۳۸۱۲۵۲
۵۰۰۸
۵۰۰۸
پ

روایت علی ضیا از جلسه با رئیس فرهنگستان

هفته گذشته نشستی با حضور غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و مدیران و مجریان شبکه یک برگزار شد.

وب‌سایت آی سینما: هفته گذشته نشستی با حضور غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و مدیران و مجریان شبکه یک برگزار شد. علی ضیا به عنوان یکی از مجریان حاضر در این جلسه در گفت‌وگو با ما توضیحات جالبی درباره این جلسه می‌دهد. او می‌گوید حداد عادل نسبت به برخی از حواشی که پیرامون فرهنگستان به وجود آمد انتقاد و اعلام کرده که واژه‌های زیست شناسی که اخیرا به این نهاد منسوب شد، اصلا متعلق به فرهنگستان نبوده است.

روایت علی ضیا از جلسه با رئیس فرهنگستان

علی ضیا در مورد جزییات نشست هفته گذشته مجریان و مدیران شبکه یک با رییس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی به ما می‌گوید: «من در این نشست به این نکته اشاره کردم که به هر شکل برای ما قابل قبول نیست که به جای «نوتلابار» از واژه «نان داغ‏، شکلات داغ» استفاده کنیم چون با استفاده از این‌گونه کلمات مخاطبان خود را از دست خواهیم داد. بعد از صحبت‌های من، جناب آقای عادل به من پیشنهاد دادند که به کمیته جوانان فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی بروم. منتهی من به عزیزان و نور چشمان در فرهنگستان گفتم که معاشرت شما بزرگان با جوانان کم شده و به همین دلیل ادبیاتی که شما به کار می‌برید شباهت زیادی به ادبیاتی که جوانان به کار می‌برند ندارد.»

ضیا در مورد عدم پذیرش واژه‌های جدید از سوی مردم هم می‌گوید: «بعد از گفته‌های بنده در مورد جوان نبودن اعضای فرهنگستان هنر، آقای حداد عادل به شوخی گفتند که جوان ترین عضو این فرهنگستان بنده هستم و بقیه اعضا، حول و حوش ۹۰ سال سن دارند. حال که آقای عادل لطف داشتند و پذیرفتند که کمیته جوانان فرهنگستان باید فعال شود، از ایشان درخواست کردم که در شورای مرکزی هم از جوانان بهره بیشتری ببرند. من نمی‌گویم که اعضای شورای مرکزی فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی همه هم سن و سال من باشند، ولی به نظرم نباید فاصله سنی زیادی با جوانان داشته باشند، چون ما افراد جوان و خوش ذوق بسیار زیادی داریم که در حوزه ادبیات فعالیت می‌کنند. تا زمانی که این اتفاق نیافتد، واژه‌های جدیدی که قرار است جایگزین سایر واژه‌های خارجی شوند خیلی جدی گرفته نخواهد شد.»

مجری برنامه «ویتامین ۳» در ادامه به انتقادات حداد عادل به برخی جو سازی‌ها علیه فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی اشاره می‌کند و در این باره توضیح می‌دهد: «جناب آقای حداد عادل در برخی از موارد انتقاداتی به جو‌ی که علیه فرهنگستان راه می‌افتد، داشتند و اعلام کردند که آن اصطلاحات زیست شناسی که چند وقت پیش به مجموعه آنها منسوب شد، از سوی این نهاد اعلام نشده و حتی گفتند که اصلا آنها برای برخی از واژه‌ها نظیر باکتری، لغت جدیدی انتخاب نکردند و مخالف برخی واژه سازی ها هستند. حتی آقای عادل به ذکر یک خاطره هم پرداختند و گفتند چند سال پیش برخی از دوستان نیروی انتظامی نامه‌ای به رهبری ارسال کردند تا دیگر از واژه پلیس استفاده نشود و رهبری هم در ابتدا با این قضیه موافقت کردند. اما جناب عادل بعد از مطلع شدن از این موضوع به دیدار رهبری رفتند و برای ایشان استدلال‌هایی آورند که نباید واژه پلیس تغییر پیدا کند که این موضوع با موافقت رهبر همراه شد و ایشان فرمودند که پلیس باید پلیس باشد.»

ضیا در پایان پیشنهاد می‌دهد که یکی از مجریان صداوسیما به عنوان بازوی اجرایی فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی به عضویت در شورای مرکزی این نهاد درآیند: «به نظر من صبوری و گذر زمان تنها عاملی است که می‌تواند باعث جا افتادن واژه‌های جدید شود. در جلسه به این نکته اشاره شد که فرهنگستان هنر بازوی اجرایی ندارد و متاسفانه کارهای اجرایی هم انجام نمی‌دهد. پیشنهاد دادیم که یکی از مجریان صداوسیما به عضویت در شورای مرکزی فرهنگستان هنر درآید. خیلی خوب است که آقای علی درستکار به عنوان یکی از مجریان به عضویت در شورای مرکزی فرهنگستان معرفی درآید.»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج