۳۸۱۸۴۳
۳ نظر
۵۰۱۶
۳ نظر
۵۰۱۶
پ

شهر جادویی لهستان

فلورانسِ ایتالیا را در لهستان ببینید!

کراکوف را «شهر جادویی» می‌نامند؛ جایی که رمز و راز تاریخی ویژه‌ای دارد. در این شهر هر سنگی یک داستان دارد و نیز آماده باشید که آهنگ‌ها، نواها و غزل‌های شور‌انگیز در کمین‌تان هستند. کراکوف یکی از معدود شهرهای لهستان است که گنجینه‌های هنر و معماری آن از تخریب ارتش هیتلر در جنگ جهانی جان سالم به در برده است.

وب سایت همشهری شش و هفت - فاطمه عسگری آزاد: بسیاری از مسافرانی که برای اولین بار به کراکوف سفر کرده‌اند در مدت اندکی در این شهر احساس در خانه بودن می‌کنند؛ شهری که در همان نگاه اول دلفریبی خود را به رخ می‌کشد. کراکوف زمانی دور پایتخت لهستان بود و در سال ۱۶۰۹ این مقام را به ورشو واگذار کرد‌ اما آثار تاریخی بسیار آن باعث شد مرکز این شهر در سال ۱۹۷۸ جزو میراث جهانی یونسکو شود.
کراکوف را «شهر جادویی» می‌نامند؛ جایی که رمز و راز تاریخی ویژه‌ای دارد. در این شهر هر سنگی یک داستان دارد و نیز آماده باشید که آهنگ‌ها، نواها و غزل‌های شور‌انگیز در کمین‌تان هستند. کراکوف یکی از معدود شهرهای لهستان است که گنجینه‌های هنر و معماری آن از تخریب ارتش هیتلر در جنگ جهانی جان سالم به در برده است.
مردم شهر اعتقاد دارند كه این موهبت را مدیون سنگ جادویی و چاکرای انرژی کراکوف هستند. این سنگ كه در تپه واول(Wawel) قرار دارد، به باور محلی‌ها شهر را در برابر نیروهای شیطانی محافظت می‌کند. از جاذبه‌های این شهر می‌توان به قلعه سلطنتی، میدان رینک گووونی (RynekGłówny) که بزرگ‌ترین میدان قرون وسطای اروپاست، کنیسه‌های باستانی، کلیساهای تاریخی و ۲.۵ میلیون اثر هنری(که شامل پرتره مشهور داوینچی از سیسیلیاگالرانی نیز هست) اشاره کرد.
فلورانسِ ایتالیا را در لهستان ببینید!
هنر در شهر کراکوف هنوز به رشد خود ادامه می‌دهد. این را می‌توان از گالری‌های بی‌شمار، سالن‌های تئاتر، کنسرت و همچنین جشنواره‌های متعدد فرهنگی آن دریافت. این شهر زنده و آرام برای کافه‌های همیشه سرسبز و رستوران‌های لذیذ خود هم مشهور است. گرچه کراکوف دیگر مقر دولت لهستان نیست، اما پایتخت فرهنگی و تاریخی این کشور به شمار می‌رود. به همین دلیل هم آن را فلورانس لهستان می‌نامند. برای سفر به کراکوف که پر از جاذبه‌های فرهنگی، تاریخی و هنری است نباید هیچ شکی به خودتان راه بدهید.

تقویم سفر

هترین زمان برای بازدید از کراکوف پاییز و بهار است؛ زمانی که آب و هوای شهر دلپذیر است و از هجوم جمعیت مسافران تابستانی هم کاسته شده‌ اما واقعیت این است که زمان بد برای سفر به کراکوف معنایی ندارد. این شهر در تابستان‌ها جنب و جوش خاصی دارد درحالی که زمستان‌های سرد آن هم با زیبایی شگفت‌انگیزش شما را غافلگیر خواهد کرد.
خرداد تا شهریور اوج زمان سفر توریست‌ها به کراکوف است؛ زمانی که قیمت هتل‌ها کمی گران‌تر می‌شود، اما میدان‌های اصلی شهر تا اواخر شب مملو از جمعیت است. در این فصل جشنواره‌های موسیقی و فرهنگی بسیاری در شهر برپاست.

چگونه برویم؟

برای دریافت ویزای لهستان باید همان مسیری را طی کنید که برای سایر شهرهای شینگن رایج است. مدارک لازم برای ویزای این کشور شامل گذرنامه و کپی از تمام صفحات آن، شناسنامه و کپی صفحات آن، فرم درخواست روادید (ویزا)، مدارک تمکن مالی و 3 قطعه عکس است. سفارت لهستان در تهران، بلوار آفریقا واقع شده است. برای رسیدن به کراکوف می‌توانید از خطوط هوایی آژین یونان، آلیتالیا، قطر ایرویز یا امارات استفاده کنید.
فلورانسِ ایتالیا را در لهستان ببینید!
نوستالژی کالسکه‌سواری

اکثر جاذبه‌های شهر کراکوف در بخش قدیمی شهر واقع شده که به راحتی با پای پیاده قابل دسترسی است. برای گردش در این محدوده گزینه‌های دیگری مانند کالسکه‌های قدیمی و ریشکاهایی که با دوچرخه کالسکه را حمل می‌کنند، نیز پیش روی‌تان قرار دارد. گردش در اطراف کراکوف هم آسان است. با وجود اینکه مترویی در این شهر وجود ندارد، اما شبکه حمل و نقل منسجمی از اتوبوس‌های عمومی و خصوصی کار حمل مسافران شهری را آسان کرده است.
شما می‌توانید بلیت اتوبوس را از دکه‌های روزنامه فروشی یا ایستگاه‌های مرکزی اتوبوس خریداری کنید. تاکسی در کراکوف به نسبت بسیاری از شهرهای اروپایی ارزان‌تر است. در محدوده داخلی شهر بیشترین کرایه هم زیر 30 یورو خواهد بود. با این وجود بهتر است تاکسی‌متر را هم خودتان چک کنید تا در مورد قیمت اطمینان بیشتری پیدا کنید.
فلورانسِ ایتالیا را در لهستان ببینید!
ستاره‌های هنری

کراکوف بیش از هزار سال است که قلب تپنده فرهنگ و هنر لهستان به شمار می‌رود. این امر را می‌توان با قدم زدن در خیابان‌ها و یا نوشیدن یک فنجان قهوه در کافه‌های شهر احساس کرد. ارتباط این شهر با هنر از همان روزهای اول تاسیس شهر برقرار شد. این ارتباط در آثار به جای مانده از معماری مشهود است. بسیاری از جنبش‌های فرهنگی لهستان در کراکوف متمرکز شده ‌بودند. جنبش جوانان لهستان برای اولین بار مانیفست خود را در روزنامه کراکوف در سال 1898 منتشر کرد.
یکی از شخصیت‌های برجسته این جنبش استانیسلاو ویسپیناسکی است که نمایشنامه‌نویس، نقاش، مجسمه‌ساز و طراح مبلمان بود. سنت ادبی ممتاز کراکوف تا امروز در خون مردم شهر جریان دارد. جوزف کنراد؛ نویسنده بزرگ لهستانی که یکی از بزرگ‌ترین نویسندگان انگلیسی زبان به شمار می‌رود، بیشتر عمر خود را در کراکوف سپری کرده است. همچنین شاعر محبوب لهستانی برنده جایزه نوبل، ویسواوا شیمبورسکا بیشتر سال‌های عمر خود را در کراکوف سپری کرد و در سال 2012 در این شهر جان سپرد.
کریستوف کومادا یکی از ستاره‌های موسیقی جاز دنیا نیز در کراکوف به دنیا آمده است. علاوه بر این کراکوف همواره برای هنرمندان الهام بخش بوده ‌است؛ از شاعر برنده جایزه نوبل چسلاو میلوش گرفته تا تادئوس کانتور نمایشنامه نویس، کریستوف پندرسکی آهنگساز و استیون اسپیلبرگ کارگردان آمریکایی. طنز و کمدی در فرهنگ لهستانی ریشه‌ دیرینه‌ای دارد.نقطه‌ای که این روند از آن شروع شد هنوز هم در خیابان کراکوف پابرجاست. در این محل مردم گردهم می‌آمدند و در مورد مسائل روز با زبان طنز سخن می‌گفتند.
فلورانسِ ایتالیا را در لهستان ببینید!
بهترین مکان اقامت

کراکوف یكی از مقصد‌های محبوب گردشگری لهستان به شمار می‌رود. بنابراین در مورد گزینه‌های اقامتی این شهر نباید نگرانی به خود راه بدهید. گرچه برای سفر در فصل تابستان باید حتما از قبل در مورد محل اقامت تصمیم گیری کنید، اما در باقی فصل‌های سال می‌توانید یک اتاق با امکانات کافی و با قیمت مناسب تهیه کنید. اگر دوست دار هتل‌های لوکس‌ یا به دنبال اجاره اتاق در یک مسافرخانه ارزان هستید، کراکوف شما را راضی خواهد کرد.

نمای تپه واول

یکی از هتل‌های لوكس و مناسب کراکوف، هتل کوپرنیک است که در دو ساختمان زیبا در یکی از محل‌های پر‌جنب و جوش شهر قرار دارد. تراس پشت بام با نمای دیدنی و جذابی از تپه واول، استخر شنا و معماری طاقی قرون وسطی بر جذابیت‌های این هتل افزوده است. سقف‌های چوبی و دکوراسیون کلاسیک قرن 14 اتاق‌های این هتل را متمایز کرده است. برای اقامت در این هتل 5 ستاره باید شبی 125 دلار هزینه کنید.
فلورانسِ ایتالیا را در لهستان ببینید!
طراحی مدرن

هتل متروپولیتن بوتیک یکی از گزینه‌های اقامتی خوب در کراکوف به شمار می‌رود. این هتل با طراحی مدرن یک خانه شهری قرن 19 طراحی شده و دکوراسیون اتاق‌های آن متمایز است. این هتل با شهر قدیمی و قلعه سلطنتی تنها یك کیلومتر فاصله دارد. مرکز تناسب اندام، اینترنت رایگان و رستوران شب24 ساعته از دیگر امکانات این هتل به شمار می‌رود. برای اقامت در این هتل 4 ستاره باید شبی 85 دلار بپردازید.
فلورانسِ ایتالیا را در لهستان ببینید!
بخش قدیمی شهر

هتل پولونیا یک ساختمان بزرگ قدیمی در نزدیکی ایستگاه قطار شهری است. گرچه محله‌ای كه هتل در آن قرار گرفته کمی پر سرو صداست، اما اتاق‌ها مدرن، بزرگ و پر نور است و به نسبت قیمت مناسبی دارند. این هتل که در بخش قدیمی کراکوف واقع شده، تا میدان اصلی بازار شهر تنها 650 متر فاصله دارد. بوفه صبحانه رایگان با انواع ظرف‌های لهستانی و کیک‌های خانگی شما را برای یک روز گردش پر انرژی در شهر آماده می‌کنند. برای اقامت در این هتل 3 ستاره باید شبی 72 دلار هزینه کنید.
فلورانسِ ایتالیا را در لهستان ببینید!
حس زیبایی

اگر به دنبال تجربه‌ زیبایی هنر و معماری در بخش مرکزی اروپا هستید و نمی‌خواهید برای این تجربه هزینه زیادی بپردازید، هتل ساسکی(Saski) می‌تواند گزینه مناسبی باشد؛ یک عمارت تاریخی بزرگ قدیمی که اصالت خود را با وجود امکانات مدرن ضروری برای یک هتل امروزی حفظ کرده است. این هتل در مرکز قدیمی شهر کراکوف واقع شده و تا بازار اصلی تنها 70 متر فاصله دارد. طراحی داخلی اتاق‌ها کلاسیک است و کلیه امکانات رفاهی در آنها تعبیه شده است. برای اقامت در این هتل 3 ستاره باید شبی 47 دلار بپردازید.
فلورانسِ ایتالیا را در لهستان ببینید!
در دل داستان‌های تخیلی

ماری لوساینا- نویسنده ایندیپندنت

سفر به كراكوف درست مانند سردر آوردن از یک شهر در دل داستان‌های تخیلی است؛ میدان مرکزی شلوغ، انبوه برج‌های گوتیک، قلعه‌ها و افسانه‌های شنیدنی شهر هر گردشگری را مجذوب می‌کند. کاوش در کوچه پس کوچه‌های باریک و قدم زدن در سرداب‌های زیرزمینی و تونل‌های شهر شما را از تصور یک شهر مدرن دور می‌کند، اما این تنها بخشی از جلوه‌های پایتخت فرهنگی لهستان است؛ شهری که در زمینه موسیقی، شعر و تئاتر در اروپا شناخته می‌شود. پس از سال‌ها اشغال و مبارزه، کراکوف امروز هویت مستحکمی برای خود ساخته که روح هنری و علاقه به سرگرمی در زیر پوست آن پنهان است.

صبحانه اول‌تان را در این شهر با خوردن یک اسنک در اوبوارزانکی (obwarzanki) آغاز کنید؛ جایی که نان شیرینی‌های حلقوی مملو از خشخاش را می‌پزند . پس از آن سری به نماد غرور ملی شهر؛ یعنی قلعه سلطنتی و کلیسای جامع کراکوف بزنید.
اگر چه پایتخت لهستان در قرن ۱۶ به ورشو انتقال یافت، اما تاج‌گذاری سلطنتی و مراسم تشییع جنازه پادشاهان همچنان در کراکوف انجام می‌شد. برای سپری کردن یک بعد از ظهر فرهنگی هم می‌توانید سری به موزه زیرزمینی میدان مرکزی بزنید؛ موزه‌ای چند رسانه‌ای که تاریخ این سرزمین را روایت می‌کند.

گفته می‌شود تعداد کافه‌های کراکوف از تمام شهرهای بزرگ اروپا بیشتر است. با نیم نگاهی به خیابان‌های اصلی شهر می‌توانید به درستی این نكته را دریابید. اگر دوست دارید با مردم محلی غذا بخورید سری به خیابان شچِپانسكی5 (Szczepanski 5) بزنید. در این مکان مواد غذایی محلی به شکلی مدرن سرو می‌شود. پیاده‌روی در اطراف شهر قدیمی هم یکی از بایدهای سفر است.
فلورانسِ ایتالیا را در لهستان ببینید!
كافه‌های همیشه سبز

تمام جوک‌های قدیمی را که در مورد سیب زمینی و کلم آب پز لهستانی شنیده‌اید فراموش کنید. لهستانی‌ها به لاتین‌های شرق معروفند! آنها می‌دانند چگونه یک مهمانی باشکوه برگزار کنند و چطور غذای لذیذ بخورند. در کراکوف شما با انواع رستوران‌ها با غذاهای مختلف و قیمت‌های متنوع رو به رو هستید. بشقاب غذایی مردم لهستان سرشار از پروتئین و نشاسته است. مواد غذایی این سرزمین غالبا از گوشت قرمز، پنیر، نان، سیب‌زمینی و نودل تشکیل می‌شود. صبحانه در لهستان یک وعده غذایی کامل و مهم است که ‌با نان‌های محلی همراه است.

آشپزی لهستان تا حدود زیادی تحت تاثیر کشورهای مختلف جهان بوده است. در شهرهای بزرگی مانند کراکوف که مهاجران آلمانی، ایتالیایی، چک و اتریشی بسیاری در کنار هم زندگی می‌کنند این ترکیب بیش از پیش مشهود است.
در غذاهای اصیل لهستانی از سبزیجات و ادویه‌های ترش استفاده می‌شود. ماهی‌های آب شیرین و قارچ‌های وحشی هم محبوبیت زیادی در بین غذاهای کراکوف دارد. فرهنگ کافه‌نشینی هم در این شهر به خوبی مشهود است. کافه‌های کراکوف به کافه‌های همیشه سبز معروفند؛ زیرا در طراحی داخلی آنها غالبا از گیاهان سرسبز استفاده شده ‌است.
کافه‌های فضای باز محبوبیت بیشتری دارند. اگر دوست دارید در یک کافه با چشم‌اندازی از شهر یک قهوه با کیک مخصوص بخورید باید سری به کافه اورانژریا(Oranżeria) بزنید؛ کافه‌ای که در تراس واقع شده و نمای زیبایی از قلعه واول را پیش روی چشمان‌تان می‌گذارد. اگر هم به دنبال غذای سنتی لهستان با یک محیط قدیمی هستید باید سری به رستوران کاوالریا شارزا (KawaleriaSzarza) بزنید که در قسمت قدیمی شهر قرار دارد.
فلورانسِ ایتالیا را در لهستان ببینید!
۷۲ساعت در پایتخت فرهنگی و تاریخی لهستان

کراکوف از بسیاری جهات مهم‌ترین شهر لهستان به شمار می‌رود؛ شهری که تاجگذاری پادشاهان در آن صورت می‌گرفت و همچنین روشنفکران و هنرمندان بسیاری از آن برخاسته‌اند.در‌واقع؛ به نوعی افسانه و اسطوره با تار و پود شهر تنیده شده است.به گونه‌ای كه در هر گوشه‌ای که بنگرید داستانی خیالی از حضور اژدها یا شوالیه‌ای شجاع خواهید شنید که تا حدودی پیشینه این شهر و فرهنگ مردم آن را برای‌تان آشکار خواهد کرد.
فلورانسِ ایتالیا را در لهستان ببینید!
روز اول

سفر در تاریخ

کراکوف به سبب معماری و نقاط تاریخی بی‌نظیرش در بین تمام شهرهای اروپایی شناخته شده است. قسمت مرکزی این شهر جزو آثار جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. بنابراین برای آشنایی با تاریخ معاصر لهستان و جنگ جهانی باید سراغ نقاط تاریخی شهر بروید.

میدان مرکزی

میدان مرکزی شهر کراکوف كه یکی از نقاط تاریخی شهر است، قدمت آن به قرن 13 بر می‌گردد. این میدان بزرگ 10 هکتاری بزرگ‌ترین میدان قرون وسطی در تمام اروپا و نیز یکی از میدان‌های زیبای دنیاست. تمام 47 ساختمان پیرامون میدان به نوعی آثار تاریخی و معماری شهر به شمار می‌روند. برج تالار شهر، کلیسای گوتیک قرن 14 و کلیسای سنت آدالبرت از بناهای مشهور این میدان است.
فلورانسِ ایتالیا را در لهستان ببینید!
آرامگاه تاریخی

کلیسای تپه واول یکی از نقاط دیدنی این شهر است. شما می‌توانید در حیاط این کلیسا آرامگاه چهره‌های نامدار لهستان از جمله پادشاهان این سرزمین را بیابید. با خواندن سنگ قبرها می‌توان اطلاعات مختصری در مورد این افراد و تاریخ لهستان كسب كرد. هزینه ورودی حدود 3 دلار آمریکاست. این کلیسا در روزهای عادی از ساعت 9 تا 5 بعد از ظهر باز است.
فلورانسِ ایتالیا را در لهستان ببینید!
جنایات جنگی

شهر کوچک اُشوین‌چیم(Oświęcim) در 50 کیلومتری غرب کراکوف واقع شده است؛ جایی که گمنامی آن به نازی‌ها کمک کرد تا اردوگاه مخوف کار اجباری را در آن تاسیس کنند. پس از پایان جنگ این مکان به‌عنوان موزه و بنای یادبودی از جنایات جنگی حفظ شد.این مکان بیش از یک میلیون بازدیدکننده در طول سال دارد. ورودی موزه رایگان است، اما تورها و راهنماهای مختلفی در این مکان وجود دارد که قیمت‌های آنها متفاوت است.
فلورانسِ ایتالیا را در لهستان ببینید!
روز دوم

طبیعت‌گردی

بخشی از جاذبه‌های کراکوف به طبیعت آن مربوط است. ماجراجویی در طبیعت می‌تواند روز دوم سفرتان را فراموش نشدنی کند.

پارک ملی اُیکو(Ojców) با مساحتی بیش از ۲۱.۵ کیلومتر مربع در میان نقاط تفریحی لهستان طرفداران بسیاری دارد. دسترسی به این پارک با ۱۵ دقیقه رانندگی از شمال غرب کراکوف مقدور است؛ پارکی که چشم‌اندازهای خیره کننده‌ای از تلفیق طبیعت و هنر معماری را پیش روی چشمان‌تان قرار می‌دهد. در این پارک می‌توانید در کنار مجسمه‌های زیبا و درختان تاریخی اوقات به یادماندنی را سپری کنید.
فلورانسِ ایتالیا را در لهستان ببینید!
تپه افسانه‌ای

تپه واول یک تپه طبیعی تشكیل‌شده از سنگ آهک است که در دشت رودخانه ویستولا قرار دارد. این تپه یکی از اولین نقاطی بود که در دوران پیش از تاریخ به سبب موقعیت استراتژیک آن مورد توجه انسان قرار گرفته بود. در افسانه‌ها آمده که در غار زیر تپه اژدهای درنده‌ای وجود داشته که مردم محلی را مورد آزار قرار می‌داد، اما یک پینه‌دوز به نام اسکوبا(Skuba) با پر کردن لاشه گوسفند از گوگرد توانست این اژدها را به قتل برساند.
اولین کلیسای سنگی در این تپه ساخته شد و تاجگذاری اولین پادشاه لهستانی هم در همین منطقه صورت گرفت. این تپه به‌عنوان خانه پادشاهان و محل دفن قهرمانان لهستانی برای مردم مقدس است.
فلورانسِ ایتالیا را در لهستان ببینید!
معدن نمک باستانی

معدن نمک ویلیچکا(Wieliczka) یکی از جاذبه‌های محبوب شهر است و افراد مشهوری مانند گوته از آن بازدید کرده‌اند. در این معدن از تماشای تجهیزات معدن باستانی و مهارت مردم این سرزمین در استفاده از معادن نمک حیرت‌زده خواهید شد.
امروزه در حومه جنوب شرقی کراکوف معدنی وجود دارد که ۹۰۰ سال است از آن بهره‌برداری می‌شود و یکی از موسسات بزرگ و سودآور صنعتی جهان به شمار می‌رود. برای دستیابی به معدن قدیمی باید ۲ هزار متر در زیر زمین راه بروید که حدود ۳ ساعت زمان می‌برد، اما منظره‌ای بکر در انتظارتان خواهد بود.
فلورانسِ ایتالیا را در لهستان ببینید!
روز سوم

لمس هنر

مردم کراکوف همیشه در زمینه هنر پیشتاز بوده‌اند. این را با نیم نگاهی به معماری شهر می‌توان دریافت. روز سوم سفرتان را به لمس هنر و زیبایی شهر اختصاص دهید.
فلورانسِ ایتالیا را در لهستان ببینید!
گنجینه هنری

موزه چارتوریسکی (Czartorysk) در سال ۱۷۹۵ توسط شاهزاده ایزابل چارتوریسکی به منظور حفظ از میراث هنری لهستان تاسیس شد و در طول سال‌ها بر این مجموعه افزوده شد. تاریخ اصلی تاسیس ساختمان کنونی موزه به‌سال ۱۸۷۸ بر می‌گردد. البته در طول جنگ جهانی دوم بخشی از این مجموعه توسط نازی‌ها غارت شد و حدود ۸۴۰ اثر از آن که شامل یکی از آثار رافائل نیز می‌شود، هنوز به موزه بازنگشته است. مشهورترین اثر این موزه تابلوی لئوناردو داوینچی با نام «بانویی با قاقم» است.
فلورانسِ ایتالیا را در لهستان ببینید!
محراب سنت ماری

کلیسای سنت ماری که در میدان اصلی شهر قرار دارد جاذبه‌های بسیاری را در دل خود جای داده ‌است. یكی از این بناهای مشهور بزرگ‌ترین مجسمه گوتیک جهان است که در قرن ۱۵ توسط ویت استوس خلق شده است. این مجسمه مانند یک نقاشی سه‌بعدی صحنه‌هایی از زندگی مریم مقدس را به تصویر کشیده‌ است.
شیشه‌ رنگارنگ شاهکار هنر قرون وسطی کراکوف هم در این کلیسا قرار دارد که در بین تمام جاذبه‌های شهر می‌درخشد. بهترین زمان برای بازدید از این کلیسا ظهر هنگام است که نور از شیشه‌های رنگارنگ کلیسا عبور می‌کند و زرق و برق محراب به درستی مشخص است.
فلورانسِ ایتالیا را در لهستان ببینید!
قدیمی‌‎ترن دانشگاه کشور

قدیمی‌ترین دانشگاه لهستان در کراکوف قرار دارد؛ دانشگاهی که بیش از ۶۵۰ سال قدمت دارد. دانشگاه یاگیلونیان (Jagiellonian) که بهترین کالج لهستان است، در پایان سده ۱۵ به‌عنوان یک بنای گوتیک پرزرق و برق تاسیس شد. کوپرنیک، ستاره شناس مشهور در این دانشگاه تحصیل کرده است. بازدید از حیاط کالج رایگان است و در محوطه آن رویدادها و امكانات فرهنگی و هنری مانند تئاتر و کنسرت فضای باز برپاست.

در غذاهای اصیل لهستانی از سبزیجات و ادویه‌های ترش استفاده می‌شود. ماهی‌های آب شیرین و قارچ‌های وحشی هم محبوبیت زیادی در بین غذاهای کراکوف دارد. فرهنگ کافه‌نشینی هم در این شهر به خوبی مشهود است.
فلورانسِ ایتالیا را در لهستان ببینید!
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • شیدا محمدی

      سلام خیییلی خیلی ممنونم ازتون که این مطلبو گذاشتین واقعااا سپاسگزارم
      من همیشه متنظر بودم که در بخشه گردشگریتون از کشور لهستان هم بزارید که ارزوی من براورده شد
      امیدوارم بیشتر درمورد لهستان پست بزارید
      با تشکر

    • روشا

      سلاااااااااااااااام واقعا نمیدونین با این پست دله چند نفرو خوشحال کردید بخصوص من
      ازتون تشکر میکنم
      (برترین ها همیشه بهترنین)
      ازتون خواهش میکنم از لهستان بیشتر بزارید
      تشکر میکنم از کسی که این پست روگذاشته بود

    • سوگند

      سلاااااام به بهترین مجله ایران ..برترینها........
      پستتون غوغا کرد در مورد کشوره لهستان عااااااااااااااااااالی بود
      امیدوارم بیشتر در مورد این کشور مطلب بزارید
      باتشکر

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج