌های مجازی داریم که طرفداران زیادی در ایران دارند و شاید اغراق نباشد اگر بگوییم تا قبل از آنها موسیقی پاپ ما چندان فعال نبوده است. محسن یگانه، بنیامین، بهنام صفوی و در زمینه موسیقی رپ، یاس، هیچکس و حتی ساسی مانکن هم جزو این دهه هستند که طرفداران زیادی دارند.

یک دهه دونسلی!

امروز دیگر فاصله نسل‌ها بیست سال نیست. آنقدر تفاوت هر دهه با دهه قبل و بعد زیاد شده که تفکیک آدم‌ها به راحتی انجام نمی‌شود، حتی روانشناسان معتقدند هر ۵سال بــرای خـودش یک نسل است. تفکرات متولدین ۶۰ تا ۶۵ با تفکرات متولدین ۶۵ تا ۶۹ کاملا متفاوت است. به‌همین دلیل دهه شصتی‌ها هم طیف گسترده‌ای از آدم‌ها را تشکیل می‌دهند که سبک زندگی خــاص خودشان را دارند. حتی بعضی وقت‌ها آدم‌های این دهه هم حرف همدیگر را نمی‌فهمند، اما با همه این حرف‌ها دهه شصتی‌ها هوای همدیگر را خوب دارند.

نشانه ۵ : طلاق‌های بالا

آمارهایی که از طلاق منتشر می‌شود، نشان می‌دهد دهه شصتی‌ها درصد بالایی از این آمار را به خود اختصاص داده‌اند. شاید تنوع‌طلبی که روحیه خاص این دهه است باعث می‌شود تا متولدین این دهه چندان برای نگه داشتن یک زندگی تلاش نکنند. خیانت یکی از مهمترین عواملی است که باعث شده خیلی از زوج‌های این دهه از هم جدا شوند، البته خیانت خاص این دهه نیست اما ردپای پررنگ‌تری از آن می‌توان در بین متولدین ۶۰ پیدا کرد.

خوش بودن تنها در لحظه

آدم‌های خوشحال؛ غمگین، بی‌تفاوت، بی‌خیال، بی‌مسئولیت، باجسارت و خیلی آدم‌های دیگر شاید بیشتر از اینکه تحت‌تاثیر دهه تولد خود باشند تحت‌تاثیر ویژگی‌های وراثتی و سبک زندگی خود هستند اما تا حدودی جامعه نیز در شکل‌گیری شخصیت افراد نقش دارد. سیاه‌نمایی است اگر بخواهیم بگوییم تمام متولدین این دهه آدم‌های غمگینی هستند اما اغراق نکردیم اگر بگوییم بخش زیادی از متولدین دهه شصت گرفتار نوعی پوچ‌گرایی هستند. این را از لابه‌لای حرف‌های خیلی از آنها می‌توان پیدا کرد. ناامیدی نسبت به آینده و نداشتن هدف و خوش بودن در لحظه، ویژگی خیلی از متولدین این دهه است. البته اینکه در لحظه خوش باشی اصلا کار اشتباهی نیست، اما در درازمدت می‌تواند کل آینده یک آدم را هدر دهد.

10 نشانه بارز از دهه شصتی های اصیل

زندگی مجردی، الویت اول

دهه شصتی‌ها همان اندازه که زود از خانواده خود جدا می‌شوند دیر هم به فکر تشکیل خانواده می‌افتند. البته این اتفاق را نباید به حساب بخشی از شخصیت متولدین این دهه گذاشت. در روزهایی که ما می‌گذرانیم آنقدر همه چیز سخت شده که کسی به فکر تشکیل خانواده نمی‌افتد.
به‌همین دلیل سن ازدواج در این دهه بالاست و کسی تن به ازدواج نمی‌دهد. دهه شصتی‌ها شاید آدم‌های ریسک‌پذیری باشند و در دنیای اقتصادی به فکر کارهای پرخطر باشند، اما از طرفی به‌شدت آدم‌های ترسو و شکننده‌ای هستند و کوچکترین شکستی می‌تواند آنها را از کل زندگی ناامید کند. پس اگر در خانه خود یک متولد دهه شصت دارید از او خوب مراقبت کنید، چراکه دهه شصتی‌ها آدم‌های حساسی هستند.

قربانیان اعتیاد و ورزشکاران امروزی

بیشترین قربانی اعتیاد و قرص‌های اکس این دهه هستند. شاید نبود تفریحات متنوع باعث شده تا این دهه به مواد و قرص‌های روانگردان روی بیاورند. قرص‌هایی که در واقع یک دهه است در کشور ما راه پیدا کرده است و هدف خود را جوانان قرار داده. ازقضا، جوانان این یک دهه اخیر متولدین شصت بودند که مورد آسیب قرار گرفتند، اما همان اندازه که ممکن است دهه شصت گرفتار مشکلات این‌چنینی شود، جامعه از متولدین شصتی پر است که در زمینه ورزش و علم از همه دهه‌ها پیشی گرفتند و به ساختن ایرانی آبادتر کمک کردند.

هرچند در رده‌های بالای مدیریتی و در پست‌های سیاسی و دولتی نمونه متولدین دهه شصت کمتر دیده شده، اما در دیگر زمینه‌ها بخصوص ورزش و کارآفرینی این دهه از دیگر دهه‌ها پیشی گرفته است.

طالع بینی و دیگر هیچ

اعتقادات را نمی‌توان از رگ و ریشه آدم‌ها حذف کرد. هرچقدر هم که بخواهی خودت را به بی‌خیالی بزنی باز خدایی در تو وجود دارد که تمام روز تو را همراهی می‌کند. مذهب اما تنها در خدا خلاصه نمی‌شود. در مورد دهه شصتی‌ها باید گفت این دهه نسبت به دهه‌های قبل خود کمتر مذهبی هستند. البته این به این معنی نیست که بی‌اعتقادند، اتفاقا کافی است یک نگاهی به هیئت‌های عزاداری محرم بیندازید تا ببینید چطور متولدین این دهه در دسته‌های عزاداری و تکیه‌ها حضور دارند و ریش‌سفیدان مجالس را همراهی می‌کنند. اما چیزی که در این دهه زیاد است، اعتقاد به خرافات است. خرافات و طالع‌بینی بخش زیادی از تفکرات این دهه را به خود اختصاص داده. شاید شما هم دیده باشد که بعضی از این افراد چطور از ماه‌های تولد و سال تولد و ویژگی‌های یکسان این افراد صحبت می‌کنند طوری که انگار طالع‌بینی‌ها یک نمونه تایید شده است که قرار است همه آدم‌ها براساس آن کپی شده باشند. اعتقاد به انرژی و چاکرا از جمله اعتقادات راسخ این دهه است.

فعالیت‌های بشردوستانه

قرار نیست در این گزارش دهه شصت را خیلی سیاه ببینیم. برعکس تمام تلخی‌هایی که با این دهه گره خورده باید گفت این افراد کاملا جامعه‌محور هستند. فقط کافی است به زلزله اخیر آذربایجان یک نگاه بیندازید. شاید بیشتر اطلاع‌رسانی‌هایی که صورت گرفت و افرادی که در قالب نیروهای امداد و داوطلب به کمک زلزله‌زده‌ها رفتند دهه شصتی‌ها بودند. افرادی که نیروی جوان کشور محسوب می‌شوند اما بی‌عار و بی‌تفاوت نیستند. همین روحیه خیرخواهی و یاری‌گری در دهه شصتی‌ها باعث شده تا قدر متولدین این دهه را بیشتر بدانیم. فعالیت‌های بشردوستانه و همکاری با «ان جی او»‌هایی که فعالیت‌های داوطلبانه دارند در این متولدین بیشتر دیده می‌شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • رز1

      من خيلي از اين ويژگي ها را ندارم پس مال چه دهه ايي هستم؟
      وا

      ما نسل سوخته ايم...

      پاسخ ها

      • باقالی

        از اول همه رو خوندی ؟ چه حوصله ای داری!!

    • مجتبی

      دقیقا اولین اولیت دهه شصت زندگی مجردی است چون همه دهه شصتی ها هم بچه ان هم بزرگ شدن چون بین این دو دوره گیر کردن

    • آناهیتا

      من متولد62 هستم .همه ویژگیهای بالارو دارم غیر از طلاق و اعتیاد و طالع بینی.

    • امیرح

      دهه 60تی..
      هــــــــــــــــی.. هــــــــــــی...روزگار!

    • farzaneh

      نسلی که اغلب در جنگ متولد شدند، همگی با هم و در میز و نیمکت‌های سه نفری درس خواندند، موقع دانشگاه رفتن با بدبختی و رقابت وارد آن شدند، مشکل بیکاری داشتند و وقتی تصمیم گرفتند ازدواج کنند به گرانی ارز و سکه خوردند و بقیه ماجرا
      چه شیرین یا شاید هم تلخ گفتی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        متولدین 67 68 69 در جنگ به دنیا اومدند ؟ ما 57 58 59 ها در جنگ بچگی کردیم . نیمکت هامون هم سه نفره بود . در کلاس های تاریک و کوچیک . در حیاط مدرسه سنگر داشتیم ! لباس هامون وسایلمون بدبختی هامون . خیلی ددمنشانه توسط شصتی های مدعی مصادره شده کودکی و حتی جوانی ما .

    • بدون نام

      آخیی ....شما چی از بچه های 58 و 59 می دونید؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        سوخته تر ها همون متولدین 57 و 58 و 59 هستند ... همه بدبختی ها رو ما کشیدیم اون وقت نیمه دوم شصت واسه ما شاخ شده !!! جمعیتشون زیاده دارند دروغ هاشون رو راست جلوه می کنند .

      • سعید

        بنظر بهتره موضوع دهه شصت رو دقیقا اختصاص بدیم به بچه های دهه شصت یعنی اوناییکه در بین سالهای ۵۳ تا ۶۰ بدنیا اومدند. چون جنگ که در ۶۸ تموم شد و بچه های دهه شصتی که در دوران جنگ هنوز سنشون به ندرسه نرسیده بود. در واقع این متولدین ۵۳ تا ۶۰ هستند که نسل سوخته اند. چرا که این متولدین ۵۳ بودند که با شروع جنگ به مدرسه رفتند و نسلهای تا ۶۰ بچگیشون در زمان جنگ بود و تا یه هفته و تا روز جمعه واسه سریال کارتونی بچه های آلپ و ... صبر میکردند.ا

      • سیاوش

        فقط که جنگ نیست برادرا خیلی چیزها تاثیر داره دهه شصتیها بچه هایی هستند که نسل اول انقلاب بهشون میگن مثل پدرمادری که سر بچه اول بی تجربس وشاید بچه اولش خیلی اذیت بشه همه خامی و گیرهای جمهوری اسلامی سر اینا اومده انقلاب که ۵۷ بهمن شد درباقه ۵۸ میشه گفت تا ۶۰ ۲ سال میمونه حالا همه دعوای شما سر این ۲ ساله؟ معمولا وقتی میخوان درباره یه نسل صحبت کنند بازه ۱۰ ساله در نظر میگیرند نه ۲ سال برادرا .. ما نسلی بودیم که توش لای پتو یواشکی اخر شب پدرامون دستگاه ویدیو اورد خونه ما نسلی بودیم که میرفتیم خونه فامیل پولدارمون که بچش اتاری داشت با حسرت نگاه میکردیم شای دلش بسوزه بده یکم ما بازی کنیم من متولد ۶۱ اسفندم هنوز یادمه صدای بوق اژیر خطرو کهبا چه ترسی میدویدیم تو زیر زمین ..هنوز پاترول سفید یادمه که چطور بهر پسر دختری که باهم بودند گیر میداد وتا اشکتو در نمیاورد ولت نمیکرد حتی وقتی با خواهرت بودی! ما بی صبرانه یه هفته صبر میکردیم تا ۲۰ دقیقه کارتون مورد علاقمونو جمعه ها ببینیم اینا سرگذشت ما بود دوستان وگرنه دوسه سال اول انقلاب که هنوز حکومت خودشو جمعوجور نکرده بود درگیر جنگ قدرت و دعوا با اپوزیسیون
        ها بودن حتی حجاب سال ۶۲ تازه اجباری شد ومجلس تصویت کرد مجازات برای اشخاصی که حجاب ندارن .. پس هر جور نگاه کنی همون دهه ۶۰ نسل سوخته بهش باید بگن

    • بیتا

      واقعا که دهه 60 یه دهه ی خاصــــــــــــــــــــه!!!!!!!
      عاشقه همه دهه 60یام

    • laya

      موردهای1و2و3و5و6آخری واقعا صدق میکنه ...ممنون از مطالبی که گذاشتید...


      ولی خودمونیم ما دهه شصتیا کل ایران رو قبضه کردیم...یک ایرانه و یک دهه شصتی....

      دوستون دارم دهه شصتی ها*

    • بدون نام

      دهه شصستی ها محدودی های زیادی داشتند از هر نظر که میتونه دلیل این تیترها باشه من خودم شصستی تمام عیار م

      پاسخ ها

      • بدون نام

        محدودیت ها مربوط به دهه پنجاهی ها بود مگر این که جدیدا تاریخ رو از سال شصت نوشته باشند !!!

    • بدون نام

      باید یه تیتر دیگه هم اضافه کنید
      دهه شصستی ها اغلبشون پدرومادرهای فوق العاده مهربون و صمیمی با بچه هاشون هستند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دهه شصتی ازدواج نمیکنه

    • eli

      Nasle sokhte yekam biensafie ma nasle khakestar shodeim...vali hanuz

    • مرضیه

      عالی بود ! بینظیر !!! واقعا همینطوره ! البته به جز طالع بینی و خرافاتش ! موافق این یک مورد نیستم . ممنون از این مطلب فوق العاده !

    • دهه شصتی اصیل

      ولی خداییش بین 60 تا 65 (نه خود 65) بدبخت تر از همه نسل ها هستند . چون 65 تا 69 باز خیلی خیلی بهتر بوده شرایط براشون . از بابت کنکور و بقیه چیزها خیلی نسبت به نیمه اول دهه شصت راحت تر بودند.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        پنجاهی ها از همه لحاظ بدبخت ترند .شما شصتی ها خوشی زده زیر دلتون .

    • arezoo

      بچه های دهه شصتی بچه های با معرفت و صبورین فقط میتونم همین رو بگم.زنده باد خودموووووووووووون

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بچه های شصتی خیلی پر سر و صدا و مصادره گر و تحریف کننده تاریخند . وای سرمون رو بردند از این همه ادعای بی اساس .

    • نسل سوخته 50

      چه قدر بی معنی ! اورکات چه ربطی به شسستی ها داره ؟ اون زمان اینترنت چقدر در ایران نفوذ داشت اصلن ؟ بعد مثلن یک بیست ساله دهه شصتی اهل اینترنت بود و یک بیست و یک سال پنجاه و نهی لابد داشت گل لگد می کرد !!! کافه نشینی و طبیعت گردی رو هم به انحصار خودتون در آوردید ؟! اصلن مگه می شه از یک سالی به بعد آدم ها یهو یه جور دیگه بشن؟! مسخره و عوامانه ست ! آدم یاد طالع بینی می افته که اتفاقن در متن هم بهش اشاره شده ! واقعن خرافاتی و عوامانه ست . تنها ویژگی مشترک شصتی ها جمعیت زیادشونه ( اون هم نه به یک اندازه در تمام سال های شصت ) که با همین جمعیت زیادشون ما رو سرویس کردند . البته به شدت بی منطق هم هستند که چنین ویژگی های بی ربط و متضاد و غیر واقعی برای خودشون ردیف می کنند . در دهه 80 به افراد بین 18 تا30 می گفتند جوان و کاری به این که در چه دهه ای به دنیا اومدند نداشتند . الان چند ساله ما باید مدام با این عبارت دهه شصضتی مواجه بشیم انگار عده ای نوبرش رو آوردند !! سه سال از دهه شصتی ها رفتند بالای سی . دیگه پیر شدید و بهتره منطقی باشید نه متوهم .

    • بدون نام

      خواننده های شستی تون رو هم دیدیم . رپ های سر شار از اراجیف بی معنی و داف ! خب عزیزم پنجاهی ها هم (بزرگ تر هاشون) اگه ده بیست سال پیش اینترنت و استودیوهای خونگی داشتند ، کلی خواننده داشتند . الان هم خواننده های درست و حسابی مال پنجاهی هاست چه تو راک چه تلفیقی چه رپ . حالا اینکه جمعیت تون زیاده و هر کی از مامان جونش قهر کرده آهنگی ساخته و داده بیرون و جمعیت زیاد شستی هم آهنگهای آبکی اش رو ساپورت کردند شاخ غول شکستن نیست که! بابک حمیدیان هم متولد سال 59 هست . محض اطلاع !

    • مریم

      کلا نسل بدبختی هستیم

    • سارا

      ما نسل سوخته که هیچ ته دیگ هم نشدیم زمان ما معلم ما رو کتک می زد که فکر می کردیم کتک جزو درس ولی حالا چی بچه ها دارن معلم رو با چشماشون قورت میدن حالا واقعا شصتیها مورد ظلم قرار گرفتن یا نه

    • homa

      sokhtim baba raft

    • اسی

      متولدین آخر پنجاه هم میتونن خودشونو ده شصتی بدونن در ظمن بیشترین توجه ب ده پنجاه بوده مثلا همین استخدام های رسمی ده شصت تو ی خانواده مترقی تو سن بیست سالگی اینترنت داشت ن یکی مثل من ک تا ساعت ده شب کار میکرد

    • تارا

      دم همه دهه ٦٠تي ها گرم!نسل شعور أدب شرم متانت و...

    • ایدا

      سوخته ک هسیم ولی بقیش دروغه حداقل در من که صدق نمیکنه خخخخخخخخ

    • آشنا

      نه نظرات و نه سایت جالب نبود.
      خدا به همه شماها ..............بده.

    • بیتا

      من نیمه دوم دهه شصت هستم . خصوصیاتم بیشتر به دهه هفتادی نزدیکه تا دهه شصتی . پس ربطی به دهه نداره . همچین خاطراتی که دهه شصتی دارن من به یاد ندارم.

      پاسخ ها

      • سارا

        . منم متولد 69 هستم دوست ندارم با پیران متولد 62 61 هم نسل باشم .در صورتی که سن من هنوز در اوج جوانی است .واقعا همینطوره که میگی

    • مژده

      عجب !!!! چرا بقیه اینهمه به دهه شصتیا حسادت میکنن ؟ ؟؟

    • مژده

      عجب !!!! چرا بقیه اینهمه به دهه شصتیا حسادت میکنن ؟ ؟؟

    • ه شصتی

      سلام من متولد62هستم توبرزخ زندگی گیرکردم نه شغل درست حسابی دارم نه ازدواج کردم تنهای تنهام وهرروزآرزوی مرگ میکنم این چه سرنوشتی بودمادهه شصتی هاواقعانسل سوخته ایم

    • رضا

      دهه شصت علی الخصوص نیمه اولش دهه انفجار جمعیت بود..دوره بی برنامگی و بی کفایتی مدیران جامعه..وقتی نوبت بما رسید کنکور در رقابت جمعیت زیاد بعد.رسید به بازار کار که مسئولین شروع به نالیدن کردن که داریم هزینه جنگو میدیم رفتیم بازار کار آزاد خوردیم تحریم...اومدیم با تحریم خودمونو وقف بدیم از درون تحریم شدیم...الانم با درآمد ناچیز فقط برا رهن یه خونه پنجاه متری باید حداقل پنجاه میلیون داشته باشی..هزینه سرسام آور زندگی و اینکه ننیخای بچت مثل خودت بشه ترس از ازدواج داری...دوره دهه شصتی ها هرچی بدبختیو مصیبت از مدیران مملکتو اونور آبیا بود برا ما نازل شد ..الانم دلداری دادنو شعارای الکیو پشت تریبون صحبتای الکی این مسئولا بدرد خودشون میخوره بخدا ندیدم تو نسل خودم که از نوجوونی تا الان امیدی به آینده داشته باشه

    • آزاده

      البته نیمه اول دهه شصت با نیمه دوم که از سال۶۵ به بعد زمین تا آسمون باهم تفاوت دارن................ من خودم متولد دی ماه ۶۵ ام .

    • محسا

      اولا بچه هاي ٦٥ به بعد نظر ندن چون مشكلات از ٦٠ تا ٦٤ بود دوما ٦٠ تا ٦٤ هاي عزيز بعضي هاتون كه ميگن سوختيم رفت اين چه حرفيه اول زندگيمونه وقتي سن ٢٠ سالگي كودك حساب ميشه

    • محسن

      کلا نیمه اول شصت و پنجاه خاموشی اختیار کنن...که اصلا حرفاشون به دل نمیشینه.برای ما دهه دوم شصتیا هم کلاس بدبختی نذارین که خودمون مفهوم بی دریغ بی چارگی هستیم و کلکسیون رنج و فلاکت...آخه شما چه میدونین ما چی میکشیم؟نه مثل شماها سنتی و عشق فردین هستیم نه مثل هفتادیا علی بی غم و عشق اسپایدرمن ای وسط هویت ماها له شده له میفهمی؟؟له
      سلطان زجر و فلاکت دهه دوم شصت.بزن زنگوووووو(اینم افتخارما ..ای روزگار)ولی کلا این بحث دهه رو قبول ندارم هممون یه لجنی هستیم .

      پاسخ ها

      • بدون نام

        من متولد 58 ام و از فیلمفارسی متنفرم و در همون بچگی محدودم فمنیست بودم.تا دلت بخواد شصتی و هفتادی عقب افتاده دیدم

    • نگار

      به نظر من بي ادب ترين و گستاخ ترين افراد از دهه پنجاه و دهه هفتادن يه دهه هشتادي و نودي شعورش بهتره ايناست

    • بابک

      سلام بر تمام همدوره ایها
      من متولد دهه ۶۰ خراب شده هستم دقیقتر بگم متولد
      ۱۴/۵/۶۳
      هستم من در تمام زندگیم بین ارزش خودم و جامعه همیشه خلع می‌دیدم هنوز ازدواج نکردم سر کارم هستم ولی بازار خرابه مثل همیشه دقیقا تمام مواردی که بالا گفته شده کاملا درسته البته ما بیخیال هیچ وقت نبودیم هیچ دهه شصتی ندیدم که بی‌خیالی طی و طریق کنه ولی بدشانس تریم جامعه میخواید بدونید کیه دهه شصت
      نه قبل از این دهه و نه بعد از این دهه هیچکدام مثل این دهه نخواهد بود بین یک دوگانگی ارزشی گیر افتادیم ولی
      ........... بعد بهتون خواهم گفت

    • مهدی 63

      با سلام، من با این نظر که شصتی ها ترسو و گوشه گیر و کمتر مذهبی هستند به شدت مخالفم و محکوم میکنم و نمیدونم رو چه حسابی این حرفها رو نوشته، همه این حرفها ظلمی دیگر برای شصتی هاست، آمار شهدا ورزمندگان مدافع حرم را ببینید به جرات میگم % 90 آنها شصتی هستند و یا هیئتها را ببینید اونم قطع به یقین میگم اکثرا" شصتی هستند یا مساجد و ... یا در احترام به بزرگترها و کمک به نیازمندان همیشه در خط مقدم هستند ، شصتی ها در خانواده پر جمعیت بزرگ شدند با چند تا خواهر وبرادر ودر مدرسه و محل با کلی رفیق و دوست دمپر بودند و با هم سر و کله میزدند ، یادش بخیر دعواهای محله ای وبزن بزنهای با معلم و دبیر و زنگ آخری و فوتبال با توپ دو لایه و زانوها و آرنجهای زخمی و تیله بازی و بیخ دیواری و ... از این نظرهم کلی شاد و اجتماعی هستند وکلی خاطره دارند ،و این حرف که میگید گوشه گیر و ترسو هستند دروغی بزرگ است، بلکه بسیار هم شجاع و اهل بگو بخند هستند، این هفتادی ها هستند که نچسب هستند و در خانواده تک فرزندی بزرگ شدند و منزوی و گوشه گیر هستند و از این دست خاطره هایی که ما داریم برای آنها آرزوست و سخت میشه باهاشون رابطه برقرار کرد و از نظر مذهبی بودن هرچه به جلو میرویم وضعیت بدتر میشود . و آخرش اینکه خانواده ها نباید در ازدواج سخت بگیرند تا ما شصتی ها هم به مراد دلمون برسیم .خدا خودش ضامن شده بعد از ازدواج میرسونه همه چی رو. دیگه چه ضمانتی از این بالاتر ، با توکل برخدا وعنایات حضرات معصومین (ع) ان شاالله همه چی درست میشه . به افتخار شصتی های داش مشتی

      پاسخ ها

      • سعید

        جنگ ۶۸ تموم شد. یهنی اگه سال ۶۰ به دنیا اومده باشی بین یک روزگی تا ۸ سالگی باید رفته باشی جبهه تا آمار شهیدان دهه شصتیا بیشتر باشه

    • بدون نام

      من خودم متولد 60 ام
      ولی به هیچ وجه 66-69 رو دهه شصتی حساب نمی کنم
      این یک اصطلاحه که شما باید یک چیزایی رو دیده باشی که دهه شصتی باشی
      بهترین تعریف از دهه شصت اینه:
      دهه به مرکزیت 60
      یعنی سالهای 55-65
      ولی خب اوج بدبختی برای خود سال 60 ای ها بوده


      یک مطلب مهم هم اینه که وقتی یک مشکلی پیش میاد اونهایی که زودتر به اون مشکل میخورن بیشتر به فنا میرن. مثلا مدارس سه شیفته به 57 ای ها خورده ولی تا به 67 ای ها برسه کلی راه حل براش پیدا شده. حتی اگر جمعیت 67ای ها بیشتر باشه

    • بهار

      باید یه دهه شصتی باشی تا بتونی دربارشون حرف بزنی و نظر بدی و انتقاد کنی.باید با کفشهای یه دهه شصتی راه رفته باشی تا بتونی قضاوتش کنی.اگه دهه شصتی نیستی هر نظری دربارمون بدی چرت و پرته مطلقه

    • دهه ۸۰

      سلام من به این بحث دهه ۶۰ ها مطالعاتی کردم ۹۰ درصد پسرای دهه ۶۰ هه بچه باز هستند این نظر من بزای دهه ۶۰ ها.

      پاسخ ها

      • دهه شصتی

        چطوری دهه هشتادی؟؟؟ بیا باهم بحث کنیم

      • بدون نام

        البته مشکل از خود شماست دهه هشتادی . چون شما هشتادی ها
        الان نابغه ی مفعولیت هستید

    • سمیر

      باز جای شکرش باقیه دهه شصت حداقل ی خاطره ای دارن از با زی هاشون کارتون های مورد علاقشون حتی گونیا نقاله و.پرگار حیف خیلی قشنگ بود احساس بچگی مون دلمون خوش بود کلا دهه کم توقعی بودیم دوران کودکی مون به ساده ترین وسایل بازی دلمون خوش بود

    • لیندا

      سلام با خیلیاش موافق نیستم ولی میدونم بدبختی دهه ۶۰ تا سال ۶۵ بوده وبدبخترینشون همون ۶۵ ها هستن اکثرا بیکار مجرد و افسرده تو شهر ما پره همیشه تعجب میکنم از آمار بالای ۶۵ های فلک زده خدا هممونو کمک کنه

    • بینام

      مادهه ۶۰ تیا در کودکی زندگی کردیم چون کودک بودیم و زمان ما ان گونه بود.اما در جوانی و نوجوانی زندگی نکردیم چون متاسفانه تابع یه آرمانگرایی های پوچ بودیم.من یک چیز میگم و بنظرم منطقیترین حرفی باشه که برای این ۶۰ گفته میشه: بیشتر نظراتو خوندم و گاهی درست و نادرست بودند : کسی ب نکته ای ک من میخام بگم اصن توجهی نداشته و من میگم: ما دههی ۶۰ تیا اساسا درگیر ( آرمانگرایی) شدیم. حالا ارمانهای مدهبی باشه یا هر ارمانی. خب معلومه جنگ شده بود.خب هر جنگی دلیلی داره. تازه انقلاب هم شده بود خب هر انقلابی نوع تفکر جدیدی به همراه داره. ارمان را هرچی میخاید معنا کنید خوب بد ب من ربطی نداره میخای مدهب معنا کن میخای هرچی معنا کنی. میتونه هرچی باشه. بلاخره یه فضای جدیدتری شروع شده بود در کل جامعه. ولی دقیقا یک چیز فراموش شده بود و اون ( زندگی واقعی) بود. حرف اول و اخر من: بیشتر دهه ۶۰تیا به تبعیت از نوع تفکرات جدید و اون فضاها در خانواده هایی بزرگ شدیم که ارامانهای نو و جدیدی داشتند خب واضحه که ما در اون جهت ها سوق داده بشیم و از زندگی معنایی نفهمیم و مثلا در سن ۲۵ سالگی و یا حتی در سی سالگی معنای زندگی واقعی را بفهمیم. و برای زندگی واقعی تلاش کنیم. در هر دورانی میتونه وضع اقتصادی بد یا جنگی وجود داشته باشه اما دوران ما از این نظر بد بود که ما نتونسیم معنای زندگی را به خوبی درک کنیم و با ارامانهای پوچی مثلا دانشگا رفتیم و بعدا بیکار شدیم. یا درمورد ازدواج با ارامانهای و تفکراتی غلطی بزرگ شدیم و ناخواسته و غیر عمد خواسته های بزرگی داشتیم. ما خودمون در این وادی ارامنگرایی وارد نشدیم بلکه انقلاب و ادمهای انقلاب( پدرمادرامون خانواده ها) نوع تربیت شدنهامون و همچنین تحت تاثیر گدشته بودن باعث شد ک ما چنین زندگیی داشته باشیم و به دهه ۶۰ معروف بشیم.ما فقط قربانی آرامنگراییهای دیگران شدیم.

    • یاسین

      سلام من اسمم یاسین هستش یه ده شصتی بدبخت که الان که دارم نظرمو می نویسم گریم می کنم اشک از چشام میریزه پایین همه این ویژگی هارو هم که گفتین دارم یه بدبخت به تمام معنام خیلی زحمت کشیدم خیلی تلاش کردم ولی الان فقط یه بدبخت افسرده هستم که روزی روزی 9 عدد قرص اعصاب می خورم. اونقدر بی پول و بی کار و بیمارم که (بیماریم تشنجه،علت بیپولیمو بی کاریمم ورشکستگیم توی کارمه) امروز مادرم بهم گفت یاسر یه دختر برات پیدا کردم. منم از شدت بغض بعد چند

    • یاسین

      سلام من اسمم یاسین هستش یه ده شصتی بدبخت که الان که دارم نظرمو می نویسم گریم می کنم اشک از چشام میریزه پایین همه این ویژگی هارو هم که گفتین دارم یه بدبخت به تمام معنام خیلی زحمت کشیدم خیلی تلاش کردم ولی الان فقط یه بدبخت افسرده هستم که روزی روزی 9 عدد قرص اعصاب می خورم. اونقدر بی پول و بی کار و بیمارم که (بیماریم تشنجه،علت بیپولیمو بی کاریمم ورشکستگیم توی کارمه) امروز مادرم بهم گفت یاسر یه دختر برات پیدا کردم. منم از شدت بغض بعد چند

    • بدون نام

      لطفا بچه دار نشید که مثل ما دهه شصتی ها حمال جامعه بشه و قربانی بی مدیریتی دولت بشه. لطفا تو این جهنم زاد و ولد نکنید گناه دارن این بچه هایی که به دنیا میارید

    • Asal

      منم متولددهه شصتم همون اوایلش همه جورسختی تحمل کردم.حقیقتش روبخواین زندگی میکنم ولی فقط به اصطلاح برای اینکه پیمونه عمرم پربشه طلاق بیپولی تجربه کردم عاشق شدم همسایه ها الکی حرف زدن پشت سرم طرف فرارکرد.پدرم کل وسایل جهزیه که برام خریده بودیکی یکی پس گرفت بجاش وسایل ننه شو بهم دادمامانم رفتارش بامن مث رفتارجاری باجاری میمونه.بعدازدیپلم ده سال دانشگاه توی دوتا رشته به نام دولتی درس خوندم معدل نزدیک نوزده. وای یاد بدبختیای دیگه م افتادم بسه دیگه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج