۳۷۳۳۲۰
۴ نظر
۵۰۰۴
۴ نظر
۵۰۰۴
پ

توافق ایران و روسیه پیام تهدید به عربستان؟

روزنامه عربی الرأی الیوم در گزارش امروز خود ابعاد همکاری نظامی ایران و روسیه را برشمرده است و معتقد است که پیامی از سوی این دو بازیگر مهم منطقه ایی به عربستان است.

خبرآنلاین: روزنامه عربی الرأی الیوم در گزارش امروز خود ابعاد همکاری نظامی ایران و روسیه را برشمرده است و معتقد است که پیامی از سوی این دو بازیگر مهم منطقه ایی به عربستان است.

شماری از کارشناسان و تحلیلگران مسائل عربی در اسرائیل با اشاره به اجازه ایران به روسیه برای استفاده از پایگاه نظامی همدان، آن را تحولی بزرگ در همکاری دو جانبه دانستند که اسرائیل باید از آن نگران باشد به اضافه اینکه این همکاری پیام شدید ایران به دشمن اصلی خود در منطقه یعنی ریاض است.

ابراز نگرانی اسرائیل از همکاری ایران و روسیه

همانطور که انتظار می‌رفت اسرائیل از طریق رسانه‌ها نگرانی خود را از استفاده روسیه از پایگاه نظامی ایران در همدان برای حمله به مواضع گروه‌های مخالف مسلح در سوریه به ویژه داعش و جبهه النصره ابراز داشت.

در این ارتباط «تسوی بارئیل» کارشناس مسائل عربی که در روزنامه هاآرتص مطلب می نویسد، گفت، روسیه و ایران از طریق این اقدام اتحاد منافع خود را عرضه کردند و پس از مدت‌ها تنش بین مسکو و تهران، اعطای فرصت به روسیه برای استفاده از خاک ایران از تحول ریشه‌ای در روابط دو طرف حکایت دارد.

وی افزود: خطرناک اینکه ایران و روسیه اکنون می‌توانند اهداف دیگری را نیز هدف قرار داده و دستور کار مختلفی را تحت پوشش مبارزه مشترک علیه داعش به اجرا در آورند.

به گفته بارئیل اینکه ایران به روسیه اجازه داد از خاک آن استفاده کند، موجب برتری نظامی بسیار مهم روسیه می شود زیرا راه جنگنده های روسیه علیه مواضعی که در سوریه در نظر دارد کوتاه می شود و البته روسیه پیش از این نیز در سوریه بدون رقیب و یا بدون نظارت کسی، عمل می کرد.

پیام ایران به عربستان

وی در ادامه تاکید کرد که این تحول روابط روسیه و ایران بعد دیگری نیز دارد و آن اینکه به مثابه پیام شدید ایران به عربستان است با این مضمون که به دشمن اصلی خود در منطقه اعلام کرد که به هیچ وجه به آن اجازه نخواهد داد در مورد جدول کاری منطقه خاورمیانه تصمیم بگیرد.

تحول بزرگ روابط ایران و روسیه پس از پیروزی انقلاب اسلامی

اما «ایهود یعاری» یکی دیگر از کارشناسان مسائل عربی نیز در گفت‌وگو با شبکه دو تلویزیون اسرائیل گفت، پرواز هواپیماهای روس از خاک ایران تحول بسیار مهمی در طول ۳۷ سال اخیر یا از زمان پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۹۷۹ به شمار می‌آید.

گام‌های پوتین در مسیر نظام جدید خاورمیانه

وی که به عنوان محقق در موسسه مطالعات شرق نزدیک در واشنگتن نیز فعالیت دارد و به ارتباط با سرویس امنیتی اسرائیل در تل آویو معروف است، افزود، اسرائیل معتقد است که ولادمیر پوتین رئیس جمهور روسیه رئیس جمهور کشوری است که از مدتی قبل دیگر از نظر اقتصادی یا مسائل دیگر ابرقدرت نیست اما از قدرت نظامی برخوردار است و قدم به قدم در حال بنا گذاشتن نظام جدید در خاورمیانه است.

دستاوردهای بعدی آشتی با اردوغان چیست؟

یعاری ابراز عقیده کرد که آشتی با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در آینده دستاوردها و نتایج دیگری حتی از نظر نظامی خواهد داشت و علاوه بر این ایران برای نخستین بار در طول ۳۷ سال گذشته با حضور یک نیروی بیگانه در خاک خود موافقت کرده و به بمب افکن های روسیه و جنگده های سوخوی اجازه داده است از پایگاه همدان به پرواز در آیند تا به گفته او مهاجمان شورشی در سوریه را هدف قرار دهند.

همکاری ایران و روسیه برای سد کردن راه «شورشی‌ها» در حلب

وی تاکید کرد که درخواست روسیه از ایران مبنی بر موافقت با استفاده از حریم هوایی برای پرواز موشک ها از سمت دریای خزر همکاری جدیدی است که هدف از آن جلوگیری از تحقق دستاورد «شورشی ها» در جبهه حلب است.

این کاشناس اسرائیلی ادامه داد، هدف از مثلث همکاری روسیه- ایران- ترکیه جلوگیری از تحقق رویای کُردها مبنی بر استقلال در شمال سوریه است که این نیز بازتاب های زیادی خواهد داشت.

وی با اشاره به اوضاع جاری خاورمیانه و تراکم مسائل برای اسرائیل گفت که محور آنکارا- مسکو- تهران محوری است که در آن هیچ کشور عربی به استثنای سوریه به عنوان تابع حضور ندارد و پوتین در این مرحله بازیگر اصلی بوده و در سطح منطقه بسیار فعال است.

بشار اسد برنده اصلی همکاری ایران و روسیه

«حیزی سیمانتوف» از دیگر کارشناسان مسائل عربی در شبکه ده تلویزیون اسرائیل نیز گفت که همکاری روسیه و ایران در سوریه باید موجب نگرانی اسرائیل شود و برنده اصلی این همکاری بشار اسد رئیس جمهور سوریه است.

وی تصریح کرد، ایران برای نخستین بار در تاریخ معاصر خود به یک کشور بیگانه اجازه داده است بمب افکن ها و جنگده های آن در پایگاه نظامی در خاک ایران فرود آمده و از آنجا در یک کشور دیگر یعنی سوریه داعش و تمام دشمنان بشار اسد را هدف قرار دهد.

ایران در مقابل این همکاری از روسیه چه درخواستی خواهد کرد؟

این کارشناس اسرائیلی افزود، موافقت ایران با حضور جنگنده های روسیه حاصل همکاری راهبردی بین این دو کشور و حزب الله است و از آنجا که چه بسا ایرانی ها در مقابل این کار از روسیه چیزی را طلب کنند که همان مجهز شدن به سلاح های پیشرفته است، اسرائیل باید از همکاری بین این دو نگران باشد.

نارضایتی ریاض از همکاری ایران، روسیه و ترکیه

نکته قابل توجه اینکه رسانه های عبری زبان به اتفاق اعلام کردند که عربستان چند ماه پیش از آمادگی خود برای اعزام نیروهای نظامی برای مشارکت در نبردهای حلب خبر داد، اما اکنون پس از این تحول قابل ملاحظه، ریاض ناراضی است و اوضاع را مناسب نمی بیند زیرا اکنون با ائتلاف روسیه و ترکیه و ایران روبه رو است آن هم پس از ملحق شدن ترکیه به ائتلاف اسلامی که ریاض آن را تشکیل داد و رهبری اش را به دست گرفت .

اشاره‌های ترکیه به موافقت با بقای بشار اسد در قدرت

در این ارتباط بارئیل معتقد است که اکنون در چارچوب تفاهم روسیه و ایران و عادی سازی روابط بین این دو ، قول و قرارهایی در راه است و صدا های جدیدی از آنکارا شنیده می شود مبنی بر اینکه چه بسا ترکیه با بقای بشار اسد در قدرت موافقت کند و نمایندگان نظام او می توانند در حل و فصل سیاسی برای پایان دادن به جنگ داخلی در سوریه شرکت داشته باشند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      البته دشمن اصلی ایران در منطقه اسرائیل غاصب است

    • بدون نام

      با این کار ایران موافقم اما نباید طعمه واسه قدرتها بشیم.اونور عربستان طعمه آمریکا اینور ایران طعمه روسیه.

    • بدون نام

      بزرگترین شریک رژیم اشغالگر قدس اول روسیه ' بعد آذربایجان و ترکیه هستند پس تهدید روسیه متوجه این کشور نمیشه ' مخصوصا در همکاری نظامی با یکدیگر

    • محمد ج

      این خیلی خوبه که روسیه هواپیماهاش تو ایرانه اصلا شک نکنین ...چرت و پرتایی هم که درمورد نفوذ و زیر سلطه بودن میگن همش چرته باید از قدرت دیگران استفاده کرد همه میدونن ما از لحاظ نظامی پایینتر از خیلی کشورها هستیم.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج