۳۸۳۷۶۹
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

انتقاد از رپورتاژ آگهی تلویزیون برای شهرداری

فضای جلسه دیروز شورای شهر تهران، التهاب خاصی داشت که اگرچه برخی از اعضا خودشان را نگه داشتند تا در حضور رسانه‌ها بر اختلافات دامن نزنند و حرف‌هایشان را در جلسه غیرعلنی یکشنبه بگویند، اما تعدادی دیگر ترجیح دادند مستقیما در ارتباط با مردم و رسانه‌ها قرار گیرند. این‌گونه بود که چند تذکر با درخواست چمران و مسجدجامعی و توصیه به مهربان‌بودن با همدیگر گفته نشد.

روزنامه شرق‌: فضای جلسه دیروز شورای شهر تهران، التهاب خاصی داشت که اگرچه برخی از اعضا خودشان را نگه داشتند تا در حضور رسانه‌ها بر اختلافات دامن نزنند و حرف‌هایشان را در جلسه غیرعلنی یکشنبه بگویند، اما تعدادی دیگر ترجیح دادند مستقیما در ارتباط با مردم و رسانه‌ها قرار گیرند. این‌گونه بود که چند تذکر با درخواست چمران و مسجدجامعی و توصیه به مهربان‌بودن با همدیگر گفته نشد.

باب موضوع گزارش سازمان بازرسی از واگذاری‌های املاک با تقسیط و تخفیف‌ به افراد خاص همچنان باز است و گویا اعضای شورا خودشان هنوز نه‌تنها قانع نشده‌‌اند، بلکه هنوز حرف‌هایشان به همدیگر و به مردم و رسانه‌ها هم تمام نشده است. حرف‌هایی که روی دل اعضا مانده، خودش را در زمان گزارش شورایاری منطقه ١٤ نشان داد. دبیر شورایاران این منطقه به بی‌اثربودن حضور اعضای شورای شهر در منطقه و بازدیدهای میدانی آن اشاره کرد و گفت که آنها فقط می‌آیند و بازدید دارند، اما اتفاقی رخ نمی‌دهد.

این اظهارنظر دبیر شورایاری منطقه ١٤ با اعتراض محسن سرخو مواجه شد و او به طلایی که در غیاب چمران ریاست جلسه را برعهده داشت، گفت که چرا اجازه چنین توهینی را می‌دهید؟ در این حین رضا تقی‌پور، عضو دیگر شورا، در واکنش به سرخو با عصبانیت و فریاد گفت: شما حق حرف‌زدن ندارید، دو هفته لجن‌پراکنی کردید و فضا را آلوده کردید. محسن پیرهادی، عضو هیأت‌رئیسه، هم حرف سرخو را بی‌احترامی به مردم خواند و طلایی هم با تأیید اظهارات این دو نفر گفت: در گزارش دبیر شورایاران بی‌حرمتی به اعضای شورا استنباط نکردم که بخواهم برخورد کنم. این درگیری لفظی، جو شورا را متشنج کرد.

حدود ساعت ١٠ مهدی چمران به جلسه رسید و همان ابتدای نشستن بر صندلی، با جدیت و اخمی خطاب به اعضا که در نوبت دادن تذکر بودند، گفت: بهتر است از حرف‌های اضافه بپرهیزیم، اصلا عده‌ای انگار با تذکر زنده هستند. بعد هم از چند عضوی که تذکر داشتند خواست که اگر امکان دارد تذکرات را کتبی بدهند تا به دستور جلسات مهم از جمله رسیدگی به وضعیت بازگشایی خیابان ١٧ شهریور برسند. چمران در حالی می‌گفت این موضوع سه هفته در نوبت رسیدگی مانده که همین یکشنبه هفته قبل هم این موضوع در اولین موارد قابل‌بررسی قرار نداشت.

به‌هررو چمران اجازه داد تذکرها گفته شود، اما تهدید کرد که اگر از سه دقیقه بیشتر شود، میکروفن را قطع می‌کند.اولین تذکردهنده، طبق نوبت، رحمت‌الله حافظی بود که در کمتر از سه دقیقه همه حرف‌هایش را گفت. حافظی با اعتراض به انحصار خبری صداوسیما در برگزاری گفت‌وگوی ویژه خبری با موضوع واگذاری املاک شهرداری با حضور تنها مسئولان شهرداری، آن‌هم پس از تذکر رئیس قوه قضائیه درباره عملکرد رسانه‌ها و محدودکردن آنها، گفت: «حضور یک‌طرفه نماینده شهرداری در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری تداعی‌کننده یک رپورتاژ آگهی است. من باوجود تماس با دو نفر از مدیران ارشد صداوسیما، امکان ورود تلفنی به این برنامه برایم حاصل نشد و من حالا خطاب به صداوسیما اعلام می‌کنم دوران انحصار خبری به‌سر آمده است و چه بخواهیم و چه نخواهیم شبکه‌های اجتماعی و سایر خبرگزاری‌ها رقبای جدی شما هستند. با این رفتارها باقی‌مانده اعتماد عمومی به رسانه ملی را مخدوش نکنید».

برنامه تلویزیون رپورتاژ برای شهرداری بود

این عضو شورا به جمله‌ای معروف از امام خمینی(ره) با این مضمون که «باید مسئولان خودشان را فدای نظام کنند نه‌اینکه نظام را فدای افراد خاص کنیم»، گفت: «در این گفت‌وگوی یک‌طرفه تلویزیونی نماینده شهرداری اعلام کرد انضباط مالی در شهرداری افزایش یافته و حسابرس هر سال اعلام می‌کند که امسال بهتر از پارسال است. این جمله برای بنده که شاهد عملکرد سه سال گذشته شهرداری بوده‌ام، تعجب‌برانگیز است. گزارش صورت‌های مالی تلفیقی سنواتی، چکیده، عصاره و کارنامه فعالیت‌های مالی شهرداری است. آخرین گزارش تلفیقی بررسی‌شده در صحن شورا مربوط به سال ۹۰ است که در مقایسه با گزارش سال ۸۹ دو رتبه تنزل داشته و از مشروط به غیرقابل‌اظهارنظر رسیده است».

حافظی همچنین درخواست کرد تا متولیان امر به سایت‌های خبری و شبکه‌های اجتماعی به چشم ابزارهای مقابله با فساد و معابری برای توسعه و مشارکت مردم در شناسایی و رصد انحرافات بنگرند و با قوه قهریه با آنان برخورد نکنند.

پس از او رضا تقی‌پور هم نوبت تذکر داشت و به بیانات مقام معظم رهبری درباره حادثه منا و دشمنی‌های سعودی‌ها اشاره کرد و در ادامه با لحنی کنایه‌دار گفت: اینکه بی‌بی‌سی به ما مدال بدهد، برایمان افتخار ندارد، من می‌خواستم درباره موضوعات مربوط به املاک صحبت کنم، اما به توصیه آقای مسجدجامعی تذکراتم را روز یکشنبه مطرح می‌کنم. اسماعیل دوستی هم در تذکری کوتاه خواست فضا را کمی تلطیف کند و گفت: «دوستان چهره‌هایشان را از هم باز کنند و با هم مهربان باشند».

چمران هم در تذکری کوتاه گفت: «همه ما با هم برادر و خواهر هستیم و باید در فضایی صمیمی با هم قرار گیریم. من دیروز به آقای مسجدجامعی گفتم که در دوره قبل هر جلسه بخشی از نامه امام علی(ع) به مالک را در شروع جلسات می‌خواندیم و خوب است در این جلسات باقی‌مانده این دوره هم بخوانیم تا جنبه معنوی جلسات بیشتر شود». چمران در ادامه به معاون شهردار فرصت توضیح داد و ناصر امانی با عصبانیت پشت تریبون قرار گرفت و از اظهارات حافظی گلایه کرد. او گفت: «من از شما به‌خاطر این حرف‌ها گلایه دارم، دو هفته است که شهرداری در معرض بمباران تبلیغاتی و هجمه قرار گرفته و علاوه بر رسانه‌های داخلی بی‌بی‌سی و من و تو، شبکه‌های ضدانقلاب در خارج از کشور به بهانه یک خبر مجعول و سؤال کارشناس سازمان بازرسی از ما مورد هجمه قرار گرفته‌ایم.

دو هفته است به این بهانه نظام را می‌کوبند و اعتماد مردم را از بین می‌برند اما شهرداری سکوت کرده است و حالا بعد از دو هفته بمباران تبلیغاتی، یک مدیر شهرداری نیم‌ساعت در تلویزیون موضوعات را به مردم توضیح داده؛ این جرم است؟ من فکر کردم به خاطر این توضیح از ما دفاع می‌کنید. حیثیت ١٥٠ مدیر و اعضای شورا را به باد هوا دادند و حالا یک مدیر شهرداری با آمار و ارقام و با استناد به قانون حرف زده است، از نظر شما اشکال دارد؟»بر اساس این گزارش، چمران خیلی زود وارد دستور جلسه یعنی ارائه گزارش معاونت حمل‌ونقل در حوزه مترو شد.

پس از آن محسن پیرهادی، عضو کمیسیون نظارت و حقوقی شورا گزارشی از نتایج نظرسنجی‌ها از اهالی و کسبه خیابان ١٧ شهریور درباره وضعیت این خیابان ارائه و به اعتراض ٧٥درصدی کسبه پیاده‌راه ١٧ شهریور و نبود ‌مطلوبیت اشاره کرد. وی با اشاره به اینکه مطابق نظر ٨٥ درصد از این شهروندان، حضور معتادان نسبت به گذشته تفاوتی نداشته، تصریح کرد: تنها شش درصد از جامعه آماری موافق کاهش تعداد معتادان بودند.

پیرهادی گفت:‌ ٣٩,٥ درصد از جامعه هدف، معتادان و فروش مواد مخدر را مهم‌ترین مشکل خود عنوان کردند که با توجه به گزارش احصاشده می‌توان مهم‌ترین معضل ساکنان را موضوعات اجتماعی و امنیتی دانست. همچنین بازشدن خیابان ١٧ شهریور درخواست ٢٦.٦ درصد از این افراد بوده چراکه از نظر این افراد، بازشدن خیابان، افزایش تردد و ارتقای امنیت به دلیل ناامن‌شدن محیط برای بزهکاران را به دنبال خواهد داشت.پیرهادی در ادامه به بهبودنیافتن امنیت از دیدگاه کسبه در این منطقه پس از تغییرات صورت‌گرفته اشاره کرد و گفت: تنها ١.٧ درصد از این افراد کاهش حضور معتادان را اعلام کردند به طوری که نظر ٩٥ درصد دیگر آنها حاکی از عدم حضور و کاهش معتادان بود. ٩٣.٣ درصد بیان کردند که امنیت کسب‌وکار آنها مختل شده و البته بازدیدهای میدانی ما و کارشناسان نیز گواهی بر این امر بوده است.

ابوالفضل قناعتی، عضو هیأت‌رئیسه شورا هم با صراحت موافقت خود را با بازشدن این معبر و اشتباه شهرداری در این مورد اعلام کرد و گفت: ای کاش این ارزیابی‌ها را در ابتدای اجرای پروژه داشتند، چهار سال کسبه و مردم این محور متضرر و ناراضی شدند و حالا باید تصمیمی بگیریم که اشتباه در اشتباه نشود. نظر من بازگشایی کامل محور ١٧شهریور است. مجتبی شاکری، عضو دیگر شورا هم گفت امیدوارم این جلسه و این اتفاقات درس عبرتی شود تا عملی بدون مصوبه شورا انجام نشود تا بعدها متوجه شویم چه مشکلات و معضلاتی به همراه داشته است و من مطمئن هستم اگر ١٠ سال دیگر در آنجا هزینه کنیم، این محور به یک راسته فرهنگی تبدیل نمی‌شود و مثل روز اولش نخواهد شد.

احمد مسجدجامعی به سابقه برنامه‌های اولیه‌ای که شهرداری درباره این محور در نظر داشت، اشاره کرد و گفت: می‌خواستند این مسیر را به‌زور محور فرهنگی کنند، یک پرچم حرم امام حسین را این طرف خیابان و پرچم مقدس حرم حضرت عباس را هم آن طرف خیابان گذاشتند و می‌خواستند آنجا را بین‌الحرمین کنند یا با میهمانان اتوبوسی و برنامه‌ریزی‌های مفصل و ماجراهای دیگر مراسم فرهنگی و مذهبی در آنجا در نظر گرفتند. واقعیت این است که این شور و هیجان‌های مذهبی و اعتقادی دستوری شکل نمی‌گیرند و سال‌های سال و در تاریخ در گوشه‌گوشه این شهر ایجاد شده و هنوز هم هست.

بگویید اشتباه کردیم عذرخواهی کنید

این عضو شورا به جمله‌ای از شهردار تهران که گفته بود «حرف مرد دوتاست و اگر اشتباه کردیم، می‌پذیریم»، گفت: اگر به این نتیجه رسیده‌ایم که ٩٨ درصد مردم مخالف اجرای طرح پیاده‌راه ١٧ شهریور هستند، مقاومت نکنید و دنبال جبران باشید، بگویید اشتباه کردیم و عذرخواهی کنید. او در عین حال از فضاهای شهری و المان‌های این محور هم انتقاد کرد و گفت: نمی‌دانم در شهری که پر از آهن است، گذاشتن یک حجم آهنی بزرگ در وسط میدان چه منطقی در معماری دارد!؟ اگر مرحوم لرزاده روی مسجد میدان امام‌حسین مناره نگذاشته، دلیل داشته و در عوض گنبد را بالاتر گذاشته است. چطور فکر کردند مرحوم لرزاده خودش متوجه نبوده و دو مناره به مسجد اضافه کرده‌‌اند؟ اقبال شاکری هم اجرای پروژه خیابان ١٧ شهریور را نتیجه بررسی اشتباه مشاور اعلام و تأکید کرد این مشاور باید از همه پروژه‌های شهری حذف شود.

اما اظهارات عباس جدیدی به عنوان مخالف بازگشایی این معبر شهری تا حد زیادی متفاوت و گفته‌نشده بود. او با بیان اینکه مشکل خیابان ١٧شهریور تنها به برکت خود امام حسین (ع) برطرف می‌شود، گفت: به قول مقتل‌خوان‌ها آب بدیم، می‌میره، آب ندیم، می‌میره. حالا حکایت این خیابان هم همین است، نه می‌توان آن را باز کرد و نه باز نکرد!

او گفت: قرار بود ضریح قدیمی امام حسین (ع) را به این میدان بیاورند اما مسئولان دولتی و وزارت امور خارجه نگذاشتند و از آن طرف، دولت عراق هم همکاری نکرد. از اول بنا بر این بود که این محور با این شرایط تغییر کند و توافقی وجود داشت اما در ادامه نگذاشتند. اگر این اتفاق می‌افتاد، همه آن خانه‌ها و مغازه‌ها متری ٣٠٠ میلیون می‌شدند و آن‌وقت دیگر این‌طور اعتراض نداشتند.

چمران به این صحبت جدیدی واکنش نشان داد و آن را درست ندانست و گفت: توافقی نبود، تنها انتظار می‌رفت با نصب ضریح جدید، ضریح قدیمی امام حسین (ع) به کشور ایران داده شود که نشد. اما واکنش احمد دنیامالی به این اظهارات تندتر بود و خطاب به عباس جدیدی گفت: قرار نیست ما ضریح قدیمی امام حسین (ع) را در این میدان قرار دهیم تا مردم بخواهند آن را زیارت کنند. چنین قراری وجود نداشته. این صحبت دنیامالی با واکنش جدیدی روبه‌رو شد و با عصبانیت گفت: این موضوع صحت دارد و کاملا مرتبط است و دارید حرف بی‌ربط می‌زنید و دنیامالی هم با عصبانیت جواب داد: خودت حرف بی‌ربط می‌زنی! در ادامه این مذاکرات که طولانی و پرچالش بود، مرتضی طلایی که در پایان جلسه هم در غیاب چمران ریاست را بر عهده داشت، از بازگشایی خیابان صفا در پیاده‌راه ١٧شهریور به صورت دوطرفه در هفته جاری خبرداد.

این دفعه به کاهدان زدید

اما محمد حقانی که در چند روز گذشته از سوی خبرگزاری فارس درباره رانت ٤٢میلیاردتومانی متهم شده بود در جمع خبرنگاران توضیحاتی داد. البته این توضیحات حقانی در حالی بود که خبرگزاری مربوطه نه‌تنها پس از چند روز از ارسال توضیح او، این توضیحات را طبق قانون در سایت خود منتشر نکرده بلکه دیروز خبر دیگری را درباره یک عضو دیگر شورا منتشر کرد.حقانی به سابقه ٤٥ساله خود در شهرداری اشاره کرد و گفت: «بارها به افراد و رسانه‌ها گفتم اگر نقطه‌ضعفی از من دارید حتما آن را مطرح کنید؛ اگر پس از ٤٥ سال سابقه، مدرکی از من پیدا کرده‌اید من را خائن به مردم معرفی کنید و بلافاصله پس از آن استعفا می‌دهم و دو دستم را جلوی قوه قضائیه دراز می‌کنم تا با من اشد مجازات را داشته باشند؛ اما می‌خواهم بگویم این‌بار به کاهدان زده‌اید و در این پرونده من متهم نخواهم بود».

او گفت: «نامه‌ای به خبرگزاری مذکور نوشته و از آنها خواستم که مطابق قانون مطبوعات مستندات من را دوبرابر خبر منتشر‌شده منتشر کنند اما تاکنون این کار را انجام نداده‌اند».
وی درحالی‌که مستندات ملک مذکور را در دست داشت ادامه داد: «در این خبر آمده بود که قطع درختان در این زمین صورت گرفته، اما باید بگویم که این ملک هزارو ٩٠٠مترمربعی در سال ٨٧ خریداری شده و یک دانگ آن با اینکه برای من نیست اما بنا به شرایطی به نام من زده شده و من به عنوان یکی از ٩ شریک این ملک شناخته شدم.

پس نباید در خبرها بگویند که من ٤٢ میلیارد تومان بر روی این زمین سود کردم چراکه من یکی از شرکا هستم. همچنین در رأی قوه قضائیه که مربوط به سال ٨٥ است بر موات‌بودن زمین تأکید شده؛ پس وجود درخت در این زمین صحت ندارد. در سال ٩٠ پروانه ساختمانی این ملک صادر شده و این درحالی است که من نه در شورا فعالیت داشته‌ام و نه در شهرداری، چراکه در سال ٨٢ از شهرداری بازنشسته شدم».

حقانی با بیان اینکه چطور زمینی در غرب تهران را متری ١٣٨ هزار تومان می‌فروشند اما این زمین را با ارقام بالا ١٥ تا ٢٠ میلیون قیمت‌گذاری می‌کنند؟ گفت: «متأسفانه در خبرها بداخلاقی رخ داده و حتی عنوان کردند که عضو شورای شهر کوچه‌ای را تصرف کرده اما باید بگویم که این یک قطعه زمین عرضی است و اختلاف سطح قسمت بالا و پایین آن بسیار بالاست. برخی از مردم برای تردد بهتر از این قطعه زمین اقدام به گذاشتن پله کردند، اما این کوچه نبوده که در برخی رسانه‌ها عنوان شده عضو شورای شهر کوچه‌ای را تصرف کرده است».

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج