۳۷۱۰۵
۱ نظر
۵۰۰۴
۱ نظر
۵۰۰۴
پ

ادعای تعيين زمان مرگ

مسأله «مرگ»، تعريف دقيق اين حقيقت زندگي و زمان به وقوع پيوستن آن، هميشه از مهمترين پرسش‌هاي بشر بوده است.

روزنامه مردم سالاری: مسأله «مرگ»، تعريف دقيق اين حقيقت زندگي و زمان به وقوع پيوستن آن، هميشه از مهمترين پرسش‌هاي بشر بوده است. تصور کنيد با انجام يک آزمايش خون به شما بگويند، مثلاً، حدود ۱۲ سال ديگر بر روي اين کُره خاکي وقت داريد.

دانشمندان مي‌گويند به چنين امکاني دست يافته‌اند و شرکتي در بريتانيا نيز از هم اکنون با دريافت چهار هزار پوند به افراد اطلاع مي‌دهد که با چه سرعتي در حال پير شدن هستند.

روزنامه ايندپندنت گزارشي در اين مورد دارد که خلاصه‌اي از آن به شرح زير است: دانشمندان مدعي شده اند براي نخستين بار آزمايش فوق را بر روي جمعيتي از پرندگان در حيات وحش انجام دهند. آزمايش ياد شده نشان داده که هر پرنده با چه سرعتي در حال پير شدن است.

نحوه انجام آزمايش به اين ترتيب بوده است که طول متوسط پايانه فيزيکي کروموزوم‌هاي خطي موسوم به «تلومر» را اندازه گيري مي‌کنند. تلومرها در طول زندگي ارگانيسم‌هاي زنده و هر مرتبه تقسيم سلولي کوتاه تر شده و در آستانه مرگ به کوتاه‌ترين طول خود مي‌رسند.

پژوهشگران به اين نتيجه رسيده‌اند که تلومرها را مي‌توان در واقع نوعي ساعت داخلي بدن به شما آورد، ساعتي که با تعيين سن بيولوژيکي در برابر سن تقويمي انسان بسيار دقيق‌تر عمل مي‌کند و تخمين مناسبي از ميزان واقعي پيري است.

بر پايه اين يافته علمي برخي از کارشناسان زيست شناسي به اين نتيجه رسيده اند که با استفاده از آزمايش‌هاي تلومر مي‌توانند نه تنها سرعت پيرشدن فرد را اندازه گيري کنند که احتمالاً خواهند توانست زمان باقي مانده وي را براي زنده ماندن نيز معين کنند.

آزمايش‌هاي تلومر پيش از اين بر روي حيوانات آزمايشگاهي به طور گسترده انجام شده بود ولي براي نخستين بار است که اين آزمايش بر روي حيوانات آزاد در حيات وحش انجام مي‌شود. در همين حال دست کم يک شرکت بريتانيايي نيز اعلام کرده که بر روي افرادي که مايلند از زمان تخميني باقي مانده عمر خود با خبر شوند آزمايش تلومر را انجام مي‌دهد.

اين شرکت مبلغ ۴۰۰ پوند را به عنوان هزينه چنين آزمايشي در نظر گرفته است.از اين سو نيز دانشمنداني که بر روي پرندگان آزاد آزمايش کردند به اين نتيجه رسيده اند که آزمايش فوق به دقت طول عمر حيوان را معين کرده است. اين محققان تعدادي چکاوک را در يکي از جزاير سيشلز براي انجام آزمايش خود انتخاب کردند.

ديويد ريچاردسون از دانشگاه آنجلياي شرقي مي‌گويد: «ما مشاهده کرديم که طول تلومر شاخص بهتري از سن تقويمي‌براي تخمين طول عمر به شمار مي‌رود. بدين ترتيب با اندازه گيري طول تلومر راه جديدي براي اندازه گيري سن بيولوژيکي افراد پيدا کرده ايم - که چقدر از زمان خود را پشت سر گذاشته است.» پژوهشگران طول متوسط تلومر پرندگان را بر روي جمعيتي ۳۲۰ عددي از چکاوک‌ها انجام دادند.

اين پرندگان در جزيره کازين، يکي از جزاير کشور سيشلز، زندگي مي‌کردند و به مدت ۲۰ سال تمام تحت نظر پرنده شناسان قرار داشتند و تاريخچه هر پرنده به طور دقيق ثبت شده و موجود بود.

در گزارش اين پژوهش که در نشريه تخصصي «مولکولار اکولوژي» منتشر شد آمده است: «يافته‌هاي ما از نخستين سند روشن و غيرمبهم از رابطه ميان طول تلومر و مرگ و مير در حيات وحش پرده بر داشته و اثباتي است بر رابطه ميان کوتاه شدن طول تلومر به عنوان شاخصي از سن بيولوژيکي در برابر سن تقويمي ارگانيسم‌هاي زنده.»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مجتبی

      از این دانشمندای خارجی هیچ چیز بعید نیست

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج