جاباما
۳۶۴۷۳
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

معرفی دو کراس اوور بی نظیر، BMWx۳ و مرسدس GLK۳۵۰

وقتی پشت یک SUV نشسته‌اید حتما لازم نیست با آن تمام قله‌ها را فتح کنید. دو کراس اوور آلمانی بازار یعنی BMWx۳ و مرسدس GLK۳۵۰ در مدل‌های جدید خود قابلیت‌های جذابی برای رانندگی شهری تدارک دیده‌اند

معرفی دو کراس اوور بی نظیر، BMWx3 و مرسدس GLK350

هفت صبح: وقتی پشت یک SUV نشسته‌اید حتما لازم نیست با آن تمام قله‌ها را فتح کنید. دو کراس اوور آلمانی بازار یعنی BMWx3 و مرسدس GLK350 در مدل‌های جدید خود قابلیت‌های جذابی برای رانندگی شهری تدارک دیده‌اند

خودروهای SUV؛ این روزها به‌خصوص در آسیا و آمریکا، طرفداران بسیار زیادی پیدا کرده‌اند و اکثر کمپانی‌های خودروسازی و حتی سوپر اسپورت سازان هم تصمیم دارند تا حداقل یک مدل شاسی‌بلند را به لیست محصولات خود اضافه کنند. مانند کمپانی پورشه که قصد دارد به غیر از مدل کاین، یک SUV جمع و جور را نیز به بازار عرضه کند. تصور بعضی‌ها این است که همه خودروهای SUV توانایی حرکت در مسیرهای آفرود را دارا هستند و به راحتی می‌توان با آنها در مسیرهای خارج از جاده رانندگی کرد اما باید بگوییم که قابلیت‌های آفرود، علاوه بر ارتفاع خودرو از سطح زمین، به موارد دیگری چون سیستم انتقال قدرت، سیستم تعلیق، شاسی، توانایی پیشرانه و تقسیم وزن نیز بستگی دارد بنابراین نه تنها شاسی‌بلندهای کوچک شهری، بلکه بعضی از SUVهای فول سایز نیز نمی‌توانند در مسیرهای خارج از جاده، مورد استفاده قرار گیرند.

فرآیند تولید خودروهای SUV جمع و جور و کراس اوورها زمانی شدت گرفت که ترافیک‌های شهری و کمبود جای پارک، رانندگی با خودروهای شاسی‌بلند بزرگ و پر مصرف را مشکل کرد و نیاز به ساخت یک خودروی کوچکتر با مصرف سوخت مناسب، محسوس بود. خصوصا برای افرادی که همیشه دوست دارند سوار بر یک خودروی شاسی‌بلند باشند و از ارتفاع بالاتر و با وسعت دید بیشتر به مسیر خود نگاه کنند.

معمولا SUVهای کوچک شهری، توانایی آفرود قابل توجهی ندارند و حتی فضای بار آنها نیز چندان جادار و کاربردی نیست. یکی از محبوب‌ترین و پر‌فروش‌ترین SUVهای جمع و جور، بی‌ام‌و X3 است که در ایران نیز فروش خوبی را تجربه کرد و البته به علت بسته شدن ثبت سفارش مدل‌های BMW، فقط تعداد انگشت‌شماری از نسل جدید آن به کشور وارد شد اما حالا به لطف بازگشایی مجدد ثبت سفارش این مدل‌ها، پیش‌بینی می‌شود به زودی X3 2013 نیز در بازار داخلی عرضه شود.

نزدیک‌ترین رقیب X3 در بازار ایران، مرسدس‌بنز GLK است که واردات نسل پیشین آن در تعداد محدود انجام شد و با توجه به قیمت نسبتا بالایش، چندان مورد استقبال قرار نگرفت ولی در حال حاضر، تعداد انگشت‌شماری از نسل جدید آن نیز با مدل GLK350 2013 در بازار داخلی عرضه می‌شود که نسبت به نسل قبلی، پیشرفت بسیار خوبی داشته است. در ادامه مشخصات و ویژگی‌های این دو رقیب آلمانی را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

بی ام دبلیو X3

معرفی دو کراس اوور بی نظیر، BMWx3 و مرسدس GLK350

اولین مدل از سری X بی‌ام‌و در سال ۱۹۹۹ و با نام X۵ به بازار عرضه شد و بدین‌ترتیب کمپانی بی‌ام‌و هم به جمع SUسازان اضافه شد اما مدل X۳ در سال ۲۰۰۴ معرفی شد و با ابعاد کوچک‌تر و ظاهر اسپورت‌خود، نظر خریداران را به سمت خود جلب کرد. این مدل در سال ۲۰۰۷ مورد فیس‌لیفت قرار گرفت و قسمت‌هایی چون سپرها و جلوپنجره، زیباتر از قبل شدند. ضمنا مشتریان می‌توانستند پکیج اسپورت M را نیز برای این مدل سفارش دهند. در فاصله سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۱، X۳ از لحاظ طراحی و امکانات داخلی، فاصله زیادی با مدل‌های جدید بی‌ام‌و پیدا کرد و چهره آن، کمی ‌تکراری و کسل‌کننده به نظر می‌رسید اما نسل جدید آن در سال ۲۰۱۱ با چهره‌ای کاملا متفاوت و دنیایی از تغییرات به بازار آمد و نشان داد که بی‌ام‌و برای حفظ موفقیت‌های این مدل، نهایت سعی و تلاش خود را انجام داده است.

معرفی دو کراس اوور بی نظیر، BMWx3 و مرسدس GLK350

در کل، چهره نسل جدید X۳ پویا‌تر از قبل شده است و استفاده از زوایای نرم و خطوط سیال در طراحی ظاهری آن بیشتر دیده می‌شود. دماغه ‌این مدل عمودی‌تر از نسل قبل شده و اندازه جلو پنجره کلیوی شکل آن بزرگ‌تر شده است ضمن اینکه با وجود افزایش پف گلگیرها و حجم‌پردازی سپر، یک استایل عضلانی و ورزشی برای نمای جلوی X۳ پدید آمده است. در نمای جانبی نیز بر خلاف خط کمر مستقیم و صاف نسل قبل، از یک خط مواج و روان استفاده شده که پس از عبور از دستگیره درها، به نوک چراغ‌های عقب ختم می‌شود اما متفاوت‌ترین نمای این مدل در قسمت عقب نمایان می‌شود که در نگاه اول ممکن است کمی ‌نا‌متعارف و غیرقابل هضم به نظر برسد اما فرم نوارهای LED و نورپردازی آنها در کاسه‌چراغ عقب، بسیار جذاب است.

معرفی دو کراس اوور بی نظیر، BMWx3 و مرسدس GLK350

مهم‌ترین نکته در مورد کابین X۳ جدید این است که کیفیت مواد و جنس تزئینات آن نسبت به قبل، بهبود چشمگیری داشته و در کل جلوه‌ای لوکس‌تر را به نمایش می‌گذارند. فضای سرنشینان هم جادارتر از قبل شده و مانند دیگر مدل‌های بی‌ام‌و، سطح ارگونومی ‌و دسترسی به ادوات بسیار خوب است. کارایی و بازدهی در موتورهای جدید X۳ بسیار افزایش یافته است و استفاده از جعبه دنده ۸ سرعته اتوماتیک نیز باعث شده تا دنده‌ها به نرمی ‌و با سرعت بیشتری تعویض شوند. قوی‌ترین نوع X۳ مدل ۳۵i است که موتور شش سیلندر تویین توربو آن قدرتی معادل ۳۰۱ اسب‌بخار را تولید کرده و در مدت زمان ۵.۷ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت خواهد رسید.

معرفی دو کراس اوور بی نظیر، BMWx3 و مرسدس GLK350

اصولا X۳ سواری چندان نرمی ‌ندارد اما در نسل جدید به لطف استفاده از کمک‌فنرهای تنظیم‌شونده می‌توان میزان سفتی و نرمی ‌سیستم تعلیق را تا یک میزان معین تنظیم کرد که در حالت اسپورت، به لطف خشک شدن عملکرد کمک فنرها و پاسخگویی سریع سیستم فرمان‌پذیری فعال، هندلینگ و پایداری تحسین‌برانگیز X۳ شما را متعجب خواهد کرد. از جمله تجهیزات ایمنی و امکانات رفاهی این نسل از X۳ می‌توان به نمایشگر ۸.۸ اینچی، TV،‌هارددیسک ۱۲ گیگابایتی، تنظیم برقی صندلی‌ها با گرمکن، سقف پانورامیک، چراغ‌های زنون با چرخش در پیچ‌ها، سیستم کمک پارک، دوربین دید عقب، سیستم هشدار حرکت بین خطوط، سانروف دو تکه پانورامیک و همچنین سیستم فرود از تپه اشاره کرد. X۳ در سه مدل ۲۰i، ۲۸i و ۳۵i به‌ایران وارد خواهد شد.


مرسدس بنز GLK350

معرفی دو کراس اوور بی نظیر، BMWx3 و مرسدس GLK350

GLK که در سال ۲۰۱۰ به بازار عرضه شد، به عنوان کوچک‌ترین SUV کمپانی مرسدس‌بنز شناخته می‌شود. طراحی جعبه‌ای‌شکل GLK مورد پسند برخی از کارشناسان قرار نگرفت هرچند که تجربه ثابت کرده، بدنه‌های جعبه‌ای شکل، فضای مفیدتری را برای کابین فراهم می‌کنند. به هر حال چند ماه پیش، فیس لیفت GLK نیز با عنوان مدل ۲۰۱۳ معرفی شد و قسمت‌هایی از بدنه و کابین آن تغییر كرد.

معرفی دو کراس اوور بی نظیر، BMWx3 و مرسدس GLK350

در نمای جلو، فرم سپر و جلو پنجره به کلی تغییر کرده است و انحنای کاسه چراغ‌های جدید، زیباتر از فرم ساده قبلی به نظر می‌رسند. همچنین در قسمت عقب نیز گرافیک داخلی چراغ‌ها تغییر كرده و شکل نورپردازی LEDها تغییر كرده است. اما در داخل کابین تغییرات بسیار زیادی به چشم می‌خورد که از جمله آنها می‌توان به فرم جدید داشبورد، پانل مرکزی، دریچه‌های هوا و همچنین انتقال اهرم تعویض دنده به پشت فرمان اشاره کرد. مهم‌ترین مشکل مدل قبلی این بود که کیفیت ادوات داخلی آن اصلا در سطح یک مرسدس‌بنز نبود و فضای داخلی، کمی ‌سرد و تصنعی به نظر می‌رسید اما در مدل جدید با افزایش سطح تزئینات و بهبود کیفیت ادوات و پوشش‌ها، فضای لوکس‌تر و دلپذیرتری پدید آمده است.

معرفی دو کراس اوور بی نظیر، BMWx3 و مرسدس GLK350

البته فضای پا برای سرنشینان GLK اندکی کمتر از X۳ است و این قضیه در مورد محفظه بار نیز صدق می‌کند اما GLK ۲۰۱۳ از لحاظ تجهیزات ایمنی و امکانات رفاهی پیشرفت بسیار زیادی داشته است و علاوه بر امکاناتی چون تنظیم برقی صندلی‌های جلو با حافظه، گرم‌کن صندلی‌های جلو، نمایشگر مرکزی و GPS، DVD چنجر شش‌تایی، سیستم صوتی ‌هارمن کاردون، سیستم شست‌وشوی چراغ‌ها و سقف پانورامیک که در مدل قبلی موجود بودند، تجهیزاتی مانند سیستم تشخیص کسالت راننده، رادار دیسترونیک، سیستم فعال حرکت بین خطوط، سیستم فعال تشخیص نقطه کور، TV تیونر دیجیتال، نور‌پردازی فیبرهای نوری داخل کابین، سیستم پارک اتوماتیک به همراه نمایش ۳۶۰ درجه و دوربین دید عقب و همچنین سیستم تهویه صندلی‌های جلو نیز در لیست آپشن‌های مدل جدید ارائه می‌شوند.

در حال حاضر از نمونه فیس‌لیفت شده GLK فقط مدل GLK۳۵۰ به کشور وارد شده است که از یک موتور شش سیلندر وی‌شکل به قدرت ۳۰۱ اسب بخار بهره می‌گیرد و با کمک گیربکس هفت سرعته اتوماتیک، در مدت زمان ۶.۵ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد. البته GLK هم مانند X۳ دارای پدال‌های تعویض دنده در پشت فرمان بوده تا هر زمان که خواستید از تعویض دستی دنده‌ها لذت ببرید.

معرفی دو کراس اوور بی نظیر، BMWx3 و مرسدس GLK350

سواری GLK تا حد بسیار زیادی مشابه C-Class بوده و به همین خاطر چسبندگی و پایداری خوبی هم دارد. ضمنا عملکرد سیستم تعلیق آن نسبتا نرم است و ضربات وارد شده را به خوبی هضم می‌کند اما عملکرد فرمان آن اندکی سبک به نظر می‌رسد. برای این مدل از GLK هم می‌توان پکیج فنی آفرود را سفارش داد تا به سیستم فرود از تپه و حرکت در مسیرهای ناهموار مجهز شود. البته ‌این پکیج برای مدل‌های AMG Sports Package قابل سفارش نیست. مدل صفرکیلومتر فیس‌لیفت نشده GLK۳۵۰ را می‌توان با قیمتی حدود ۳۰۰ میلیون تومان در بازار خریداری کرد اما برای مدل ۲۰۱۳، قیمتی حدود ۴۰۰ میلیون تومان تعیین شده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج