بازاریابی و عوامل مؤثر بر تقاضا
قالیشویی ادیب_هدر
لاویه_هدر
قالیشویی ادیب_هدر
لاویه_هدر
دیاکو_موبایل F دومی
ایرانیان - F داخلی موبایل111
قالیشویی ادیب_هدر
لاویه_هدر
ایرانیان - f تبلت1111
سمپاشی امحا_1
فرش مرتضوی_1
تدریس خصوصی امیرکبیر_1
دکتر نداف کرمانی 1
تدریس خصوصی امیرکبیر_3
فرش مرتضوی_3
سمپاشی امحا_3
دکتر نداف کرمانی 3
فرش مرتضوی_ 4
تدریس خصوصی امیرکبیر_4
دکتر نداف کرمانی 4
سمپاشی امحا_4
تدریس خصوصی امیرکبیر_2
دکتر نداف کرمانی 2
سمپاشی امحا_2
فرش مرتضوی_2
دیاکو_F داخلی دومی
ایرانیان - F داخلی1111
۳۷۰۴۶۵
۰۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۷
۱۹۹۵۲
اقتصاد و بازاریابی دو علمی هستند که هر یک در ارتقا و پیشرفت دیگری تاثیرگذار است. بی تردید بدون نادیده گرفتن اصول بازاریابی نمی توان یک بنگاه اقتصادی را چه در سطح خرد و چه در سطح کلان به تعالی رساند.
ماهنامه بازاریاب بازارساز - مهدی فلاحی، پونه امام شوشتری: اقتصاد و بازاریابی دو علمی هستند که هر یک در ارتقا و پیشرفت دیگری تاثیرگذار است. بی تردید بدون نادیده گرفتن اصول بازاریابی نمی توان یک بنگاه اقتصادی را چه در سطح خرد و چه در سطح کلان به تعالی رساند. همان طور که بدون در نظر گرفتن اصول علم اقتصاد نمی توان انتظار پیشرفت در بازاریابی را داشت.

یکی از اصول پایه ای علم اقتصاد تعریف عوامل تاثیرگذار بر تقاضای مصرف کننده می باشد. در اقتصاد خرد عنوان می گردد که به طور کلی تقاضای هر فردی تحت تاثیر عوامل مختلفی مثل قیمت کالا، قیمت سایر کالاها، درآمد فرد، انتظارات قیمتی مصرف کننده (تورم) و سلیقه مصرف کننده قرار می گیرد.

در بازاریابی تخصصی که ما به دنبال یک برنامه ریزی پایه ای و اصولی برای فروش حرفه ای هستیم می توانیم از این فاکتورها بهره برداری کنیم و بدین ترتیب به حداکثر فروش دست پیدا کنیم. حال به توضیح مختصری درباره تاثیر هر کدام از این فاکتورها می پردازیم.

بازاریابی و عوامل مؤثر بر تقاضا

قیمت کالا

بی تردید تمامی بازاریابان به اولین فاکتوری که در برنامه ریزی های خود توجه می کنند قیمت کالا می باشد. شاید بتوان گفت در برنامه ریزی های فروش، قیمت کالا اساسی ترین نقش را بازی می کند. مصرف کننده ابتدا به این می اندیشد که آیا می تواند قیمت کالا را پرداخت کند یا خیر؟ بنابراین قیمت گذاری صحیح و جمع آوری اطلاعات جامع درباره قیمت یک کالا بر روی فروش آن تاثیرگذار است، قیمتی که نه بسیار بالاتر از قیمت کالاهای مشابه باشد و نه بسیار پایین تر از آن.

قیمت سایر کالاها

در دنیای رقابتی امروز امروز مسلما توجه به قیمت سایر کالاها بسیار ضروری است. نه تنها بایستی به قیمت سایر کالاها توجه کرد بلکه حتی بایستی نحوه بسته بندی، رنگ بسته بندی، نوع تبلیغات سایر کالاها، گارانتی ها و ضمانت های کالاها و ... را نیز مورد توجه قرار داد.

درآمد فرد

یک بازاریاب متخصص می تواند بازه های درآمدی مشخصی را برای محصول خود تعریف کند و همچنین می تواند حدود تقریبی کشش های درآمدی و تقاضای کالاها را برآورد کند و پیش بینی کند که در صورت افزایش یا کاهش قیمت ها و یا در صورت افزایش یا کاهش درآمد مصرف کننده، میزان تقاضا حدود چه مقدار تغییر پیدا خواهد کرد. این پیش بینی بسیار ضروری است و از از دست دادن سهم بازار کالای مورد نظر جلوگیری می کند.

بازاریابی و عوامل مؤثر بر تقاضا

انتظارات قیمتی مصرف کننده (تورم)

تورم و یا حتی تورم ذهنی به شدت بر روی تقاضای مصرف کننده تاثیرگذار می باشد، در بسیاری از اوقات حتی یک پیش بینی غیرواقعی از اینکه امکان دارد قیمت کالاها در آینده افزایش پیدا کند می تواند به شدت بر روی بازاریابی تاثیرگذار باشد، بنابراین ضروری است که بازاریابان حرفه ای به این موضوع توجه ویژه ای داشته باشند تا از هدررفت زمان و منابع خود جلوگیری کنند.

سلیقه مصرف کننده

مهم ترین فاکتور تاثیرگذار در برنامه ریزی های بازاریابی بی تردید توجه به سلیقه مصرف کننده می باشد. حتی این امکان وجود دارد که با وجود تولید کالایی که از هر نظر کامل و بی نقص می باشد، نتوان بازاری مناسب برای آن پیدا کرد. بنابراین حتی ضروری است که قبل از تصمیم به تولید یک کالا، در حین عملیات تولید کالا و پس از تولید کالا، همواره تیمی متخصص از بازاریابان حرفه ای به بررسی و تحقیق پیرامون سلیقه مصرف کننده بپردازند و تغییرات سلیقه ای او را مورد توجه قرار دهند.

بنابراین ضروری است که در برنامه ریزی های کوتاه مدت جهت طراحی برنامه فروش و میان مدت جهت برنامه ریزی برای تولید محصولات و یا اعمال تغییر در محصولات تولید شده، تیمی حرفه ای مرکب از بازاریابان و روانشناسان و اقتصاددانان به بررسی سلیقه مصرف کننده بپردازند.
برچسب ها:
مطالب مرتبط
نام:
* نظر:
تعداد کاراکترهای مجاز: 450
قوانین ارسال نظر
بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج
اپیلاسیون نانا 1
شیرآلات زمانی_1
فرش تارنگ_1
فرش ریحان 1
اپیلاسیون نانا 3
شیرآلات زمانی_3
فرش ریحان 3
فرش تارنگ_3
فرش ریحان 4
اپیلاسیون نانا 4
شیرآلات زمانی_4
فرش تارنگ_4
اپیلاسیون نانا 2
فرش ریحان 2
فرش تارنگ_2
شیرآلات زمانی_2
دیاکو_فوتر موبایل داخلی
شفا_فوترموبایل
سفیر بار ساقدوش_فوتر موبایل
بانک کتاب پایتخت_فوتر موبایل
قالیشویی محتشم کاشان_فوتر موبایل
موسسه خیریه زهرا_فوتر موبایل
قالیشویی بانو_فوترموبایل2
چوب و هنر _فوتر موبایل
دکتر عارفی - موبایل فوتر
ایرانیان- فوتر موبایل222
قالیشویی ادیب_فوتر موبایل
کالابرد_فوترموبایل
فنی آتل_فوتر موبایل
استیل رگال_فوتر موبایل
دکتر قدیمی_فوتر موبایل
فرش تارنگ_فوتر موبایل
قالیشویی نوین_فوتر موبایل
تدبیرکالا_فوتر موبایل
کالابرد_فوتر
قالیشویی ادیب_فوتر
موسسه خیریه زهرا_فوتر
دکتر عارفی - فوتر
ایرانیان-فوتراصلی222
قالیشویی محتشم کاشان_فوتر
تدبیرکالا_فوتر
قالیشویی نوین_فوتر
بانک کتاب پایتخت_فوتر
فرش تارنگ_فوتر
سفیر بار ساقدوش_فوتر
چوب و هنر _فوتر
شفا_فوتر
قالیشویی بانو_فوتر2
دکتر قدیمی_فوتر
استیل رگال_فوتر
دیاکو_فوتر داخلی
فنی آتل_فوتر