۳۸۴۳۷۱
۴۹ نظر
۵۰۰۵
۴۹ نظر
۵۰۰۵
پ

ضرر هنگفت عربستان از لغو سفر ایرانیان به حج

بنا بر آمار اعلام شده از سوی سازمان حج و زیارت؛ هر زائر ایرانی که به حج تمتع یا عمره می رود، دست کم بالغ بر ۲ میلیون تومان صرف خرید سوغات یا تبرکات کند، مجموع ۸۵۰ هزار زائر ایرانی بالغ بر ۱۷۰۰ میلیارد تومان نیز اینگونه به اقتصاد عربستان تزریق می‌کنند. عربستان به دلیل قطع ارتباط با ایران، سالانه بالغ بر ۸۵۰ میلیون دلار به طور مستقیم و بالغ بر ۵۰۰ میلیون دلار به طور غیر مستقیم زیان مالی متحمل می شود.

روزنامه آرمان: بنا بر آمار اعلام شده از سوی سازمان حج و زیارت، سال ۹۴ قریب به ۸۵۰ هزار نفر از ایرانیان به حج عمره و حج تمتع مشرف شده اند. در این سال قیمت پایه حج تمتع برای هر متقاضی با سقف ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و کف هشت میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تعیین شده بود. همچنین قیمت حج عمره نیز برای متقاضیان بین دو میلیون تا دو میلیون و ۴۰۰ هزار تومان تمام می‌شد.

سال گذشته بالغ بر ۵/۱ میلیون نفر برای تشرف به حج تمتع و بالغ بر ۵/۵ میلیون نفر برای تشرف به حج عمره ثبت نام کرده اند. از این تعداد به طور میانگین سالانه ۸۵۰ هزار نفر به حج مشرف می شوند که قریب به ۱۰۰ هزار نفر آنها را زائران تمتع و مابقی را زائران عمره تشکیل می‌دهند. در واقع هر ساله بالغ بر هزار میلیارد تومان از سوی زوار تمتع و بالغ بر ۱۵۰۰ میلیارد تومان از سوی زوار عمره برای این سفر هزینه می شود.

درآمدهای حج برای عربستان

عربستان سعودی به دلیل واقع شدن کعبه در این کشور، از بزرگ‌ترین قطب‌های گردشگری دینی در جهان است. بررسی «نشنال ژئو گرافی» در سال ۲۰۱۴ پیش بینی می‌کرد که حدود دو میلیون زائری که در آن سال به حج مشرف می شدند، بالغ بر هشت میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار برای این کشور درآمد ارزی ایجاد کنند، اما بعد از آن نشریه «فوربس» طی گزارشی اعلام کرد که عربستان سعودی در سال ۲۰۱۴ بالغ بر ۶/۱۸ میلیارد دلار درآمد ارزی از محل برگزاری مراسم حج کسب کرده است.

مبلغی که به نوشته این نشریه برابر با ۱۰ درصد از درآمد ارزی این کشور از محل صادرات نفت طی آن سال بوده است. صادرات نفت عربستان سعودی بالغ بر ۱۰ میلیون بشکه در روز است که با قیمت ۳۰ تا ۴۰ دلار در هر بشکه، این کشور روزانه از این محل بالغ بر ۳۵۰ میلیون دلار درآمد ارزی کسب می‌کند که این مبلغ طی یک سال بالغ بر ۱۲۷ میلیارد و ۷۵۰ میلیون دلار می شود. در واقع درآمد موسم حج برای عربستان طی یک ماه تقریبا برابر با دو ماه فروش مداوم نفت با نرخ متوسط ۳۵ دلار در هر بشکه می شود.

هزینه ایرانیان برای حج

در حال حاضر هر دلار آمریکا برابر با ۷۵/۳ ریال عربستان است، حال آنکه در برابر واحد پول ایران، هر دلار برابر با ۳۵۰۰ تومان قیمت گذاری می شود. با این حساب هر ریال سعودی حدودا معادل ۹۰۰ تومان برای ایرانیان محاسبه می شود. چنانچه در نظر بگیریم که سالانه دست کم معادل ۳۰۰۰ میلیارد تومان از ناحیه ایرانیان برای حج عمره و تمتع هزینه می شود، در واقع سالانه بالغ بر ۳/۳ میلیارد ریال سعودی از سوی ایرانیان به اقتصاد تک محصولی و شکننده سعودی ها ترزیق مالی می شود.

حالا با اقدامات تخریبی که طی یک سال گذشته، حاکمان سعودی در روابط بین این کشور با ایران انجام داده اند، سالانه حدود ۸۵۰ میلیون دلار از قهر ایرانیان و عدم مسافرت به این کشور زیان مستقیم متحمل می‌شود. نشریه فوربس در گزارشی در این باره نوشت:«اگر زوار ایران به مکه نروند، قطع روابط دیپلماتیک عربستان با ایران میلیاردها دلار برای ریاض ضرر به همراه خواهد داشت.» علاوه بر این مبلغ که به طور مستقیم صرف بلیت هواپیما و هزینه های مربوط به اقامت و هتل می شود، زائران ایرانی هر ساله مبلغ زیادی هم بابت خرید سوغات و تبرکات در عربستان خرج می‌کنند.

اگر در نظر بگیریم که هر زائر ایرانی که به حج تمتع یا عمره می رود، دست کم بالغ بر ۲ میلیون تومان صرف خرید سوغات یا تبرکات کند، مجموع ۸۵۰ هزار زائر ایرانی بالغ بر ۱۷۰۰ میلیارد تومان نیز اینگونه به اقتصاد عربستان تزریق می‌کنند. به عبارت دیگر عربستان سعودی به دلیل قطع ارتباط با ایران، سالانه بالغ بر ۸۵۰ میلیون دلار به طور مستقیم و بالغ بر ۵۰۰ میلیون دلار به طور غیر مستقیم زیان مالی متحمل می شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      در واقع ما هر سال این مقدار ضرر میکردیم که خوشبختانه امسال به نفع ما شد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دقیقا با شما موافقم
        در ضمن بقیه عزیزان هم نگران در آمد عربستان نباشند اونا خودشون بلدن چه جوری پول در بیارن

      • بدون نام

        چون ایرانیان تنها ملتی هستند که برای خرید کالا به حج می روند نه ادای مناسک حج بنده خودم شاهد این ماجرا بودم و باید واقعا متاسف بود برای ملت خودمان.

    • بدون نام

      در واقع ما هر سال این مقدار ضرر میکردیم که خوشبختانه امسال به نفع ما شد

    • محسن

      اینقد دلار نفتی داره ک این مبلغا براش پولی نیست
      بهتره بگید ...

    • کاربر

      ........قربون خونه خدا برم درسته حج واجبه وهر انسانی که توانایی داره باید بره .ولی بخدا حج در خونه خودمون همسایمون فامیلمون هموطنانمون که دستشون تنگه وکمک لازم دارن .

    • جوان بدبخت بیکار

      ... ای کاش مسلمان بداند که خدا در قلب مومن است* در رفتار مومن است و در بخشیدن ان که هزاران نیازمند در کنار ما هستند* آب در کوزه و ما گرد جهان میگردیم

    • کاربر

      منظور؟ یعنی چی ؟ یعنی اقتصاد نفتی قوی داره که با اینکه ایرانیا نرفتن مشکلی براش پی نمیاد نه عزیز برادر مدیریت دارند

      پاسخ ها

      • محسن

        آل سعود ومدیریت ؟؟؟ نمونه مدیریت درست وخوبشون تو فاجعه منا کاملا هویدا بودحرف خنده داری بود.حسابی خندیدیم.

      • بدون نام

        به خاطر همین مدیریت درخشانه که امسال 100 میلیارد دلار کسری بودجه دارن

    • مصطفی

      بهتر

    • reza

      کاش این پول صرف ساخت مدرسه بشه تو ایران

    • kia

      خب اگه مسولان میدونن نرفتن ما به مراسم حج برا عربستان ضرر داره
      پس چرا اینقد به درو دیوار میزدن که زوار رو بفرستن؟
      این جای سوال داره؟؟

      پاسخ ها

      • (نوکر حسین (ع

        .... خلاصه اونایی که اصرار دارن ملت رو بفرستن حج دنبال منافع خودشون هستن

      • بدون نام

        ضرر؟؟؟؟؟ این رقم برای عربستان اصلا به حساب نمیاد!

    • بدون نام

      حالا دیگه عربستان بد بخت شد. باید کاسه گدایی دست بگیره. مثل پژو که ما نخریدیم بدبخت شد.
      وجدانا یه ذره توهم نداریم. مثل اون گنجشکی که نشسته بود روی درخت گفت که خودتو نگه دار من دارم میرم.

    • کاربر

      یک فتوا اقایان مبنی بر اینکه هر که در مدرسه سازی یا کمک به بیمارستان کودکان محک مبلغ حج خوش را واریز کند صواب حج را دارد ببینید چقدر در داخل به هم وطنان ما کمک خواهد شد ..یکی فتوا بده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چطوره پیشنهاد بدید پولی که هموطنان در کنسرت های خارج از کشور و پاساژ های دبی و ترکیه خرج میکنن صرف محک بشه؟ مطمئنا چندین برابر این رقم خواهد بود. ...

    • بدون نام

      از این پولا بهتره در جهت ساخت کارخونه و فکری در جهت اشتغال زایی جوانان صرف بشه. مثل کاری که آتاتورک در ترکیه انجام داد.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چرا کسی راجع به چند ده هزار میلیارد تومان پولی که صرف کنسرت های اون ور آبی می کنیم چیزی نمی گه؟ هزینه آنتالیا رفتن بعضی ها چقدر میشه؟ هزینه ای که ایرانی ها در بارهای ترکیه صرف می کنن بهتر نیست در جهت اشتغال زایی جوانان ایرانی استفاده بشه؟

    • بدون نام

      سود حاصل از فروش 6 روش نفت ان کشور از این عدد بالاتر است ولی عدم خروج ارز برای ما مهم تر است و من موافق تحریم حج هستم

    • بدون نام

      عوام فریبی بس است ضرری که حج وزیارت کردهیچ کس نکردشاهد مدعی اینست حاجیان واقعی امسال خودشان ازطریق کشورهای ثالث خودرا بحج رساندند.اگر راست میگوینددست ازسرمردم بردارند این بدعت نامبارک ازرژیم گذشته است.

    • بدون نام

      عربستان هیچ ضرری نمیکنه کشورهای دیگه خیلی خوشحالن ک ایرانیا نمیان صهمیه شون بیشتر میشه .این ماییم ک ضرر کردیم سالها انتظار دیدار خانه خدارو داشتیم

      پاسخ ها

      • ارش

        با این طرز فکرت ادم نمیدونه گریه کنه یا بخنده

      • وفا

        خداییش چند کلاس سواد داری؟ صهمیه؟!!!!!!!!! سهمیه درسته مجیدجان. ضمناً‌خانه خدا و خود خدا همه جا هست اگه دست یه افتاده یه بچه بیمار یه گرفتار رو بگیری مطمئن باش به دیدار خداوند نائل شده ای.

    • بدون نام

      ای قوم به حج رفته کجایید کجایید مقصود همین جاست .....

    • موسوی

      اصلا ضرر نمی کند عربستان ، سهمیه ایران بین کشورهای دیگر تقسیم شده است.
      والسلام

      پاسخ ها

      • سام

        کشورهای دیگه مثل ایران خرج نمیکنند.
        من اونجا بودم حاجیان مالزی و و پاکستان شبا کنار خیابون می خوابیدند. فقط ما و چند کشور محدود بودیم که که با تشریفات به گرون ترین هتل ها می رفتیم.شاید هزینه هر ایرانی به ادازه 10 حاجی از کشور های شرقی باشه

    • بدون نام

      خوب این میزان هزینه که باید امسال صرف ایرانیان می شد،چطور شد .اگر با نرفتن حجاج به مکه؛عربستان ورشکست می شه ومتضرر می شه همون بهتر که تا زمان برچیده شدن آل سعود و وهابیت و تکریم به ایرانیان واحترام به مردم ایران، شخصی به عربستان نره.

    • ژکس

      اون دوست عزیزی که میگه مدیرتشون تو حادثه منا مشخص شد
      مدیریت داره خوبشم داره ، فاجعه از قبل برنانه ریزی شده بود
      حداقل با کارایی که بعدش کردن میشد فهمید
      بعدشم عربستان ضرر کرد ناگفته نماند خیلیا هم تو ایران ضرر کردن

    • بدون نام

      خدا را شکر که بلاخره اعتراف ومعلوم شد که سالانه مبلغ کلانی ارز از ایران به عربستان کمک میشده انشاءالله که بفهمیم وبه اشتباهمان پی برده باشیم

    • ماست

      چ جالب................
      خب چرا از این آمارا تا پارسال نمیدادید بیرون تا ما هم بتونیم تکلیف خودمونو بیشتر روشن کنیم..؟!
      سازمان حج و زیارت این وسط چقد ضرر کرد بزگواران؟؟؟!

    • golbahar

      همین روند رو باید ادامه بده ایران فقط تحریم حج :/

    • جواد م

      تعطيلي يك يا حتي چند ساله حج از سوي ايران، آسيب جدي و تاثیرگذاری به اقتصاد عربستان وارد نخواهد کرد.
      حج یکی از فروع دین و از عبادات تاثیرگذار اسلام می باشد. مراسم و اعمال بی نظیر حج (خصوصا تمتع) تاثیر معنوی بسیار عمیق و شگرفی در حجاج ایجاد می کند. به طوری که به اذعان اکثر حجاج خصوصا جوانان و نیز تجربه اطرافیان در مقایسه زندگی یک شخص حجگزار قبل و بعد از سفر حج، می توان به تاثیر این عمل عبادی (که در دل خودش اعمال عبادی و موثر زیادی را در بر می گیرد) در زندگی مسافران خانه خدا پی برد. به طوری که بعضی از ائمه اطهار بارها پیاده عزم این سفر می کردند. بنابراین، این امر مهم چیزی نیست که بتوان به راحتی از آن گذشت و یا آن را با چیزی معامله کرد.
      تعطيلي حج تنها به معناي از دست دادن حضور موثر حجاج ايراني در بين مسلمانان سرتاسر جهان مي باشد. بنا به گفته افراد مطلع، ايام حج ، فرصت عظيمي براي رساندن پيام هاي شیعه و انقلاب اسلامي ايران به گوش مسلمانان تمامي جهان مي باشد و چه بسا تعطيلي حج از سوي ايران آرزوي قلبي حكام آل سعود مي باشد.
      اگرچه آل سعود خود را خادم الحرمین می نامد، ولی نباید از این نکته بسیار مهم غفلت کرد که خانه خدا و مسجدالنبی و عرفات و منا و ... متعلق به همه مسلمانان است نه عربستان و رژیم منحوس آل سعود. لذا هرگونه تحریم حج و یا عقب نشینی، به معنای پذیرفتن مالکیت و تعلق این اماکن معنوی برای عربستان و دولت آن می باشد.
      اگرچه رژیم آل سعود قدرتی در منطقه و در مقابل ایران محسوب نمی شود اما به حکم عقل ضروری است در مقابل اعمال و حرکات دیوانه بار حکومتی مثل آل سعود، عاقلانه و با دوراندیشی رفتار کرد. ارتباط اندکی با این دولت ولو در قالب حج (در مقابل قطع رابطه) ممکن است سبب کمتر کردن شرّ آن و کاهش واکنش های غیرمنطقی و جنون آمیز آن دولت باشد.
      تحریم حج از سوی ایران و فاصله گرفتن از این اجتماع منحصر به فرد مسلمانان جهان اسلام، ممکن است منجر به منزوی شدن ایران در بین کشورهای اسلامی گردد.
      همان قرآنی که در آیات مختلف به کمک به نیازمندان و انفاق و صدقه تشویق کرده همان قرآن حج را واجب کرده. پس دوستان جای خدا اظهار نظر نکنیم.
      وقتی اسم حج میاد یاد نیازمندان می افتیم ولی اینهمه تور خارجی و سفر به کشورهای اروپایی در حال انجامه، اونجا نباید صحبت از نیازمندان کرد؟؟؟؟
      حج واجب یکباره. در مورد عمره حرف دوستان درسته که به جای چند بار رفتن، میشه پول را در راه خیر صرف کرد.

    • بدون نام

      نرید که بعد گندش دربیاد ولا کاری که با اون دو نوجوان کردند از مرگ اون همه زائر دردناک تره به غرور ایرانیم بدجور برخورد حج در خانه است ............به اقوام فقیرمان رسیدگی کنیم

    • ارش

      خدایش خیلی عالیه مکه نرن . اول اینکه دشمنمان را قوی نمیکنیم دوم این 1700 میلیارد را خرج بدبختیهای مردم بشه .خدا هم بیشتر راضی میشه

    • بدون نام

      مرد باشین مردددد
      ترکیه و تایلند هم نرین

    • بدون نام

      در این محاسبات ریالی باید کاهش درآمد هتل داران مشهد را به حساب آورد که بدلیل نیامدن زوار خلیجی اتفاق افتاد

    • بدون نام

      پدر شوهرم چهار بار به حج مشرف شدن ولی دریغ از درک زندگی اطرافیان شون زندگی ما بعد از 17 سال به دلیل مشکلات مالی داره از هم می پاشه ولی دریغ از توجه ایشون ای کاش می دونستن کمک به جوان ها ثوابش از زیارت خانه خدا چیزی کم نداره

    • هرمز درختچی

      مرگ بر آل سعود

    • بدون نام

      اونا بلدن چجوري پول دربيارن سهميه مارو ميدن به کشورهاي ديگه

    • ریحانه

      این پول در قبال درامد ارزی عربستان پولی بحساب نمیاد، مردم ایرانم که نرفتنشون به صرفه تره چون حداقل کمک به هموطن خودشون خواهند کرد، ولی ضرر اصلی رو ... که هنوز م که هنوز دارن تلاش برای ارسال زائر به عربستان .!! نمونش تبلیغات اس ام اسی سازمان حج که تا همین چند وقت پیش هم داشتند پیش فروش حج میکردند. وقتی هم که بهشون زنگ زدم که الان روابط نیست چطور این کارو میکنید گفتند در حال مذاکراتيم!!!!! یعنی خودتون تا ته ماجرا رو حدس بزنید چون من بگم سانسور چی سانسور خواهد کرد!

    • ریحانه

      ... آخه کسی که برای تفریح میره خارج با کسی که به قصد بخشودگی گناهانشان میره سفر چه ربطی دارن که اون یکی پولشو در راه خدا بده؟؟؟ کسی که ميره مسافرت چه خارجی چه داخلی قصدش ثواب بهشت و آخرت نیست، اتفاقا قبرعکس قصد لذت از زندگی اونم از نوع مادی رو داره...پس دلیلی به اینکار نداره. این کارو مدعیان مذهبی باید انجام بدن. اونا میخوان ثواب ببرن. نمیدونم تا چقدر حرفمو فهمیدی، امیدوارم خداوند درک بالایی به مردم این سرزمین بده.....

    • مریم

      چه نظرات جالبی
      ایران حج تحریم نکرده و خیلی هم ناراحتن که نتونستن زوارو بفرستن چون این وسط کم سود نمیکردن
      عربستان سهمیه نداده که اونم کلی منابع درآمدی دیگه داره
      سال دیگه چندبرابر همین مبلغ میدن تا عربستان دوباره سهمیه برگردونه

    • فرزانه

      ديگه اين عقل و درايت ما رو نشون ميده كه نر سال چقدر پول ميديم تا بمب و اصلحه بشه بريز رو سر مسلمونها و شيعيان
      حالا با افتخار هم اعلام كنيد چقدر ضرر به اونها خورده
      يكم عاقلانه فكر كريد ببينيد چقدر به خودمون ضرر زديد

    • علی

      این مبلغ هیچ تاثیری در هزینه های اون دولت نداره تازه کلی هم باید هزینه کنند چرا فکر می کنید اونجا با پول ما اداره میشه این اظهار دلیل بر مشروعیت حکومت جعلی عربستان نیست

    • علیرضا

      عربستان ضرر کرد و ...

    • Malek

      اوون شخصى كه ميكه مردم تركبه و تايلند نرن با اوون شخصى كه ميكه كنسرت ها هزينه اش بيشتره !اينو بايد بدونن كسي كه مكه ميره براى نزديكى بخداوند هست پس براى تقرب بخدا همين جا هم ميتونن اوون پولو خرج كارهاى خير كنند اما كسى كه كنسرت ميره يا تركيه....براى تفريح ميره منظور زيارت و تقرب نيست وكسى هم كه تفريح ميكنه الزاماً از خدا بيخبر هم نيست هر چيزى جاى خودش

    • بدون نام

      خیلی ها به خاطر اسم حاجی میرند مکه نه به خاطر تکلیف دینی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج