۳۶۵۳۲۹
۵ نظر
۵۰۰۳
۵ نظر
۵۰۰۳
پ

هاشمی به روحانی چه گفت؟

در مهر ۹۴ بود كه محمد عطريانفر از اعضاي حزب كارگزاران تاكيد داشت كه «آقاي هاشمي‌رفسنجاني روي سر همه ما جا دارد و خيلي هم براي ما عزيز است.

روزنامه آرمان- مطهره شفيعي: در مهر ۹۴ بود كه محمد عطريانفر از اعضاي حزب كارگزاران تاكيد داشت كه «آقاي هاشمي‌رفسنجاني روي سر همه ما جا دارد و خيلي هم براي ما عزيز است.

آقاي هاشمي بايد «رئيس‌جمهور ساز» باشد و يك پله بالاتر بنشيند» عطريانفر مسيري را تعريف كرده بود كه خيلي قبل‌تر تعريف و از سوي آيت‌ا... هاشمي طي شده بود؛ كمتر كسي است كه باور داشته باشد رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در پيروزي روحاني در سال ۹۲ بيشترين تاثير را در اقناع افكار عمومي براي راي به روحاني نداشته باشد.

نقش غيرقابل انكار هاشمي

نقش هاشمي در تاثيرگذاري هاي سياسي كشور تثبيت شده است كه نمادي از آن جدا از انتخابات رياست‌جمهوري، در انتخابات مجلس سال ۹۴ هم هويدا بود. چنانكه در آن مقطع عنوان مي‌شود«اگر اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس پنجم كارها را به مثلث«هاشمي، روحاني، خاتمي» سپرده‌اند در انتخابات مجلس دهم بايد امور را در مثلث«هاشمي، روحاني، خميني» بجويند، خبرها حكايت از آن دارد كه رئيس دولت اصلاحات نيز چنين تركيبي را بيشتر مي‌پسندد.

در اينجا همگرايي هاشمي و روحاني كه در زمان انتخابات ۹۲ قوت يافته بود، در زمان انتخابات ۹۴ بر قدرت آن افزوده شده باشد. ۲۵ خرداد ۹۵ در پست اينستاگرام آيت‌ا... هاشمي نوشته شد:«حسن روحاني تنها نيست» و به فاصله ۳ روز يعني ۲۹ خرداد سال جاري شايد مهر تاييد همراهي هاشمي با روحاني با گفتن اين جمله از سوي او كه«اگر همه‌چيز در مسير طبيعي انجام شود، روحاني به خاطر مقبوليت عام، به‌ويژه براي كاري كه در برجام كرده، رقيب جدي ندارد.» براي هميشه حك شد. بنابراين تا به اينجا ۳ مرحله از روابط هاشمي و روحاني كليد خورده است كه فصل اول آن انتخابات ۹۲، فصل دوم همراهي وهمفكري در انتخابات و فصل سوم آن اطمينان از تاييد روحاني از سوي هاشمي است.

فصل دوم سكوت هاشمي

اما هاشمي باسابقه‌ترين سياستمدار كشور است كه همواره رويكردهاي او راهگشاي بسياري از مسائل بوده است. او مي‌داند تعريف و تمجيد از دولت روحاني راه پيشرفت آن را مسدود می‌کند و اعضاي دولت به آنچه در جريان است بسنده مي‌كنند لذا در برخي اوقات مقداري نقد را چاشني انتقادات خود كرده است كه يك نمونه آن در ۲۴ تير بود كه گفت:« آقاي روحاني نمي‌تواند برخي مشكلات خود و حتي منشأ و دلايل مشكلات بجا مانده از دولت سابق را بگويد.»

اگر چه برخي از اين جمله برداشت منفی و انتقادي نسبت به روحاني نداشتند اما آگاهان به‌خوبي دريافتند كه عدم تعامل لازم روحاني با جامعه از مشكلاتي است كه از چشم هاشمي دور نمانده و او سعي كرده با لحني آرام و نه سرزنشي به رئيس‌جمهور ياد آور شود از دلايل استقبال از او در سال۹۲ شعار همراهي و شفافيتش با مردم بوده كه هاشمي هم با همين رويكرد مردم را ترغيب به راي دادن به روحاني كرده است.

نمونه ديگر سكوت طولاني آيت‌ا... هاشمي در قبال فيش هاي حقوقي نجومي بود كه او ديگر به مانند گذشته رغبتي براي دفاع از دولت روحاني نداشت. اين سكوت در حالي بود كه هاشمي سخنراني‌ها و جلسات متعددي با فعالان سياسي، اقتصادي و فرهنگي داشته و در اين ديدارها از هر دري سخن گفته، به جز فيش‌هاي حقوقي. هاشمي به طور حتم روحاني را تنها نخواهد گذاشت اما انتظارات او از روحاني آنچنان كه انتظار می‌رفت، محقق نشده است.

فصل‌سوم: حرف‌هاي درگوشي روحاني و هاشمي

ديروز جلسه مجمع تشخيص مصلحت نظام بود و روحاني و هاشمي در كنار هم نشستند. سخنان آنها آرام‌تر از آن بود كه ديگر اعضاي مجمع بتوانند صداي آنها را بشنوند اما از چهره‌هايشان مشخص بود كه موضوعات مهمي در حال رد و بدل شدن است.

اكنون مي‌توان آنچه كه لازم بود هاشمی و روحاني درباره آنها سخن بگويند را اينگونه دسته‌بندي كرد: ۱- شفاف‌سازي درباره فيش‌هاي نامتعارف حقوقي و آگاهي بخشي به جامعه درباره ريشه صدور چنين فيش‌هايي ۲- افشاگري درباره ماهيت فعاليت‌هاي اتاق تخريب دولت و مركز فرماندهي در اين اتاق‌ها ۳- در ميان گذاشتن نتايج حاصل از برجام و دلايل نفي کامل آن از سوي دلواپسان ۴- نگراني از دو دوره‌اي شدن رياست‌جمهوري روحاني و حذف انديشه دلواپسانه‌ از طريق خواست و اراده مردم ۵- تشريح دلايل مساعد نبودن وضعيت بازار در برخي حوزه‌ها و... هاشمي از روحاني خواهد خواست تا ضمن تشريح دلايل موارد فوق براي مردم به ريشه يابي و معرفي آناني بپردازد كه از هم‌اكنون براي انتخابات سال ۹۶ و مانع‌تراشي در پيروزي روحاني به برنامه‌ريزي مشغول هستند.

در نهايت...

آیت ا...هاشمي كه در پيروزي روحاني در سال ۹۲ نقش بزرگي داشت، كماكان از حاميان و همراهان اوست و با توجه به دستاوردهاي ۳ ساله دولت يازدهم حمايت از شخص ديگري را ريسك بزرگي مي‌داند. بنابراين به آن سمت نخواهد رفت، اما اكنون برنامه‌هاي خود را در جهت تقويت روحاني و سوق دادن او به مسيري تنظيم كرده كه بهانه به دست دلواپسان براي تخريب او نماند. روحاني و هاشمي دو دوست قديمي و دو دلسوز هستند كه اتحاد آنها محلي از پيروزي جريان دلواپس باقي نمي‌گذارد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      درود بر هاشمی عزیز

    • بدون نام

      کار اینها شده‌ روز و شب از یکدیگر تعریف کردن، غافل از اینکه ....

    • علی

      همش تعریف.لابد مشکلات هم همه کار دولت قبله!

    • زبونکوتاه

      نجواودرگوشی آقایان رفسنجانی وروحانی فقط درموردمابازنشستهابود!!!!نه راجع به فیشهای نجومی ونه اختلاص های آنچنانی ونه.....ووونه و....ونه....و نه درمورداومدن احمدینژاد.....و......نه اقصادی وسیاسی واجتماعی نه فرهنگی ونه.....راجعه بدور دوم بودچرا؟؟؟؟چون طبق قانون برای هرکدام ریاست جمهوری التزاما دو دوراست!!!!!!!؟؟؟!!!؟!!؟!؟! بدون تعارف وبدون جانبداری ازچپ وراست گفتم

    • بیکاز

      بیچاره احمدی نژاد...

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج