۳۸۲۰۷
۱ نظر
۵۰۳۱
۱ نظر
۵۰۳۱
پ

«بی‌خود و بی‌جهت» ما قبل نقد است

مسعود فراستی مشکل اصلی فیلم سینمایی «بی‌خود و بی‌جهت» را از فیلمنامه دانست و گفت: معتقدم که این فیلم ما قبل نقد است.

خبرگزاری فارس: مسعود فراستی مشکل اصلی فیلم سینمایی «بی‌خود و بی‌جهت» را از فیلمنامه دانست و گفت: معتقدم که این فیلم ما قبل نقد است.

برنامه شب گذشته هفت ۲۴ آذرماه اختصاص به نقد و بررسی فیلم سینمایی «بی‌خود و بی‌جهت» با حضور مسعود فراستی و مهرزاد دانش منتقد میهمان برنامه داشت. همچنین میزگرد هفته نیز ریزش مخاطب را در سینمای ایران با حضور «جواد نوروزبیگی» و «محمد درمنش» مورد بررسی قرار داد که در این میزگرد دیدگاه اهالی رسانه درباره ریزش مخاطب سینما مطرح شد.

«بی‌خود و بی‌جهت» ما قبل نقد است

در ادامه برنامه «پژمان لشکری‌پور» نماینده بنیاد سینمایی فارابی درباره مشکلات پیش آمده در فیلم سینمایی «چ» و حضور نیافتن فریبرز عرب‌نیا در سکانس پایانی فیلم روی خط آمد و در این باره توضیح داد بحث رسیدن یا نرسیدن فیلم به جشنواره ارتباطی به اتفاقات پیش آمده ندارد و همه عوامل تلاش می‌کنند که فیلم در جشنواره فیلم فجر رونمایی شود اما به دلیل احترامی که برای جشنواره قائلیم، معتقدیم که فیلم با کامل شدن مراحل فنی به جشنواره ارائه می‌شود و حضور و یا عدم حضور پروژه «چمران» باید منوط به اتمام همه مراحل فنی باشد.

در ادامه نیز «علی قائم مقامی» مدیر تولید فیلم پشت خط آمد و درباره اختلافات پیش آمده گفت: روز شنبه قرار بود سکانس پایانی فیلم در دکور میدان اسلحه‌سازی و با تجهیزات و هلیکوپترهایی که از قبل برنامه‌ریزی شده بود فیلمبرداری شود که فریبرز عرب نیا متاسفانه سر صحنه حاضر نشد. وی در طول فیلمبرداری نیز مشکلاتی داشت اما در این میان ما هیچ گاه خلف وعده نکردیم.

وی افزود: تا جایی که تا ۱۹/۹ دستمزد وی پرداخت شده اما متاسفانه با حضور نیافتن عرب‌نیا، ابراهیم حاتمی‌کیا مجبور شد با تمهیداتی فیلم را به پایان برساند. این پروژه جزو یکی از سنگین ترین برنامه‌هایی است که تا به حال در سینمای ایران ساخته شده و تمام همکاران از جمله گروه دکور و تدارکات برای به ثمر رسیدن فیلم از جانشان مایه گذاشته اند.

«بی‌خود و بی‌جهت» ما قبل نقد است

نمایش پشت صحنه فیلم سینمایی «به خاطر پونه» به کارگردانی هاتف علیمردانی و بازی فرهاد اصلانی و هانیه توسلی پس از هفته‌ها که به دلیل فشرده بودن برنامه پخش آن به تعویق می‌افتاد قسمت بعدی برنامه شب گذشته بود.

در ادامه برنامه، فریبرز عرب نیا بازیگر فیلم «چ» پشت خط آمد و درباره اظهارات قائم مقامی و لشگری‌پور، گفت: من بنا نداشتم و ندارم که درباره «چ» صحبت کنم اما در پیرو صحبت‌هایی که در سه برنامه هفت به آن اشاره کردم تصمیم دارم درباره اتهاماتی که در طول این یک هفته به من زده شده صحبت کنم.

وی ادامه داد: «قائم مقامی» در دو مورد از صحبت‌هایش به وضوح دروغ گفت و در دو مورد دیگر در زمان فیلمبرداری هم خودشان باعث ایجاد بحران شدند. کل ماجراها از این قرار است که من قراردادی داشتم که به مفادش به شدت وفادار بودم اما افرادی در این پروژه به این قرارداد عمل نمی‌کردند. من به حفظ استانداردها و قوانین در سینما معتقد هستم.

عرب‌نیا توضیح داد: یکی از موارد دروغی که قائم مقامی عنوان کرد این بود که من تا ۱۹ آذر دستمزدم را دریافت کردم که این مسئله صحت ندارد و مسئله دیگر اینکه تجهیزات بسیار زیادی برای فیلمبرداری سکانس پایانی تدارک دیده شده بود که به خاطر حضور من این سکانس با مشکل روبرو شد. من به خاطر حرمتی که برای بازی در فیلم قائل بودم تا به حال دوست نداشتم در این باره صحبت کنم.

«بی‌خود و بی‌جهت» ما قبل نقد است

بازیگر «شوکران» عنوان کرد: اصلا بحث دستمزد مطرح نبوده. از دو هفته قبل برای پایان یافتن قراردادم با گروه مذاکره کردم. من چهار ماه و ۲۰ روز با این پروژه قرارداد داشتم و باید خودشان را با من هماهنگ می‌کردند. به خاطر این مدت حتی سفر حج‌ام را از دست دادم.

عرب‌نیا ادامه داد: در تاریخ ذکر شده من به لشکری‌پور اطلاع دادم که دیگر نمی‌توانم به دلیل اتمام قراردادم سر صحنه حاضر شوم اما وی به من گفت که امکان تمدید قرارداد را ندارم بنابراین طبق صحبت‌هایی که انجام شد حاتمی‌کیا به من گفت که هیچ مشکلی نیست و ما می‌توانیم سکانس آخر را بدون حضور تو فیلمبرداری کنیم. حتی یک ساعت از فیلم هم به خاطر من متوقف نشده است و می‌توانم بگویم که فینال بسیار خوبی هم برای کار گرفته شده بود.

* نقد فیلم سینمایی «بی‌خود و بی‌جهت»

نقد فیلم سینمایی «بی‌خود و بی‌جهت» بدون حضور کارگردان فیلم عبدالرضا کاهانی بخش بعدی برنامه بود.

در این بخش که با حضور مسعود فراستی و مهرزاد دانش به عنوان منتقد مهمان برنامه برگزار شد، فراستی عنوان کرد: معتقدم که این فیلم ما قبل نقد است و من به خاطر دانش در برنامه حاضر شدم.

وی ادامه داد: به نظر من حتی فیلمی ساخته نشده و تنها یکسری راش گرفته شده است. مشکل این فیلم مشکل فیلمنامه است که هیچ گاه جغرافیای خانه و اندازه آن را در فیلم نمی‌بینیم چون قصه ای در فیلم مطرح نیست و رفتار شخصیت‌ها جای داستان پردازی را می‌گیرد.

دانش در همین زمینه توضیح داد: این فیلم اثری نیست که بخواهیم با مختصات سینمای کلاسیک آن را بررسی کنیم. به نظر من این فیلم بهترین اثر کاهانی تا امروز است.

«بی‌خود و بی‌جهت» ما قبل نقد است

به عنوان نمونه تعریف و نقدی که بر فیلم‌های برگمان می‌شود هیچ ارتباطی به تحلیل فیلم‌های هیچکاک ندارد. این فیلم ابزورد است اما تعریف آن ارتباطی به ابزورد «در انتظار گودو» ندارد چون ابزورد های مختلفی در آثار پینتر، یونسکو و بکت مطرح شده است که با یکدیگر متفاوت هستند.

فراستی در همین باره گفت: متاسفانه فیلم ابزورد نیست باید دید هر چیزی که منطق ندارد را می‌توانیم ابزورد بنامیم. آیا تئاتر ابزورد و سینمای ابزورد یکی هستند؟ ذات قصه فیلم، سینما نیست بلکه تئاتر است. ما در یک محیط بسته داریم تنش بین چند شخصیت را می‌بینیم.

وی ادامه داد: دعوای نگار جواهریان با مادرش اصلا معلوم نیست که برای چه است. اگر این شخصیت فردی ایدئولوژی و مذهبی است پس حامله شدنش قبل از ازدواج رسمی برای چیست؟ باید دید فیلمساز چه موضعی نسبت به این افراد دارد. اگر او دختری معتقد و مسلمان است پس چرا این کار را انجام داده است.

دانش در این زمینه ادامه داد: کاهانی تلاش می‌کند بین تلفیق سبک ابزورد و داستان های قصه گو و کلاسیک ارتباطی به وجود بیاورد و همین کار فیلمساز را سخت کرده است در واقع این فیلم قصه هم دارد و قصه دو زوج با مشکلات مختلف را روایت می کند که در نهایت به یک تعادل موقتی می رسند.

وی افزود: در بحث ابزورد پلات کمرنگ است و شخصیت ها قرار نیست کامل و تمام به مخاطب ارائه شود . وقتی ارتباط بین شخصیت ها تا حدودی گنگ است در جاهایی عدم ارتباط داریم و این برخلاف سبک کلاسیک است که ارتباطات علت و معلولی در آن وجود دارد چون در این سبک اتفاقات هم عرض هم روی می دهد.

دانش ادامه داد: بحث تکرار نیز یکی از اصول اساسی ابزورد است که با سبک کلاسیک نمی توان آن را نقد کرد. فیلم کاهانی بسیاری از نکات فیلم های ابزورد را رعایت کرده است.

«بی‌خود و بی‌جهت» ما قبل نقد است

وی درباره شخصیت نگار جواهریان در فیلم گفت: الهه با شخصی ازدواج کرده که در تناقض بسیار با خود و خانواده اش است و دلیل دعوایش با مادر هم به همین علت است اما این شخصیت را نباید به کل افراد مسلمان و معتقد در جامعه تعمیم داد.

فراستی در ادامه نقد فیلم گفت: به نظر من ویژگی ابزورد در منطق ابزورد است در این سبک هم منطق وجود دارد و آدم ها منطق خودشان را دارند . اینکه آدم ها در این فیلم کارهایی را مدام تکرار کنند ابزورد نیست بلکه نگاه سطحی به این سبک است. ما باید آدم ها و منطقشان را در همان فضا باور کنیم. معتقدم که فیلم بیش از هر چیز عنوانش درست است یعنی هم بی خود است و هم بی جهت.

دانش در پایان عنوان کرد: این نوع نظر در مورد نقد فیلم اصلا درست نیست. نام فیلم با توجه به سبک آن انتخاب شده و حتی ما در کمدهای کلاسیک هم شاهد ارائه ابزورد بوده ایم.

* میزگرد این هفته هفت

میزگرد هفته نیز اختصاص به حضور جواد نوروزبیگی و محمد درمنش درباره مسئله ریزش مخاطب در سینمای ایران داشت.

درمنش در ابتدای صحبت هایش عنوان کرد: برخی مسائل زیربنایی در بحث ریزش مخاطب مفعول واقع شده‌اند. یک بی تدبیری و سهل انگاری در طول دهه گذشته از طرف کل جامعه سینمایی باعث به وجود آمدن وضع موجود و برداشته شدن اعتماد مخاطب از سینما شده است. من معتقدم که یک پنج ضعلی که سه عامل آن داخلی و سه عنصر آن خارجی هستند باعث بروز این مشکلات شده است.

یکی از ۵ ضلع مورد بحث هم مدیران سینمایی هستند. دیگر منتقدین و رسانه ها و ضلع سوم خود سینماگران هستند که این جریان را سمت و سو داده اند. دو عنصر خارجی دیگر نیز شامل برخی دوستان بی اطلاع و کم اطلاع و دیگر دشمنان با اطلاع هستند.

نوروزبیگی نیز درباره این مسئله توضیح داد: مهمترین مسئله تدبیر مدیریتی است که ما به غلط آن را به بدنه سینما ربط می دهیم. چون فیلمساز فیلم خودش را می سازد و این مدیران هستند که باید در این زمینه کمک کنند. متاسفانه برخی از دوستان بی اطلاع ما همین مدیران هستند.

وی ادامه داد: مثلا امسال فیلمنامه های خوبی ارائه شده اما با توجه به ترسی که وجود دارد بیشتر این آثار با موافقت اصولی روبرو می شوند. این عدم اطلاع و آگاهی بین مدیران ما وجود دارد. چرا باید فیلمنامه های خوب ما با عدم تعامل فرهنگی مدیران به نتیجه نرسد و این آثار در نهایت به یک تله فیلم تبدیل شود.

نوروزبیگی افزود: مطمئنا امثال من و درمنش فیلمنامه های مبتذل ارائه نمی دهیم بنابراین باید یک راهنمایی در خصوص فیلمنامه ها به امثال ما ارائه شود نه اینکه کلا فیلمنامه ها را تصویب نکنند. تعدد مراکز تصمیم گیری در سینمای ما زیاد است اگر تایید شورای صنفی درست بوده پس چرا فیلمنامه ها در مراحل بعدی با موافقت اصولی مواجه می شوند.

درمنش نیز در این باره توضیح داد: معتقدم که بحث تدبیر مدیریت فقط به تصویب فیلمنامه ها برنمی گردد . از مدیران میانی تا مدیران ارشد همه بر این امر تاثیرگذار هستند و بر اساس سمت و سویی که می گیرند شرایط سینما را تعیین می کنند. هر مدیری قبل از برداشتن هر قدمی باید یک مانیفست و برنامه مدون برای خودش داشته باشد تا بداند در چند سال آینده قرار است چه کار کند.

وی ادامه داد: در حال حاضر سرپرست اداره نظارت و ارزشیابی کاملا اعتماد به نفسش را از دست داده و از ریسمان سیاه و سفید هم می ترسد چون فیلمنامه های خوب از طرف این مدیر مربوطه تایید نمی شود و خلاقیت فیلمسازان و فیلمنامه نویسان را کور می کند.

در ادامه این بحث حبیب کاوش سخنگوی شورای صنفی نمایش پشت خط آمد وگفت: واقعیت این است که از اداره نظارت و ارزشیابی نماینده شورای صنفی را بیرون کرده اند و ما دیگر هیچ نقشی در تصویب فیلمنامه نداریم.

درمنش در پایان صحبت هایش عنوان کرد: معتقدم که باید در فضای جامعه سینمایی ما یک آشتی ملی و همگرایی صورت گیرد.

نوروزبیگی نیز در همین زمینه گفت: باید جلوی برخی افراد نشانه گذار بر روی فیلم ها گرفته شود. افرادی که تعبیر و تفسیرهای غیر معمول درباره فیلم ها ارائه می دهند. در دوره قبلی هم بر روی فیلم های توقیفی این نشانه گذاری ها صورت گرفت اما در مدیریت جدید عقیده مدیران چیز دیگری بود. مثلا فیلم " به رنگ ارغوان" که چندین سال توقیف بود در مدیریت جدید حتی از تلویزیون هم پخش شد.

در بخش دیگری از این برنامه نظرات برخی از اصحاب رسانه نیز درباره مشکلات به وجود آمده در سینما پخش شد. در این بخش، محمدرضا رستمی، دبیر فرهنگ و هنر خبرآنلاین، شیما غفاری، دبیر گروه هنر ایسنا، رضا اورنگ، سردبیر روزنامه بانی فیلم، بهمن عبداللهی از روزنامه نگاران دیدگاه های خود را درباره ریزش مخاطب در سینما عنوان کردند. نبود فیلمنامه خوب، ساخت فیلم های تکراری، تکراری بودن بازیگران و نبود مضامین جذاب از جمله عواملی بود که در دیدگاه این روزنامه نگاران مطرح شد.

تازه های اکران ، از هفت تا ۷ و چهره ها که اختصاص به معرفی فعالیت های مریلا زارعی،امیر جعفری، صابر ابر، سروش صحت، ترانه علیدوستی، حامد کمیلی و انسیه شاه حسینی داشت بخش های دیگر برنامه شب گذشته هفت بودند.

* نظرسنجی

نظرسنجی برنامه اختصاص به طرح این سئوال داشت که چه عواملی در برون رفت سینمای ایران از اوضاع کنونی می تواند تاثیرگذار باشد که در پایان از بین ۳ گزینه تمکین همه از قانون، ائتلاف همه طیف های سینمایی و تعامل مدیریت سینما با سینماگران گزینه سوم بیش از ۵۰ درصد آرای مردمی را از آن خود کرد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • شمیم

      این اقای فراستی اینقددددر مقرضانه یه فیلم رو نقد میکنه ادم رغبتی به تماشای این برنامه دیگه نداره

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج