۳۷۲۴۹۰
۵۰۰۱
۵۰۰۱
پ

مشغله بازماندگان اصولگرای مجلس نهم

این روزها اگر سراغی از نمایندگان خبرساز مجلس نهم بگیرید، نشانی های مختلفی از محل استقرار آنها به شما می‌دهند و دیگر همچون گذشته نه چندان دور، همه راه‌ها به بهارستان ختم نمی‌شود.

خبرآنلاین: این روزها اگر سراغی از نمایندگان خبرساز مجلس نهم بگیرید، نشانی های مختلفی از محل استقرار آنها به شما می‌دهند و دیگر همچون گذشته نه چندان دور، همه راه‌ها به بهارستان ختم نمی‌شود.

قریب به سه ماه از پایان عمر مجلس نهم می گذرد؛ یکی از دوره های خبرساز تاریخ پارلمان جمهوری اسلامی که چهره هایی خبرساز و البته پرحاشیه در آن حضور داشتند. بسیاری از چهره های تاثیرگذار در مجلس نهم که هر یک به گونه ای کارگردان یا بازیگر اتفاقات جنجالی صحن و لابی پارلمان نهم بودند، از راهیابی به مجلس دهم بازماندند تا این روزها مسیری جدا از مسیر بهارستان را دنبال کنند.

تفاوت چندانی نمی کند که نمایندگان سابق مجلس، تجربه چند دوره نمایندگی را در کارنامه داشته باشند یا فقط دوره ردای وکالت بر تن کرده باشند؛ اکنون زمانی است برای بازیابی سیاسی و البته مهمتر از آن، پی بردن به اشتباهات فردی و گروهی که از سوی پارلمانتاریست های شاخص اصولگرایان در دوره های اخیر - به ویژه مجلس نهم - سر زده است. البته تفاوت دیدگاه فراوانی میان چهره های بازمانده از مجلس دهم وجود دارد اما به نظر می رسد رفتارهای بی پروای یک جریان خاص در میان اصولگرایان، گریبانگیر همه طیف های این جریان شد و مجلس دهم را خالی از چهره های شاخص اصولگرا کرد.

این روزها اگر سراغی از نمایندگان خبرساز مجلس نهم بگیرید، نشانی های مختلفی از محل استقرار آنها به شما می دهند و دیگر همچون گذشته نه چندان دور، همه راه ها به بهارستان ختم نمی شود.

آروزهای حزبی مرد لابی‌های پشت‌پرده بهارستان

محمدرضا باهنر که یکی از باسابقه ترین نمایندگان مجلس است، با ثبت نام نکردن در انتخابات مجلس دهم همه را شوکه کرد. او در میان اصولگرایان به مرد پشت پرده رایزنی های پارلمانی شهرت دارد و آنگونه که خود می گوید، استاد لابی است. می توان او را یکی از کارگردان های اصلی اتفاقات مجلس در دوره های هفتم، هشتم و نهم دانست.

عدم حضور باهنر در انتخابات اسفند ۹۴، با تفسیرهای متفاوتی مواجه شد؛ برخی این اتفاق را ناشی از هواشناسی سیاسی او دانستند و گروهی دیگر اینگونه تعبیر کردند که او کرسی بالاتری را هدف گرفته و از این رو عطای نمایندگی مجلس را به لقایش بخشیده است. باهنر اما هر دو گمانه زنی را رد کرد؛ از یکسو گفت که اگر می دانستم اصولگرایان در انتخابات مجلس دهم پیروز نمی شوند حتما ثبت نام می کردم و از سوی دیگر اعلام کرد که هرگز قصد نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ را ندارد.

مرد کرمانی با نفوذ در میان اصولگرایان که پس از درگذشت حبیب الله عسکراولادی رهبری جریان سنتی اصولگرا را برعهده گرفت، در برهه ای با فراکسیون اصولگرایان مجلس نهم متحد شد و حتی از لزوم احترام به دلواپسان سخن گفت.

او این روزها از یکسو به فعالیت های تشکیلاتی در جبهه پیروان یا همان طیف سنتی اصولگرایان مشغول است و از سوی دیگر، به عنوان مشاور علی لاریجانی رییس مجلس و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام مشغول به کار است. باهنر خود درباره مشغله های این روزهایش چنین می گوید: «الان من يك مقدار كارهاي گذشته‌ام شامل بعضي پيگيري‌ها و قرارها را جمع و جور مي‌كنم. ولي بيشتر تلاشم اين است كه دنبال كارهاي تشكيلات سياسي باشم. در واقع دنبال جمع كردن و منسجم كردن نيروهاي اصولگرا هستم.» به نظر می رسد باهنر را در چند سال پیش رو باید در قالب سیاستمداری که به دنبال سروسامان بخشیدن به حال و هوای حزبی کشور است تعبیر و تفسیرکنیم.

مرد تذکرهای قانونی مجلس NGO تاسیس کرد

احمد توکلی از سیاسیون جوانی بود که قدم به اولین پارلمان جمهوری اسلامی گذاشت، مسیری که با تاخیر زیاد سالها بعد تکرار شد. او را می توان یکی از چهره های اصلی تصمیم گیری های اقتصادی پارلمان در سه دوره پیشین دانست. او که از پس از چند دوره کار اجرایی، ادامه تحصیل و نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری ششم و هشتم، بار دیگر در انتخابات مجلس هفتم نامزد شده بود، توانست سه دوره پیاپی بر کرسی های سبز بهارستان تکیه بزند.

توکلی در ابتدای مجلس هفتم حتی به عنوان یکی از گزینه های احتمالی برای ریاست مجلس نیز مطرح بود اما به ریاست مرکز پژوهش ها بسنده کرد. او البته این پست را در ابتدای مجلس نهم به کاظم جلالی یار نزدیک علی لاریجانی واگذار کرد تا فقط یک نماینده عادی در پارلمان باشد.

توکلی حتی مدیریت مسئولی سایت خبری تحلیلی الف را نیز به بیژن مقدم مدیرمسوول پیشین روزنامه جام جم منتقل کرد تا فعالیت های خود را بر روی اتفاقات جاری در عرصه اقتصادی متمرکز کند. او در ابتدای مجلس نهم و برخی دیگر از برهه ها مورد هجمه جریان های تندرو و طیف نزدیک به رییس جمهور سابق قرار گرفت و چه بسا اگر در فهرستی به جز فهرست جبهه متحد اصولگرایان در انتخابات مجلس دهم قرار می گرفت، بار دیگر می توانست رای قابل توجهی را از آن خود کند و در مجلس بماند. توکلی این روزها یک موسسه مردم نهاد غیردولتی اقتصادی تحت عنوان «دیده بان شفافیت و عدالت» پایه گذاری کرده است تا بتواند مطالبات عدالتخواهانه و ضدفساد را در این ngo پیگیری کند. او همزمان در دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی نیز تدریس می کند.

شایعاتی که تکذیب شد

حجت الاسلام سید محمدحسن ابوترابی فرد یکی از نمایندگان شاخص دوره های اخیر مجلس بود؛ سید روحانی که نایب رییس دوم مجلس هفتم بود و توانست در مجلس هشتم و نهم جای محمدرضا باهنر را بگیرد و بر کرسی نایب رییسی اول تکیه بزند. او در چند برهه به عنوان چهره ای خبرساز مطرح شد؛ یک بار در جریان درگیری لفظی علی مطهری و مهدی کوچک زاده در صحن علنی، بار دیگر در جریان نطق علی مطهری مبنی بر مشخص کردن وضعیت محصورین پس از انتخابات ۸۸ و البته مهمتر از همه اینها، حمایت صریح از برجام و حضور در جلسات کمیسیون ویژه که در چند نوبت به جدال لفظی او با نمایندگان مخالف برجام انجامید.

ابوترابی فرد را می توان یکی از بازوهای اجرایی علی لاریجانی در مجلس هشتم و نهم دانست که در اداره جلسات علنی نیز عملکرد قابل قبولی داشت. در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، عزم نامزدی کرد و به ائتلاف با نامزدهای اصولگرایان سنتی مبادرت ورزید اما نخستین فردی بود که از نامزدی در این انتخابات انصراف داد. او تولیت مدرسه علمیه امام حسین(ع) را برعهده دارد و در مسجد امام حسین(ع) نیز نماز جماعت اقامه می کند. در روزهای اخیر، با استناد به شنیده ها، زمزمه هایی مبنی بر احتمال تصدی ریاست سازمان تبلیغات اسلامی و مدیریت موسسه فرهنگی شهدای هفتم تیر (سرچشمه) از سوی حجت الاسلام ابوترابی فرد مطرح شد اما خیلی زود صحت این گفته ها تکذیب شد. گویا اصولگرایان علاقه دارند که این چهره تاثیرگذار در دوره های اخیر مجلس را به سوی فعالیت های فرهنگی و مذهبی سوق دهند. ابوترابی فرد در عین حال در شورای عالی حل اختلافات قوا نیز عضویت دارد.

بازگشت ادیب سیاستمدار به دنیای فرهنگ

غلامعلی حدادعادل برخلاف بسیاری از چهره های فعال در عرصه سیاست، صبغه فرهنگی بیشتری دارد؛ به عبارتی می توان او را یک چهره فرهنگی در سیاست ایران دانست که ردای سیاست بر تن کرده است. او در انتخابات مجلس ششم در حالی به عنوان نماینده تهران به مجلس راه یافت که اصلاح طلبان به پیروزی او در انتخابات بهمن ۷۸ معترض بودند؛ این اعتراضات اما مقبول واقع نشد و او بر کرسی های سرخ ساختمان مجلس تکیه زد و رییس فراکسیون اقلیت شد.

در انتخابات مجلس هفتم، سرلیست اصولگرایان بود و توانست ریاست پارلمان اصولگرا را از آن خود کند. چهره هایی همچون محمدرضا باهنر، احمد توکلی، محمدحسن ابوترابی فرد، غلامرضا مصباحی مقدم، حسین فدایی و علیرضا زاکانی از چهره هایی بودند که در حوزه های مختلف حدادعادل را یاری می کردند تا بتواند در اداره مجلس و کسب تجربه موفق باشد.

در انتخابات ریاست جهوری نهم نام او به عنوان یکی از گزینه های اصولگرایان برای نامزدی در انتخابات مطرح شد اما غلامرضا مصباحی مقدم درباره احتمال حمایت از رییس وقت مجلس برای ریاست قوه مجریه، اینگونه اظهارنظر کرد که «ما تجربه همان یک رییس جمهور فرهنگی برایمان کافی است» تا آب پاکی روی دست کسانی بریزد که چنین گمانه زنی داشتند.

حدادعادل رییس مجلس ماند و از همین جایگاه استفاده کرد تا نامه ای خطاب به رهبر انقلاب بنویسد و از ایشان بخواهد که برای تایید نامزدهای اصلاح طلب به شورای نگهبان توصیه کنند. پس از آن بود که رهبر معظم انقلاب در نامه ای به شورای نگهبان، دستور تاییدصلاحیت مصطفی معین و محسن مهرعلیزاده را صادر کردند.

حدادعادل در بدو پیروزی محمود احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری به یکی از چهره های اصلی حامی او تبدیل شد؛ بلافاصله به استقبال رییس جمهور منتخب رفت و ساختمان مجلس سابق را در اختیار او قرار داد. احمدی نژاد اما به تدریج رابطه اش با حدادعادل رنگ اولیه خود را از دست داد و با نگارش نامه هایی که در رسانه ها بازتاب یافت، به انتقاد از رییس مجلس هفتم پرداخت. پس از انتخابات مجلس هشتم در اسفند ۸۶، حدادعادل دیگر گزینه احمدی نژاد و جریان متبوعش برای ریاست دوره جدید مجلس نبود.

این رخدادها تا حدود زیادی مشخص کرد که حدادعادل در عرصه سیاست ورزی نتوانسته موفقیت چندانی داشته باشد و تکیه بر صبغه فرهنگی، برای او راهگشا نبوده است. او در مجلس هشتم نتوانست بر علی لاریجانی پیروز شود و از کرسی ریاست به صندلی های عادی صحن علنی نقل مکان کرد؛ ریاست فراکسیون اصولگرایان را عهده دار شد و طیف موسوم اصولگرایان تحولخواه و حامیان احمدی نژاد در انتخابات ۸۴ به جرگه یاران او پیوستند.

در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، غلامعلی حدادعادل در فاصله چند ماه مانده تا انتخابات، یک خبر مهم را اعلام کرد؛ ائتلاف سه نفره اش با محمدباقر قالیباف و علی اکبر ولایتی. این خبر خیلی زود در رسانه ها و محافل سیاسی منتشر شد و تحلیل های متفاوتی در قبال آن صورت گرفت. این ائتلاف اما به نتیجه مطلوب نرسید؛ ولایتی و قالیباف مسیر خود را از ائتلاف ۲+۱ جدا کردند و در صحنه رقابت ها باقی ماندند و حدادعادل نیز در شرایطی اعلام انصراف کرد که این تصمیم او، به سود سعید جلیلی تعبیر شد.

زمانی که در مناظره های انتخاباتی سال ۹۲، بحث میان نامزدهای اصولگرا بالا گرفت، محسن رضایی به آنها کنایه زد که: «مگر شما ائتلاف نکرده بودید؟ شما با این همه اختلاف عقیده چگونه با آقای قالیباف و حدادعادل ائتلاف کردید و نتیجه این ائتلاف چه شد؟»

حدادعادل در انتخابات مجلس دهم نیز همچون دوره های گذشته، نامزد اصلی ائتلاف اصولگرایان در پایتخت بود اما نتوانست به موفقیتی دست یابد. او سالهاست که ریاست فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی و مدیریت بنیاد دایره المعارف اسلامی را برعهده دارد و موسس مدارس غیرانتفاعی فرهنگ است که فعالیت های خود را بر روی علوم انسانی متمرکز کرده است. حدادعادل این روزها فعالیت اصلی خود را در فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی و گروه فلسفه دانشگاه تهران خلاصه کرده است و هر از گاهی نیز با رسانه ها به گفتگو می نشیند. او در عین حال در مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز عضویت دارد. حدادعادل ممکن است نیم‌نگاهی هم به کرسی ریاست‌جمهوری داشته باشد.

جنجال‌سازی با توسل به کمیسیون نافرجام برجام

علیرضا زاکانی تا پیش از راهیابی به مجلس هفتم، سوابقی همچون ریاست بسیج دانشجویی و عضویت در تشکل های اصولگرا را در کارنامه خود داشت، وی با راه یافتن به پارلمان، به کمیسیون آموزش مجلس هفتم رفت و نخستین برنامه خود را تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد اعلام کرد.

او که به همراه هم طیفان سیاسی اش در دوران دولت سابق روزهای بروفق مرادی داشتند، توانست به راحتی در دوره های هفتم هشتم و نهم در فهرست ائتلاف اصولگرایان قرار گیرد و به مجلس راه یابد. او یکی از بازوهای اصلی غلامعلی حدادعادل در فراکسیون اصولگرایان بود اما این همکاری در انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ به ضعیف ترین حالت خود رسید.

در این انتخابات، زاکانی خود عزم ریاست جمهوری کرد و خط قرمز دولت خود را «فتنه» و «انحراف» اعلام کرد و صراحتا گفت که به نفع هیچ کسی جز سعید جلیلی انصراف نمی دهد؛ این گونه بود که مسیر زاکانی و حدادعادل در این انتخابات جدا شد. پس از انتخابات اما زاکانی بار دیگر مسیر همکاری با رییس فراکسیون اصولگرایان را در پیش گرفت؛ اتفاقی که تا پایان مجلس نهم ادامه یافت.

یکی از جنجال برانگیزترین ماموریت های زاکانی در مجلس نهم، ریاست کمیسیون برجام بود. زاکانی در این کمیسیون انتقادات فراوانی به برجام و تیم مذاکره کننده کرد؛ به گونه ای که اعتراض برخی اعضای تیم مذاکره کننده همچون عباس عراقچی را برانگیخت. نزدیکان علی لاریجانی همچون حجت الاسلام ابوترابی فرد، بهروز نعمتی و علاءالدین بروجردی در جلسات کمیسیون ویژه بررسی برجام حضور یافتند و نگاه یکطرفه در این کمیسیون را زیرسوال بردند.

زاکانی اما در واکنش به انتقادات گفت که «برخی کار کمیسیون ویژه را شوخی گرفته اند درحالی که من بسیار جدی هستم.»

مواضع زاکانی در کمیسیون ویژه برجام و مواضع تند در قبال دولت یازدهم، پاشته آشیل مهمی برای اصولگرایان بود که می توان از آن به عنوان یکی از عوامل رویگردانی جامعه در قبال اصولگرایان در انتخابات اسفند ۹۴ یاد کرد. زاکانی دبیرکل جمعیت رهپویان یکی از دو گروه اصلی طیف اصولگرایان تحولخواه است و اکنون در این تشکل اصولگرا مشغول به فعالیت است.

هفته نامه پنجره و سایت جهان نیوز ارگان های این تشکل سیاسی هستند که البته ارگان مجازی اش در خردادماه امسال توقیف شد. براساس آنچه اعلام شده است، انتشار دو خبر کذب و جعلی از سوی جهان نیوز علت توقیف آن از سوی هیات نظارت بر مطبوعات بوده است. زاکانی همچنین به دلیل تحصیل در رشته پزشکی هسته ای، به طبابت و تدریس در دانشگاه نیز اشتغال دارد. او عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و مرکز پزشکی هسته ای مجتمع بیمارستان امام خمینی(ره) و بیمارستان شریعتی است. زاکانی این روزها گویا در کنار همراهان سیاسی اش یعنی جمعیت ایثارگران در تلاش هستند تا تحرکات ائتلافی برای انتخابات ریاست جمهوری را سامان دهی کنند، هرچند با توجه به اینکه ائتلاف رهپویان، ایثارگران و پایداری ها در کنار موتلفه نتوانست دست آورد خوبی را به جریان اصولگرا تقدیم کند بعید به نظر می رسد که عقلای اصولگرا بار دیگر گوی و میدان را دربست در اختیار این طیف از نواصولگرایان قرار دهند.

وداع آقای اقتصاددان با پارلمان

الیاس نادران یکی از چهره های اصولگرایی بود که به واسطه دیدگاه های اقتصادی خود در فهرست انتخاباتی اصولگرایان قرار گرفت. نادران به عنوان همراه همیشگی احمد توکلی شناخته می شد و دیدگاه های اقتصادی مشابه او داشت. این فارغ التحصیل دانشگاه کلرمون فران فرانسه در رشته اقتصاد عمومی، بارها با موضع گیری های خود در رسانه ها خبرساز شد. در دولت محمود احمدی نژاد زمانی که مدرک تحصیلی محمدرضا رحیمی با چالش مواجه شد، الیاس نادران مدارکی منتشر کرد که حاکی از انتساب لقب دکتر به محمدرضا رحیمی بود. این اقدام سبب شد رحیمی از نادران شکایت کند و در دادگاه کتهم شناخته شود اما نادران به حکم صادره برای پرونده اش اعتراض کرد و دیوان عالی کشور او را از اتهام نشر اکاذیب تبرئه کرد.

در دولت یازدهم نیز الیاس نادران از منتقدان سیاست های دولت است. زمانی که در مجلس نهم استیضاح رضا فرجی دانا وزیر علوم وقت در دستورکار قرار گرفت، نادران نقش غیرقابل انکاری در رای عدم اعتماد به او داشت. او در شاه بیت سخنان خود چنین گفت: «اگر باز هم همان ستاد جنگ سابق در وزارت علوم سیطره پیدا کند، نمایندگان مجلس برخورد جدی خواهند کرد.»

او نیز همچون یاران اصولگرای خود از راهیابی به مجلس دهم بازماند تا از یکسو در دانشگاه تدریس کند و از سوی دیگر به همکاری با احمد توکلی یار دیرین خود در موسسه «دیده بان شفافیت و عدالت» مشغول شود.

رجعت به کرسی اقتصاد اسلامی

حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم چهره ای خاص در میان اصولگرایان است؛ از یکسو در مهمترین تشکل سیاسی اصولگرا یعنی جامعه روحانیت عضویت دارد و از سوی دیگر یکی از سرشناس ترین اقتصاددانان اصولگرا به شمار می رود که نظریات بسیار به روزی دارد. مصباحی مقدم از زمانی برای عموم مردم شناخته شد که به مجلس هفتم راه یافت؛ چه آنکه تا پیش از آن بیشتر زمان خود را برای فعالیت های علمی و پژوهشی صرف کرده بود اما توانست با بیان نظرات اقتصادی خود، در میان اصولگرایان جایگاه شایسته ای پیدا کند.

او ریاست کمیسیون برنامه و بودجه و کمیسیون اقتصادی مجلس را در سال های گذشته برعهده داشت و نقش موثری در سیاست های اقتصادی مجالس اصولگرا ایفا کرد. مصباحی مقدم که به عنوان یک تحلیلگر و منتقد منصف اقتصادی در جریان اصولگرا شناخته می شود، پس از پایان دوره نمایندگی به دانشگاه امام صادق(ع) بازگشته است. چندی پیش اظهارنظری خبرساز از او منتشر شد که تیتر آن اینگونه انتخاب شده بود: «اگر اصولگرایان اجماع کنند، کاندیدای ریاست جمهوری می شوم.» یک روز بعد اما این اظهارنظر از سوی او تکذیب شد و اعلام کرد که حاضر نیست به طور داوطلبانه به میدان بیاید و به هیچ وجه برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری اعلام آمادگی نکرده است.

تورق کتاب های تاریخی در مرکز اسناد

روح الله حسینیان تا قبل از ورود به مجلس هشتم در نهادهای امنیتی و قضایی مشغول به فعالیت بود. او از اعضای ارشد جمعیت دفاع از ارزش ها در انتخابات ریاست جمهوری هفتم بود؛ گروهی که افرادی نظیر احمد پورنجاتی و محمد شریعتمداری از اعضای شاخص آن بودند و در دوم خرداد ۷۶ از محمدی ری شهری حمایت می کردند. حسینیان سال هاست که مدیریت مرکز اسناد انقلاب اسلامی را برعهده دارد و هر از گاهی اسناد منتشرشده ای از اتفاقات تاریخی منتشر می کند.

در دوره فعالیت مجلس هشتم و نهم، اطراف صندلی روح الله حسینیان یکی از شلوغ ترین مکان ها در صحن بهارستان بود؛ چراکه او به عنوان شاخص ترین چهره جبهه پایداری در مجلس شناخته می شد که ریاست فراکسیون انقلاب اسلامی را برعهده داشت و نمایندگان نزدیک به این جریان برای رایزنی درباره تصمیم های مهم با او به مشورت می نشستند. حسینیان در عین حال در برخی مقاطع انتقاداتی به محمود احمدی نژاد می کرد که تعجب بسیاری را برمی انگیخت. یکی از خبرسازترین این اظهارنظرها، صحبت های او پس از معرفی حمید بهبهانی به عنوان وزیر پیشنهادی راه بود: «احمدی نژاد بدعتی گذاشت که باید منتظر وزیر شدن وزرای رژیم گذشته باشيم.»

دی ماه ۸۸، روح الله حسینیان از نمایندگی مجلس هشتم استعفا کرد و در نامه ای به هیات رییسه مجلس دلایل استعفای خود را بیان کرد. او با بیان اینکه امروز بیش از هر زمان دیگری احساس دلشکستگی و سرخوردگی می کنم، چنین نوشت: «امروز خود را ناتوان‌تر از هميشه مي‌يابم. هر اقدامي آغاز كرديم با رقابت پيچيده پارلمانتاريست هاي حرفه‌اي نقش بر آب شد. جناح اصلاح‌طلب نزد ریيس عزيزتر و ارزشي‌تر شدند و هر روز ما مطرودتر و بي‌خاصيت‌تر.»

حسینیان در بخشی دیگر از نامه خود نوشت: «من خود را سرخورده و شكست خورده مي‌بینم كه كساني در دفاتر مسئولان نظام جمهوري اسلامي حاكم شده‌اند كه ۱۸۰ درجه با رهبري نظام زاويه دارند. چرا احساس يأس و شكست نكنم كه با همه فداكاري اين مردم معتقد و ولايتي در اين نظام كساني نصب مي‌شوند كه تا ثريا فاصله با رهبري نظام دارند كساني كه در اين فتنه تا جايي كه احساس ترس نكردند از حريف حمايت كردند. من نمي‌دانم اگر به كارگيري اين افراد چند چهره به مصلحت مي‌باشد آيا سرخورده شدن صدها مانند من هم مصلحت اين نظام است؟» در کمتر از یک هفته اما حسینیان نامه استعفای خود را پس گرفت.

او که با حمایت محمود احمدی نژاد به مجلس هشتم راه یافته بود، در جریان خانه نشینی رییس دولت دهم صراحتا زبان به انتقاد از این اقدام گشود:«دولت احمدی‌نژاد چیزی مگر باقی گذاشته که از آن دفاع کنیم؟! احمدی‌نژاد زنده باد بهار را جایگزین زنده باد اسلام کرده است. آیا این جای دفاع کردن دارد؟ من همانگونه که گفتم همان طور که از احمدی‌نژاد دفاع کرده‌ام شمشیر خود را نیز بر وی خواهم کشید و من از کسی دفاع می‌کنم که نزدیک به رهبری باشد و نه اینکه از رهبری فاصله بگیرد.»

پس از این اتفاقات، فراکسیون انقلاب اسلامی زمینه ساز تاسیس جبهه پایداری شد تا خود را حافظ گفتمان سوم تیر معرفی کند. با روی کار آمدن دولت یازدهم، خود را به عنوان یکی از منتقدان اصلی این دولت معرفی کرد؛ منتقدی که خبرهای منتشرشده از اظهارات او توجه بسیاری را به خود جلب می کرد.

مهرماه ۹۴، حسینیان برجام را به چالش کشید؛ آنگونه که نورالدین پیرموذن روایت کرده است، حسینیان، علی اکبر صالحی را تهدید کرد که اگر برجام به فرجام برسد،‌ سیمان رویش می‌ریزیم و او را می‌کشیم. این اظهارات با واکنش صریح رییس سازمان انرژی اتمی مواجه شد اما حسینیان بار دیگر این سخنان را تکرار کرد و گفت که این اظهارات کاملا جدی بوده است.

او در سال ۹۵ بار دیگر به مدافع تمام عیار محمود احمدی نژاد تبدیل شده است. حسینیان گفته است که مردم برای بازگشت احمدی نژاد لحظه شماری می کنند: «برای انتخابات ریاست جمهوری بعد هم من از احمدی‌نژاد حمایت می کنم و اعتقاد دارم فقط احمدی‌نژاد می‌تواند برنده انتخابات ریاست جمهوری آینده باشد. هرچه هم دیگران بخواهند دخالت کنند و وی را تخریب کنند فقط خودشان را خراب می کنند.» او با پایان دوره نمایندگی اش به مرکز اسناد انقلاب اسلامی بازگشته است.

استاد اخلاق دولت احمدی نژاد به قم بازگشت

مرتضی آقاتهرانی را به عنوان استاد اخلاق دولت نهم می شناسند. او در انتخابات مجلس هشتم با حمایت محمود احمدی نژاد در فهرست انتخاباتی جبهه متحد اصولگرایان قرار گرفت و با رای بالاتری نسبت به دیگر اعضای این فهرست، راهی بهارستان شد.

آقاتهرانی از شاگردان آیت الله مصباح یزدی است که برای ادامه تحصیل به کانادا و آمریکا سفر کرده است. حتی در مقاطع مختلف خبرهایی مبنی بر تابعیت دوگانه او در رسانه ها منتشر شد و حتی یک فایل صوتی که ادعا می شد آقاتهرانی در آن صحبت می کند روی خروجی سایت های خبری قرار گرفت که این ادعا را تایید می کرد.

بسیاری معتقد بودند که عدم تکذیب این فایل صوتی از سوی آقاتهرانی به منزله تایید تلویحی آن است. در نهایت در اردیبهشت ماه ۹۱، آقاتهرانی صراحتا تایید کرد که این موضوع صحت دارد. او دبیرکل جبهه پایداری است و در برهه های مختلف به دفاع از محمود احمدی نژاد پرداخته است. آقاتهرانی در انتخابات مجلس خبرگان رهبری در سال ۸۵ داوطلب نمایندگی در این مجلس شد اما شورای نگهبان صلاحیت او را تایید نکرد. آقاتهرانی در واکنش به این اتفاق گفته بود که به دلیل ردصلاحیت، از میزان ارادت ما به آقایان شورای نگهبان کم نمی شود.

او که در سال های پایانی حضور در مجلس، کمتر به اتخاذ مواضع خبرساز می پرداخت، با پایان دوره نمایندگی به قم بازگشته است تا به فعالیت های خود در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی وابسته به آیت الله مصباح یزدی ادامه دهد.

آنها که دوباره نماینده نشدند

ارسلان فتحی پور یکی از نمایندگان بانفوذ آذری زبان در دوره های هفتم، هشتم و نهم مجلس بود که طی چند سال نمایندگی خود، ریاست کمیسیون اقتصادی مجلس را برعهده داشت. او در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم عزم کاندیداتوری کرد اما چند روز پس از ثبت نام انصراف خود را اعلام کرد. او در یک افشاگری بی سابقه از سوءاستفاده ۷ هزار میلیارد تومانی در دولت محمود احمدی نژاد خبر داد اما بعدها این اظهارات از سوی «یک مقام آگاه» تکذیب شد. او یکی از نامزدهای ریاست دیوان محاسبات بود اما برای تصدی این سمت تایید نشد.

جواد جهانگیرزاده، حسن سبحانی نیا و احمدرضا دستغیب از نمایندگان نزدیک به علی لاریجانی در دوره های گذشته مجلس، از دیگر چهره هایی بودند که از راهیابی به مجلس دهم بازماندند. سبحانی نیا از دوره سوم تا پایان دوره نهم، نماینده مردم نیشابور بود و حتی در چندین دوره از اعضای ثابت هیات رییسه بود اما در انتخابات مجلس دهم نتوانست آرای کافی برای راهیابی مجدد به مجلس را کسب کند. ین روزها سبحانی نیا تنها در قامت نماینده سابق گاه و بیگاه با رسانه ها گفتگو می کند.

جواد جهانگیرزاده نیز نماینده مردم ارومیه در مجلس هشتم و نهم و از چهره های موثر فراکسیون رهروان ولایت بود که نتوانست به مجلس دهم راه یابد. برخی خبرها حاکی از آن است که جهانگیرزاده به عنوان سفیر جدید ایران در جمهوری آذربایجان به زودی عازم باکو خواهد شد. احمدرضا دستغیب نیز از جمله نمایندگانی است که به سمت مشاورت رییس مجلس منصوب شده است.

منصور حقیقت پور نماینده اردبیل در مجلس نهم که در جریان پرونده حمله به لاریجانی در قم، مسوولیت پیگیری این پرونده را برعهده داشت، از دیگر نمایندگان بازمانده از مجلس دهم است که با حکم علی لاریجانی رییس مجلس به عنوان مشاور او منصوب شده است.

جواد هروی نماینده قائنات و حسین دهدشتی نماینده آبادان در مجلس نهم دو عضو کمیته پیگیری پرونده بابک زنجانی و سازمان تامین اجتماعی نیز نتوانستند آرای لازم برای حضور مجدد در پارلمان را پیدا کنند. هروی به دانشگاه بازگشته و دهدشتی به طبابت مشغول است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج