۳۸۱۴۱۶
۵۰۰۸
۵۰۰۸
پ

ترس آمریکا از شکست در زمینه هوش مصنوعی

دانشمندان وزارت دفاع آمریکا نگران هستند که این کشور در رقابت توسعه‌ی هوش مصنوعی شکست بخورد.

وب سایت سایبربان: دانشمندان وزارت دفاع آمریکا نگران هستند که این کشور در رقابت توسعه‌ی هوش مصنوعی شکست بخورد.

ترس آمریکا از شکست در زمینه هوش مصنوعی

دانشمندان وزارت دفاع آمریکا در حال بررسی خطرها و فواید سامانه‌های خودمختار در سال‌های آینده هستند. بر اساس بررسی این افراد، سامانه‌های خودمختار، هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی می‌توانند انقلابی را در روش‌های جاسوسی از دشمن‌ها، دفاع از نیروها یا رساندن سریع‌تر تجهیزات به نیروهای خطر مقدم ایجاد کنند؛ در مقابل هوش‌های مصنوعی تجاری و دانشگاهی با سرعتی پیشرفت می‌کنند که ارتش نمی‌تواند خود را با آن هماهنگ بکند. در گزارش منتشرشده از تحقیقات دانشمندان آمده است: «آمریکا باید یک اقدام ضروری را برای پیدا کردن روش مقابله با عملکرد هوش مصنوعی فعال، پیدا کند.»

در گزارش مذکور اشتباهات ارتش در توسعه جنگ‌افزارهای الکترونیکی و سایبری ذکر شده است. بر همین اساس تمرکز پنتاگون روی توسعه‌ی سلاح‌ها، روش‌ها، نقشه‌ها و به‌کارگیری ترفندهایی برای فریب دشمنان در زمان حمله بوده و این موضوع باعث نادیده گرفتن آسیب‌پذیری تجهیزات شده است.

دانشمندان در گزارش خود نوشته‌اند: «به روشنی مشخص است به‌احتمال زیاد بعضی از کشورها در حال ایجاد فناوری تخصصی برای استفاده در جنگ‌افزارهای سایبری و الکترونیکی علیه آمریکا هستند. با وجود این بیشتر تمرکز آمریکا روی توسعه‌ی قابلیت‌های حمله‌ی سایبری قرار دارد و به بهبود توانایی‌های دفاعی برای مقابله با حملات توجهی نشان نمی‌دهد. متأسفانه غفلت وزارت دفاع در این زمینه هزینه‌های بسیار زیادی را تنها برای ساخت وصله‌های آسیب‌پذیری‌ سیستم‌ها به آن‌ها تحمیل می‌کند.»

مطالعات یادشده در زمینه‌ی هوش مصنوعی نیز صدق می‌کند. در ادامه‌ی گزارش به‌عنوان روشی برای مقابله با تهدید آمده است: «معاون اطلاعات وزیر دفاع1 باید اولویت‌های جدیدی را برای جمع‌آوری و تجزیه‌وتحلیل سامانه‌های خودمختار خارجی ایجاد کند.»

موضوع ذکر شده بیان می‌کند باید توانایی‌های چین، روسیه و دیگر کشورها بررسی شود تا قابلیت‌هایی که به‌زودی در زمینه‌ی کار با هوش مصنوعی به دست می‌آورند مشخص شود.

به‌طور هم‌زمان، دفتر فراگیری فناوری و لجستیک وزارت دفاع2 باید جامعه‌ای از محققان را برای انجام آزمایش و کشف سناریوهایی برای مقابله با فناوری‌های خودمختار و جایگزینی آن‌ها ایجاد کنند؛ به عبارت دیگر، باید اقدام به تمرین مبارزه با هوش مصنوعی دشمن بشود. این جامعه باید اختیارات گسترده‌ای را برای تحقیق در زمینه‌ی پهپاد، نرم‌افزار و الگوریتم‌های یادگیری ماشینی تجاری داشته باشند.

دانشمندان وزارت دفاع گفتند: «این جامعه نه‌تنها روش‌های جدیدی را برای استفاده از سامانه‌های خودمختار، غیر خودمختار و مقابله با توان تجهیزات خودمختار دشمن ایجاد می‌کند؛ بلکه مزایا و آسیب‌پذیری‌های فناوری‌های تجاری آمریکا و دشمنان را شناسایی می‌کنند.»

تمرکز زیاد روی فناوری اطلاعات، آسیب‌پذیری‌های جدیدی را ایجاد کرده است. نام مطالعه‌ی انجام شده «فرصتی برای محدود کردن یا شکست استفاده از سامانه‌های خودمختار دشمنان علیه نیروی آمریکا» است.

در ادامه‌ی گزارش آمده است: «به‌عنوان مثال اختلال در داده‌های ورودی به حسگرها، به عنوان قوانینی منطقی برای فریب دشمنان استفاده می‌شوند.»

در بیشتر مواقع، مغز انسان‌ها بسیار بهتر از برنامه‌های تولید شده توسط آن‌ها، اختلالات ایجاد شده در سیگنال‌ها را تشخیص می‌دهد. مطالعه‌ی مکرر روی اهمیت تصمیم‌گیری‌های انسانی صورت گرفته است؛ اما پتانسیل بسیاری برای یادگیری نرم‌افزارها و سامانه‌های خودمختار بدون کمک انسان‌ها وجود دارد. آیا کنترل یک هدایت یک توپخانه ‌توسط سامانه‌های یادگیری مستقل بی‌خطر است؟ گزارش بیان می‌کند که وزارت دفاع هنوز نمی‌تواند به این سؤال پاسخ مشخصی بدهد.

در گزارش مذکور نوشته شده است: «روش‌های آزمایش پردازش‌ها و تکنیک‌های کنونی برای بررسی نرم‌افزارها در زمینه‌های یادگیری و سازگاری کافی نیستند. کلید روش بهتر آزمایش، به‌خصوص در محیط‌های مجازی، استفاده از نسل بعدی هوش مصنوعی خواهد بود.»

آمریکا با فشار اخلاقی خاصی برای توسعه و استفاده از سامانه‌های خودمختار روبه‌رو است. ارتش برای محدود کردن سلاح‌های خودمختار با فشارهای داخلی و خارجی مواجه است در حالی که این موضوع در مورد چین و روسیه کمتر صدق می‌کند. به عنوان مثال روسیه در حال آزمایش ربات‌های خودمختار زمینی (نمونه‌ی خودمختار از تانک «Armata T-143») به عنوان نگهبانان جدید سایت‌های موشکی خود است.

در بخشی از گزارش آمده است: «در حالی که آمریکا توسط مشکلات سیاسی بسیاری احاطه شده، استفاده از سامانه‌های خودمختار توسط دشمن‌های بالقوه با محدودیت‌های کمتری همراه است؛ بنابراین انتظار اشتغال سامانه‌های خودمختار در آمریکا، تصویر شفافی از آینده‌ی کارمندان ارائه نمی دهد.»
___________________________

1- معاون اطلاعات وزیر دفاع (undersecretary of defense for intelligence)، یک موقعیت غیرنظامی رده‌بالا در وزارت دفاع آمریکا است که به‌عنوان یک مشاور رده‌بالا در امور نظامی عمل می‌کند.
۲- Pentagon's office of acquisition technology and logistics
3- تی-۱۴ آرماتا جدیدترین تانک اصلی میدان نبرد ارتش روسیه است که در سال ۲۰۱۵ از آن رونمایی شد. این تانک بر مبنای بدنه زره‌پوش آرماتا توسعه پیدا کرده است. قرار است تا سال ۲۰۲۰ حدود ۲۳۰۰ دستگاه از این تانک به ارتش روسیه تحویل داده شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج