۳۷۵۰۳۶
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

مردم محصولات «سلامت» می خواهند

وزارت بهداشت در طرحی که چهار سال قبل معرفی کرده است، بر ضرورت استفاده از سالم‌ترین نوع غذا در بیمارستان‌ها تأکید کرده است که این موضوع همچنان در مراحل مقدماتی و اولیه کار قرار دارد.

پردیس عامری در روزنامه ایران نوشت: وزارت بهداشت در طرحی که چهار سال قبل معرفی کرده است، بر ضرورت استفاده از سالم‌ترین نوع غذا در بیمارستان‌ها تأکید کرده است که این موضوع همچنان در مراحل مقدماتی و اولیه کار قرار دارد.

چنانکه کنشگران و تحلیلگران اجتماعی بتوانند مقاصد اجتماعی ضرورت مصرف محصولاتی را که از اقلام مهم سبد خانوار ایرانی هستند در جامعه و میان مسئولان و سیاستگذاران تبیین کنند، بیمارستان‌ها، مدیران سازمان‌ها و به طورکلی همه مراکزی که به طور مستقیم با سلامت جامعه سر و کاردارند، چاره‌ای ندارند جر اینکه با امواج اجتماعی و الزامات برنامه ریزی‌های توسعه کشور، درتعیین راهبردهای اقتصادی خود همراه شوند.اصل حمایت از منافع مصرف کننده به عنوان یک اصل منحصر به فرد در تحلیل‌های اجتماعی مرتبط با بازار امروز جهان است و از این رو مطالبه عمومی مردم از سیاستگذاران نظام سلامت تلاش برای توزیع گسترده غذای سالم، در کمترین حالت، توزیع در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها و نظارت بر آنها است.

محصولاتی همچون مرغ و ماکیان سبز و سالم که معیارهای بهداشت، محیط زیست و سلامت را دارند ولی با قیمت بالاتری در دسترس هستند، چنانکه عرضه آنها در مراکزی همچون بیمارستان‌ها که وظیفه دارند از سالم‌ترین موادغذایی استفاده کنند، گسترده شود و ملزم به استفاده از این نوع محصولات شوند، بتدریج با قیمت متناسب با سطح اقتصادی قشرمتوسط جامعه امکان دسترسی خواهند یافت.

در این میان بنا به اقرار آمارهای جهانی مبتنی بر زنانه بودن فقر، بویژه تنگناهای اقتصادی زنان سرپرست خانوار، بتدریج این اقشارهم امکان استفاده از غذای سالم که حداقل خواسته انسانی است را خواهند داشت. تنها در این صورت است که مسئولان می‌توانند مدعی باشند در مسیر توسعه به معنای خاص امروز، یعنی برابری امکانات و برخورداری برابر افراد جامعه از امکانات سلامت و تغذیه سالم و البته با درنظر گرفتن همه شاخصه‌ها از جمله شاخصه مهم جنسیت، گامی درست و محکم برداشته‌اند.

بنابه آنچه پریسا ترابی مسئول تغذیه بالینی وزارت بهداشت، سال گذشته در مصاحبه‌ای اطلاع داد، برنامه نظارت جدی و رسیدگی به تغذیه بیمارستانی ۴ سال است که در دستور کار وزارت بهداشت قرار گرفته که شامل دو بخش خدمات غذایی و مشاوره تغذیه و رژیم درمانی است. در واقع دولت موظف شده به سلامت تغذیه مراکز بهداشتی توجه ویژه کند ولی همچنان می‌بینیم که این طرح اجرایی نشده و خصوصاً مراکز درمانی خود را موظف به استفاده از سالم‌ترین و باکیفیت‌ترین محصولات غذایی با رعایت شاخصه‌های مهم سلامت، محیط زیست و توجه به روند بهداشتی تولید محصول نمی‌بینند.باتوجه به دغدغه‌های تغذیه زنان بویژه در دوران بارداری و سلامت آنها در دوران نقاهت پس از بارداری و... که در راستای بازگشت آنها به جامعه و از سرگرفتن فعالیت‌های پیشین آنهاست، به نظر می‌رسد چنین طرح‌هایی و اجرایی شدن آنها، از واجبات حوزه سلامت و توسعه سلامت زنان و به طور کلی جامعه باشد.

با این تفاصیل، نظارت جدی بر مراکز خدمات درمانی و بیمارستان‌ها که بعضاً با ارقام دریافتی بالا از بیماران و وظیفه دادن خدمات سلامت به مردم بویژه زنان در موارد خاص زنان و زایمان و امثال اینها، بازهم ترجیح می‌دهند هزینه کمتری صرف کنند، به عنوان نمونه استفاده نکردن آنها ازمحصولات مرغ بدون آنتی بیوتیک، سبز و سالم که قدری گران‌تر است، ضرورت دارد. مسئولان لازم است در این شرایط با اجبار این گونه مراکز قدمی در مسیر افزایش مصرف محصولات سالم غذایی، باهدف شکسته شدن قیمت بالای این محصولات در بازار بردارند که با آنچه مطرح شد، در واقع حرکتی است در مسیر توسعه کشور در سطح کلان و جلب اعتماد اجتماعی برای مصرف این محصول مهم سبد کالای خانوار ایرانی.

البته آنچه این مسأله را قابل تحلیل اجتماعی می‌کند، شکل‌گیری مطالبه‌ها و بیانیه‌های مردمی و کمپین‌های درخواست محصولات غذایی سالم از جانب مردم است که این روزها به راه افتاده‌اند و نشان از تغییر منابع اطلاعاتی، افزایش و گسترش آگاهی‌های عمومی دارد و نمی‌توان آنها را نادیده گرفت. ورود کنشگران اجتماعی به این حوزه که نه از نگاه کسب سود صرفاً اقتصادی، بلکه از نظر مطلوبیت و بررسی رضایت از زندگی مردم، این گونه مسائل را به چالش بکشند و نقش ناظر فعال را ایفا کنند، درجایی که مطالبه مردمی شکل می‌گیرد همواره ضرورت داشته و خواهد داشت.

از ارگان‌های ناظر برسلامت کشور انتظار می‌رود که نسبت به این مطالبه و البته سایر مطالباتی که در میان مردم شکل می‌گیرد بی‌تفاوت نباشند! انتظاری که مردم و کنشگران اجتماعی که قطعاً به سلامت جامعه حساس هستند دارند، با شفاف‌سازی اذهان عمومی و اقدام بموقع مسئولان و وزارت بهداشت، فرهنگ سازی، آموزش‌های معرفی مؤلفه‌های سلامت غذایی و به طور کلی تلاش برای در دسترس بودن این‌گونه محصولات بتدریج برای عموم مردم، نقطه آغازش می‌تواند اجرایی شدن همین طرح وعده داده شده از جانب وزارت بهداشت یعنی نظارت بر تغذیه و مؤلفه‌های سلامت در بیمارستان‌ها و به نوعی الزام آنها به استفاده از محصولات غذایی سالم باشد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج