۳۷۶۵۰
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

رونق‌ معاملات دلاري در بازار مسكن

پس از افزایش نوسانات نرخ ارز، معاملات دلاری در تهران به شدت رونق گرفته و برخی از فروشندگان و فعالان بازار به خرید و فروش کالا بر اساس دلار روی آورده‌اند.

رونق‌ معاملات دلاري در بازار مسكن


هفت صبح:

در زعفرانيه ، فرشته و فرمانيه

كاخ هاي مجلل با قيمت هاي دلاري اجاره مي شوند و به فروش مي روند.

پس از افزایش نوسانات نرخ ارز، معاملات دلاری در تهران به شدت رونق گرفته و برخی از فروشندگان و فعالان بازار به خرید و فروش کالا بر اساس دلار روی آورده‌اند. این گروه در حالی که معتقدند این کار بهترین و منطقی‌ترین روش فروش است در معاملات خود دلار را جایگزین ریال کرده و معتقدند با فروش دلاری کالا در نوسانات نرخ دلار ارزش سرمایه آنها حفظ شده و دچار ضرر و زیان نمی‌شوند. در این رابطه یکی از فروشندگان بازار موبایل تهران به هفت‌صبح می‌گوید: زمانی که ما کالای خود را خریداری کردیم نرخ دلار در حدود 1200 تومان بود اما در حال حاضر دلار به بیش از 2800 تومان رسیده است. وی می‌گوید که از سوی دیگر نرخ ارز هر روز در حال تغییر و افزایش است. بنابراین در صورت فروش کالا با ریال نه تنها دیگر توان خرید کالای مشابه را نخواهیم داشت بلکه به‌این طریق ارزش سرمایه نیز حفظ خواهد شد.


رونق اجاره املاک لوکس دلاری

بررسی‌های صورت گرفته از صنوف مختلف نشان می‌دهد بیشترین معاملات دلاری در صنف معاملات مسکن و خرید و فروش محصولات کامپیوتری و موبایل است. در این رابطه آریا که از مشاوران املاک منطقه زعفرانیه تهران است در خصوص رواج معاملات دلاری به جای ریال به هفت‌صبح می‌گوید: در معاملات مسکن به ویژه بخش اجاره بها در گذشته هم برخی از مالکان ترجیح می‌دادند واحدهای خود را به خارجیان و با دلار اجاره دهند. وی گفت: البته پس از افزایش نرخ دلار تمایل مالکان برای اجاره با دلار به مراتب بیشتر شده است به گونه‌ای که هم اکنون در بیش از ۲۰ درصد از فایل‌های موجود در منطقه، مالک اجاره را به شرط دریافت ماهانه دلار تعیین کرده است.

وی گفت: به عنوان مثال چند وقت پیش ملکی ۸۰۰ متری تریبلکس در منطقه فرشته برای اجاره با قیمت ماهانه ۲۵ میلیون تومان به آژانس سپرده شد که با توجه به قیمت و بزرگی خانه تا‌کنون اجاره نرفته است. این در حالی‌است که مالک آن هم‌اکنون مراجعه کرده و نرخ اجاره را بر اساس ماهانه حدود ۱۲ هزار دلار تعیین کرده است.مالك ملکی ۷۵۰ متری در منطقه فرشته با وجود اين‌که مبله هم نیست برای اجاره به ‌ایرانی‌ها هم ماهانه ۹ هزار دلار درخواست کرده است. وی گفت: در خانه‌های اجاره‌ای با دلار معمولا خانه مبله و در کوتاه مدت به خارجیان اجاره داده می‌شد اما در حال حاضر چون بسیاری از ایرانیان اقدام به اجاره خانه‌های فوق می‌کنند، نه تنها مدت زمان اجاره افزایش یافته بلکه مانند روال عادی اجاره بها به صورت ماهانه از مستاجر دریافت می‌شود.

وی در پاسخ به‌اینکه شرایط دریافت حق کمیسیون مشاوران املاک در این واحدها چگونه است گفت: طبیعتا وقتی مبنای معامله‌ای دلار باشد حق کمیسیون مشاور املاک هم بر اساس دلار خواهد بود و مطابق عرف از طرفین نصف مبلغ اجاره دریافت خواهد شد.

وی در پاسخ به‌اینکه ‌آیا دریافت حق کمیسیون با دلار باعث نشده تا مشاوران هم به افزایش اینگونه معاملات دامن بزنند، گفت: اینکه اجاره یک واحدی بر اساس دلار باشد یا ریال در اختیار مشاور املاک نیست و مشاور فقط حکم معرفی کننده را دارد بنابراین تاثیری در افزایش یا کاهش این نوع معامله نخواهد داشت. وی تاکید کرد: در بازار نقل و انتقالات مسکن معمولا برخی از سفارتخانه‌هاي خارجی با بنگاه‌های املاک قرارداد دارند و مسئولیت سکونت کارمندانشان در واحدهای مناسب را به آنها واگذار می‌کنند. همچنین خوش حسابی این دسته از مستاجران از گذشته تا به امروز باعث شده تا دارندگان واحدهای لوکس خانه‌های خود را به‌صورت مبله به بازار اجاره عرضه کنند.


خرید و فروش کاخ‌های دلاری

همزمان با رونق گرفتن معاملات دلاری در برخی از صنوف و مبحث اجاره بها ،خرید و فروش برخی از خانه‌های بسیار لوکس و بزرگ که سازندگان آنها نام کاخ را بر آنها اطلاق می‌کنند در سطح مناطق شمالی شهر تهران بر اساس دلار رو به افزایش است. این در حالیست که هم اکنون خرید یک واحد مسکونی 60 متری برای بسیاری از اقشار جامعه به صورت امری دست نیافتنی مبدل شده است؛ نمونه آن هم آپارتمانی چند طبقه در منطقه نیاوران تهران است. اين ساختمان که به گفته سازنده آن در هفت طبقه دو واحدی ساخته شده دارای واحدهای ۲۴۰ متري است که به قول فروشنده از دید منحصر به فردی نسبت به شهر برخوردار است. اين كاخ مجهز به استخر بزرگسالان و استخر كودكان است.

همچنين لابي مجللي دارد كه از خصوصيات منحصر به فرد آن مي‌توان به سقف بسيار بلندش اشاره كرد. بر اساس گفته صاحب ملک تمام امكانات و مصالح اين خانه خارجي و وارداتي هستند و از ابزارآلات و مبلمان نامرغوب به هيچ عنوان در آن استفاده نشده است.توجيه این مالک برای فروش براساس دلار این است که بسياري از مصالح و مبلمان اين خانه‌ها از كشورهاي خارجي و به صورت مستقيم وارد شده‌‌اند و نمي‌توان به راحتي براي آنها قيمت ريالي در نظر گرفت. او عنوان مي‌كند كه اگر قيمت هر متر از واحدهاي كاخ را از دلار به ريال تبديل كند براي خريد هر متر آن بايد ۱۶ تا ۱۷ ميليون تومان پول هزينه شود. يعني براي خريد هر واحد ۲۴۰ متري بايد به فروشنده سه ميليارد و ۸۴۰ ميليون تومان و برای کل آن باید بیش از 53 میلیارد تومان پرداخت كرد.


شایعه محوریت دلار در بازار رایانه

با نوسانات نرخ دلار در کشور هر از گاهی این شایعه مطرح می‌شود که فروشندگان لوازمی ‌مثل لپ‌تاپ و موبایل جنس خود را به دلار می‌فروشند. واقعیت ماجرا این است که کسی تا حالا ندیده چنین شایعه‌ای در واقعیت اتفاق بیفتد. در مقطعی که نرخ دلار به یکباره بالا رفت فروشندگان بازار رایانه در پاسخ به خریدارانی که از افزایش قیمت‌ها انتقاد داشتند، می‌گفتند «قیمت‌ها بالا رفته و ما برای خرید جنس‌های جدید مجبوریم جنس‌های قدیمی‌ را هم گران‌تر بفروشیم و اگر مشکلي با این قضیه دارید به نرخ روز دلار به ما پول بدهید» این جمله فقط در حد یک شوخی تلخ باقی ماند و هرگز در عمل دلار مبنای معاملات در بازار قرار نگرفت. این روزها بازار رایانه و لوازم جانبی وضعیت آشفته‌ای دارد. با اینکه گفته می‌شد محدودیت‌های واردات این اقلام برداشته شده، دیروز رئیس اتحادیه فناوران تهران گفت همچنان واردات برخی کالاها مقدور نیست و امکان ثبت سفارش وجود ندارد. به گفته میر‌مهدی کمیجانی«عده بسیاری هم کالاهای مورد نیاز خود را وارد کرده‌اند اما این کالاها به دلیل آنکه با ارز مرجع خریداری نشده در گمرک مانده است.» همه ‌این اتفاقات به بدتر شدن اوضاع بازار رایانه دامن می‌زند.

در این شرایط فروشندگان قیمت حداکثری را به ریال برای کالاهای‌شان لحاظ می‌کنند و فقط خریداران هستند که متضرر می‌شوند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج