۳۸۴۹۲۹
۵۰۰۰
۵۰۰۰
پ

«مو» و «پپ»، دوستان قدیم، دشمنان جدید

مورینیو و گواردیولا فردا (شنبه) در جریان داربی شهر منچستر برابر هم قرار خواهند گرفت.

خبرگزاری ایسنا: مورینیو و گواردیولا فردا (شنبه) در جریان داربی شهر منچستر برابر هم قرار خواهند گرفت.

یکی از حساس‌ترین دیدارهای باشگاهی این فصل فوتبال اروپا فردا (شنبه) ساعت ۱۶ به وقت ایران برگزار خواهد شد؛ جایی که منچستریونایتد باید در خانه به دیدار منچسترسیتی برود. داربی شهر منچستر که همیشه از جذابیت‌های زیادی برخوردار بوده است، این بار صحنه نبرد دو تن از بهترین مربیان جهان یعنی ژوزه مورینیو و پپ گورادیولا است.

دو تیم در سالهای پایانی دهه ۹۰ در تیم بارسلونا کنار هم بودند؛ جایی که مورینیو به عنوان مترجم و بعدها مربی فعالیت می‌کرد و پپ گواردیولا بازیکن بارسلونا بود. قهرمانی بارسلونا در جام برندگان سال ۱۹۹۷ و خوشحالی مورینیو و گواردیولا در آن دیدار هنوز یکی از عکس‌های خاطره انگیز این دو است.

مورینیو درباره آن سالها می‌گوید: بله ما خیلی به هم نزدیک بودیم!

در آن زمان مورینیو ۳۴ ساله بود و گواردیولا ۲۶ سال سن داشت که یکی در لباس مترجم و یکی در لباس بازیکن فعالیت می‌کردند ولی بعدها این دو در قالب دو مربی برتر جهان فوتبال جهان بارها برابر هم به میدان رفتند.

بعد از حضور موفقیت آمیز فرانک رایکارد در بارسلونا، این مربی در ادامه و بعد از نتایج ضعیف از سمت خود برکنار شد. آن طور که سوریانو رئیس هیئت مدیره بارسلونا می‌گوید بارسلونا دو گزینه برای جانشینی رایکارد در نظر داشت. سوریانو درباره آن رویداد گفت: وقتی رایکارد اخراج شد، باشگاه دو گزینه برای جانشینی او داشت. یکی مورینیو که چندی قبل از چلسی کنار رفته بود و دیگری پپ گواردیولا بود که در تیم دوم بارسلونا کار می‌کرد. می‌دانستیم که مورینیو مربی بزرگی است ولی احساس کردیم با گواردیولا بهتر خواهیم بود و به همین خاطر پپ را به عنوان سرمربی انتخاب کردیم.

مورینیو نیز بعد از مدتی استراحت راهی اینتر شد. بعد از شروع خوب گواردیولا با بارسلونا و کسب سه گانه، این بار نوبت به مورینیو رسید تا با اینتر سه گانه کسب کند و به عنوان بهترین مربی ۲۰۱۰ انتخاب شود. نیازی نیست که اتفاقات دیدار اینتر و بارسلونا بررسی شود؛ جایی که یکی از جنجالی‌ترین دیدارهای فوتبال با برتری تیم مورینیو و حذف بارسا با گواردیولا در نیمه نهایی به پایان رسید.

البته زمانی که گواردیولا سرمربی بایرن مونیخ شد و مورینیو نیز هدایت چلسی را بر عهده گرفت، گواردیولا توانست این شکست را جبران کند و در فینال سوپرجام اروپا در ضربات پنالتی چلسی را شکست دهند و قهرمان شوند.

دو مربی در لالیگا نیز رقابت سختی با هم داشتند. مورینیو عنوان می‌کرد انگار یک عادت شده است که در ال‌کلاسیکو یک بازیکن رئال مادرید همیشه اخراج شود. شدت گرفتن درگیری‌ها در ال کلاسیکو باعث شده بود که حساسیت بالایی در این بازی حاکم شود. بارسا با گواردیولا و رئال با مورینیو نیز قهرمان لالیگا شدند. هر چند کفه بردها به سمت گواردیولا سنگینی می‌کرد، از جمله برتری ۵ بر صفر در اولین تقابل دو مربی در فوتبال اسپانیا.

ژابی آلونسو نیز که با هر دو مربی کار کرده است درباره این دو مربی این نظر را دارد: بر این باور هستم که هر دو مربی نقاط مشترک زیادی با هم دارند. هم ژوزه مورینیو و هم پپ گواردیولا عاشق رقابت کردن هستند و از بازیکنان خود نهایت استفاده را می‌برند.

شاید بهترین جمله را زلاتان درباره این دو مربی در کتاب خود گفته است: اگر مورینیو در یک اتاق لامپ را روشن کند، گواردیولا پرده‌ها را کنار می‌زند. دو مربی که از یک مکتب بودند را دیگر نمی توان کنار هم تصور کرد. هر چند گواردیولا همیشه از مورینیو به عنوان مربی بزرگی یاد کرده است که دوست دارد از او چیزهای زیادی یاد بگیرد ولی این دو مربی نمی‌توانند بهترین دوست برای هم باشند، ولی خیلی ساده می توانند بهترین دشمن برای هم باشند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج