۳۷۸۰۵۸
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

ارزش صادرات غیرنفتی ایران چقدر است؟

وزارت صنعت، معدن وتجارت اعلام کرد: ارزش صادرات غیرنفتی کشور در دوره ۳۶ ماهه ( ۹۴- ۱۳۹۲ ) همراه با سه ماهه نخست ۱۳۹۵ به رقم ۱۴۵.۲ میلیارد دلار رسید که بالاترین سهم در دوره سه ساله آن مربوط به سال ۱۳۹۳ با رقم ۳۴.۸ درصد است.

خبرگزاری ایرنا: ارزش صادرات غیرنفتی سه ماهه نخست امسال ۱۰.۴ میلیارد دلار اعلام شده، و برای سال های ۹۴- ۱۳۹۲ به ترتیب ۴۱.۸، ۵۰.۶ و ۴۲.۴ میلیارد دلار ثبت شده است.

همچنین مجموع ارزش واردات به منظور تامین نیازمندی های تولید در دوره ۳۹ ماهه این گزارش رقم ۱۵۳.۸ میلیارد دلار را نشان می دهد که نسبت به صادرات اختلاف ۸.۶ میلیارد دلاری دارد.

بررسی میزان واردات در دوره سه ساله یاد شده نشان می دهد سال ۱۳۹۳ با سهم ۳۴.۸ درصدی بالاترین میزان را در این دوره داشته است.

ارزش واردات سه ماهه ابتدایی امسال ۹ میلیارد دلار بوده و در سال های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۴ به ترتیب ۴۹.۷، ۵۳.۶، ۴۱.۵ میلیارد دلار واردات داشتیم.

** تمرکز بر واردات کالاهای سرمایه ای و واسطه ای

واقعیتی که در بررسی آماری دوره یادشده به آن می توان دست یافت، تمرکز واردات کشور بر کالاهای سرمایه ای و واسطه ای بوده که پیامد صادرات مجدد را به همراه داشته است.

وزارت صنعت، معدن و تجارت در دوره مورد ارزیابی، تسهیل تامین مواد اولیه واحدهای تولیدی نظیر مواد پتروشیمی، آلومینیوم و فولاد را از طریق صنایع بالادستی و واردات اجرا کرده است.

** ظرفیت سازی برای تولید فولاد، سیمان، مس و طلا

دولت یازدهم در مدت فعالیت خود (نیمه دوم سال۱۳۹۲ تا پایان ۱۳۹۴ و سه ماهه نخست ۹۵) ۳۶ طرح را با اشتغال حدود هشت هزار و ۵۰۰ نفر با حجم سرمایه گذاری حدود ۱۱۰ هزار میلیارد ریال ( ۱۱ هزار میلیارد تومان) راه اندازی کرد .

بهره برداری از این طرح ها ظرفیت تولید سیمان را به میزان سه میلیون تن، زنجیره فولاد (کنسانتره تا شمش ) ۲۳ میلیون تن، زنجیره مس ( کنسانتره تا شمش ) ۵۱۰ هزار تن، طلا هفت تن و پتروشیمی ۷۲۰ هزار تن افزایش داده است.

** آمار پروانه های اکتشاف، گواهی کشف، پروانه بهره برداری

وزارت صنعت، معدن و تجارت در آمار منتشره خود آورده است: شمار پروانه های اکتشاف صادر شده در دوره این گزارش به رقم سه هزار و ۱۰۵ فقره رسید، علاوه بر این تعداد دو هزار و ۱۹۵ گواهی کشف ماده معدنی صادر و آمار پروانه های بهره برداری از معادن رقم دو هزار و ۱۹۸ فقره اعلام شد. رقم مجوز برداشت در حوزه معدن نیز سه هزار و ۱۶ فقره بود .

** آزاد سازی پهنه های معدنی

براساس سیاست حضور فعال بخش خصوصی در حوزه معدن در سال ۱۳۹۲ از مجموع ۱۰۰ درصد پهنه های معدنی، تاکنون ۸۰ درصد آنها آزاد شده است تا توسط مردم اکتشاف و بهره برداری شود.

آزادسازی ۱۶ هزار محدوده اکتشافی بلوکه شده به مساحت بیش از ۱۵۰ هزار کیلومتر مربع و فراخوان برای مشارکت بخش خصوصی در دوره زمانی تعیین شده از دیگر اقدام های صورت گرفته در این بخش است.

** اکتشاف در ۱۷۰ هزار کیلومتر مربع از مساحت کشور

اکتشاف در ۱۷ پهنه اکتشافی سراسری به مساحت ۱۷۰ هزار کیلومتر مربع ( ۱۰ درصد از مساحت کل کشور ) تا پایان سال ۹۴ بخشی از دستاورد وزارتخانه مزبور در دوره مورد بررسی است .

برداشت اطلاعات ژئوفیزیک هوایی به میزان ۵۵ هزار کیلومتر خطی در سال ۹۳ و ۱۵۰ هزار کیلومتر خطی در سال ۹۴ به میزان کل زمان های قبلی صورت گرفت.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج