۳۷۷۹۲
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

جزييات حمله به سرکنسولگری ايران در هرات

سرکنسولگري ايران در هرات روز يک‌شنبه مورد حمله تعدادي از افغان‌هاي معترض قرار گرفت.

خبرگزاری ایسنا: سرکنسولگري ايران در هرات روز يک‌شنبه مورد حمله تعدادي از افغان‌هاي معترض قرار گرفت.

يک ديپلمات ايراني مقيم هرات با تاييد حمله به کنسولگري ايران در هرات از سوي تعدادي از افغان‌ها اظهار کرد: روز يک‌شنبه تعدادي از افغان‌ها براساس ادعايي بي‌اساس تجمعي را مقابل کنسولگري ايران در هرات انجام دادند.

او درباره دلايل تجمع صورت گرفته گفت: چند ماه قبل عده‌اي از افغان‌ها با اين ادعا که ۱۳ نفر از اقوام‌شان به طور غيرقانوني وارد ايران شده و سپس خبردار شده‌اند که آن‌ها کشته شده‌اند، خواستار تحويل جنازه اين تعداد از سوي ايران شدند.

اين ديپلمات ايراني با تاکيد بر اين که تاکنون هيچ سندي دال بر اينکه اين ادعا درست باشد و اين تعداد از افغان‌ها وارد ايران و سپس کشته شده باشند، در اختيار نداريم تاکيد کرد که افراد مدعي نيز تاکنون سندي ارائه نکرده‌اند.

وي ادامه داد: چند ماه قبل با اصرار دفتر وزارت خارجه افغانستان در هرات، به سه تا چهار نفر از اقوام اين افراد براي سفر به ايران و پيگيري ادعاي مطرح شده، از سوي ايران ويزا داده شد آنها به ايران آمدند و پس از مدتي بازگشتند اما هيچ سندي را مبني بر اين که ادعاي‌شان درست بوده باشد، ارائه نکردند اين در حالي است که وزارت خارجه افغانستان نيز ادعايي بر روي اين موضوع ندارد و صرفا مبتني بر ادعاي بستگان افراد نامبرده شده موضوع را مطرح کرده است.

اين ديپلمات ايراني مقيم هرات همچنين تصريح کرد: موضوع مورد ادعاي تعدادي از افغان‌ها درباره کشته شدن ۱۳ نفر از خانواده‌شان در ايران در ۷ آذر ۱۳۹۱ در دومين اجلاس کميسارياي مرزي ايران و افغانستان در هرات مطرح شد.

در بند ۱۲ صورت‌جلسه آن نشست، اعلام شد که در مورخ ۳ /۶ /۹۱ «تعداد ۱۳ نفر از اتباع افغانستان به طور غيرقانوني وارد خاک ايران شده و به ادعاي بستگان آن‌ها در منطقه مرزي تايباد کشته شدند» از اين رو مقرر شد طرف افغان اسناد و مدارک لازم براي چنين ادعايي را به طرف ايراني ارائه و ما آن را بررسي و نتيجه را اعلام کنيم که پس از بررسي، مشخص شد هيچ مدرکي و سندي دال بر صحيح بودن چنين ادعاي وجود ندارد.

او در پاسخ به اينکه نتيجه بررسي ايران چه بود؟ گفت:عملا امکان بررسي اين مساله براي ما وجود ندارد، چراکه اول از کجا معلوم اين افراد وارد ايران شده باشند؛ دوم اين که ممکن است آنها غيرقانوني وارد ايران شده باشند و سوم اينکه ايران و افغانستان ۹۵۰ کيلومتر مرز مشترک دارند و امکان رصد آن به طور ۱۰۰ درصد وجود ندارد.

وي درباره اعتراض صورت گرفته مقابل کنسولگري ايران در هرات گفت: تعدادي از بستگان افرادي که گفته مي‌شود وارد ايران و سپس کشته شده‌اند، مقابل کنسولگري تجمع کردند و به نظر مي‌رسيد آن‌ها تحريک هم شده بودند ابتدا در مقابل استانداري هرات جمع شدند و بعد به سمت کنسولگري ايران آمدند.

اين ديپلمات ايراني خاطرنشان کرد: پليس مي‌گويد اين تعداد مجوز راهپيمايي و تجمع نداشتند و از حرکت آنها به سمت کنسولگري بي‌اعتنا بوده است آنها با سنگ به سمت در، شيشه‌ها و ديوار کنسولگري حمله کردند که با تيراندازي هوايي از سوي پليس روبه‌رو و سپس متفرق شدند.

او درباره زخمي شدن تعدادي از تجمع‌کنندگان مقابل کنسولگري اظهار کرد: کسي مورد تيراندازي قرار نگرفته است، ممکن است تعدادي در حين فرار در واکنش به پليس، زمين خورده و زخمي شده باشند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج