۳۸۵۲۴۳
۲ نظر
۵۰۰۸
۲ نظر
۵۰۰۸
پ

نگاهی ديگر به ‌FATF

صادق زيباكلام در روزنامه آرمان نوشت: از وقتی برجام به تصويب رسيد و قرار براين شد كه برجام اجرايي شود، واقعيت تلخ آن است كه مخالفان دولت روحاني و مذاكره با غرب درداخل كشور هرآنچه مي‌توانستند در مسير برجام سنگ اندازي كردند تا جلوي اجرايي شدن آن را بگيرند.

صادق زيباكلام در روزنامه آرمان نوشت: از وقتی برجام به تصويب رسيد و قرار براين شد كه برجام اجرايي شود، واقعيت تلخ آن است كه مخالفان دولت روحاني و مذاكره با غرب درداخل كشور هرآنچه مي‌توانستند در مسير برجام سنگ اندازي كردند تا جلوي اجرايي شدن آن را بگيرند.

درحالي كه این ۱+۵ نيست كه جلوي تحقق برجام راگرفته، سازمان انرژي اتمي نيست كه جلوي استفاده از برجام راگرفته، اتحاديه اروپا و انگلستان نيست كه جلوي تحقق برجام را بتواند مسدود کند بلكه شرايط داخلي است كه موجب شده شركت‌هاي بزرگ غربي و همچنين موسسات مالي و بانكي بزرگ و بين‌المللي چندان ميل و رغبتي براي‌آمدن و براي فراهم كردن تسهيلات نقل وانتقال پولي و مالي به ايران از خود نشان نمي‌دهند.

به عبارت ديگر فقط لغو تحريم‌ها نيست كه موجب خواهد شد كه بانك‌ها و موسسات بين‌المللي را مجاب كند كه به سمت و سوي ايران بيايند. بلكه برداشته شدن تحريم‌هاي هسته‌اي مانند چراغ راهنمايي و رانندگي سبز است و اين لزوما به معني آن نيست كه اتومبيل توسعه ايران بتواند به راحتي حركت كند.

اين دقيقا همان اتفاقي است كه بعد از اجراي برجام براي ايران رخ داده. در کشور مشكلاتی وجود دارد كه عملا جلوي ورود شركت‌هاي بزرگ غربي و برقراري روابط مالي بانك‌هاي بزرگ را با ايران‌گرفته است. يكي از مهمترين مشكلات عدم تمايل برقراري رابطه مالي غربي‌ها با ايران شفاف نبودن نقل وانتقالات مالي درايران است. همه مي‌دانيم با توجه به معيارها و استانداردهاي شناخته شده در زمينه پولشويي، ايران شرايط بدی ندارد.

اين واقعيتي است كه جلوي مراوده مالي غربي‌ها با ايران را مسدود مي‌كند. اگر مي‌خواهيم با دنيا مراوده مالي برقرار كنيم. بايد درك كنيم لغو تحريم‌ها به‌تنهايي براي رسيدن به اين مقصود كافي نيست. بلكه ساير ملزومات آن هم بايد رعايت شود. ازجمله معاهده بين‌المللي كه درخصوص شفافيت نقل و انتقالات مالي وجود دارد را بايد درساختار پولي و مالي اجرايي كنيم.

ما نمي‌توانيم از يك سو اين معاهده بين‌المللي نپذيريم و انتظار اين را داشته باشيم كه سيستم‌هاي مالي بين‌المللي با ايران رابطه مالي برقراركنند. و ازسوي ديگرانتظار داشته باشيم بانك‌هاي اروپايي از رابطه مالي با ايران استقبال كنند. اگر انتظار داريم كه نرم‌ها واستانداردهاي بين‌المللي درمورد ايران اجرايي شود«كه انتظار معقولي است» بايد درعين حال برخي از استانداردهاي بين‌المللي را بپذيریم.

ايران دريك صورت مي‌تواند اعلام كند كه به تعهدات بين‌المللي كاري ندارد و آن حالتي است كه بخواهد ديواري به دور خود كشيده و با دنيا مراوده نداشته باشد. اما اگر مي‌خواهيم از سيستم مالي دنيا استفاده كنيم، بايد براي استاندارد‌هاي بين‌المللي ازجمله FATF ارزش قائل شويم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      مرسی آقای زیبا کلام که این دلواپسان را روشن می کنید تابدونن چه خبره،ولی اگه گوش کنن ...

    • علی

      بگوخیانت صدهزارباربدترازبرجام لعنتی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج