۳۸۱۵۰۸
۲ نظر
۵۰۰۵
۲ نظر
۵۰۰۵
پ

ضربه کاری علمای اهل سنت به آل سعود

هفته گذشته کنفرانسی با حضور علمای مطرح اهل‌سنت در گروزنی پایتخت چچن برگزار شد که شرکت‌کنندگان در بیانیه پایانی بر برائت خود از فرقه جعلی وهابیت تأکید کردند و آن را خارج از مذهب اهل‌سنت دانستند.

خبرگزاری تسنیم: حکومت سعودی و شیوخ وهابی هرگز گمان نمی‌کردند که روزی گروزنی پایتخت جمهوری چچن برگزار کننده کنفرانسی باشد که نتیجه آن تبرئه علمای اهل سنت از وهابیت و خارج دانستن وهابیت از اهل سنت باشد، در حالی که سعودی‌ها میلیاردها دلار در سطح جهان به‌ویژه در منطقه قفقاز برای ترویج فرقه وهابیت هزینه کرده‌ و می‌کنند.

"اهل سنت و جماعت چه‌کسانی هستند؟"، سؤالی که پس از گسترش اقدامات تروریستی که تحت پوشش اسلام و به‌ویژه تحت پوشش اهل سنت و جماعت صورت می‌گیرد، مطرح شده است.

با هدف شناسایی و معرفی هویت اهل سنت و جماعت، هفته گذشته کنفرانسی با حضور شمار زیادی از علمای اهل سنت به‌ویژه احمد الطیب شیخ الازهر مصر به‌میزبانی گروزنی پایتخت چچن و با حضور علما و اندیشمندان ارشد اهل سنت جهان اسلام از مصر،‌ سوریه، اردن، سودان و اروپا برگزار شد که این کنفرانس سه‌روزه روز شنبه ۲۷ آگوست با صدور بیانیه‌ای به کار خود پایان داد. شیخ شوقی علام مفتی اهل سنت مصر، شیخ اسامه الزهری مشاور رئیس جمهور مصر و معاون کمیسیون دینی پارلمان این کشور، شیخ علی جمعه مفتی سابق مصر، شیخ عبدالفتاح البزم مفتی دمشق از جمله شخصیت‌های مهم شرکت کننده در این کنفرانس بودند.

مهمترین نتیجه این کنفرانس، خروج وهابیت از دایره اهل سنت بود: «اهل سنت و جماعت شامل اشاعره و ماتریدیه در فقه، و پیروان مذاهب چهارگانه اهل سنت در فقه (حنبلی، حنفی، شافعی و مالکی) و اهل تصوف هستند».

در این کنفرانس که ۲۰۰ نفر از علمای اهل سنت شرکت داشتند، بر این نکته تأکید شد: «این کنفرانس، نقطه عطف مهم و ضروری برای اصلاح انحراف شدید و خطرناکی است که مفهوم اهل سنت و جماعت را در پی تلاش‌های افراطیون برای ربودن این لقب و محدود کردن آن به خود و اخراج شایستگان از آن به کار می‌گیرد». این بند اشاره‌ واضحی به گروه‌های تکفیری وهابی‌ دارد که حکومت آل سعود از آنها حمایت می‌کنند.

شرکت کنندگان در این کنفرانس همچنین، مؤسسات دینی سنی قدیمی را شامل الازهر، القرویین، الزیتونه، حضرموت، مراکز علمی و پژوهشی و مؤسسات دینی و علمی روسیه را مشخص کردند و مؤسسات دینی سعودی از جمله دانشگاه اسلامی مدینه منوره را در زمره مؤسسات اهل سنت وارد نکردند.

علمای شرکت کننده در این کنفرانس بر ضرورت اقدامات جدی برای مهار گروه‌های تروریستی تأکید و اعلام کردند تجمع علما در چچن نقش جدی در مهار آتش جنگ‌های غیرانسانی ایفا می‌کند، جنگ‌هایی که اجساد اعراب و مسلمانان را به موش‌های آزمایشگاهی تبدیل کرده است، جنگ‌هایی که رژیم‌های استعماری جدید با شعله‌ور کردن آن، نظریه‌های شیطانی ترسناک خود را رواج می‌دهند.
ضربه کاری علمای اهل سنت به آل سعود

رهبران و علمای چچن و قفقاز با استقبال از سفر شیخ الازهر با بیان اینکه «شیخ الازهر امام اهل سنت و جماعت است» ضربه بزرگی به شیوخ و مفتیان وهابی سعودی وارد کردند که خود را همواره به‌دروغ، رهبر و پرچمدار اهل سنت معرفی می‌کنند.

اما اسامه الازهری مشاور رئیس جمهور مصر با دفاع از این کنفرانس تصریح کرد که کنفرانس چچن با هدف پرداختن به مشکلات عقیدتی و افکاری در جهان اسلام است که جریان‌های تروریستی افراطی در پایه‌ریزی شیوه‌های ویرانگر خود از آن سوء‌استفاده می‌کنند، تکفیر و منفجر کردن قدم به قدم حرکت می‌کنند، اما مؤسسات دینی ذی‌ربط این خطر را درک نکرده‌ و گامی برای مهار تکفیر برنداشته‌اند، افراطیون تلاش می‌کنند دین اسلام را به‌عنوان نمونه‌ای برای تخریب، ویرانگری، تفرقه و دشمنی پیاپی ارائه کنند.

این کنفرانس وهابیت سلفی را از دایره مذهب اهل سنت و جماعت خارج کرده است که البته در سطح دینی تازگی ندارد و بارها علمای اهل سنت بر ساختگی و جعلی بودن فرقه وهابیت تأکید کرده‌اند.

شرکت کنندگان در این کنفرانس بر«راه‌اندازی یک شبکه تلویزیونی در فدراسیون روسیه با هدف معرفی اسلام صحیح و مبارزه با افراط‌گرایی و تروریسم و ایجاد مرکز علمی در جمهوری چچن برای رصد و مطالعه و بررسی فرقه‌های معاصر و مفاهیم و نقد علمی فکر افراطی تأکید و پیشنهاد کردند که نام این مرکز،‌ «تبصیر» (بصیرت‌، روشنگری) باشد».
ضربه کاری علمای اهل سنت به آل سعود

این کنفرانس همچنین به مؤسسات بزرگ اهل سنت همچون الازهر توصیه کرده است برای علاقه‌مندان تحصیل علوم اهل سنت بورسیه در نظر بگیرد که تقابل آشکار با رژیم سعودی است که با دادن بورسیه، به ترویج افکار تکفیری وهابی از طریق جذب دانشجویانی از کشورهای اسلامی با مشوق‌های فریبنده مالی و فارغ‌التحصیل شدن آنها به‌عنوان مبلغ وهابی و تبلیغ آن از طریق شبکه‌های پرتعداد خود همچون صفا و وصال می‌پردازد.

هدف از این کنفرانس، اعلام برائت اهل سنت از انحرافاتی بود که وهابیت در پوشش دینی در آن وارد کرده است که پروژه سیاسی پادشاهی آل سعود به شمار می‌رود.

پیوند عمیق آل‌سعود و وهابیت و حمام خون در جهان اسلام

«خون با خون و ویرانگری با ویرانگری»، پایه اساسی ائتلاف محمدبن عبدالوهاب با محمدبن سعود در سال ۱۷۴۵ میلادی بود، هیچ جدایی میان وهابیت دینی و پادشاهی آل سعود وجود ندارد و هر دو نفر به یکدیگر متعهد شدند که تحت هر شرایطی از یکدیگر حمایت کنند و این مسئله حمام خونی را که از موقع تشکیل این ائتلاف در جهان به راه افتاده، توجیه می‌کند.

از سال ۱۹۳۲ زمان اعلام پادشاهی آل سعود پس از اشغال کامل نجد و حجاز، جهان اسلام در معرض سیل ویرانگر وهابیت سعودی قرار گرفت که پادشاهی سعودی از آن به‌عنوان سلاحی برای تقویت نفوذ خود در جهان اسلام استفاده کرده است، فرقه وهابیت هر کسی را که مخالف افکار و عقاید محمدبن عبدالوهاب باشد، تکفیر می‌کند، این منطق شکننده دینی تنها سلاح پادشاهی سعودی نیست، بلکه با پول‌های بادآورده نفت میلیاردها دلار برای تبدیل مسلمانان به وهابیون از طریق مدارس دینی یا مساجدی که در گوشه و کنار جهان احداث کرده، از فکر وهابی حمایت کرده است.

مناقشات سیاسی، کشورهای اسلامی را از توجه به نفوذ وهابیت به این کشورها غافل کرده که این مسئله در ادامه زمینه تشکیل گروه‌های افراطی را فراهم کرده که حکومت سعودی از آنها بهره‌برداری سیاسی می‌کند.

اخیراً تروریسم تکفیری، دروازه‌های اروپا را درنوردیده است و اکنون وضع به جایی رسیده است که در سطح جهان، سخن از سازوکار مقابله با تکفیر به میان آمده، حتی زمزمه‌هایی در داخل عربستان که خود حامی فکری و مالی تکفیر است، در این زمینه به وجود آمده است، این وضعیت منجر به برگزاری کنفرانس چچن شده،‌ اما نکته جدید در این کنفرانس، موضع قاطع و علنی در قبال وهابیت سعودی است به‌طوری که به‌طور تلویحی،‌ وهابیت سعودی، مسئول تکفیر و افراط‌گرایی معرفی شده است.

هجمه سعودی‌ها به کنفرانس علمای اهل‌سنت در چچن

کنفرانس چچن و بیانیه آن منجر به واکنش‌های خشمگینانه سعودی‌های وهابی و عموم سلفی‌ها شده است و آنها، این کنفرانس را توطئه روسی علیه خود دانسته و طرفداران شیوخ وهابی هم بیش از ۱۰۰ هزار توئیت علیه برگزار کنندگان کنفرانس منتشر کردند.

روز شنبه ۲۷ آگوست، فعالیت‌های این کنفرانس سه‌روزه به پایان رسید و طولی نکشید که هجمه رسانه‌ای آل سعود با حمایت مؤسسه‌های دینی و سیاسی رژیم آغاز شد، به‌طوری که محمد آل الشیخ در روزنامه الجزیره سعودی، وهابیت را مسئله مرگ و زندگی از نظر خود توصیف کرد.

علوی السقاف مسئول مؤسسه الدرر السنیه گفته بود بیانیه کنفرانس چچن، خفت‌بار است، زیرا سبب پراکنده شدن جماعت به‌خاطر خارج کردن وهابیت از مذهب اهل سنت و جماعت شده است. السقاف به رمضان قدیروف رئیس جمهور چچن هم حمله کرد.

در کنفرانس چچن، فیلم‌هایی به نمایش درآمد که در آن وهابیت، خائن به تعالیم دین اسلام توصیف شده و درباره تروریست‌های تکفیری در سوریه که به‌دروغ نام خود را مجاهد گذاشته‌اند، تأکید شد که آنها مجاهد نیستند و با اقداماتشان،‌ وجهه اسلام را مخدوش می‌کنند.

مبلغان و دیگر شیوخ وهابی عربستان با حمله شدید به کنفرانس چچن و صوفی‌ها که اکثریت مسلمانان چچن را تشکیل می‌دهند و وهابیت، آنها را مشرک و خارج از دایره اسلام مدنظرشان قلمداد می‌کنند، واکنش نشان دادند از جمله عادل الکلبانی خطیب سابق مسجد ملک خالد ریاض در صفحه شخصی خود در توئیتر چنین نوشت: «کنفرانس چچن باید هشداری برایمان باشد که جهان برای سوزاندن ما هیزم جمع کرده است».

عالی‌ترین نهاد وهابیون که به هیئت کبار العلمای سعودی معروف است، با ابراز خشم شدید از این کنفرانس در بیانیه‌ای آن را به‌زعم خود در چارچوب شعله‌ور کردن آتش تعصب و درگیری میان فرقه‌های اسلامی قلمداد کرد.

محمد آل الشیخ از خاندان شیخ محمدبن عبدالوهاب مؤسس فرقه جعلی وهابیت با حمله به این کنفرانس و شرکت‌کنندگان آن به‌ویژه شیخ الازهر در توئیتی نوشت: «مشارکت شیخ الازهر در کنفرانس گروزنی که پادشاهی سعودی را از عناوین اهل سنت کنار گذاشت، این مسئله را بر ما ضروری می‌کند تا در تعامل خود با مصر تغییر ایجاد کنیم، وطن برای ما مهمتر است، مصر السیسی باید ویران شود».

وی با توهین به شرکت کنندگان در این کنفرانس ادعا کرد: «کنفرانس چچن با نظارت اطلاعاتی روسیه و ایران برای خارج کردن پادشاهی سعودی از اهل سنت و جماعت برگزار شد».

وهابیون، این کنفرانس را آغازی برای تشکیل یک تشکل و نهاد ضد سلفی وهابی توصیف کرده‌اند.

یوسف القرضاوی شیخ سلفی هم که خود را رئیس تشکل به‌اصطلاح اتحادیه جهانی علمای مسلمان معرفی کرده است، کنفرانس گروزنی را به‌زعم خود کنفرانس ضرار خواند و مدعی شد: «این کنفرانس به‌جای تجمیع اهل سنت و جماعت در یک صف واحد در مقابل فرقه‌های منحرف از اسلام، عنوان و صفت اهل سنت را از اهل حدیث و سلفی‌های وهابی نفی می‌کند در حالی که آنها عنصر اصلی از عناصر اهل سنت و جماعت هستند».

آنچه خشم علمای سعودی رسمی و غیررسمی و همپیمانان آنها از جمله شیخ یوسف قرضاوی را بیشتر کرده، عدم دعوت از آنها برای مشارکت در این کنفرانس بوده است.

محمد بن السعیدی از شیوخ وهابی و استاد دانشگاه ام‌القری در عربستان ادعا کرده است: «کنفرانس گروزنی،‌ توطئه‌ای علیه جهان اسلام به‌ویژه عربستان سعودی و با هدف بازگرداندن عقل مسلمان به خرافه‌گری و پرده‌داری قبور است».

شیخ محمد البراک دیگر شیخ وهابی هم با توهین به علمای اهل سنت شرکت کننده در کنفرانس چچن گفته است: «در کنفرانس چچن،‌ توطئه‌گران می‌خواستند اهل سنت را اخراج کنند که خود را اخراج کردند».

ضربه محکم به آل‌سعود و وهابیت

عبدالباری عطوان تحلیلگر مطرح عرب درباره کنفرانس گروزنی چنین گفته است: «کنفرانس گروزنی گام بزرگی برای گرفتن مرجعیت اهل سنت از سعودی و افزایش انزوای آن در جهان اسلام و اثبات تروریستی بودن فکر وهابی است...».
ضربه کاری علمای اهل سنت به آل سعود

وی افزود: «پادشاهی سعودی نمی‌داند این روزها ضربات سیاسی و نظامی را از کجا دریافت می‌کند چه در سوریه، یا یمن، عراق،‌ لیبی یا ایران، اما آخرین ضربه را از گروزنی روسیه و به‌طور خاص از مصر دریافت کرد که در رهبری آن (آل سعود) بر اسلام مسلمانان اهل سنت تشکیک ایجاد کرده و مذهب وهابیت را از اردوگاه اهل سنت و جماعت اخراج کرد که این مسئله بسیار خطرناک برای آنهاست».

وی تصریح کرد: «کنفرانس گروزنی،‌ ضربه محکم به پادشاهی عربستان سعودی و علمای آن است و زنگ خطر را برای آنها به‌خاطر خطر اشتباهات بزرگی که مرتکب شده‌ و جنگ‌هایی را که به راه انداخته‌اند، به صدا درآورده و ضرورت تسریع در انجام اصلاحات و بازنگری در اقدامات و سیاست‌هایشان را مورد تأکید قرار می‌دهد...».
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      لازمه اش چندین کنفرانس در همین حد و موضوع هست

    • برسمنانی

      فقط به نکته کوچک اشاره کنم که در برخی مراسمات پادشاه عربستان و بساری از سیاسیون ان به زنان اجنبی و غیر محرم دست میدهند و ... مینوشند در کجای اسلام چنین اعمال ناپسند مورد تائید قرار گرفته؟!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج