جاباما
۳۸۲۸۶۱
۱ نظر
۵۰۱۵
۱ نظر
۵۰۱۵
پ

ستاد مبارزه با چرندیات (۴۶)

در این سری مطالب سعی داریم به بررسی دروغ ها و شایعات مشهوری که در هر از چند گاهی در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به راه می افتند بپردازیم و با مستندات آن ها را برای شما تحلیل کنیم تا شاید قدم کوچکی در مسیر آگاه سازی مخاطبان عزیز باشد.

برترین ها: «ستاد مبارزه با چرندیات» عنوانِ یک جریان بود که با صفحه ای در فیسبوک شروع به کار کرد و بسیار قوی و حساب شده به جنگ دروغ های اینترنتی و شایعاتی که به عنوان واقعیت به خورد مردم داده می‌شد، رفت.

در این سری مطالب سعی داریم به کمک داده های این صفحه و سایت های مرتبط، به بررسی دروغ ها و شایعات مشهوری که در هر از چند گاهی در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به راه می افتند بپردازیم و با مستندات آن ها را برای شما تحلیل کنیم تا شاید قدم کوچکی در مسیر آگاه سازی مخاطبان عزیز باشد و باعث شود مِن بعد هر چیزی را که در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی دیدیم، سریع باور نکنیم. جدا از این گونه موارد، سعی در معرفی تکنیک های مبارزه با شایعات و مغالطه ها را در این سری مطالب داریم. با ما همراه باشید.

******
سوژه اول؛ تصویر شهید همت و چمران روی تیشرت جوانان اروپایی

این تصویر، از سری تصاویر تبلیغاتی تی شرت های قهرمان من در انگلیس است!

متن شایعه

" پشت مانتوها و تیشرت های خیابان های خودمون king و queen میبینیم. آن وقت آن سر دنیا روی پیراهنشان عکس شهید همت و شهید چمران نقش بسته... "
ستاد مبارزه با چرندیات (46)

پاسخ شایعه

تصویر منتشر شده تعدادی از جوانان غربی با لباسهای منقش به تصویر فرماندهان شهید دفاع مقدس واقعیست اما متعلق به یک مجموعه تصاویر تبلیغاتی می باشد. این تی شرت ها به ابتکار چند جوان کرجی جهت ارج نهادن به شهدا، در سال ۸۹ با نام "قهرمان من" (My Hero) تولید و با تصاویری از جوانان کشورمان که آنها را به تن دارند، در رسانه ها تبلیغ گردید.

این سری تصاویر تبلیغی در انگلستان تهیه شد و افراد حاضر در تصاویر، در نقش مانکن هستند و پوشش آنها ارتباطی با اعتقادشان ندارد! البته این سبک تبلیغ برای چنین موضوعی در همان زمان انتقاداتی را نیز بر انگیخت و نمایش مقدسات آرمانی یک ملت به صورت فشن شو های اینچنینی و به دور از ارزش های اسلامی، امری غیر قابل توجیه و کاملاً اشتباه است و کسر شأن برای جایگاه آسمانی شهدای گرانقدر و عزیزمان است.
ستاد مبارزه با چرندیات (46)



سوژه دوم؛ حاجت روا شدن با خواندن ۷۰ حمد، هرگاه اولین روز ماه قمری شنبه باشد

این مطلب در منابع روایی شیعه و سیره بزرگان دین دیده نشده و صحت ندارد و باوری غلط و یک دروغ تلگرامی است.

متن شایعه

" روایت است:
هرگاه اولین روز ماه قمری، شنبه باشد. هر کس از شنبه اول ماه تا شنبه بعد (۸روز)، روزی ۷۰ مرتبه سوره حمد را بخواند حاجت روا می شود .
این فرصت گاهی فقط یكبار در سال پیش می اید. "
ستاد مبارزه با چرندیات (46)

پاسخ شایعه

حاجت روایی با خواندن ۷۰ حمد هنگامی که اولین روز ماه قمری شنبه باشد، صحت ندارد. مدیر مرکز پاسخگویی به سوالات دینی نیز پیشتر ضمن رد این مطلب ، آن را در منابع روایی شیعه موجود ندانسته است. این مورد در سیره بزرگان دین هم دیده نشده و نسبت دادن مطلبی که در دین وجود ندارد به معصومین (ع)، بدعت در دین، جعل حدیث و دروغ بستن به خدا و معصومین(ع) است.

البته سوره حمد از مهمترین سوره های قرآن و دارای خواص متعددی از جمله برآوردن شدن حاجات است که قرائت آن هم ثواب بسیاری دارد.


سوژه سوم؛ انکار جهنم توسط پاپ

این مطلب یک شوخی رسانه ای بوده و پاپ در سالهای اخیر بارها در سخنانش از جهنم یاد کرده است.

متن شایعه

" پاپ منکر جهنم شد!

رهبر کاتولیک‌های جهان اعلام کرد: کلیسا دیگر به جهنمی که انسانها در آن زجر بکشند اعتقادی ندارد!
پاپ فرانسیس- در خطبه‌ای که در آن تعجب همگان را برانگیخت . اعلام کرد: کلیسای کاتولیک دیگر به جهنم معتقد نیست، زیرا این موضوع با عشق خداوندی تعارض دارد و آدم و حوا.و طوفان نوح.و یا طبقات هفتگانه اسمان و .... که در انجیل قران تورات وبسیاری از کتب مقدس ادیان دیگر امده داستانی بیش نیستند که علم امروزه بشر و تمام دانشمندان بزرگ دنیا با هزاران دلایل صددرصد علمی آنها را قاطعانه مردود و دروغ میدانند
پاپ در آخرین خطاب خود تاکید کرد: ما با تفکر و دعا فهم جدیدی از برخی عقاید به دست آوردیم؛ کلیسا دیگر به جهنم اعتقادی ندارد، زیرا اعتقاد به این موضوع، عشق الهی را زیر سؤال می‌برد. همچنین خداوند قاضی نیست؛ بلکه دوستدار بشریت است.
وی در ادامه تصریح کرد: خداوند قصد محکومیت کسی را ندارد، علاوه بر آن داستان آدم وحوا تنها یک اسطوره است و جهنم تنها کنایه‌ای از روح تنها است.
پاپ فرانسوا با بیان اینکه تمام ادیان در ذهن افراد صحت دارند زیرا از قلب تمام افرادی سرچشمه گرفته‌اند که به وجود خداوند ایمان دارند، تصریح کرد: کلیسا و روحانیون ادیان دیگر در گذشته در مورد اکثر مسایل با علوم و کشفیات جدید علمی شدیدا دشمنی و مخالفت میورزیدند .ولی امروزه در کشورهای اروپایی و دیگر کشورهای پیشرفته هر جوان دبیرستانی و دانشگاهی میداند که ادم و حوا افسانه ایی بیش نیست که علم زیستشناسی انرا مردود میداند و یا داستان نوح که علم زمین شناسی و نجوم که چگونگی پیدایش زمین و همه کاینات را تا چهارده میلیارد سال پیش (بیگ بنگ)بطور کامل کشف کرده اند داستانی کودکانه تلقی میکنند .ما و روحانیون دیگر ادیان هنوز هم میتوانیم درصد زیادی از مردم جهان را در جهل و خرافات معتقد و متدین نگهداریم اما امروز به نقش خود به عنوان قاضی پایان داده و آغوش خود را به روی تمام علوم میگشایم.
وی در ادامه تاکید کرد: وقت آن رسیده است که تعصب را کنار بگذاریم و اعلام کنیم که حقیقت دین قابلیت تغییر و پیشرفت دارد، به طوری که حتی بی‌دینان و کافران نیز با دیدن محبت الهی؛ وجود خداوند را به رسمیت بشناسند.
پاپ فرانسیس با اشاره به این که انجیل کتاب مقدس مسیحیان است؛ بیان کرد: با وجود آن‌که انجیل کتاب زیبایی است، اما در آن کلماو ت و عباراتی وجود دارد که همگان را به تعصب و محاکمه دعوت می‌کند، در حالی که زمان آن رسیده است تا این بخش‌ها مورد بازبینی قرار گیرند!وی در ادامه اظهار امیدواری کرد در آینده یک زن به مقام پاپی برسد.
"
ستاد مبارزه با چرندیات (46)

پاسخ شایعه

سخنرانی منتسب به پاپ در سایت رسمی واتیکان یا هیچ منبع معتبر دیگری درج نشده و صحت ندارد. این مطلب اولین بار در دسامبر 2013 در یک وبلاگ تفریحی شخصی منتشر شد و سپس در فضای مجازی بازنشری گسترده یافت.

ادعای سخنرانی پاپ در سومین شورای واتیکان در حالیست که چنین مراسمی هرگز برگزار نشده است. این شایعه در همان زمان انتشار توسط برخی سایتهای مرتبط با کلیسا و سایتهای پژوهشگر تکذیب شد ؛ اگر چه برخی منابع داخلی به اشتباه این مطلب را بعنوان یک خبر درج کردند!

همچنین با جستجو در سایت "رادیو واتیکان"، در می یابیم پاپ فرانسیس دوم طی سالهای اخیر بارها در سخنانش از جهنم یاد کرده است .

سوژه چهارم؛ بمب‌گذاری در کرج

رزمایش مقابله با تهدیدات امنیتی در کرج روز گذشته در حالی برگزار شد که برای ساعاتی شایعه بمب‌گذاری در این شهر تبدیل به بحث داغ در فضای مجازی شد.

بعد از ظهر روز شنبه تِم فضای مجازی رنگ شایعه به خود گرفت کاربران کرجی در حالی که سعی می‌کردند گوی سبقت را از همدیگر بربایند سعی در پیشی گرفتن از یکدیگر برای ارسال خبری مبنی بر بمب‌گذاری در امامزاده حسن (ع) شدند. ساعت از ۱۵ گذشته بود که سیل پیام‌ها در تلگرام به راه افتاد که در کرج بمب گذاری شده و در پی آن صدها فرضیه، داستان و حکایت از مردمی که ناخواسته و ناآگاه به این داستان دامن زدند منتشر شد که هیچکدام رنگ واقعیت نداشت.

یکی مدعی شده بود که عامل انفجار یک پیرزن بوده و دیگری یک داستان تمام و کمال از ابتدا تا انتها را منتشر کرده بود این در حالی بود که اصل ماجرا برگزاری یک مانور بوده است.

ساعت از ۱۹ گذشته که خبرنگاران به میدان کرج رسیده، خبری از شیشه های ریخته شده روی زمین و گلوله روی دیوار نیست اصلا خبری نیست که نیست طبق گفته یکی از شهروندان ساعت ۱۷ و ۳۰ دقیقه اجرای مانور به پایان رسیده و یکی از دلایل شایعه پراکنی در فضای مجازی و واقعی عدم اطلاع رسانی و عدم حضور خبرنگاران در این مانور بوده است.

ستاد مبارزه با چرندیات (46)
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • آرش

      خوب بود ممنون.در مورد پاپ همین که خبر رو شنیدم گفتم دروغه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج