جاباما
۳۷۱۱۰۱
۲ نظر
۵۰۰۸
۲ نظر
۵۰۰۸
پ

اشتباه گوگل ایران را قهرمان المپیک کرد

گوگل رده‌بندی جدیدی براساس چندین فاکتور از جمله جمعیت و تولیدناخالص داخلی منتشر کرده. نکته بامزه ماجرا اینجاست که در جدول گوگل براساس تولید ناخالص داخلی ایران رتبه اول المپیک را کسب کرده.

مجله دیجی کالا - اسماعیل دلخموش: شرکت گوگل در سایت گوگل ترندز در بخش مربوط به ترندهای المپیک ریو ۲۰۱۶ بخشی با نام Alternative Olympics medal table به راه انداخته. هدف این بخش آنطور که گوگل اعلام کرده ایجاد یک جدول جدید برای مدال‌های المپیک ریو ۲۰۱۶ است؛ با این تفاوت که در آن برخی فاکتور‌های اولیه هم‌سطح شده باشند یا به عبارت دیگر همه در شرایط برابر بازی کنند. حال برای رسیدن به چنین شرایطی گوگل ابتدا جدول رده‌بندی رسمی را منتشر کرده اما در کنار آن چندین جدول دیگر هم منتشر کرده است.

اشتباه گوگل ایران را قهرمان المپیک کرد

یکی از این جداول مدال‌ها را بر مبنای تولید ناخالص داخلی (Gross Domestic product -GDP) کشورها تنظیم کرده است. این مقیاس یکی از مقیاس‌های اندازه‌گیری در اقتصاد است که ارزش مجموع کالاها و خدمات که در یک دوره معین در یک کشور تولید شده اند را نشان می‌دهد. گوگل با این کار خواسته نشان دهد اگر یک کشور فقیر هم منابع یک کشور قدرتمند را داشت رده‌بندی المپیک چطور تغییر می‌کرد یا اگر یک کشور با جمعیت کم، شرایطی معادل یک کشور پر جمعیت داشت اوضاع به چه شکل می‌شد.
اشتباه گوگل ایران را قهرمان المپیک کرد

به‌این ترتیب گوگل رده‌بندی جدیدی براساس چندین فاکتور از جمله جمعیت و تولیدناخالص داخلی منتشر کرده. نکته بامزه ماجرا اینجاست که در جدول گوگل براساس تولید ناخالص داخلی ایران رتبه اول المپیک را کسب کرده. این یعنی ایران به نسبت وضع اقتصاد خودش بین همه کشورهای دنیا بهترین عملکرد را داشته. طبق این جدول اگر تولید ناخالص داخلی کشورها هم‌سطح می‌شدند ایران تا الان ۶۷ مدال طلا و ۵۷ مدال برنز به دست می‌آورد. یعنی ۱۲۴ مدال در مجموع. جالب است بدانید در این جدول رده‌های بعدی به‌ترتیب به کشور‌های فیجی و ایالات متحده آمریکا رسیده. قضیه جالب‌تر می‌شود که بدانید کشور دوم یعنی فیجی از نظر مدال‌ با ایران فاصله زیادی دارد. یعنی ۳۳ طلا دارد و کلا ۳۳ مدال.

اشتباه گوگل ایران را قهرمان المپیک کرد

بعد از انتشار این مطلب در گوگل خبرگزاری‌ها به این موضوع اشاره کردند بدون آنکه متوجه شوند یک جای کار می‌لنگد. بررسی‌های بیشتر که اولین بار سایت مهر به آن اشاره کرد نشان ‌می‌دهند که یک جای کار گوگل اشتباه است. وقتی از سایت گوگل ترندز وارد Alternative Olympics medal table ‌شویم با کلیک کردن روی علامت تعجب گوشه صفحه سایت medium.com به عنوان منبع معرفی می‌شود. در این منبع یک لینک با عنوان initial dateset امکان دانلود داده‌های اولیه محاسبات گوگل را در اختیارمان قرار می‌دهد. در نتیجه به یک فایل اکسل می‌رسیم که ظاهرا همه محاسبات گوگل از طریق آن انجام شده. کافی است این فایل را دانلود کنید تا به نکته جالبی بربخورید. در واقع قضیه این است که گوگل جمیعت و تولیدناخالص داخلی ایران را اشتباه گرفته یعنی در ستون مربوط به جمعیت عدد بسیار بزرگ مربوط به تولید ناخالص داخلی ایران را وارد کرده و به جای تولید ناخالص داخلی هم عدد به نسبت کوچک جمعیت را قرار داده تا ایران از آنچه هست بسیار پرجمعیت‌تر و بسیار فقیرتر در نظر گرفته شود.

اشتباه گوگل ایران را قهرمان المپیک کرد

نتیجه این محاسبات اشتباه، ایران را قهرمان بلامنازع المپیک کرده. احتمالا اختلاف عجیب و غریب ایران با سایر رقبا هم در صدر جدول از همینجا آمده. به هر حال بلاخره یک بار هم که شده با اشتباه گوگل قهرمان المپیک شدیم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      واویلا لبلی
      دوست دارم خیلی

    • reza

      تو لیلی من مجنون

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج