۳۸۶۱۷۳
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

مرادی کرمانی سنت اگزوپری ایران است

داریوش ارجمند در مراسم جشن تولد هوشنگ مرادی کرمانی، این نویسنده را آنتوان دو سنت اگزوپری ایران لقب داد.

خبرگزاری ایسنا: داریوش ارجمند در مراسم جشن تولد هوشنگ مرادی کرمانی، این نویسنده را آنتوان دو سنت اگزوپری ایران لقب داد.

مرادی کرمانی سنت اگزوپری ایران است

این هنرمند تئاتر، سینما و تلویزیون در هفدهمین ویژه‌برنامه «تولد ماه» سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران که به جشن تولد هوشنگ مرادی کرمانی نویسنده و خالق «قصه‌های مجید» اختصاص داشت و ۲۰ شهریورماه در موزه هنرهای دینی امام علی (ع) برگزار شد، گفت: سخن گفتن درباره هوشنگ مرادی کرمانی سهل و ممتنع است. آن‌چه درباره این شخصیت برای من جالب است ویژگی‌های شهرستانی بودن اوست. او همانند همه بزرگان این سرزمین شهرستانی است. او آنتوان دو سنت اگزوپری سرزمین من است چون موفق شده بخشی از ادبیات ما را که هیچ موقع به آن توجه نشده و نمی‌شود و همه نهادهای مسوول در توجه به آن جز خنداندن هنر دیگری ندارند، به درستی بشناسد و برای بچه‌ها آثاری به یادماندنی بنویسد.

او در ادامه بیان کرد: هوشنگ مرادی کرمانی فردی است که برای نوشتن در حوزه ادبیات کودک و نوجوان می‌باید با وجود آن‌که صداوسیما، آموزش و پرورش و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ما به شدت در مقابل کودکان کم‌کارند بایستد و با نوشته‌های خود کودکان و نوجوانان این سرزمین را مخاطب قرار دهد. او از طایفه روشنفکران نیست، از نویسندگانی که تیر و تخته جور می‌کنند و به خورد مردم می‌دهند؛ بلکه ساده و روراست در خدمت مردم این مرز و بوم است. همین پاکی و صداقت او که در آثارش متجلی است، نوشته‌هایش را از دیگر آثار متمایز کرده است.

ارجمند افزود: هوشنگ مرادی کرمانی به لحاظ فنی با قصه‌هایش مخاطب خود را به عمق می‌برد و این موضوعی است که ادبیات کودک و نوجوان ما به شدت به آن نیاز دارد. ما باید به تعبیر و تفسیر قصه‌های وی برسیم. آثار هوشنگ مرادی کرمانی همان اندازه که برای کودکان و نوجوانان لذت‌بخش است برای بزرگسالان خواندنی است. از هنرهای این نویسنده شناخت دقیق او از مسائل و مشکلات جامعه است. او به خوبی گسست فرهنگی جامعه را تشخیص داده است. قصه‌های او همیشه عمیق بوده‌اند و انتقادات ایشان به آموزش و پرورش و نوع تربیت ما آن‌چنان هنرمندانه شکل گرفته است که به شخصه فکر می‌کنم آن‌چه حق ایشان بوده هنوز ادا نشده است.

ایرج راد یکی‌ دیگر از هنرمندان عرصه نمایش نیز در سخنانی گفت: صحبت درباره هوشنگ مرادی کرمانی سخت و باز هم سخت است. او نویسنده بزرگ ایران و جهان است با شانی دوست‌داشتنی و بدون تکبر و هیچ حاشیه‌ای. تولد هوشنگ مرادی کرمانی به همه هنرمندان و فرهنگ‌دوستان و ادیبان ایران و جهان مبارک باد.

او در ادامه تاکید کرد: هوشنگ مرادی کرمانی به دلیل تحصیلاتی که در دانشکده به دست آورده آثارش در حوزه شخصیت‌پردازی دارای قوت زیادی است و حتی زمانی که تیپی را می‌سازد شخصیت‌ در آن دیده می‌شود و این از ویژگی‌های ممتاز این نویسنده کودکان و نوجوانان است. من چند سال پیش با او نمایشنامه‌ای را کار کردم با عنوان «کبوتر توی کوزه» که البته اجرا نشد. هوشنگ مرادی کرمانی تاکنون سه نمایشنامه نوشته است. «جراح و پهلوان» ، «ماموریت» و «کبوتر توی کوزه» این نمایشنامه‌ها هستند. او در حوزه نمایشنامه‌نویسی کم‌ کار کرده است اگرچه در نویسندگی هنرمندی بزرگ و بی‌نظیر است. او جوایز بسیاری را در سطح داخلی و جهانی از آن خود کرده و حضورش در کشورهای خارجی با علاقه‌مندی زیاد مخاطبان و مردم روبه‌رو بوده و این از افتخارات ماست.

همچنین حسین ترابی فیلمنامه‌نویس و مستندساز در این برنامه گفت: من تا ننویسم حرف نمی‌زنم. کسی هم به من نگفته بود که حرف بزنم. حالا در این فرصت چند خطی یادداشت کرده‌ام. جای خوشحالی است که درباره مردی صحبت کنیم از این مرز و بوم. بزرگی که کودکی خود را از خویش نراند و در بزرگی هم آن را در آثارش زندگی کرد. مساله این است که باید یا فرزند خوب تربیت کرد یا به کودکان آثار خوب داد. هوشنگ مرادی کرمانی هر دو کار را به صورت توامان انجام داده است. من به ایشان تبریک می‌گویم و امیدوارم همچنان برای نوجوانان، جوانان و پیران این سرزمین بنویسد.

محمود صلاحی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نیز در سخنانی گفت: از ویژگی‌های هوشنگ مرادی کرمانی سادگی و صمیمیت اوست و قلم او از این ویژگی‌ها بی‌نصیب نیست. کار برای کودکان و نوجوانان سخت است؛ چه در قالب فیلم، چه در قالب برنامه‌ تلویزیونی و چه در قالب کتاب و قصه. بچه‌ها با قصه زندگی می‌کنند. آقای کرمانی توانسته است با قصه‌هایش بچه‌ها را بسازد و این مسوولیت مهم است. کاش هوشنگ مرادی‌ کرمانی‌های ما زیادتر بودند، اما هنوز تعداد این قبیل نویسندگان فراتر از انگشتان دست نیست. کم‌ترین وظیفه ما این بود که از بزرگان فرهنگ و تاریخ تجلیل کنیم. تجلیل در زمان حیات آنان قشنگ‌تر و زیباتر است.

او با تاکید بر گسترش فضاهای اطلاع‌رسانی در جامعه بیان کرد: خیلی خوب است که جوانان و نوجوانان ما دانشمندان و شاعران بزرگ جهان را بشناسند، اما بد است که آنان شخصیت‌های شاخص ملی خود را در این حوزه‌ها نشناسند به‌ویژه که برخی از این چهره‌ها همچون سعدی و حافظ همچنان آثارشان خواندنی است. باید هوشنگ مرادی‌ها را شناخت، کتاب‌های‌شان را خواند و به دنبال آثار دیگر نویسندگان نیز رفت.

همچنین حسین محجوبی استاد نقاشی با اشاره به سابقه شناخت خود از هوشنگ مرادی کرمانی گفت: ایران همیشه سرزمین مقدسی است که جایگاه بزرگان زیادی بوده است. باید قدر هوشنگ مرادی کرمانی‌ها را دانست.

ژاله آموزگار نیز در این برنامه تاکید کرد: سه نسل از خانواده من با کتاب‌های هوشنگ مرادی کرمانی عجین هستند. هیچ هنرمندی نیست که بتواند تا این اندازه آثارش در میان مردم جذابیت داشته باشد. او علی‌رغم این‌که از فقر می‌نویسد نوشته‌هایش ناراحت‌کننده نیستند، برخلاف اغلب نویسندگان که تصور می‌کنند چون موضوع سوزناک است، آنان می‌توانند مردم را بیشتر و بیشتر ناراحت کنند. هوشنگ مرادی کرمانی آدمی دوست‌داشتنی است. حتی از زمانی که از ناراحتی‌ها و غم‌هایش می‌گوید آن‌ها را به گونه‌ای می‌گوید که ما می‌خواهیم با شخصیت‌های داستانی او همراه شویم و این از ویژگی‌های ممتاز آثار اوست.

همچنین هومن مرادی کرمانی پسر هوشنگ مرادی کرمانی گفت: علائق پدر را می‌توان در چهار دسته خلاصه کرد؛ عشق‌ورزیدن به خانواده، علاقه به مطالعه و نوشتن و سینما و توجه به طبیعت. پدر همیشه خواندن و نوشتن را دوست داشته و دارد. خانواده برای او دارای قداست است. به سینما علاقه‌مند بوده و همین علاقه او باعث شده است در تمامی آثارش که بنا بوده به صورت فیلمنامه در آید از مرحله‌ فیلمنامه‌نویسی تا تدوین حضور جدی داشته باشد.

هوشنگ مرادی کرمانی هم به عنوان آخرین سخنران این مراسم در سخنانی تاکید کرد: من در شرایط سختی بزرگ شده‌ام و اگر نمی‌نوشتم در سختی کویر نمی‌توانستم بمانم. من برای زنده ماندن نوشتم. من بارها درباره زندگی و تولد خود صحبت کرده‌ام و مثل بچه‌ای هستم که او را از آسمان به دل کویر انداخته باشند؛ گرسنه، تشنه و آرزومند که تماما دغدغه‌هایش را در کتاب «شما که غریبه نیستید» ریز به ریز نوشته‌ام.

در حاشیه این مراسم، چند نفر از نویسندگان ادبیات کودک و نوجوان به آن‌چه بی‌توجهی به حضور نویسندگان این رده سنی عنوان می‌کردند انتقاد داشتند.

شهرام اقبال‌زاده در اعتراض به این موضوع گفت: همه شانیت و وجاهت این جلسه به دلیل آن است که هوشنگ مرادی کرمانی از نویسندگان ادبیات کودک و نوجوان ایران است در حالی که هیچ یک از سخنرانان این برنامه از میان نویسندگان این رده سنی انتخاب نشده بودند.

محمد جعفری قنواتی نیز تاکید کرد: وقتی از نویسنده کودک و نوجوانی دعوت می‌کنید باید نسبت به او شناخت کافی داشته باشید، شما حتی اجازه ندادید تا یکی از نویسندگان کودک درباره این نویسنده شهیر ایرانی صحبت کند.

این موضوع که در هنگام گرفتن عکس یادگاری به اوج خود رسید، با دعوت میزبانان از میهمانان حوزه ادبیات کودک و نوجوانان پایان یافت.

کامبیز درمبخش، داوود فتحعلی‌بیگی، مسعود فروتن، ناصر کشاورز، فرهاد حسن‌زاده، محسن هجری، سوسن طاقدیس، ناهید مهدوی و فاطمه مشهدی‌رستم از چهره‌های حاضر در این برنامه بودند.

در پایان این برنامه هوشنگ مرادی کرمانی شمع‌های کیک تولدش را فوت کرد، کیکش را برید و با حاضران در مراسم عکس یادگاری گرفت.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج